Web
Responsive design: uitdaging voor ontwerpers
Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.
Lees meerGeen sluitend antwoord op native, HTML of hybride
Tijdens het e-reading & tablet event had ik het genoegen de sessie ‘webbased apps versus native apps’ te mogen verzorgen. Met drie inspirerende werd toch geen sluitend antwoord gevonden op deze vraag, die overigens de zaal tot op het laatste moment voor de afsluitende borrel vol hield.
Lees meerWanneer ‘ruil’ je je eigen website in voor een Facebook pagina?
Het verbaast mij in hoge mate dat de populariteit van Facebook onder bedrijven zover gaat dat ze zelf de verwijzingen naar hun eigen homepage opgeven voor een pagina op Facebook.
Lees meerVerhuizen WordPress multisite nauwkeurig klusje
Het verhuizen van een WordPress multisite vereist nogal wat handmatig werk. Maar een goede stap-voor-stap beschrijving is er nauwelijks voor te vinden. Onderstaande stappen helpen je een aardig eind op weg.
Lees meerWordPress 3.3 richt zich op snelheid
Net zoals WordPress 3.2 zijn bij versie 3.3 vooral verbeteringen onder de motorkap te vinden, die in vergelijking tot zijn voorganger ook duidelijk merkbaar zijn. Daarnaast is de backend zijde flink aangepakt op user interface aspecten.
Lees meerUitgever spant rechtzaak aan in plaats van commerciële kans te benutten
Nieuwsbrieven met een inhoudelijk hoge waarde, die betaald naar één e-mail adres worden gestuurd, mogen niet worden doorgestuurd. Gevolg: een gefrustreerde relatie met een uitgever en hoge proceskosten.
Lees meerKVGO lanceert nieuwe website
Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.
Lees meerKrantenuitgever Financial Times stapt in HTML5 webapp – wie volgt?
Er is nog geen overdaad in de ‘overstap’ naar HTML5 webapps te bespeuren. De AppStore staat nog verre van leeg, maar sommigen doen dapper een poging Apple te vermijden. Niet alleen voor de 30% op de omzet, maar vooral ook omdat Apple geen inzicht geeft in de klanten (van wie zijn ze) die de apps downloaden.
Lees meerOratie Peter Kerkhof
Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.
Lees meerKoppelingen websites met intranetten – is dat altijd nodig?
Natuurlijk is er een zekere vorm van gemak wanneer een intern content management systeem documenten met een druk op de knop kan publiceren op een openbaar toegankelijke website. Maar achter datzelfde gemak schuilt een kwetsbaarheid in de veiligheid en dus de toegankelijkheid van content. Is dat altijd nodig?
Lees meerAmbitieus webproject struikelt op te complex beheer en stabiliteit
Een kleine 5 maanden geleden startte ik met het project handispots.nl. Een ambitieus project met nogal wat wensen ten aanzien van vormgeving, functionaliteit en uitbreidbaarheid. De opdrachtgever koos na een uitgebreid – eigen – vooronderzoek voor de combinatie WordPress/BuddyPress. Lees hier de mooie praktijk van deze case, het einde ervan en de fantastische bijverschijnselen.
Lees meerDe waarheid over display advertising
Afgelopen weekend las ik een bijzonder interessante coverstory in Adformatie over de werking van banner campagnes op het web. De titel kopte ‘banners tussen de kinderporno’. De auteur van het artikel, Jeroen Mirck – ik ken hem redelijk goed, tekende niet alleen een portret op de eigenzinnige Marcel Vogels, maar stelde vooral de meetmethoden van het huidige display advertising aan de orde.
Lees meerSocial media site bouwen met WordPress en BuddyPress: waar moet je opletten?
WordPress is een uitstekend CMS, tegenwoordig allang niet meer alleen voor een ‘weblogje’, maar voor volledige websites, met eventueel achterliggende subsites voor de behandeling van specifieke onderwerpen. Het geheel kan in één fraaie omgeving prima worden beheerd. BuddyPress is een ‘sociale media’ plug in, die bovenop WordPress de functionaliteit biedt om o.a. vrienden, groepen, forums en evenementen toe te voegen. Het samenspel van die twee vraagt echter nogal wat aandacht.
Lees meerREST API basis voor koppelingen WordPress met ‘buitenwereld’
Ik hoor vaak dat WordPress niet geschikt zou zijn voor koppelingen met de ‘buitenwereld’. Toegegeven, het vergt wat zoekwerk en wat basiskennis van API technieken, maar vervolgens zijn de mogelijkheden talrijk.
Lees meerHoe zit het nou met eReaders/eBooks?
Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.
Lees meerVolledig automatiseren van MailChimp nieuwsbrief is nauwkeurig klusje
Enige tijd geleden schreef ik een bericht over het combineren van WordPress categorieën en MailChimp groepen. In mijn zoektocht door MailChimp vond ik slechts één manier om de gehele workflow vanaf WordPress berichten tot en met op maat gemaakte nieuwsbrieven te automatiseren. Ik deel hier graag mijn ervaringen.
Lees meerEnorme diversiteit browsegedrag maakt het de adverteerder moeilijker
Eenduidigheid van consument gedragingen bestaat al decennia niet meer. De tijd dat via slechts twee Nederlandse televisienetten het gedrag van de consument voorspelbaar was binnen de STER spotjes, ligt ver achter ons. Op het web ligt de snelheid van de versnippering nog hoger.
Lees meer‘Hype’: eenvoudig, compleet en zeer betaalbaar
Ja, je product ’tumult hype’ noemen lijkt mij een enorm risico. Maar deze app van voormalig Apple medewerkers Jonathan Deutsch en Ryan Nielsen, beiden behoorlijk betrokken bij zowel Mac OS X en verschillende Apple apps, is een doorbraak op het gebied van WYSIWYG HTML5 en CSS3.
Lees meerTerughoudendheid uitgevers bij verkopen losse artikelen via tablet houdt aan
Vorige week las ik een aardig artikel in Adformatie rondom het initiatief MyMagazine, een voorlopige werktitel van onder andere Marten Blankesteijn, die in samenwerking met verschillende marktpartijen een app wil gaan ontwikkelen waarmee lezers losse artikelen kunnen kopen van Nederlandse dagbladen en tijdschriften.
Lees meerMailChimp ‘groepen’ en WordPress ‘categorieën’
Vrijwel alle plug-ins die je tegenkomt om je in te schrijven voor een nieuwsbrief via MailChimp bieden de mogelijkheid aan om je te abonneren op zogenaamde groepen binnen MailChimp. Groepen staan bijvoorbeeld voor interessegebieden. Binnen WordPress wordt gewerkt met zogenaamde categorieën. Een verbinding zou logisch zijn. Hoe werkt dat? • Onderstaande techniek alleen voor ‘handmatige’…
Lees meerCMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes
CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…
Lees meerVeel te doen onder WordPress motorkap
Het zal de gebruiker van een gemiddelde weblog ontgaan, maar onder de motorkap van WordPress is veel te doen. Zoveel zelfs dat versie 3.2 op een enkele uitzondering na, vrijwel alleen verbeteringen brengt onder motorkap.
Lees meerNieuwsmarkt trekt stekker uit hyperlokale burgerjournalistiek
Nieuwsmarkt heeft het initiatief ‘nieuwsuit’ stopgezet. De twee uitgangspunten hyperlokaal en burger journalistiek bleken niet haalbaar. Ook de commerciële benadering om met name lokale winkeliers een eigen ‘uitgeefplatform’ tegen zeer lage maandelijke kosten aan te bieden, sprak niet voldoende aan. • Vergelijkbare hyperlokale initiatieven van grote landelijke uitgevers steeds vaker regionaal • Rapport (PDF) van…
Lees meerWordPress 3.2 vooral update onder de motorkap
Gisteren verscheen de eerste betaversie van WordPress 3.2, de opvolger van 3.1.2. De grootste wijziging is vooral vanuit onder de motorkap te vinden. Finetunen van de code resulteert in 3.2 in een behoorlijk beter performance.
Lees meerOndanks gratis opensource is bouwen websites niet gratis
De vergratisering van de maatschappij door vele voor de afnemer onzichtbare businessmodellen, vergt behendig onderhandelen om uiteindelijk toch wel geld te gaan zien voor arbeid die verricht moet worden. Opensource is zo een voorbeeld: gratis software, maar hoe dan verder?
Lees meerIs Woodwing (al) in de positie om een standaard neer te zetten?
Het is een feit dat Woodwing uit Zaamdam een ongekend belangrijke positie inneemt in publicatieprocessen bij vooral de wat grotere uitgevers. De iPad oplossing die het bedrijf ontwikkelde, heeft zondermeer een versnelling gebracht in de ontwikkeling van het consumeren van vooral tijdschriften content op de iPad.
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerHet is 29 maart 2036
Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.
Lees meerJe eigen sociale netwerk bouwen
Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.
Lees meerAdvertenties in iPad magazines converteren snel, aandacht voor redactionele content blijft achter
Magazines op een iPad zetten volgens onderzoek sneller aan tot kopen, omdat de virtuele winkel slechts een vingerklik is verwijderd. Mooi voor adverteerders, maar de lezer is daarmee ook ‘weg’ van het magazine, minder goed voor uitgevers.
Lees meerIs discussie over onderliggende techniek nog zinvol?
Ik kom het toch nog vaak tegen, de discussie over de onderliggende technologie bij open-source software. Op het ene moment praat je over de communicatie doelstellingen en op het andere moment ‘vliegt’ het gesprek naar de techniek. Hoe komt dat, heeft het nut en hoe ga je daar vervolgens mee om?
Lees meerWat durf je te vragen van een stagiaire?
Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.
Lees meerWordPress 3.1 na 4 Release Candidates nu beschikbaar
Het heeft wat ‘voeten in de aarde’ gehad, de 3.1 release van het populairste web-CMS WordPress. Maar liefst 4 RC’s waren nodig om de uiteindelijke versie vandaag beschikbaar te stellen.
Lees meerPrintversie Publishr.nl consistent in goede content
Je moet het altijd even afwachten, een nieuw blad heeft in het eerste nummer altijd de nodige ‘extra’s’, maar na verloop van tijd zie je de oppervlakkigheid al verschijnen, met meer advertenties, meer sponsored artikelen. Publishr.nl – reverse publishing – houdt een consistente lijn van kwaliteit in stand.
Lees meerDataverkeer via telefoonnet in 2016 groter dan spraakverkeer
Dat is de verwachting van Ulf Ewaldsson van de Zweedse netwerkfabrikant Ericsson. Inmiddels wordt al 30% van het draadloze netwerk, ooit bedoeld om te bellen, nu gebruikt voor dataverkeer.
Lees meerGoogle mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers
De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met ‘digitale betaal systeempjes’. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerIntroductie in Custom Fields in WordPress
Custom Post Types en Custom Fields zijn krachtige gereedschappen binnen WordPress die door de ‘basisgebruiker’ veelal niet worden gebruikt. Wil je een stapje verder, dan is met behulp van plug-ins en een beetje code heel wat te bereiken.
Lees meerZoekmachine optimalisatie is een vak apart
Ik begin me steeds meer te realiseren hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is. Maar tegelijkertijd zie ik ook dat het een zeer uitgebreid vak is. Je doet het er al web designer (en zelfs dat ben ik niet) niet zomaar even bij.
Lees meerHoe maak je een ‘Child Theme’ in WordPress 3.x?
Na de vorige uitleg over de werking van Themes in WordPress bereikte mij de vraag hoe je een Child Theme kan aanmaken en hoe je daarin eigen bewerkingen kan doen.
Lees meer