Uitgeverijen
Esquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality
Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.
Lees meerInterview met Rupert Murdoch
Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.
Lees meerNieuwe on-line verdienmodellen voor uitgevers bestaan wel, ze zien ze alleen – nog – niet
Met interesse las ik het artikel van Arend van den Berg van Z24 op Publishr, waarin hij uitlegt waarom er geen geld te verdienen is met on-line content op nieuwssites.
Lees meerKick-off meeting – Designing The Daily Digital
Jan Bierhoff van Infonomics en New Media, Hogeschool Zuyd te Maastricht opende de ‘3D’ kick-off meeting in een overvolle zaal van Kasteel Oudaen in Utrecht.
Lees meerDesigning The Daily Digital
De toekomst van ‘nieuws en journalistiek’ staat al tijden ter discussie. Niet alleen de mediakanalen, maar ook de wijze waarop inhoud tot stand komt, wordt beïnvloed door burgerjournalistiek, sociale netwerken, weblogs en mobiele ‘alleskunners’.
Lees meerNRC niet naar de Telegraaf
Het speelveld in de strijd om NRC wordt kleiner nu de Telegraaf Media Groep niet meer mee doet. De Persgroep vindt het bod van TMG te laag. Volgens ingewijden heeft TMG het bod bewust (te) laag gehouden. TMG stopte onlangs met de zondagseditie van De Telegraaf om kosten te besparen.
Lees meerBill Keller van de New York Times ontvouwt digitale visie voor zijn krant
Tijdens een besloten bijeenkomst – de film verscheen blijkbaar onbedoeld op Vimeo – ontvouwde Bill Keller plannen om de New York Times te laten verschijnen op eReader achtige apparaten.
Lees meerTwintig eigen waarheden over tijdschriften
Vorige week vond de ‘Magazine Innovation Summit’ plaats in de Verenigde Satten, georganiseerd door de Magazine Publishers of America.
Lees meerGrotere uitgevers en hun crossmediale bedrijfsprocessen
Grotere uitgevers hebben ten gevolge van de crossmediale ontwikkelingen vaak behoorlijk complexe bedrijfsprocessen. Of het nu gaat om kranten-, tijdschriften- of boekenuitgevers, in veel gevallen blijkt dat het behoud van kennis en kunde rondom die processen te weinig prioriteit heeft.
Lees meerEinde DAG.nl per vandaag
Het doek is gevallen. Wat ooit een ambitieus crossmediaal plan van KPN en PCM was, kampte met de ene tegenslag na de andere. Met het verdwijnen van de papieren krant en het niet doorgaan van een aantal crossmediale uitingen, werd DAG niets meer dan een website met links en rechts wat nieuwsberichten, die het niet kon opnemen tegen nu.nl.
Lees meerWaar komt NRC terecht?
Nu ook de Telegraaf Media Groep weer belangstelling toont in NRC, is het aantal kandidaten weer vijf. Op de redacties kunnen de medewerkers niets anders doen dan gewoon afwachten. Ze hebben immers niets over de verkoop van ‘hun’ bedrijf te zeggen.
Lees meerKranten willen met ACAP Google aan banden leggen
Links en rechts verschenen gisteren en vandaag nogal wat artikelen over de ACAP technologie die Google aan banden zou leggen voor het eenvoudig overnemen van artikelen uit nieuwssites – door middel van bijvoorbeeld RSS feeds.
Lees meerOutsourcen van journalistiek in India vooral leuke grap
Als krantenuitgevers het vuur aan hun schenen voelen, lijken ze alles te willen proberen om uit de problemen te komen. Als het doek al niet meteen valt, wordt – misschien nog net op tijd – overgeschakeld op alleen een on-line editie.
Lees meerIJzersterke naam ‘DAG’ verdwijnt
Het begon als een groots crossmediaal project. KPN zou samen met PCM een krant van formaat neerzetten, met narrowcasting- en on-line edities op zowel web als mobiele apparaten. Zover kwam het nooit.
Lees meerKranten vol met rapport over kranten
Het zal geen enkel landelijk en lokaal dagblad zijn ontgaan, gisteren werd het rapport ‘Innovatie en Toekomst Pers – De volgende editie’ overhandigd aan Minister Plasterk door commissie voorzitter Elco Brinkman.
Lees meerMijn eerste artikel in de vernieuwde GW Tabloid
Deze week verscheen mijn eerste artikel in de vernieuwde GW Tabloid uitvoering. Van vakblad naar krant, een uitgekiende combinatie om zowel lezers als adverteerders te verrassen.
Lees meerVisie op de Amerikaanse krantenwereld
Kijk en luister naar onderstaande film hoe ernstig de situatie is met de Amerikaanse kranten industrie.
Lees meerGW verder als tabloid
GW, vroeger bekend als Grafisch Weekblad, gaat verder als tabloid. Uitgever RAI Langfords was blij verheugd met dit initiatief van de redactie van het wekelijkse vakblad.
Lees meerInCTformatie laat spagaat ‘Uitgever 2.0’ zien
Ondanks het feit dat ik ‘slechts’ alleen aan het middagprogramma kon deelnemen door ‘andere’ drukte in de ochtend, werd duidelijk dat vele uitgevers op het snijvlak staan tussen de ‘gevestigde 1.0 orde’ en het leren omgaan met ‘2.0 modellen’.
Lees meerFD’s mobiele applicatie werd al 20.000 keer gedownload
Binnen bijna 2 weken heeft FD met haar laatste mobiele media product al 20.000 gebruikers ‘binnengehaald’. De applicatie brengt kwaliteitsnieuws vanaf de crossmediale redactie, welke nu 4 typen media content maakt.
Lees meerPiet Bakker in de Volkskrant: ‘De nood is hoog’
Afgelopen week sprak ik met krantendeskundige Piet Bakker, verbonden aan de Hogeschool Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Bakker reist de hele wereld af om krantenuitgevers te adviseren. Hij heeft het druk!
Lees meerPCM naar Persgroep
De Belgische Persgroep krijgt het voor het zeggen bij uitgever PCM. De speculaties van de afgelopen weken zijn daarmee nog niet teneinde gekomen. Het is de vraag of de Persgroep alle titels wel in eigen huis wil houden.
Lees meerGW TV op bezoek bij Marvia
GW TV op bezoek bij Marvia
Lees meerBoeken direct printen in de boekwinkel
Een paar decennia lang heeft de branche er over gedaan: ‘Boeken direct printen in de boekwinkel’. Grote voordelen zijn de ‘oneindige voorraad’ en de ‘oneindige beschikbaarheid’ van titels.
Lees meerWeekbladpers aast ook op PCM
PCM lijkt aantrekkelijker te zijn dan aanvankelijk werd verondersteld. Waren de overname gesprekken omtrent het AD met zowel PCM als Wegener moeizaam, nu lijkt naast de Belgische Persgroep (al eigenaar van het Parool) ook de Weekbladpers Groep (WPG) interesse te hebben in PCM.
Lees meerCrossmediale ambities Telegraaf ‘uitgevochten’ bij publieke omroepen
Vandaag besteedde het Haarlems Dagblad maar liefst één totale pagina aan de omroepambities van De Telegraaf, die in het publieke bestel met ‘Wakker Nederland’ een halt toe wil roepen aan de eenheidsworstige informatievoorziening.
Lees meerGW gaat verder in crossmediale ambities
GW – het Grafisch Weekblad – gaat zijn crossmediale ambities verder ontwikkelen. De wekelijkse print uitgave wordt nu al aangevuld met actueel nieuws via een e-mail nieuwsbrief en een directe koppeling met een website met weblog en enquete functie.
Lees meerGW-TV: interview met Erwin Koerts van drukkerij Aeroprint
GW gaat crossmediaal met GW-TV. Naast het blad, de e-mail nieuwsbrief en website wil de uitgever ook meer audio visuele content gaan maken. Een voorproefje werd gisteren gemaakt, door alvast aan Erwin Koerts te vragen wat de lezers over enige weken in GW van hem kunnen verwachten.
Lees meerDrukken van de New York Times twee keer duurder dan alle abonnees een gratis Kindle
Nicholas Carlson van Silicon Alley Insider heeft wat rekenwerk verricht rondom de kosten van het bedrukken van papier en de digitale distributie van nieuws via de Amazon Kindle. Hij trok opzienbarende conclusies.
Lees meerKrantenwereld enorm in beweging
Gekker kan het niet. Iedereen wil wat wat van een ander. Telegraaf, Wegener, PCM, FD en de Belgische Persgroep zijn volop zoekende in een moeilijke markt, waar de balans tussen advertentie inkomsten, verkopen van kranten via abonnementen en losse verkopen voortdurend op scherp staan ten opzichte van de gratis verkrijgbare landelijke dagbladen.
Lees meerPCM wil af van drukkerijen
Uitgever PCM wil zich uitsluitend gaan concentreren op ’top journalistiek’. Dat zei topman Groenewegen op de nieuwjaarsreceptie van het concern. Dat het bedrijf afscheid neemt van het zelf drukken van kranten past in de lijn van vele uitgevers die PCM al voorgingen.
Lees meerBelgen kunnen kranten wel rendabel krijgen
De Belgische Persgroep nam enkele jaren geleden Het Parool over van uitgever PCM, die er geen brood meer in zag. Het Parool ontwikkelde zich van verlieskrant tot een winstgevend product. De Persgroep saneerde flink.
Lees meerJohn Middelweerd PwC: ‘Hoge investering in drukpers verslapt wens tot gerichte marktinnovatie’
Volgens John Middelweerd van PricewaterhouseCoopers heeft papier in al haar verschijningsvormen nog voldoende kans om te kunnen overleven in een wereld waarin vooral het web 2.0 het voor het zeggen lijkt te hebben. Maar investeren in nieuw ijzer behoort niet tot die 2.0 beweging.
Lees meerCharterhouse: hoe een Engelse drukkerij een Print Management bureau werd
Charterhouse is van oorsprong – eind jaren zestig – als drukkerij begonnen. Midden jaren negentig zagen de oorspronkelijke eigenaren af van het metaal en papier en kozen met succes voor een voortrekkersrol op het gebied van print management voor grote merken.
Lees meerNRC Next: Bloggen via Twitter groeit snel
Vandaag had NRC Next een aardig verhaal over Twitter gepubliceerd. Zo een verhaal komt dus kennelijk alleen in dat soort kwaliteits kranten te staan, want het ‘gewone’ volk wordt nog nauwelijks warm van Twitter. Maar de groeicijfers zijn veelbelovend.
Lees meerTuitje 2008 GW op lokatie: Nijmegen
Gisteren hield het vakblad GW met de voltallige redactie en alle medewerkers hun jaarlijkse Tuitje. Dit keer op lokatie in de fraaie stad Nijmegen.
Lees meerEntertainment & Media Outlook towards 2012
PricewaterhouseCoopers brengt vandaag de achtste editie van de Nederlandse Entertainment & Media Outlook op de markt. De publicatie omvat een enorme hoeveelheid trends, analyses en voorspellingen van vele verschillende media sectoren die ons land rijk is.
Lees meerIn gesprek met Marvia
Ik zit in Dauphine aan tafel met Steven van Wel en Arnoud Haverlag van Marvia, een jonge web-to-print start-up uit Almere. Samen met Peter van Teeseling spreken wij over de kansen en mogelijkheden van het door hun ontwikkelde web-to-print systeem.
Lees meerAdnovate: 2.0 speler in een traditioneel media krachtenspel
Adnovate nam onlangs LogicUse (RSDB) uit Amsterdam en het kernbedrijf van Neroc Mediaware(NGI) over uit Veldhoven. Wie is Adnovate, wat zijn de drijvende krachten achter dit bedrijf en welke propositie hebben zij gekozen in het krachtenspel van adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus, studio’ s, prepress bedrijven en drukkerijen?
Lees meerDag DAG…..
DAG stopt met zijn gratis gedrukte krant. Ons land is kennelijk te klein voor 4 gratis kranten. Anderhalf jaar heeft de krant van PCM en KPN bestaan in een oplage van 380.000 exemplaren.
Lees meer