Web
Van den Berg stapt in iPhone app – innovatieve stap drukkerijbedrijf
Drukkerij bedrijf van den Berg uit Maarn heeft in samenwerking met 4net een iPhone applicatie ontwikkeld voor de verzending van ansichtkaarten vanaf de iPhone. Volgens Erik van den Berg is dit een logische stap in de verbreding van web-to-print diensten. Nieuw is de focus op de consument.
Lees meerVisie over de krant door Birgit Donker, Willem Sijthoff en Bart Brouwers
De krant wordt geplaagd. Het medium papier wordt door critici bijna lachwekkend met de nek aangekeken. Hoe kijken prominente spelers uit de markt tegen deze ontwikkeling aan? Is het papieren krantentijdperk met de komst van digitaal voorgoed teneinde?
Lees meerVisie van Arkansas Democrat-Gazette
Kijk en luister naar onderstaand filmpje, waar op heel nuchtere wijze vanuit print tegen on-line aan wordt gekeken. Deze Amerikaanse uitgever laat zich niet gek maken, maar zorgt voor een uitgekiend betaalmodel voor on-line content. Juist daardoor blijft print op niveau om winstgevend te kunnen blijven. Is deze visie ‘bullet-proof’?
Lees meerIk ben toch zeker niet gek: ‘Woorden en beelden moeten gewoon gratis zijn’
Het Pew Research Center, een denktank in Washington, heeft onderzocht dat consumenten on-line liever bestookt worden met reclame, dan dat zij betalen voor woorden en beelden. Let wel, het is een onderzoek, gedaan in de USA.
Lees meerLokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe
Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.
Lees meerYouTube 5 jaar – hoe nu verder?
YouTube registreerde gisteren precies 5 jaar geleden haar domeinnaam, op 23 april 2005 werd de site gelanceerd. Dagelijkse kijken miljoenen mensen naar een bijna niet voor te stellen aanbod aan filmpjes. Elke minuut wordt er voor 20 uur nieuw materiaal geupload.
Lees meerJoris van Heukelom in gesprek met Christian van Thillo tijdens afgelopen MWG congres
Ik was gisteren helaas zelf niet in staat het MWG – Media Werk Groep – congres te bezoeken, alwaar ik natuurlijk zeker naar Christian van Thillo zou hebben geluisterd. Maar Joris van Heukelom tekende een mooi portret op van van Thillo. Veel leuker is het niet te maken: kijk en luister naar twee zuiderburen over de toekomst van gedrukte- en on-line krantenmedia.
Lees meerDwingt Apple Adobe tot einde Flash – niet erg waarschijnlijk
Ondanks het feit dat Apple en Google momenteel niet de grootste vrienden zijn, gaan zij wel samen op in de ‘strijd’ tegen Adobe om Flash te weren in audiovisuele content. Google wil HTML 5 gaan ondersteunen in YouTube, welke H.264 ondersteunt in het afspelen van content. Ook Vimeo overweegt dit te doen.
Lees meerMediaproductie op volle toeren in Vancouver – Olympische Spelen 2010 grote impuls
Met nog minder dan 2 weken resterende voorbereidingstijd ondergaat de stad Vancouver onder invloed van enorme posters en banners, een ware metamorphose. Vele grote gebouwen worden ‘versierd’ met het olympische logo en andere vormen van verbintenis met de Olympische Spelen 2010.
Lees meerNederlands Dagblad: website moet geld gaan opleveren, ANP berichten gratis
Hoofdredacteur Peter Bergwerff van het Nederlands Dagblad gaat vanaf het laatste kwartaal van dit jaar geld vragen voor toegang tot de website van het op christelijke grondslag gebaseerde dagblad.
Lees meerPrint-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website
Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.
Lees meerDuizenden arbeidsplaatsen weg uit grafimedia branche
De grafische branche is in 20 jaar vrijwel gehalveerd. Verwacht wordt dat er in 2010 niet meer dan 30.000 mensen werkzaam zullen zijn in de geplaagde branche. Maar of de huidige economie daar de hoofdschuldige van is, valt sterk te betwijfelen.
Lees meer