Visie van Arkansas Democrat-Gazette

Kijk en luister naar onderstaand filmpje, waar op heel nuchtere wijze vanuit print tegen on-line aan wordt gekeken. Deze Amerikaanse uitgever laat zich niet gek maken, maar zorgt voor een uitgekiend betaalmodel voor on-line content. Juist daardoor blijft print op niveau om winstgevend te kunnen blijven. Is deze visie ‘bullet-proof’?

Lees meer

Lokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe

Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.

Lees meer

YouTube 5 jaar – hoe nu verder?

YouTube registreerde gisteren precies 5 jaar geleden haar domeinnaam, op 23 april 2005 werd de site gelanceerd. Dagelijkse kijken miljoenen mensen naar een bijna niet voor te stellen aanbod aan filmpjes. Elke minuut wordt er voor 20 uur nieuw materiaal geupload.

Lees meer

Dwingt Apple Adobe tot einde Flash – niet erg waarschijnlijk

Ondanks het feit dat Apple en Google momenteel niet de grootste vrienden zijn, gaan zij wel samen op in de ‘strijd’ tegen Adobe om Flash te weren in audiovisuele content. Google wil HTML 5 gaan ondersteunen in YouTube, welke H.264 ondersteunt in het afspelen van content. Ook Vimeo overweegt dit te doen.

Lees meer

Print-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website

Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.

Lees meer