Eerste krant op elektronisch papier een feit

Les Echos, in Frankrijk de grootste uitgever van financiële media en pionier op het gebied van dagbladen, brengt vandaag als eerste ter wereld de dagelijkse krant uit op elektronisch papier. Dit wordt gerealiseerd met behulp van de innovatieve elektronische papiertechnologie van het Nederlandse bedrijf iRex Technologies. Het draagbare apparaat van iRex, de iLiad, beschikt over…

Lees meer

‘De kolibri werkt zich kapot maar schiet geen flikker op’

Door: Peter Luit Gepubliceerd in: GW Met deze openingszin antwoordde René Weijmans humoristisch op mijn vraag wat de betekenis is van het vogeltje in de nieuwe huisstijl van de eveneens nieuwe naam Weijmans Media Groep. Eigenaar René wordt vergezeld door Jan van Lieshout, directeur van Weijmans Studio, één van de onderdelen binnen de groep. De…

Lees meer

TV zoekt ook naar vormen ‘burgerjournalistiek’

Ook televisie komt in de ban van burgers die nieuws kunnen leveren via eem mobieltje. ‘ik op tv’ is een initiatief van Endemol en 7 regionale omroepen. Natuurlijk is er sprake van een ‘uitzending’ op een vast tijdstip, maar de rest van het concept komt sterk overeen met dat van bijvoorbeeld nieuwssite ‘Skoeps.nl’. Anders is…

Lees meer

Dagbladen scoren minder abonnees

Het Centraal Bureua voor de Statistiek heeft becijferd dat minder mensen een vast abonnement nemen op een landelijk- of rgeionaal dagblad. in 1997 kreeg nog ca. 62% van alle huishoudens één of meerdere dagelijkse kranten door de brievenbus gestoken. Nu ligt dat percentage op ca. 51%. Of het CBS rekening heeft gehouden met de huidige…

Lees meer

Fusie PCM en NDC voorlopig van de baan

De grootste kranten- en boekenuitgever, die zou onstaan door een fusie tussen PCM en NDC, zal voorlopig het daglicht niet zien. Aandeelhouders van beide concern zien te weinig onderlinge synergie. NDC is ondermeer uitgever van de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden. Onder de merknaam VBK is NDC ook een grote boekenuitgever. PCM…

Lees meer

Uitgevers kunnen niet zonder print

Nieuwe gratis uitgave ‘Uitgever aan het woord’ Volgens een recent onderzoek van KPMG blijven boeken en tijdschriften de belangrijkste bron van inkomsten voor de bestaande traditionele uitgevers. KPMG becijferde onder zo een 160 Nederlandse uitgevers dat pakweg 66% van de omzet nog steeds voor rekening komt van papier. Opvallend is dat de meeste uitgevers niet…

Lees meer

Advertentiemarkt kranten groeit licht

De advertentie inkomsten voor dagbladen zijn vorig jaar voor het eerst sinds het jaar 2000 licht gestegen. Nielsen Media Research presenteerde onlangs de cijfers over 2006. De stijging voor de dagbladen bedroeg 1,7% ten opzichte van 2005 en was vooral te danken aan postieve economische ontwikkelingen. In totaal steeg de advertentiemarkt 4% naar zo een…

Lees meer

David Montgomory van Mecom zocht de ‘perfect timing’

Net zoals ABN-Amro heeft ook krantenuitgever Wegener in de afgelopen jaren een te geringe koerswinst gemaakt. In die zin gaat de vergelijking tussen beide topmannen wel op. Jan Houwert heeft volgens het bedrijfsblad FEM jarenlang geploeterd voor een paar dubbeltjes koerswinst. Sterker nog, toen Houwert 11 jaar geleden aantrad als bestuursvoorzitter stond de koers op…

Lees meer

DAG van start

Vandaag is de vierde gratis krant DAG, een gezamenlijke aanpak van PCM en KPN, van start gegaan. De krant is op vele NS stations, metro stations en universiteiten en hoge scholen en bij Albert Heijn gratis af te halen. Ook de website is vanaf vandaag volledig in de lucht, inclusief de mogelijkheden om DAG op…

Lees meer

Einde boekenkast?

Het congres ‘Het papierloze boek’, georganiseerd door de Nederlandse Boekenverkopersverbond had een line-up van sprekers die fijntjes wisten te vertellen dat het digitale boek het absolute einde is voor het papieren boek. De afgelopen tijd verschijnen steeds vaker berichten over het uiteindelijke verdwijnen van papier als medium. De geur van bedrukt papier van een roman…

Lees meer

Tijdschrift voor Marketing: gaat print dood?

In de april uitgave van het Tijdschrift voor Marketing staat een zeer lezenswaardig stuk over de (on)mogelijke toekomst van print. Koen Stegeman praat met Sanoma, PCM en AD Nieuwsmedia en André Thijssen maakte er de plaatjes bij van een stel kale bomen en de doorsnee van een boomstam, voor velen nog het symbool voor de…

Lees meer

Gratis boeken

Dat ook boeken ten prooi zouden vallen van het ‘gratis’ domein had niemand op korte termijn verwacht. Sinds gisteren is echter een Deens bedrijf actief op de Nederlandse markt met gratis boeken over opvoeding, koken, wijn, tuinieren, reizen, computers en financiën. De ‘boeken’ zijn te downloaden vanaf www.onlibri.nl. De meer dan dertig publicaties zijn gratis…

Lees meer

Vindt PCM met KPN nieuwe crossmedialiteit uit?

Ad Ossendrijver van radiomerk Arrow kocht zijn zender een paar weken geleden terug van PCM, die het nog maar net ruim in jaar in bezit had. Eind 2006 nam PCM ‘afscheid’ van Marcel Boekhoorn. Een gratis krant binnen PCM stuitte op teveel bezwaren van de toenmalige groot aandeelhouder Apax. Er gebeurt veel bij PCM. nrc•next…

Lees meer

Eén jaar nrc•next: in 2007 crossmedia als groeimodel

Het is alweer een jaar geleden dat ons land werd verrast door een niet-gratis krant op tabloid formaat. Tegen de stroom van die gratis kranten in, dacht uitgever PCM met de nieuwe krant vooral hoger opgeleide jonge media consumenten te bereiken. Inmiddels heeft de krant een oplage van pakweg 70.000 exemplaren en lijkt ook in…

Lees meer

BSA wordt vriendelijker

De Business Software Alliance wordt door veel bedrijven ervaren als zeer bedreigend en vooral als ongewenste bezoekers. Een paar jaar geleden deed de ‘software politie’ ook ‘invallen’ in de grafische sector. Een nieuwe campagne is in voorbereiding.

Lees meer

Het Nieuwe Uitgeven en Crossmedium

Marketingfacts bezocht eergisteren het MediaPlaza congres ‘Het Nieuwe Uitgeven’ Zelf kon ik helaas niet aanwezig zijn, maar Erno Hannink deed uitstekend verslag. Ook kon men deze week CrossMedium bezoeken, een tweedaags congres in Bussum, met als sleutelwoord CROSSMEDIA. Ook daar kon ik helaas niet heen, maar Ronald ter Voert was zo vriendelijk uitgbreid verslag te…

Lees meer

Top 100 vakbladen 2006

In het eerste nummer van het jaar van Media Facts staat traditioneel de top 100 vakbladen. Dit is een ranglijst waarbij op titelniveau een omzet is berekend. Hierbij worden de lezersinkomsten en advertentie-inkomsten bij elkaar geteld. De omzet van de top 100 vakbladen laat over 2006 een sterke stijging van ruim 10% zien van de…

Lees meer

WAN: krantenmarkt gaat geweldig

Met het opsommen van een aantal feiten weerlegt de associatie van uitgevers World Association of Newspapers dat het slecht gaat in de uitgeefmarkt. Uit de World Press Trends: * De mondiale krantenoplage steeg nagenoeg 10 procent in de afgelopen vijf jaar en bijna 2,4 procent in de afgelopen 12 maanden; * Ook in Europa was…

Lees meer

Google en de ’traditionele’ uitgevers

Google heeft de rechtzaak die door 19 uitgevers was aangespannnen in Belgie over het gebruik van artikelen door Google verloren. De uitgevers hadden de zaak aangespannen omdat zij van mening waren dat het auteursrecht op deze wijze geschonden werd. De artikelen, die vaak op de sites van de uitgevers tegen betaling te lezen waren, waren…

Lees meer

ImageWorld: interface in crossmedia dienstverlening

Morgen in het Grafisch Weekblad door: Peter Luit Ik spreek met Peter van Teeseling van ImageWorld, gevestigd in het bedrijfspand van de SMG groep in Hasselt, waartoe naast Reproscan en Induro ook drukkerij Schuttersmagazijn behoort. ImageWorld bestaat sinds 2000 en heeft zijn oorsprong in Lelystad. Directeur is Peter van Teeseling, die bij toeval in het…

Lees meer

KPN en PCM: verschillen en overeenkomsten

Weer wordt het medialandschap geconfronteerd met een opmerkelijke aankondinging van twee bedrijven, die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Crossmedia brengt ze bijeen, er onstaat een nieuw idee, een nieuw businessmodel, een nieuwe markt voor beiden. Staat media consumerend Nederland hierop te wachten, een paar weken nadat ‘De Pers’ zijn entree deed in het voor ons betrekkelijk kleine land al royaal gevulde domein aan gratis dagbladen (met een PDF’je op het web….)

Lees meer

SYNC.nl

e-magazine over wetenschap, ondernemen en technologie van start Ik werk mee aan SYNC.nl Vijf internetondernemers presenteerden vandaag SYNC.nl, het fonkelnieuwe internetmagazine over wetenschap, ondernemen en technologie. SYNC is een online magazine voor mensen die interesse hebben in of werkzaam zijn op het snijvlak van wetenschap, ondernemen en technologie. Door de voortschrijdende technologie, staat wetenschap steeds…

Lees meer

Krantenwereld schudt alweer op grondvesten

Op de dag dat het gratis dagblad De Pers haar eerste nummer publiceerde, maakten Apax en PCM bekend, dat de Britse aandeelhouder uit PCM stapt. De geruchtenmachine is inmiddels op voele toeren. Het moment is opvallend. De afgelopen maanden deden Marcel Boekhoorn en PCM diverse pogingen een gezamenlijke gratis krant op te zetten. Dat mislukte,…

Lees meer

Juichen de uitgevers bij dalende oplages?

Volgens het Haarlems Dagblad is de voorspelde teloorgang van betaalde kranten verder weg dan ooit. In de krant van donderdag 4 januari werd verslag gedaan van verschillende uitspraken die begin januari door verschillende topmensen van uitgeverijen werden gedaan.

Lees meer

Hoe verkoop je een Spyker of een schoolagenda?

Volgende maand in het Grafisch Weekblad Reproka zette in 2001 eigen ontwerpbureau op Voor Peter van Breugel is crossmedia een nietszeggende term. Dat zijn klanten bij hem voor meerdere media uitingen komen, lag al verborgen in de historie van het bedrijf Reproka in Amersfoort. Reproka bestaat al 61 jaar en is de afkorting voor ‘Repro…

Lees meer

Betaalde kranten klimmen uit dal

Zoals verwacht klimmen de betaalde kranten na vele jaren van tegenslagen eindelijk weer uit het dal. Snel gaat dat nog niet en ook de groeicijfers zijn beperkt, maar verbetering is in ieder geval in zicht. Dat concluderen onderzoekers van Pricewaterhouse Coopers (PwC) in hun meeste recente media onderzoek. De komende 5 jaar zal het volgens…

Lees meer

‘Gesprek’ met Graficus (maar het werd nooit zo gepubliceerd….)

zie voor het resultaat Graficus 44 CMBO ging KVGO al voor in vernieuwend ‘branche-denken’ Door redactie Graficus ‘Laat ik meteen duidelijk maken, dat we een goede relatie hebben met het KVGO, we zijn er gehuisvest, en hebben onderling een aantal goede afspraken’. Maar CMBO voorzitter Peter Luit steekt niet onder stoelen of banken dat CMBO…

Lees meer

De tijdelijke beweging van een term…

Dit jaar heeft de term crossmedia vooral gezorgd voor veel volle zalen, veel speculaties, veel voorbeelden, maar ook veel twijfels. De ‘deskundigen’ zijn nog niet uit over de eenduidige betekenis van een term die inmiddels wel al alles van een tijdelijke beweging uitstraalt.

Lees meer

‘Digitaal Design’: 4 hoofdstukken kort maar zinvol

Het boek ‘Digitaal Design’ van Alistair Dabbs en Alistair Campbell (in het Nederlands vertaald) is een prima naslagwerk voor de ‘niet professional’, die in een paar bladzijden uitleg wil hebben over een zeer brede reeks van onderwerpen. Het boek is verdeeld in 4 hoofdstukken: systeemopzet, ontwerpstudio, drukwerk en digitale media. In het ruim 250 pagina’s…

Lees meer

Telegraaf reageert snel op skoeps.nl

Ondanks de nog vele onduidelijkheden rondom het verschijnsel ‘burgerjournalistiek’ rollen de initiatieven op dit gebied bij verschillende krantenuitgevers over elkaar heen. Opende PCM en Talpa vorige week Skoeps.nl, deze week lanceerde de Telegraaf een soortgelijk initiatief onder de naam Nieuwsbeeld. Ook hier kunnen ‘gewone’ burgers foto’s en filmpjes uploaden (ook via MMS), met begeleidende teksten.…

Lees meer

Betalen voor een krant is niet ouderwets

Het radioprogramma Stand.nl op Radio 1 had afgelopen week nu eens geen stelling over een politiek issue waar Nederlanders hun hart over kunnen luchten maar een stelling die voor uitgevers interessant is: nl: “Betalen voor de krant is ouderwets”. De toelichting op deze stelling luidde: Vanochtend zijn de oplagecijfers van de dagbladen bekend geworden. NRC…

Lees meer

Engeland en Frankrijk volop in gratis kranten

Gratis kranten lijken de toekomst te zijn voor grote verspreidingsgebieden als London en Parijs. Deskundigen voorspellen ‘bloedbaden’ in de krantenwereld in het gevecht om de adverteerder. De gratis kranten hebben allemaal één probleem: Het bewijs dat ze ook daadwerkelijk gelezen worden ten gunste van de adverteerder.

Lees meer

Skoeps.nl van start: burgerjournalistiek door grote media ondernemingen

Afgelopen donderdag startte Skoeps, een initiatief van PCM Uitgevers en Talpa Digitaal. Softwarebouwer Triple IT bouwde de website voor bugerjournalistiek, waar ‘gewone’ mensen zich kunnen aanmelden, nieuwsberichten plaatsen, compleet met foto’s en filmpjes. De initiatiefnemers hopen dat de website zoveel verkeer zal genereren, opdat deze de aandacht trekt van adverteerders, die uiteindelijk de kosten voor…

Lees meer