Web
Meetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerWebhosting: hoe doe je dat?
Ik krijg regelmatig de vraag hoe je het beste een website/weblog zou kunnen hosten. Er zijn veel methoden en veel aspecten die hierbij een rol spelen. En zelfs voor een opensource omgeving als WordPress zijn goede voorbereidingen noodzakelijk.
Lees meerDe cijfers van luit.nl in 2010
Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.
Lees meerKeuze WordPress vormgeving dilemma tussen creativiteit en techniek
WordPress kent vele duizenden zogenaamde ‘Themes’, vormgevings templates, op basis waarvan een WordPress website gebouwd kan worden. Themes worden door zeer uiteenlopende ontwikkelaars/vormgever ontwikkeld.
Lees meerCustom Post Types in WordPress 3 eenvoudiger door plug-in
WordPress heeft zich altijd onderscheiden van Joomla en Drupal door een ‘nearly no coding’ benadering. Alleen fanatieke PHP/HTML/SQL ‘liefhebbers’ programmeren om de werking van WordPress aan hun behoeften aan te passen.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerMedia brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe
Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is ononkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.
Lees meerInteressant rapport over populariteit open source CMS systemen
Natuurlijk heeft elk rapport op dit gebied een stukje kleuring. Ook de vragen en antwoorden kunnen in bepaalde situaties suggestief zijn en dus zeker niet objectief voor hetgeen de lezer krijgt voorgeschoteld.
Lees meerTwee opvallend zichtbare verbeteringen binnen WordPress 3.1
De stap van 3.0 naar 3.1 is natuurlijk minder groot dan van 2.x naar 3.x. Maar de groep ontwikkelkaars hebben naast een groot aantal ‘onder de kap’ verbeteringen voor de gemiddelde WordPress website bouwer twee fraaie noviteiten ingebouwd.
Lees meerPagina’s en categoriën in WordPress in relatie tot menu’s
Met de komst van WordPress versie 3 zijn menu’s geïntroduceerd. Afhankelijk van het gekozen Theme kunnen menu’s al dan niet worden toegepast. Bij het toepassen van menu’s kan de structuur van de dataopslag in het WordPress CMS aanzienlijk eenvoudiger dan voorheen.
Lees meerKan alleen Rupert Murdoch wat nieuws verzinnen?
Links en rechts rollen de berichten binnen over ‘Daily’, een ’tablet-only’ ‘krant’, welke eind deze maand het levenslicht moet gaan zien. De ideetjes zijn afkomstig van niemand minder dan Rupert Murdoch en Steve Jobs.
Lees meerFD Young Entrepeneur op WordPress
Het is opvallend dat grotere bedrijven de kracht van WordPress gaan ontdekken. Op deze site maakte ik al melding van ‘The Voice of Holland’ en NRC. Ook binnen Vrij Nederland wordt gekeken naar de mogelijkheden, zij het met een wat lagere snelheid.
Lees meerAgrarisch Dagblad: eerste dagblad met lagere frequentie
Uitgever Reed Business gaat de frequentie van het Agrarisch Dagblad terugschroeven. De krant die 5 keer per week verscheen zal binnenkort slechts 3 keer per week gaan verschijnen.
Lees meerInspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers
De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.
Lees meerTelegraaf heeft durf met overname Hyves
De Telegraaf Media Groep heeft in ieder geval durf op media gebied. Al vele jaren experimenteert de uitgever met nieuwe activiteiten. Dat niet alles – achteraf – succesvol blijkt te zijn, wordt doorgaan – te – breed in de media uitgerold.
Lees meerAssociated Press experimenteert met webapp
Via @gietim kreeg ik gisteren een linkje doorgestuurd waaruit bleek dat AP bezig is met een webapp experiment. De basis is gebouwd rondom jQuery, althans dat is uit de source op te maken, zelf spreekt AP van een HTML5 experiment.
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerEerste ervaringen met WP Touch Pro voor iPad
Bij Bravenewcode wordt keihard gewerkt aan de nieuwste versie van WP Touch Pro. Support voor de iPad staat daarbij centraal. Ik kreeg vanochtend één van de eerste beta’s gepresenteerd. De eerste indrukken.
Lees meerDe Pers maakt web-app voor tablets
Dagblad de Pers kijkt op geheel eigen wijze naar de ontwikkeling van apps voor de krantenuitgevers. Daar waar verreweg de meeste kranten kiezen voor een zogenaamde ‘native-app’, kiest De Pers juist voor een meer open benadering door middel van een voor tablets geschikt gemaakt website.
Lees meerWP Touch Pro 2.1 maakt webapps voor iPad mogelijk
Bijna en jaar geleden schreef ik een blogpost over WP Touch, toen nog verkerend in de 1.x versie. Inmiddels is versie 2.0 uit en staat met 2.1 een iPad versie in de steigers.
Lees meerHyperlokale nieuwssites van nieuwsmarkt.nl voorzichtig van start
Met de vier gemeentes Velsen, Kaag en Braassem, Oosterhout en Barneveld heeft nieuwsmarkt.nl de voorzichtige eerste stapjes gezet in hyperlokaal nieuws. De vier sites zijn nog maar net in de lucht en vragen op veel punten nog aanpassingen.
Lees meerWordPress 3 vraagt om meer vereenvoudigd beheer in ‘multisites’ omgevingen
Na aardig wat maanden en een aantal WordPress 3 omgevingen verder, mijn optekeningen van hetgeen – wat mij betreft zo snel mogelijk – in versie 3.1 opgeleverd zou moeten worden.
Lees meerEinde ‘Het Gesprek’ jammer, maar onnodig
Het einde van de ‘zender’ Het Gesprek is een feit. De stekker gaat er definitief uit. Jammer? Zeker, maar onnodig omdat het concept tegen zeer lage kosten al veel eerder op het web voortgezet had kunnen worden.
Lees meerWordPress – OpenX integratie
Dat WordPress wereldwijd de meest populaire weblogengine genoemd mag worden, zal niemand echt verbazen. Dat bloggers niet massaal gebruik maken van de mogelijkheden om wat geld te verdienen met het plaatsen van advertenties, zal ook niemand verbazen. Toch is een ‘eigen’ advertentie management systeem op eenvoudige wijze te realiseren.
Lees meerWordPress 3 – niet alleen eenvoudig meer
De download teller van WordPress 3 staat nu (vrijdagavond 18 juni 2010 – 20:50) op bijna 300.000 downloads. Indrukwekkend getal, zo niet beter dan de verkoopcijfers van de iPad. En dat binnen slechts één dag. Nee, niet helemaal eerlijk, WP3 is meteen wereldwijd leverbaar en vooral gratis. Dat helpt.
Lees meerWordPress 3 vraagt aanpassingen Themes en Plug-ins
Gisteren kreeg ik de beschikking over de eerste Release Candidate van WordPress versie 3. Dat betekent dat over enkele weken de definitieve versie op de markt zal verschijnen. Een belangrijke functie, zelf menu’s maken, vergt aanpassingen van bestaande Themes.
Lees meerDe rol van bureaus in in de media tarieven oorlog
Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.
Lees meerEinde Telefoongids/Gouden Gids in zicht
Er worden nog wat pogingen ondernomen om het geplaagde tweetal te redden, maar in ieders achterhoofd moet het gevoel van het einde van het ‘papieren rijkdom’ leven, alleen durvan we het nog niet te zeggen.
Lees meerWebdesigners/bouwers met torenhoge rekeningen – ze bestaan nog
Als adviseur maak je veel mee, vaak heel leuk, soms gewoon, maar soms ook behoorlijk ongewoon en zelfs ongepast. Wat moet je denken bij een offerte voor een website voor een gemiddeld MKB bedrijf waar ruim 500 euro wordt gevraagd om een poll op de homepage te plaatsen? Binnen een goed gereguleerd CMS een kwestie van een paar minuten……
Lees meerNieuwe website Graficus.nl – netjes maar niet verrassend
Graficus heeft zijn website niet ingericht als een weblog. Wel zijn wat – beperkte – mogelijkheden tot het doorsturen van berichten via sociale netwerken aanwezig . Ook is een eenvoudige RSS link voorhanden.
Lees meerNieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uitgever en adverteerder
Marcel Vogels plaatste deze week een zeer lezenswaardig artikel over het rendement vanuit de zichtbaarheid van banners op nieuwspagina’s. In zijn eerste alinea kopte hij meteen al in dat een aaneenschakeling van ‘loopjes’ met aan het einde het merk, te lang duren.
Lees meerOpenX prima opensource advertentie management systeem voor MKB omgevingen
Ook op het gebied van advertentie management systemen heeft de opensource ontwikkeling zo zijn grip. OpenX is een prima stuk (PHP/SQL) gereedschap voor het besturen en bijhouden van advertentiebewegingen op middelgrote MKB websites.
Lees meerOudere Content Management Systemen integreren lastig met social media gereedschappen
Marketing- en communicatie afdelingen van bedrijven en instellingen hebben nogal eens te kampen met gesloten structuren van wat oudere content management systemen, wat een integraal beleid op het gebied van social media in de weg staat.
Lees meerVan der Hoeven wil onhaalbare wetgeving op cookies
Cookies zijn kleine stukjes ‘registratie’ van hetgeen een bezoeker doet op bezochte websites. Dat kunnen relatief ‘onschuldige’ stukjes tekst zijn, zoals de inhoud van een winkewagentje, een naam/wachtwoord combinatie of een registratie van al dan niet aangeklikte advertenties.
Lees meerEerste ervaringen met WordPress 3 beta 2
Het afgelopen weekend kon ik beta 2 van WordPress 3 downloaden en ben ik ook echt aan de slag gegaan met de grote veranderingen die versie 3 beloven. De beta vereist nogal wat handmatige handelingen in config.php file, .htaccess en httpd.config.
Lees meerNext2News innoveert avertentiemodel op nieuwssites
Next2News is een innovatief Amsterdams bedrijf, welke zich richt op het enerzijds vernieuwen van het advertentiemodel in de keten tussen adverteerder en uitgever en zich anderzijds richt op het vervangen van de traditionele meetmethoden, zoals die thans bij on-line adverteren worden toegepast.
Lees meerWeekblad Graficus verdwijnt
Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.
Lees meerAdformatie: Webcontent wordt getoetst aan de Mediawet
Met stomheid geslagen las ik het verhaal in Adformatie van deze week over de wetgeving rondom video content op websites. Letterlijk: ‘Websites die video aanbieden vallen mogelijk onder de Mediawet Aanbieders moeten zich voor 1 juli bij het Commissariaat aanmelden’.
Lees meerUitgevers slaan met iPad innovatieve verdienmodellen over – of toch niet?
Alle filmpjes die tot nu toe rondom de iPad werden getoond, tonen de ‘zend mentaliteit’ van vooral de grote uitgevers. Ze gaan voorbij aan de wensen van de adverteerder en kijken al helemaal niet naar de behoeften van de lezer.
Lees meerUitgevers bij Senefelder krijgen update over uitgeven 2.0 in ‘Trends & Innovaties’
Zo een 300 professionals uit het uitgeefcircuit bezochten de Senefelder relatiedag in Doetinchem. Een volledig ‘in-house’ gebouwd ’theater’ zorgde voor een goede sfeer met professionele uitstraling. Algemeen directeur Maarten Coerman opende de middag, en de nieuwe commercieel directeur Erik Ernens sloot om half zes de middag af.
Lees meer