Uitgeverijen
WEbook: de Wikipedia van de boekenindustrie
Op Frankwatchting kwam ik een zeer lezenswaardig artikel tegen over ‘boeken uitgeven 2.0’. Niets lijkt meer te kunnen ontkomen aan de macht van de massamediale media consument en producent.
Lees meerMaghound: ‘leesmap’ 2.0
Time inc. opende onlangs Maghound, een moderne koopvariant van de ouderwetse leesmap. Ook dit voorbeeld laat zien dat een uitgever op de stoel gaat zitten van de wederverkoper.
Lees meerZeurderig artikel over subsidie Picnic’08 in Marketing Tribune
Marketing Tribune publiceerde deze week een nogal negatief artikel over de subsidies rondom Picnic’s. Bas Verhart liets zich interviewen door Hugo de Haas van Dorsser, die het niet kon laten vooral te zeuren over geld.
Lees meer‘Central Station Crossmedia Solutions’: gebundelde ICT krachten binnen de Thieme Grafimedia Groep
Directeur ICT Albert Noppen wint er geen doekjes om: ‘Met Central Station willen we het crossmediale facilitaire bedrijf van Europa worden’. Samen met commercieel manager Ronald Leusink staan de twee ‘ondernemers’ voor een grote uitdaging onder de Thieme vlag.
Lees meerWegener ten opzichte van de Telegraaf
Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.
Lees meerKranten in zwaar weer?
De Telegraaf was voor velen het voorbeeld van media innovatie. Het concern had jaren voorsprong op ‘collega’ uitgevers PCM en Wegener op het gebied van nieuwe media.
Lees meerDe nieuwe redacteur is een contentstrateeg
De hoofdredacteur van een crossmediaal merk wordt steeds meer een community manager. Behalve dat hij uitgeefproducten maakt voor de doelgroep, heeft hij veel contact met de doelgroep en spoort hij leden van de community aan om actief bij te dragen.
Lees meerLezenswaardig rapport PWC over tijdschriftenuitgevers
The Medium is The Message: Outlook for Magazine Publishing in the Digital Age.
Lees meerAD Nieuwsmedia waarschijnlijk ’terug’ naar PCM Uitgevers
Wegener wil uit AD Nieuwsmedia stappen. Het bedrijf is in gesprek met PCM Uitgevers, waar voorheen het AD volledig toe behoorde. Al eerder spraken de twee bedrijven met elkaar, maar juist toen wilde PCM van AD Nieuwsmedia af.
Lees meerVolkskrant gaat over op Berliner formaat
Volgens hoofdredacteur Pieter Broertjes is de journalistieke waarde van het nu veel toegepaste tabloid formaat niet toereikend voor de Volkskrant.
Lees meerUitgever Metro in rode cijfers
Ook ‘gratis’ kranten kunnen in de rode cijfers komen. De Zweedse uitgevr Metro maakte al in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van bijna 6,4 miljoen euro.
Lees meerTelegraaf op het Mediapark Jaarcongres
De presentatie van Marianne Zwagerman tijdens het Mediapark Jaarcongres in juni te Hilversum.
Lees meer‘Massa is Kassa’: tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk
Tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk is niet de ondertitel van het onlangs verschenen boek ‘Massa is Kassa’. De ondertitel die de auteurs van GEA hebben gekozen, was: ‘Over oude en nieuwe wetmatigheden in ditributie en losse verkoop van tijdschriften’.
Lees meerAdformatie: Print gedegradeerd tot traffic medium
In Adformatie 21 van 23 mei las ik een lezenswaardig artikel over de degradatie van print in met name personeels advertenties.
Lees meerDoek viel te vroeg voor Skoeps
Skoeps bestaat niet meer. Ruim anderhalf jaar worstelde de on-line user-generated ‘news-site’ met zowel geld, imago als content.
Lees meerUitgevers geven zichzelf geen voldoende op gebied van innovatie
De uitgeefbranche blijkt zichzelf niet voldoende innovatief te vinden: men geeft de branche in zijn geheel een 5.4 als het gaat om innovatie.
Lees meerKranten kruipen uit dal
De landelijke- en regionale krantenwereld kruipt langzaam uit het dal waar het jaren heeft ingezeten. Met ‘slechts’ een daling van 1,7 procent, lijken de uitgevers een ommekeer te zien in de jarenlange sterke daling van zowel abonnees als advertentie onkomsten.
Lees meerAdformatie: Nederlanders wacht nog met e-reader
In Adformatie van afgelopen week stond een voorpagina artikel over de ontwikkelingen rondom de verkoop van zogenaamde e-readers. De belangstelling voor de ontwikkelingen rondom digitaal papier kent vooral pieken en dalen. Het piekje van de afgelopen twee weken was de komst van NRC Handelsblad in dit speelveld. Zo een 500 verkochte abonnementen al dan niet…
Lees meerNRC eerste Nederlandse krant op ‘digitaal papier’
NRC Handelsblad heeft gekozen voor de iLiad van iRex voor de dagelijkse digitale distributie van haar content op ‘digitaal papier’. iRex Technologies is blij met het eerste Nederlandse initiatief in de krantenmarkt. De krant zal elke dag vanaf 15:00 on-line te downloaden zijn, op zaterdagen vanaf 7:00 uur in de ochtend. De kosten voor de…
Lees meerMarkt ‘digitale’ boeken groeit
Uitgevers hebben jarenlang geaarzeld over hun mogelijkheden iets te doen met zogenaamde e-books, boeken die alleen in gedigitaliseerde vorm kunnen worden gelezen op zogenaamde e-readers, zoals bijvoorbeeld de iLiad. eBooks.nl ziet echter groei in de verkoopcijfers. In 2007 groeide het bedrijf met 30% ten opzichte van 2006. Winstgevend is het volgens Sander van Kempen van…
Lees meerMerken maken de man
Norbert Mirani stuurde mij van de week het boek met bovenstaande titel. Norbert is strategy & new-businessdirector bij Sanoma Men’s Magazines (SMM). Hij was onder andere initiatiefnemer van het SMM Kenniscentrum, dat onderzoek laat verrichten naar mannen en merken. In zijn boek verwoordt hij op plezierig leesbare wijze de relatie tussen mannen en de invloed…
Lees meerAdvertentie keten vaak ondoorgrondelijk in uitgeefproces
Redactionele content en advertenties zijn twee totaal verschillende disciplines in het maken van kranten en tijdschriften.
Lees meer‘De Pers’ bestaat een jaar, hoe gaat het?
De gratis krant ‘De Pers’ bestond gisteren een jaar. Tijd om de balans op te maken. Krantendeskundige Piet Bakker zegt dat er best redenen zijn voor een feestje. De lector crossmedia content van de Hogeschool Utrecht zegt dat de krant het qua ‘kwaliteits’ inhoud zeker goed doet, ondanks de financiële problemen waarmee de krant kampt…
Lees meerIdola van Crossmedia
Harry van Vliet hield op donderdag 10 januari zijn inaugurale reden als lector Cross mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht. Aansluitend gaf hij zijn openbare les ‘Idola van de Crossmedia’. De tekst van die les verschijnt eerdaags in een boekje. Onderstaand een verkorte versie van die openbare les. Bron: De Nieuwe Reporter…
Lees meerHet gaat goed met Het Parool
Afgelopen jaar noteerde de krant een nettowinst van 2,3 miljoen euro, 8 ton meer dan het jaar daarvoor.
Lees meerHet gaat goed met boeken
De Nederlanders hebben ook in 2007 weer meer boeken gekocht dan in het jaar daarvoor. Totaal werden vorig jaar ruim 45 miljoen boeken aangeschaft. Dat is een stijging van 4,6%. De lezers gaven daarbij EUR 568 miljoen uit. Een stijging van 7,5%.
Lees meerApax ‘zaak’ blijft uitgever PCM achtervolgen
Willem Jan van Andel, advocaat in Utrecht, en voormalig financieel topman van Akzo Nobel Jean den Hoed gaan het onderzoek leiden naar de vermeende wanpraktijken bij uitgeverij PCM. Dat heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof maandag laten weten.
Lees meerCrossmedia Journalistiek, de kracht van samenwerking
Crossmedia in New York is een afstudeerproject van Aran Bade Bron: Crossmedialog
Lees meerIs de krantenwereld echt in problemen?
Berichten in opinie weekbladen, gesprekken tijdens congressen, diverse bijdragen aan talloze weblogs, regelmatig duiken analyes op dat het slecht gaat met de krant.
Lees meerKPN en DAG lanceren sociale TV gids Zie.nl
KPN en DAG gaan een interactieve web en tv gids online zetten. Hier alvast een voorproefje. http://zie.nl/tvgids inloggen: betatest482 preview4s85
Lees meerKranten willen af van betaalde diensten on-line content
Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek. The NewYork Times…
Lees meer25 jaar Kalenderwedstrijd in de Lichtfabriek
Gedrukte tijd: ‘De communicatie kracht van Kalenders’ Met een spectaculaire opening werd met een royale 100 bezoekers het 25 jarig jubileum gevierd. 25 jaar kalenders en agenda’s werden in de grafische wereld beoordeeld door vakkundige juryleden. Rien Berends en Cees Pfeiffer van het GW luisterden de bijeenkomst op in de inspirerende lokatie van de Lichtfabriek…
Lees meerRol KPN binnen DAG ter discussie
Het is al langere tijd onduidelijk waar KPN nu precies voor staat. Is het een telecom bedrijf, een ICT bedrijf, een uitgever, een zender of ‘all of the above’?
Lees meerOne Liners Deze Week
GW: Wehkamp Gids terug op groot formaat. Adformatie: Picnic’07 – Het ‘Woodstock’ van de creativiteit. Forum (VNO-NCW): Auteurs-onrecht. Emerce: Crossmedia is één grote flirt. Computable: Minder HBO-studenten informatica. Reclameweek: Hendriks (Het Gesprek) ontmantelt bommen. InCT: Het eerste écht crossmediale televisiestation van Nederland. Automatiseringsgids: Xerox maakt afdrukken in kleur stukken goedkoper. TVM: Beamvertising – adverteren met…
Lees meerMetro en Sp!ts geen last van De Pers en DAG
Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2006, blijken Metro en Sp!ts helemaal geen last te hebben gehad van de komst van De Pers en DAG. Hun aandeel groeide zelfs sterk. Deze cijfers laten voor het eerst zien dat de totale oplage onbetaalde kranten dicht in de buurt komt van de gezamenlijke titel oplages van…
Lees meerLichte groei tijdschriftenmarkt
De Nederlandse tijdschriftenbranche laat onveranderd een gunstige oplageontwikkeling zien. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de totale verspreide oplage van publiekstijdschriften met 150.000 tot 25,6 miljoen exemplaren. De sterkste groeiers waren de auto- en motorbladen, de populair wetenschappelijke bladen en de vrouwenbladen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut…
Lees meerPiet Bakker nieuwe lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering
Dr. Piet Bakker start 1 september 2007 als lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering aan Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van een groter lectoraatsprogramma op het gebied van crossmedia content. Piet Bakker is naast Ad van Liempt, Pieter Broertjes en Harry van Vliet de vierde lector in dit programma van het Kenniscentrum Communicatie…
Lees meerTweedehandsboeken groot succes op bol.com
Internetboekhandel bol.com verkoopt steeds meer tweedehandsboeken. Vooral de verkoop van gebruikte studieboeken is een succes. Sinds de introductie van de tweedehands boekenservice, in april van dit jaar, zijn er al 150.000 boeken van eigenaar gewisseld. In augustus brak de verkoop ,,alle records”, meldde bol.com donderdag in een verklaring. Toen gingen er 50.000 boeken over de…
Lees meerWebsite The New York Times weer gratis
De website van The New York Times wordt weer gratis. Dat maakte de Amerikaanse krant dinsdag bekend. Sinds twee jaar moest voor de artikelen van columnisten en het archief worden betaald. Volgens de manager van de site van de krant, Vivian Schiller, voldeed de betaalde dienst aan de verwachtingen en leverde het 10 miljoen dollar…
Lees meerEindhovens Dagblad wordt ED
In navolging van het Algemeen Dagblad (AD), Het Financieele Dagblad (fd) heet het Eindhovens Dagblad vanaf komende zaterdag ED. Er is ook een nieuw logo en een nieuw webadres. De nieuwe titel moet de aandacht in de losse verkoop verhogen. Ook dekt de titel beter de… …lading voor de online producten, aldus de uitgever. Vorig…
Lees meer