Esquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality

Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.

Lees meer

Interview met Rupert Murdoch

Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.

Lees meer

Designing The Daily Digital

De toekomst van ‘nieuws en journalistiek’ staat al tijden ter discussie. Niet alleen de mediakanalen, maar ook de wijze waarop inhoud tot stand komt, wordt beïnvloed door burgerjournalistiek, sociale netwerken, weblogs en mobiele ‘alleskunners’.

Lees meer

NRC niet naar de Telegraaf

Het speelveld in de strijd om NRC wordt kleiner nu de Telegraaf Media Groep niet meer mee doet. De Persgroep vindt het bod van TMG te laag. Volgens ingewijden heeft TMG het bod bewust (te) laag gehouden. TMG stopte onlangs met de zondagseditie van De Telegraaf om kosten te besparen.

Lees meer

Grotere uitgevers en hun crossmediale bedrijfsprocessen

Grotere uitgevers hebben ten gevolge van de crossmediale ontwikkelingen vaak behoorlijk complexe bedrijfsprocessen. Of het nu gaat om kranten-, tijdschriften- of boekenuitgevers, in veel gevallen blijkt dat het behoud van kennis en kunde rondom die processen te weinig prioriteit heeft.

Lees meer

Einde DAG.nl per vandaag

Het doek is gevallen. Wat ooit een ambitieus crossmediaal plan van KPN en PCM was, kampte met de ene tegenslag na de andere. Met het verdwijnen van de papieren krant en het niet doorgaan van een aantal crossmediale uitingen, werd DAG niets meer dan een website met links en rechts wat nieuwsberichten, die het niet kon opnemen tegen nu.nl.

Lees meer

Waar komt NRC terecht?

Nu ook de Telegraaf Media Groep weer belangstelling toont in NRC, is het aantal kandidaten weer vijf. Op de redacties kunnen de medewerkers niets anders doen dan gewoon afwachten. Ze hebben immers niets over de verkoop van ‘hun’ bedrijf te zeggen.

Lees meer

IJzersterke naam ‘DAG’ verdwijnt

Het begon als een groots crossmediaal project. KPN zou samen met PCM een krant van formaat neerzetten, met narrowcasting- en on-line edities op zowel web als mobiele apparaten. Zover kwam het nooit.

Lees meer

Kranten vol met rapport over kranten

Het zal geen enkel landelijk en lokaal dagblad zijn ontgaan, gisteren werd het rapport ‘Innovatie en Toekomst Pers – De volgende editie’ overhandigd aan Minister Plasterk door commissie voorzitter Elco Brinkman.

Lees meer

GW verder als tabloid

GW, vroeger bekend als Grafisch Weekblad, gaat verder als tabloid. Uitgever RAI Langfords was blij verheugd met dit initiatief van de redactie van het wekelijkse vakblad.

Lees meer

InCTformatie laat spagaat ‘Uitgever 2.0’ zien

Ondanks het feit dat ik ‘slechts’ alleen aan het middagprogramma kon deelnemen door ‘andere’ drukte in de ochtend, werd duidelijk dat vele uitgevers op het snijvlak staan tussen de ‘gevestigde 1.0 orde’ en het leren omgaan met ‘2.0 modellen’.

Lees meer

PCM naar Persgroep

De Belgische Persgroep krijgt het voor het zeggen bij uitgever PCM. De speculaties van de afgelopen weken zijn daarmee nog niet teneinde gekomen. Het is de vraag of de Persgroep alle titels wel in eigen huis wil houden.

Lees meer

Boeken direct printen in de boekwinkel

Een paar decennia lang heeft de branche er over gedaan: ‘Boeken direct printen in de boekwinkel’. Grote voordelen zijn de ‘oneindige voorraad’ en de ‘oneindige beschikbaarheid’ van titels.

Lees meer

Weekbladpers aast ook op PCM

PCM lijkt aantrekkelijker te zijn dan aanvankelijk werd verondersteld. Waren de overname gesprekken omtrent het AD met zowel PCM als Wegener moeizaam, nu lijkt naast de Belgische Persgroep (al eigenaar van het Parool) ook de Weekbladpers Groep (WPG) interesse te hebben in PCM.

Lees meer

GW gaat verder in crossmediale ambities

GW – het Grafisch Weekblad – gaat zijn crossmediale ambities verder ontwikkelen. De wekelijkse print uitgave wordt nu al aangevuld met actueel nieuws via een e-mail nieuwsbrief en een directe koppeling met een website met weblog en enquete functie.

Lees meer

GW-TV: interview met Erwin Koerts van drukkerij Aeroprint

GW gaat crossmediaal met GW-TV. Naast het blad, de e-mail nieuwsbrief en website wil de uitgever ook meer audio visuele content gaan maken. Een voorproefje werd gisteren gemaakt, door alvast aan Erwin Koerts te vragen wat de lezers over enige weken in GW van hem kunnen verwachten.

Lees meer

Krantenwereld enorm in beweging

Gekker kan het niet. Iedereen wil wat wat van een ander. Telegraaf, Wegener, PCM, FD en de Belgische Persgroep zijn volop zoekende in een moeilijke markt, waar de balans tussen advertentie inkomsten, verkopen van kranten via abonnementen en losse verkopen voortdurend op scherp staan ten opzichte van de gratis verkrijgbare landelijke dagbladen.

Lees meer

PCM wil af van drukkerijen

Uitgever PCM wil zich uitsluitend gaan concentreren op ’top journalistiek’. Dat zei topman Groenewegen op de nieuwjaarsreceptie van het concern. Dat het bedrijf afscheid neemt van het zelf drukken van kranten past in de lijn van vele uitgevers die PCM al voorgingen.

Lees meer

NRC Next: Bloggen via Twitter groeit snel

Vandaag had NRC Next een aardig verhaal over Twitter gepubliceerd. Zo een verhaal komt dus kennelijk alleen in dat soort kwaliteits kranten te staan, want het ‘gewone’ volk wordt nog nauwelijks warm van Twitter. Maar de groeicijfers zijn veelbelovend.

Lees meer

Entertainment & Media Outlook towards 2012

PricewaterhouseCoopers brengt vandaag de achtste editie van de Nederlandse Entertainment & Media Outlook op de markt. De publicatie omvat een enorme hoeveelheid trends, analyses en voorspellingen van vele verschillende media sectoren die ons land rijk is.

Lees meer

In gesprek met Marvia

Ik zit in Dauphine aan tafel met Steven van Wel en Arnoud Haverlag van Marvia, een jonge web-to-print start-up uit Almere. Samen met Peter van Teeseling spreken wij over de kansen en mogelijkheden van het door hun ontwikkelde web-to-print systeem.

Lees meer

Adnovate: 2.0 speler in een traditioneel media krachtenspel

Adnovate nam onlangs LogicUse (RSDB) uit Amsterdam en het kernbedrijf van Neroc Mediaware(NGI) over uit Veldhoven. Wie is Adnovate, wat zijn de drijvende krachten achter dit bedrijf en welke propositie hebben zij gekozen in het krachtenspel van adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus, studio’ s, prepress bedrijven en drukkerijen?

Lees meer

Dag DAG…..

DAG stopt met zijn gratis gedrukte krant. Ons land is kennelijk te klein voor 4 gratis kranten. Anderhalf jaar heeft de krant van PCM en KPN bestaan in een oplage van 380.000 exemplaren.

Lees meer