Uitgeverijen
Visie over de krant door Birgit Donker, Willem Sijthoff en Bart Brouwers
De krant wordt geplaagd. Het medium papier wordt door critici bijna lachwekkend met de nek aangekeken. Hoe kijken prominente spelers uit de markt tegen deze ontwikkeling aan? Is het papieren krantentijdperk met de komst van digitaal voorgoed teneinde?
Lees meerNetwerk023 in teken van iPad en de kansen en mogelijkheden voor uitgevers
Gisteren kwamen zo een 90 Haarlemse media professionals af op de Netwerk023 netwerkbijeenkomst, waar een panel van deskundigen hun visie gaven op de komst van de iPad.
Lees meerIk ben toch zeker niet gek: ‘Woorden en beelden moeten gewoon gratis zijn’
Het Pew Research Center, een denktank in Washington, heeft onderzocht dat consumenten on-line liever bestookt worden met reclame, dan dat zij betalen voor woorden en beelden. Let wel, het is een onderzoek, gedaan in de USA.
Lees meerOok Telegraaf maakt ‘ambitiefilmpje’ rondom iPad
Uitgever Telegraaf heeft in navolging van Wired en Sports Illustrated haar ambities ‘verfilmd’ ten aanzien van ‘digitaal lezen’. Hoe de werkelijkheid er uit zal gaan zien, is een kwestie van tijd. Maar dit type filmpjes doen vermoeden dat zowel kranten als tijdschriften staan voor een enorme doorbraak in lezen 2.0.
Lees meerTopmensen New York Times over betaalde on-line content
De New York Times trekt nogal wat belangstelling van krantenuitgevers wereldwijd. De visie is de basis voor de discussie die uitgevers momenteel voeren om bepaalde delen van website achter ‘pay-walls’ te zetten. Wereldwijd zijn de uitgevers er nog niet uit. Het ‘conflict’ tussen inkomsten van lezers en adverteerders heeft niet één antwoord.
Lees meerLokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe
Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.
Lees meerInspirerende bijeenkomst 3D platform
Vamiddag deed Ferdinand Sennema de aftrap voor een kleine 50 deelnemers, die interesse toonden in het onderwerp ‘Nieuwsconsumptie op de mobiele telefoon’. De aanwezigen werden getrakteerd op meerdere visies, ingegeven door uitgeef professionals, onderzoekers en bouwers van mobiele applicaties. De iPhone leek dominant centraal te staan.
Lees meeriPhone motor om te betalen voor content
Omdat betalen via de iPhone zo makkelijk is, hebben bezitters van dit toestel geen moeite – meer – voor het betalen van apps, ook wanneer deze app gericht is op het in-app kopen van content.
Lees meerXML als basis van uitgeefproces voor crossmediale producties
Deze week werd ik geattendeerd op een alleraardigst artikel rondom de aanmaak van geschikte files voor eReaders. In dat artikel werd met nogal wat reacties gewezen op het inrichten van de juiste workflow voor dit nieuwe fenomeen, waar uitgevers – de één wel, de ander niet – hun nieuwe geld mee zouden kunnen gaan verdienen.
Lees meerTijdschriftenuitgever Wired gelooft in tablet met Adobe AIR technologie
Wired slaat met haar op handen zijnde digitale magazine op een tablet een geheel andere weg in dan je binnen de huidige technologische ontwikkelingen zou denken. Wired lijkt namelijk te gaan voor een – nog niet bestaande? – eReader met Adobe AIR technologie.
Lees meerJoris van Heukelom in gesprek met Christian van Thillo tijdens afgelopen MWG congres
Ik was gisteren helaas zelf niet in staat het MWG – Media Werk Groep – congres te bezoeken, alwaar ik natuurlijk zeker naar Christian van Thillo zou hebben geluisterd. Maar Joris van Heukelom tekende een mooi portret op van van Thillo. Veel leuker is het niet te maken: kijk en luister naar twee zuiderburen over de toekomst van gedrukte- en on-line krantenmedia.
Lees meerAdformatie praat met Dick Molman over het tijdschrift
In Adformatie van vorige week stond een interessant interview met de Sanoma baas Dick Molman. Hier vat ik zijn meest opmerkelijke uitspraken samen. De schrijver van het stuk Léon Bouwman, zette de volgende titel neer: ‘Het tijdschrift is oud, niet dood’.
Lees meerHarry Evens over de toekomst van journalistiek
Vorige week vond in New York een eendagscongres plaats over journalistiek. Chrystia Freeland, US managing editor van de Financial Times had de gelegenheid Harry Evans te interviewen. Een genot om naar te luisteren, maar je moet er wel even voor gaan zitten.
Lees meerIn de media vakbladen deze week…..
Media vakbladen verrassen, zijn niet gepersonaliseerd en omschrijven per segment de belangrijkste gebeurtenissen, opinies of trends. Wie vindt het niet heerlijk om zo tegen het weekend door de verschillende redacties op een zo divers mogelijke manier op de hoogte te worden gebracht.
Lees meer3D organiseert middag over nieuwsvoorziening via mobiele apps.
Op 24 februari wordt in het kader van het 3D programma een middagbijeenkomst gehouden over de ontwikkeling, productie en het gebruik van mobiele applicaties in het kader van de dagelijkse nieuwsvoorzining. De bijeenkomst vindt plaats in Stadskasteel Ouddaen in het centrum van Utrecht.
Lees meerWet op de vaste boekenprijs (Wvbp) ter discussie
Minister Plasterk wil een studie laten uitvoeren op de werking van de wet op de vaste boekeprijs op eBooks. Verschillende organisaties hebben al standpunten ingenomen, waaronder de KVB (Koninklijke Vereniging van het Boekenvak) en het NUV (Nederlands Uitgeversverbond).
Lees meerCentraal Boekhuis zoekt nieuwe business
Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.
Lees meerMobiele nieuwsvoorziening vereist niet-lineaire redactie
De grootste omschakeling die kranten redacties maken bij het aangaan van on-line ambities zijn gelegen in het ombuigen van een lineaire redactie met één dagelijkse deadline voor print, naar een continuproces van publiceren.
Lees meerVan Thillo houdt de vaart erin: belangen in boeken verkocht
Topman Christian van Thillo staat bekend om zijn doortastend optreden en laat ook in ons land zien dat er hem veel is aan gelegen van het voormalige PCM een ‘lean & mean’ krantenbedrijf te maken, ontdaan van alle mogelijke onnodige overhead en niet tot de ‘core’ behorende activiteiten.
Lees meerNederlands Dagblad: website moet geld gaan opleveren, ANP berichten gratis
Hoofdredacteur Peter Bergwerff van het Nederlands Dagblad gaat vanaf het laatste kwartaal van dit jaar geld vragen voor toegang tot de website van het op christelijke grondslag gebaseerde dagblad.
Lees meerDerk Sauer bij Pauw & Witteman over zijn plannen met NRC
Derk Sauer is vooral bekend van zijn media activiteiten in Rusland, maar als mede eigenaar van Het Gesprek wordt hij mede de beleidsbepalende man bij NRC. Pauw en Witteman bevragen hem – soms een beetje plagerig – naar zijn argumenten om een paar kranten te kopen.
Lees meerEchte journalistiek, vooral papier en hoge kosten kenmerken moeilijke positie Groene Amsterdammer
Bij Rethinking Media kwam ik onderstaande reportage van de NCRV tegen. De 50 minuten durende aflevering van ‘Dwars’ geeft een diepgaande kijk in de keuken van de Groene Amsterdammer, het oudste opinieblad van Nederland. Marieke van der Winden volgt het gehele team in het bouwvallige Amsterdamse pand.
Lees meerWebsites kranten steeds vaker achter pay-wall?
Zijn het incidenten of gaan uitgevers structureel hun on-line lezers laten betalen voor content? Dat is nog niet te zeggen maar deze week meldden zowel Wegener (Mecom) als The New York Times klaar te zijn om hun content achter een pay-wall beschikbaar te maken.
Lees meerWegener gokt op groei De Pers, Telegraaf levert fors in
Na het verdwijnen van DAG speelde De Pers in ons land alleen een bescheiden rolletje in de Randstad. Het krantje viel in de praktijk nog nauwelijks op tussen Spits en Metro. Uitgever Wegener gooit het roer en en verhoogt de oplage naar 250.000 exemplaren en wordt daarmee weer een (beperkt) landelijke krant.
Lees meerNRC van ‘house of brands’ naar ‘branded house’
NRC Media heeft haar uitstraling aangepast door met een pijlteken naar rechts het ‘voorsprong denken’ van het merk te ontwikkelen. Alle uitingen gaan qua uitstraling eenduidigheid uitstralen, hetgeen door ontwerpbureau Thonik is ontworpen.
Lees meerIllegale download van eBooks vooral in niches
Uitgevers hebben in zijn algemeenheid weinig te vrezen van illegale eBooks. In 2009 bleken in de VS slechts een paar niches goed zijn voor tussen de 100.000 en 250.000 illegale downloads per titel. ‘Kamasutra’ staat daarbij op nummer 1 volgens een onderzoek van Freakbits uitgevoerd bij BitTorrent.
Lees meerEsquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app
Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.
Lees meerAnalyse: NRC waarschijnlijk naar Egeria en Derk Sauer – veiling stoelendans met veel geld voor onderhandelaars
De stoelendans rondom NRC Media lijkt te zijn ‘gewonnen’ door investeringsmaatschappij Egeria samen met Derk Sauer, die ook mede-eigenaar is van televisiezonder Het Gesprek. De meldt het NRC in haar eigen krant van vandaag.
Lees meerFD Mediagroep gaat – voorlopig – niet verder met NRC
Na een lange periode van stilte is vandaag duidelijk geworden dat de FD Mediagroep geen definitief overnamebod doet op NRC. FD directeur Kuyf heeft dat vandaag aan Persgroep eigenaar van Thillo laten weten.
Lees meer130 arbeidsplaatsen weg bij voormalig PCM Uitgevers – naam al veranderd
Volkskrant en Trouw gaan samen 130 van de 750 arbeidsplaatsen inleveren. Eigenaar van Thillo denkt hiermee weer een gezond bedrijf te kunnen exploiteren in een overwegend neergaande markt.
Lees meerEric Schmidt (CEO Google) is het niet eens met Rupert Murdoch
In een eigen geschreven stuk in de Wall Street Journal van begin deze maand verweert Google’s CEO Eric Schmidt zich tegen Rupert Murdoch die in de afgelopen weken nogal wat aandacht naar zich toe wist te trekken om zijn on-line nieuws niet meer doorzoekbaar te maken door Google’s zoekmachine.
Lees meerThe Wonderfactory en Time Inc. zetten eMagazine neer
Dixons voorspelde afgelopen week nog dat de eReader de nummer één kerscadeau zou worden, gevolgd door de netbook en daarna alles wat met games te maken zou hebben. Jammer genoeg zal onderstaande eReader, speciaal bedoeld voor magazines nog niet in de winkels liggen, maar het illustreert goed hoe uitgevers en adverteerders kijken naar het eMagazine.
Lees meerHoe denkt de Rabobank over uitgevers?
In de ondernemersupdates: uitgeverijen van afgelopen maand schets de Rabobank haar beeld over de uitgeverijbranche. In één van de eerste zinnen stellen zij dat traditioneel uitgeven qua verdienmodel onder druk staat en dat nieuwe media en innovaties een oplossing bieden om rendabel te kunnen opereren.
Lees meerArend van den Berg – Z24: Géén verdienmodel voor on-line content in ons land
Enige maanden geleden sprak ik zelf nog met Arend van den Berg van Z24 over on-line advertisingmanagement systemen, de CPM’s en CPC’s in relatie tot on-line content.
Lees meerNiiu: Digital printing voor gepersonaliseerde kranten
In Duitsland is het bedrijf Niiu volop in de race om krantenuitgevers een nieuw verdienmodel aan te bieden: gepersonaliseerd nieuws vanuit meerdere bronnen via het web samengesteld en uitgeprint op Océ apparatuur. Kosten € 1,80 per dag en om pakweg 8 uur in de brievenbus. Een paar beginersfoutjes zijn in de automatische opmaak nog wel te ontdekken, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Lees meerAdvertenties in print – nog – aantrekkelijk voor uitgevers
Ondanks afnemende resultaten ten aanzien van advertenties in vrijwel alle printsectoren, blijken de cijfers per advertentie in print toch nog steeds aantrekkelijker te zijn in vergelijking tot on-line advertising, waar het verschil tussen bruto en netto prijzen oneigenlijk groot is geworden.
Lees meerAmazon ziet dat strijd om ‘geslotenheid’ verloren is – steun voor native PDF
De kerstdagen zijn in zicht en alle ontwikkelaars van eReaders maken zich op voor massale aankopen van hun producten. In het afgelopen half jaar slepen alle spelers hun messen voor de gunst van de consument. Amazon kon niet achter blijven.
Lees meerGrafische branche in spagaat hi-end, ‘do-it-yourself’ en SAAS
Dat de grafische branche te lijden heeft onder de economsiche omstandigheden, was al langer bekend. Het investeringspotentieel stond daarmee eveneens onder druk. Maar de ontwikkelingen maken het noodzakelijk dat de branche meer dienstengericht gaat werken en niet meer afrekent per eenheid productie.
Lees meerInternet als openbare ruimte, auteursrecht en verdienmodellen…..
Het filmpje van Rupert Murdoch heeft links en rechts in het media landschap nogal wat teweeg gebracht. De waarde van ‘breaking news’ is een discussie die velen al achter zich hebben gelaten. Maar waar liggen de grenzen waar je wel of niet voor betaalt?
Lees meerDigitaal magazine met toegevoegde waarde in redactionele- en commerciële inhoud
VIV Magazine is een prachtig voorbeeld van een digitaal magazine op het web. Het voegt net genoeg extra’s toe om niet hinderlijk te zijn. Maar ook Google kijkt naar de conversie van off-line naar on-line magazines. De zoveelste ‘steek in de rug?’ voor de traditionele media bedrijven?
Lees meer