Uitgeverijen
Weekendoverpeinzing: Bereidheid tot betalen voor on-line content is omgekeerde wereld
Deze week is een uitermate bruikbaar rapport verschenen, welke in opdracht van Het Stimuleringsfonds voor de Pers is uitgevoerd door PriceWaterhouseCoopers. De vraag omtrent de bereidheid tot betalen voor on-line content stond daarbij centraal. Maar is dat de juiste vraag wel?
Lees meerNMA legt boete op aan Wegener na ‘dwaling’ in interpretatie van de term ‘onafhankelijkheid’
Tja, het wemelt al van de optekeningen van de boete die NMA aan Wegener en een aantal leidinggevenden heeft opgelegd. Geen misselijke getallen, 19 miljoen voor het bedrijf en zo een 1,3 miljoen voor een handje vol directieleden. Wat is er aande hand?
Lees meerHoe kijken een kleine 800 journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan?
Journalisten in kranten- en tijdschriften omgevingen zijn een apart type auteurs. Ze werken onder tijdsdruk, vinden daardoor dat de kwaliteit omlaag gaat, hebben minder lol in hun werk en oude media als print hebben hun glotie verloren. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het jaarlijkse onderzoek uitgevoerd door Oriella ‘digital journalism study’.
Lees meerUitgevers willen massaal aan de iPad – businessmodel vaak nog niet bekend
Afgelopen week werd ik gebeld door Tonie van Ringelestijn, freelance journalist en radiomaker. Hij vroeg naar mijn mening over de iPad in relatie tot enerzijds de komst van het hebbeding deze maand naar Nederland en de uitgevers die er producten voor zouden willen maken.
Lees meerLokale nieuws websites zijn niet lokaal
Met een beetje speurwerk door de verschillende Nederlandse lokaal gerichte nieuwswebsites, kom je er al snel achter dat vrijwel geen enkele site echt lokaal nieuws brengt, laat staan ‘hyperlokaal’ nieuws tot op straatniveau.
Lees meerPitch Nieuwsmarkt bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten
Gisteren toonde Nieuwsmarkt haar meest recente pitch rondom nieuwe verdienmodellen voor on-line content voor uitgeefproducten. De Nederlandse Vereniging van Journalisten was de organisator, de avond werd geleid door Lotte van Doorn.
Lees meeriPad lijkt aan grafische branche voorbij te gaan
Terwijl uitgevers hun printuitgaven massaal geschikt willen maken voor de iPad, kijkt de grafische branche vanaf een zijlijn toe. En dat is vreemd, beschikking hebbend over vrijwel dezelfde gereedschappen waarmee uitgevers hun iPad uitgaven maken.
Lees meerNieuwsmarkt ontvangt subsidie voor onderzoek on-line businessmodellen
Het jonge bedrijf Nieuwsmarkt uit Velsen ontvangt 48.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor het doen van onderzoek naar nieuwe on-line/mobiele business modellen in de media keten. Het onderzoek kijkt over de grenzen van uitgevers, adverteerders en media consumenten. Tevens zal een mobiele demo applicatie worden ontwikkeld om een geheel nieuw concept aan de markt te presenteren.
Lees meerVolkskrant app ‘Mijn Nieuws’ biedt content aan van andere krantenuitgevers
Uitgevers hebben vanuit hun historie een nogal beschermend gedrag daar waar het gaat om hun eigen titel en dus identiteit. Het ontkoppelen van die identiteit door ook content van anderen toe te laten stelt technisch bezien niets voor. De Volkskran durft het als eerste aan.
Lees meerMoeten oud PCM bestuurders geld terug betalen?
Wat gebeurt er in werkelijkheid met oud bestuurders bij een uitspraak van de Ondernemingskamer die teruggaat naar de periode 2004-2007? Op verzoek van NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en vakbond FNV Kiem werd een onderzoek gedaan. Uitspraak: ‘Onverantwoord ondernemerschap’.
Lees meerePub gebaseerd eBook maken met opensource applicatie Sigil
Wiebe de Jager van uitgever Eburon schreef een alleraardigste handleiding over de wijze waarop juiste ePub files gemaakt kunnen worden voor de productie van eBooks. Hij koos de opensource applicatie Sigil.
Lees meerThe Times en The Sunday Times deze week achter gedeeltelijke ‘betaalmuur’
Nog ruim een week mogen de Britten gratis de sites van beide kranten bekijken. Daarna zet mediamagnaat Rupert Murdoch een ‘betaalmuurtje’ neer.
Lees meerDe rol van bureaus in in de media tarieven oorlog
Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.
Lees meerNieuwe website Graficus.nl – netjes maar niet verrassend
Graficus heeft zijn website niet ingericht als een weblog. Wel zijn wat – beperkte – mogelijkheden tot het doorsturen van berichten via sociale netwerken aanwezig . Ook is een eenvoudige RSS link voorhanden.
Lees meerTripoli tabloid Telegraaf
De Telegraaf bracht vandaag een extra (tabloid)editie uit, met 16 pagina’s bijna geheel gewijd (want ook het slippertje van Jack de Vries kon nog mooi mee) aan de vliegramp in Tripoli.
Lees meerOverstapjes tussen uitgevers en omroepwereld komen niet zo heel vaak voor
Enige jaren gelden maakte Joris van Heukeom de overstap van BNN naar DAG, het toenmalige fusiebedrijf tussen KPN en PCM. Echt gelukkig is hij daar nooit geweest en maakte later de overstap naar Ilse, het huidige Sanoma Digital. Per 1 juli vertrekt Jan Dijkgraaf van Audax naar PowNed.
Lees meerVertrek Pieter Broertjes genereert veel on-line herhaling
Het is opvallend deze middag, nog geen paar uur na de aankondiging van het vertrek van Pieter Broertjes, resulteert het ‘koekelen’ naar deze man in talloze berichten met dezelfde inhoud: Hij gaat weg bij de Volkskrant.
Lees meerPublishr – eind mei in print op de deurmat
Taeke Kuyvenhoven van Liones heeft het zelf ondervonden: ‘Print moet naar de drukker gebracht worden en de deadline is heilig’. Print kent volgens hem andere regels en vooral een andere dynamiek. Maar eind mei ligt het eerste (gratis) exemplaar bij u op de deurmat, als u dat wilt…..
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Moet een uitgever alles weten over eBooks?’
Wiebe de Jager was dit weekend mijn inspiratiebron voor mijn wekelijkse weekendoverpeizing. Hij attendeerde mij op een discussie over de al dan niet noodzakelijke kennis die uitgevers over eBooks zouden moeten hebben. Een actueel onderwerp, met nogal wat uitstapjes.
Lees meerWeekblad Graficus verdwijnt
Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.
Lees meerNieuwsmarkt ziet brede acceptatie nieuw app model voor content, social media en advertising
Nieuwsmarkt ziet de ontwikkeling van mobiele apps bij grote uitgevers als Sanoma veranderen in de richting die nieuwsmarkt.nl een klein jaar geleden heeft geïntroduceerd bij verschillende uitgevers en adverteerders.
Lees meerMurdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorlopig
Murdoch verklaarde vandaag zo een 64.000 actieve gebruikers in ‘bezit’ te hebben voor de WSJ app op de iPad. Dat aantal is gescoord binnen één maand na verschijnen van de app in de AppStore.
Lees meerGoogle start eBook verkoop nog voor komst eigen eReader/tablet
Al jaren is Google bezig met het digitaliseren van boeken en al jaren wordt op juridisch niveau ‘gevochten’ omtrent auteursrechten met rechthebbenden en uitgevers. Binnen Google Book Search worden niet meer gedrukte boeken gratis aangeboden op het web.
Lees meerStel de verschijningsfrequentie van een krant eens ter discussie – durf te veranderen
Bart Brouwers schreef op zijn blog ‘dodebomen’ een aansprekend artikel over de toekomst van kranten die momenteel nog massaal 6 keer per week verschijnen. Bart werkte voorheen als hoofdredacteur bij Spits en is nu verantwoordelijk voor de opzet van hyperlokaal nieuws binnen de Telegraaf Media Groep.
Lees meerDonker en Oelderik weg bij NRC Media
Nog maar net een half jaar na de verzelfstandiging van NRC Media, lijkt de top van het bedrijf uiteen te vallen. Birgit Donker, hoofdredacteur-directeur en Gert-Jan Oelderik, uitgever-directeur van NRC Media leggen op 1 juli hun functies neer.
Lees meerEerste ronde ‘Tijdelijke subsidieregeling Persinnovatie’ bekend gemaakt
6 van de 15 aanvragen voor de eerste 4 miljoen euro uit de ‘Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie’ werden gisteren toegekend aan (hyper)lokale nieuws initiatieven. Bijna 400.000 euro gaat voor dit doel naar de Telegraaf Media Groep.
Lees meerDe Uitgever aan het Woord – in nieuwe samenstelling verder
De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.
Lees meerWebsite start-up nieuwsmarkt.nl live
Nieuwsmarkt.nl is vanaf afgelopen weekend live. De start-up heeft met de vormgeving van Studio Fischer uit Amsterdam een frisse, moderne en vooral ‘groene’ uitstraling neergezet. Nieuwsmarkt.nl richt zich op het ontwikkelen van moderne media businessmodellen, waarbij de consument in haar/zijn media consumptie centraal staat middels een mediaportal en verschillende mobiele platforms.
Lees meerOuderwets push-plan voor mobiel adverteren
Telegraaf, Sanoma en STER gaan samenwerken op het gebied van mobiel adverteren. De partijen gaan mediabureaus en adverteerders benaderen om hun advertenties aan te bieden op de titels van beide uitgevers. Kijk en luister goed naar onderstaand filmpje. Niet één keer wordt de wens van de klant genoemd in relatie tot zijn overige media consumptie gedrag.
Lees meer‘Wij beschermen het intellectueel eigendom van onze auteurs’
Die zin bleef me bij tijdens de rit na het geven van een lezing over de ontwikkelingen rondom eReaders bij Logeion in Rotterdam. In was daarna onderweg naar InCT. Beide events waren congressen over uitgeven. Logeion over vooral bedrijfsvakbladen en InCT over innovatief uitgeven.
Lees meerNUV gaat eBook piraterij aanpakken – hoe lang houden ze dat vol?
In samenwerking met de Stichting Brein denkt NUV de illegaliteit rondom eBooks te kunnen bestrijden. Het gaat daarbij om gekraakte kopiën van bestaande DRM ‘bestempelde’ eBooks en het scannen van pBooks. Brein heeft al heel wat ervaring met de bestrijding van illegaliteit in de video-, games- en muziekindustrie. Maar heeft dat echt geholpen?
Lees meerUitgevers slaan met iPad innovatieve verdienmodellen over – of toch niet?
Alle filmpjes die tot nu toe rondom de iPad werden getoond, tonen de ‘zend mentaliteit’ van vooral de grote uitgevers. Ze gaan voorbij aan de wensen van de adverteerder en kijken al helemaal niet naar de behoeften van de lezer.
Lees meerSanoma geeft openheid omtrent iPad strategie
Joris van Heukelom van Sanoma Digital gaf afgelopen week op de Mobile Convention in Amsterdam volledige openheid rondom de iPad strategie binnen een aantal Sanoma titels.
Lees meerApple verkoopt Time Magazine – iPad versie – voor €3,99 per stuk
De eerste bezitter van de iPad kunnen probleemloos terecht in de iTunes AppStore om daar de eerste iPad versie te kopen van Times Magazine. Je legt natuurlijk – zonder na te denken – die €3,99 al snel neer, maar je vraagt je dan vervolgens af wat je gekregen hebt.
Lees meerBeroepen veranderen – ook het speelveld van journalisten
Met enige verbijstering las ik zondagochtend eerste Paasdag een stuk over de ‘in moeilijkheden verkerende journalist’, gepubliceerd bij Villamedia. Het stuk leverde maar liefst 50 reacties op en diverse re-posts op diverse blogs die zich bezighouden met uitgeven en journalistiek.
Lees meerNRC laat iPad app simulatie zien
Applicaties die nu al gereed zijn voor de iPad kunnen met de laatste SDK (software Development Kit) prima worden getoond met de iPhone Simulator, die nu ook iPad simulatie ondersteunt. NRC plaatste vandaag haar visie op de iPad in een lange rij van andere wereldwijde kranten en tijdschriften. Kijk en oordeel zelf.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerDe Volkskrant op ‘compact’ formaat
Hoofdredacteur Pieter Broertjes praat liever niet over ’tabloid’ alhoewel hij toegeeft zich regelmatig te vergissen. Vanaf vandaag ligt de krant dan, naar zijn zeggen, in ‘compact’ formaat in de winkels. Onderstaand een optekening van de belangrijkste veranderingen. Een aantal andere voormalige PCM titels gingen de Volkskrant al voor. Wie volgt?
Lees meerBoeken van project Gutenberg gratis op de iPad – deal is niet exclusief
Ook de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.
Lees meerUitgevers bij Senefelder krijgen update over uitgeven 2.0 in ‘Trends & Innovaties’
Zo een 300 professionals uit het uitgeefcircuit bezochten de Senefelder relatiedag in Doetinchem. Een volledig ‘in-house’ gebouwd ’theater’ zorgde voor een goede sfeer met professionele uitstraling. Algemeen directeur Maarten Coerman opende de middag, en de nieuwe commercieel directeur Erik Ernens sloot om half zes de middag af.
Lees meer