Uitgeverijen
Uitgevers vaak bang om consument te laten betalen
Eigenlijk te gek voor woorden dat er onderzoek gedaan moet worden naar de bereidheid bij consumenten om te betalen voor teksten en beelden binnen het nieuwssegment. We betalen – met een oogluikend deel illegaliteit – voor games, muziek, films en apps, maar uitgevers hebben eind vorige eeuw zelf de blunder gemaakt teksten en beelden gratis op het web te zetten.
Lees meerKan alleen Rupert Murdoch wat nieuws verzinnen?
Links en rechts rollen de berichten binnen over ‘Daily’, een ’tablet-only’ ‘krant’, welke eind deze maand het levenslicht moet gaan zien. De ideetjes zijn afkomstig van niemand minder dan Rupert Murdoch en Steve Jobs.
Lees meerNieuwsmarkt vraagt NUV om mee te werken aan marktonderzoek
In het kader van het onderzoek naar bewegingen van uitgevers in het mobiele segment, welke Nieuwsmarkt uitvoert in samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Pers, is het Nederlandse Uitgevers Verbond gevraagd hun leden op te roepen om mee te doen aan het onderzoek.
Lees meerOngenuanceerd ANP bericht duikt op bij nu.nl en Adformatie
Als er ANP als bronvermelding onder een bericht staat, dan straalt dat vertrouwen uit bij de meeste lezers. Maar het persbureau strooide dit weekend wel al te makkelijk met een bericht dat ‘apps de krantenverkoop onder druk zetten’.
Lees meerWeekendoverpeizing: ‘De media heeft het gedaan’
Voor dit weekend kreeg ik de weekendoverpeizing aangereikt door Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van Erasmus Magazine. Laat ik beginnen met het ontrafelen van de overpeinzing.
Lees meerFD Young Entrepeneur op WordPress
Het is opvallend dat grotere bedrijven de kracht van WordPress gaan ontdekken. Op deze site maakte ik al melding van ‘The Voice of Holland’ en NRC. Ook binnen Vrij Nederland wordt gekeken naar de mogelijkheden, zij het met een wat lagere snelheid.
Lees meerAgrarisch Dagblad: eerste dagblad met lagere frequentie
Uitgever Reed Business gaat de frequentie van het Agrarisch Dagblad terugschroeven. De krant die 5 keer per week verscheen zal binnenkort slechts 3 keer per week gaan verschijnen.
Lees meerToekomst van dedicated web-CMS omgevingen bij uitgevers
Met de overstap bij NRC naar WordPress is de vraag gerechtvaardigd of grotere dedicated web-CMS omgevingen nog wel toekomst hebben bij uitgeverijen. Waar zitten de verschillen?
Lees meerNRC naar WordPress omgeving en iPad bij abonnement
WordPress wordt steeds vaker ontdekt door grotere organisaties als web platform. Hogere bezoekers aantallen zijn bij de juiste configuratie (plug-ins en server instellingen) al lang geen probleem meer.
Lees meerFilteren en push notificaties – de verschillende manieren
In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.
Lees meerBundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish
Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’
Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.
Lees meerUitgevers congressen tonen ‘paniek’ rondom iPad als uitgeefproduct
Het is druk met maar liefst 3 congressen rondom uitgeven in één week tijd. InCT startte gisteren met ‘InCTSpiratie’, vandaag volgde de ‘Nationale Uitgeefdag’ en komende dinsdag het congres ‘Media in Beweging’.
Lees meerIs discussie eReader versus iPad relevant?
De aandacht voor eReaders is met de komst van de iPad enorm afgenomen. Op menig congres wordt de stelling ‘de eReader gaat het niet worden’ met het grootste gemak van de wereld neergezet.
Lees meerBoeken op de iPad publiceren met open HPUB standaard
Drie jonge ontwikkelaars uit Italië zijn een opensource project gestart voor het maken en publiceren van eBooks op de iPad. De techniek is gebaseerd op HTML5, maar maakt van de content wel een native app volgens de richtlijnen van Apple.
Lees meerTimes en Sunday Times leveren in op bezoekersaantallen na ‘pay-wall’
Vier maanden geleden ‘verdwenen’ Times en Sunday Times achter een zogenaamde ‘betaalmuur’ Sindsdien is het aantal bezoekers met 87% gedaald.
Lees meerEcht alleen maar voor technisch geïnteresseerden in iPhone/iPad webapps
Ga vooral niet kijken naar onderstaande filmpjes als je geen interesse hebt in webapp ontwikkelingen. Want ze geven een stuk technische uitleg over het gebruik van o.a. CSS’en voor iPhone en iPad en vormen de basis voor het maken van eigen webapps.
Lees meerTelegraaf heeft durf met overname Hyves
De Telegraaf Media Groep heeft in ieder geval durf op media gebied. Al vele jaren experimenteert de uitgever met nieuwe activiteiten. Dat niet alles – achteraf – succesvol blijkt te zijn, wordt doorgaan – te – breed in de media uitgerold.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Gaat er nog wel een eBook strijd losbarsten?’
Bas Vermond schreef deze week een opmerkelijke column op zijn website over het ‘losbartsen van de machtstrijd omtrent het eBook’. Die machtstrijd is vooral een strijd tussen oud en nieuw.
Lees meerHDC media dubbel beleid in mobiel: webapp en native
HDC media, onderdeel van de Telegraaf, met een aantal regionale titels maakt ook zijn eerste stappen op het gebied van mobiel. De uitgever maakt daarbij de keuze zowel (gratis) webapps te leveren als een (betaalde) iPhone app.
Lees meerNRC ‘slanker en slimmer’
Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?
Lees meerDe Pers maakt web-app voor tablets
Dagblad de Pers kijkt op geheel eigen wijze naar de ontwikkeling van apps voor de krantenuitgevers. Daar waar verreweg de meeste kranten kiezen voor een zogenaamde ‘native-app’, kiest De Pers juist voor een meer open benadering door middel van een voor tablets geschikt gemaakt website.
Lees meerEsquire brengt magazine als offline iPad app
5 dollar moet de iPad versie van Esquire gaan kosten. Geduldig moet je vervolgens wel zijn, een kleine 90MB download staat de koper te wachten. Alles off-line is natuurlijk enerzijds fijn, je hoeft immers geen actief netwerk te gebruiken op het moment dat je de inhoud leest.
Lees meerVertrek Joop Munsterman bij Wegener luidt wellicht verkoop Wegener in door Mecom
De krantenwereld, die voor een groot deel vertoeft in Hamburg op de IFRA, werd deze week onaangenaam verrast door het zeer plotseling vertrek van topman Munsterman. Hij zei de bevelen van Mecom niet langer te willen uitvoeren.
Lees meerArtikel over ‘nieuwsapps’ iPad verschenen in GW – Grafisch Weekblad
Volgende week staat IFRA – de vakbeurs voor de krantenwereld – weer centraal in de gehele wereld van krantenuitgevers. Van 4 tot en met 6 oktober zal het jaarlijkse ‘get together’ zeker in het teken staan van de vraag: ‘Gaan we door met drukken of gaan we digitaal’.
Lees meerHyperlokale nieuwssites van nieuwsmarkt.nl voorzichtig van start
Met de vier gemeentes Velsen, Kaag en Braassem, Oosterhout en Barneveld heeft nieuwsmarkt.nl de voorzichtige eerste stapjes gezet in hyperlokaal nieuws. De vier sites zijn nog maar net in de lucht en vragen op veel punten nog aanpassingen.
Lees meerKrantenuitgevers doen het sinds jaren weer iets beter
Volgens Het Oplage Instituut (HOI) doen de Nederlandse krantenuitgevers het sinds jaren weer iets beter. Veel kranten zagen in het afgelopen kwartaal hun betaalde oplage toenemen in vergelijking tot dezelfde periode in 2009.
Lees meerRecordaantal inzendingen Best of Customer Media 2010
Na een stormachtige aanlevering van de campagnes rond de inzenddeadline, heeft Smin maar liefst 103 inzendingen voor de verschillende categorieën geteld. Een recordaantal cases dingt dit jaar mee voor een award.
Lees meerApple ePaper Store heeft geen toekomst
Een on-line krantenwinkel volgens het iTunes en iBook Store model heeft geen toekomst. Muziek en boeken zijn incidentele producten, terwijl een krant een primaire dagelijkse behoefte is.
Lees meerAdverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden
Adverteerders die zichzelf meer positioneren als brandowners die relevante content kunnen leveren aan consumenten die dat willen, maken grote kans zelf uitgever te worden. De tablet markt is aanjager van deze beweging.
Lees meerBusinessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig
Krantenuitgevers geven hun content doorgaans gratis weg of vragen hooguit 79 cent voor niet-abonnees, die na de gratis download van de app, per krant afrekenen. Achterliggende advertentiemodellen bestaan doorgaans niet.
Lees meerIncT augustus: Marieke van der Donk plaatst consument centraal
Marieke van der Donk van PriceWaterhouseCoopers schreef afgelopen maand een zeer lezenswaardig artikel in InCT over nieuwe uitgeefprocessen, waarbinnen de consument bepaalt wat hij of zij consumeert.
Lees meerPublishr publiceert lezenswaarige discussie over tijdschriften uitgaven op de iPad
Soms zijn stukken op blogs zodanig geschreven, dat ze gewoon roepen om discussie met de lezer. De iPad nodigt al snel uit tot discussie. Wereldwijd begint het besef door te dringen dat we te maken met een totaal nieuw apparaat met een totaal nieuwe beleving van content consumptie.
Lees meeriPad kranten en tijdschriften: mijn ‘apps’, mijn meningen…..
Ik heb inmiddels een iPad schermpje vol met wat ik noem ‘nieuws/magazines-apps’. In de afgelopen 4 weken heb ik links en rechts wat nationale en internationale ‘apps’ verzameld, die ten doel hebben de consument te voorzien van content.
Lees meer5: Christian ten Hoope – NRC – op gesprek bij Ronnie Overgoor
Christian ten Hope startte ruim 3 jaar geleden een ‘new media team’ op en bepaalt nu met 9 mensen het beleid op het gebied van alle nieuwe media uitingen. Kijk en luister naar het heden en de toekomst van het merk NRC.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Het Boek Is Binnen 5 Jaar Verdwenen’
Het tijdperk van digitalisering van content duurt al vele decennia. Het al dan niet verdwijnen van papier als – belangrijkste – communicatiemiddel was en is nog steeds onderwerp van gesprek op vele nationale en internationale congressen.
Lees meerPress Engine van New York Times stuwt aandelen
De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.
Lees meerFlipboard: social magazine met toekomst?
Kijk en oordeel zelf, is dit de weg die tijdschriften uitgevers (deels) voor zichzelf zien weggelegd?
Lees meerOok time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen
Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.
Lees meer5: serie uitzendingen van Blueshots over media, uitgeven, de tablet en de verdienmodellen
5 staat voor de introducie van CS5, waar omheen een serie gesprekken is opgezet om de kansen van uitgeven 2.0 vorm te geven. Ik ben zelf over een paar weken aan de beurt, dus stay tuned.
Lees meer