Maghound: ‘leesmap’ 2.0

Time inc. opende onlangs Maghound, een moderne koopvariant van de ouderwetse leesmap. Ook dit voorbeeld laat zien dat een uitgever op de stoel gaat zitten van de wederverkoper.

Lees meer

Wegener ten opzichte van de Telegraaf

Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.

Lees meer

Kranten in zwaar weer?

De Telegraaf was voor velen het voorbeeld van media innovatie. Het concern had jaren voorsprong op ‘collega’ uitgevers PCM en Wegener op het gebied van nieuwe media.

Lees meer

De nieuwe redacteur is een contentstrateeg

De hoofdredacteur van een crossmediaal merk wordt steeds meer een community manager. Behalve dat hij uitgeefproducten maakt voor de doelgroep, heeft hij veel contact met de doelgroep en spoort hij leden van de community aan om actief bij te dragen.

Lees meer

Kranten kruipen uit dal

De landelijke- en regionale krantenwereld kruipt langzaam uit het dal waar het jaren heeft ingezeten. Met ‘slechts’ een daling van 1,7 procent, lijken de uitgevers een ommekeer te zien in de jarenlange sterke daling van zowel abonnees als advertentie onkomsten.

Lees meer

Adformatie: Nederlanders wacht nog met e-reader

In Adformatie van afgelopen week stond een voorpagina artikel over de ontwikkelingen rondom de verkoop van zogenaamde e-readers. De belangstelling voor de ontwikkelingen rondom digitaal papier kent vooral pieken en dalen. Het piekje van de afgelopen twee weken was de komst van NRC Handelsblad in dit speelveld. Zo een 500 verkochte abonnementen al dan niet…

Lees meer

NRC eerste Nederlandse krant op ‘digitaal papier’

NRC Handelsblad heeft gekozen voor de iLiad van iRex voor de dagelijkse digitale distributie van haar content op ‘digitaal papier’. iRex Technologies is blij met het eerste Nederlandse initiatief in de krantenmarkt. De krant zal elke dag vanaf 15:00 on-line te downloaden zijn, op zaterdagen vanaf 7:00 uur in de ochtend. De kosten voor de…

Lees meer

Markt ‘digitale’ boeken groeit

Uitgevers hebben jarenlang geaarzeld over hun mogelijkheden iets te doen met zogenaamde e-books, boeken die alleen in gedigitaliseerde vorm kunnen worden gelezen op zogenaamde e-readers, zoals bijvoorbeeld de iLiad. eBooks.nl ziet echter groei in de verkoopcijfers. In 2007 groeide het bedrijf met 30% ten opzichte van 2006. Winstgevend is het volgens Sander van Kempen van…

Lees meer

Merken maken de man

Norbert Mirani stuurde mij van de week het boek met bovenstaande titel. Norbert is strategy & new-businessdirector bij Sanoma Men’s Magazines (SMM). Hij was onder andere initiatiefnemer van het SMM Kenniscentrum, dat onderzoek laat verrichten naar mannen en merken. In zijn boek verwoordt hij op plezierig leesbare wijze de relatie tussen mannen en de invloed…

Lees meer

‘De Pers’ bestaat een jaar, hoe gaat het?

De gratis krant ‘De Pers’ bestond gisteren een jaar. Tijd om de balans op te maken. Krantendeskundige Piet Bakker zegt dat er best redenen zijn voor een feestje. De lector crossmedia content van de Hogeschool Utrecht zegt dat de krant het qua ‘kwaliteits’ inhoud zeker goed doet, ondanks de financiële problemen waarmee de krant kampt…

Lees meer

Idola van Crossmedia

Harry van Vliet hield op donderdag 10 januari zijn inaugurale reden als lector Cross mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht. Aansluitend gaf hij zijn openbare les ‘Idola van de Crossmedia’. De tekst van die les verschijnt eerdaags in een boekje. Onderstaand een verkorte versie van die openbare les. Bron: De Nieuwe Reporter…

Lees meer

Het gaat goed met boeken

De Nederlanders hebben ook in 2007 weer meer boeken gekocht dan in het jaar daarvoor. Totaal werden vorig jaar ruim 45 miljoen boeken aangeschaft. Dat is een stijging van 4,6%. De lezers gaven daarbij EUR 568 miljoen uit. Een stijging van 7,5%.

Lees meer

Apax ‘zaak’ blijft uitgever PCM achtervolgen

Willem Jan van Andel, advocaat in Utrecht, en voormalig financieel topman van Akzo Nobel Jean den Hoed gaan het onderzoek leiden naar de vermeende wanpraktijken bij uitgeverij PCM. Dat heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof maandag laten weten.

Lees meer

Kranten willen af van betaalde diensten on-line content

Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek. The NewYork Times…

Lees meer

25 jaar Kalenderwedstrijd in de Lichtfabriek

Gedrukte tijd: ‘De communicatie kracht van Kalenders’ Met een spectaculaire opening werd met een royale 100 bezoekers het 25 jarig jubileum gevierd. 25 jaar kalenders en agenda’s werden in de grafische wereld beoordeeld door vakkundige juryleden. Rien Berends en Cees Pfeiffer van het GW luisterden de bijeenkomst op in de inspirerende lokatie van de Lichtfabriek…

Lees meer

One Liners Deze Week

GW: Wehkamp Gids terug op groot formaat. Adformatie: Picnic’07 – Het ‘Woodstock’ van de creativiteit. Forum (VNO-NCW): Auteurs-onrecht. Emerce: Crossmedia is één grote flirt. Computable: Minder HBO-studenten informatica. Reclameweek: Hendriks (Het Gesprek) ontmantelt bommen. InCT: Het eerste écht crossmediale televisiestation van Nederland. Automatiseringsgids: Xerox maakt afdrukken in kleur stukken goedkoper. TVM: Beamvertising – adverteren met…

Lees meer

Metro en Sp!ts geen last van De Pers en DAG

Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2006, blijken Metro en Sp!ts helemaal geen last te hebben gehad van de komst van De Pers en DAG. Hun aandeel groeide zelfs sterk. Deze cijfers laten voor het eerst zien dat de totale oplage onbetaalde kranten dicht in de buurt komt van de gezamenlijke titel oplages van…

Lees meer

Lichte groei tijdschriftenmarkt

De Nederlandse tijdschriftenbranche laat onveranderd een gunstige oplageontwikkeling zien. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de totale verspreide oplage van publiekstijdschriften met 150.000 tot 25,6 miljoen exemplaren. De sterkste groeiers waren de auto- en motorbladen, de populair wetenschappelijke bladen en de vrouwenbladen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut…

Lees meer

Piet Bakker nieuwe lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering

Dr. Piet Bakker start 1 september 2007 als lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering aan Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van een groter lectoraatsprogramma op het gebied van crossmedia content. Piet Bakker is naast Ad van Liempt, Pieter Broertjes en Harry van Vliet de vierde lector in dit programma van het Kenniscentrum Communicatie…

Lees meer

Tweedehandsboeken groot succes op bol.com

Internetboekhandel bol.com verkoopt steeds meer tweedehandsboeken. Vooral de verkoop van gebruikte studieboeken is een succes. Sinds de introductie van de tweedehands boekenservice, in april van dit jaar, zijn er al 150.000 boeken van eigenaar gewisseld. In augustus brak de verkoop ,,alle records”, meldde bol.com donderdag in een verklaring. Toen gingen er 50.000 boeken over de…

Lees meer

Website The New York Times weer gratis

De website van The New York Times wordt weer gratis. Dat maakte de Amerikaanse krant dinsdag bekend. Sinds twee jaar moest voor de artikelen van columnisten en het archief worden betaald. Volgens de manager van de site van de krant, Vivian Schiller, voldeed de betaalde dienst aan de verwachtingen en leverde het 10 miljoen dollar…

Lees meer

Eindhovens Dagblad wordt ED

In navolging van het Algemeen Dagblad (AD), Het Financieele Dagblad (fd) heet het Eindhovens Dagblad vanaf komende zaterdag ED. Er is ook een nieuw logo en een nieuw webadres. De nieuwe titel moet de aandacht in de losse verkoop verhogen. Ook dekt de titel beter de… …lading voor de online producten, aldus de uitgever. Vorig…

Lees meer