Uitgeverijen
‘De Laatste Krant’: DAG was geen bedrijf
Tot geen enkele andere conclusie kan je komen als je het boek van Bram Logger en Roelof de Vries leest. DAG was eerder een ongeleid projectiel, zowel PCM als KPN wisten er geen raad mee. Wel met fanatieke medewerkers op alle niveaus, maar geen enkele betrouwbare parameters om de bewegingen van DAG in de hand te houden.
Lees meerThaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’
Elk jaar verschijnen van het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerUitgevers komen in beweging voor SBS
Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…
Lees meerPush notifications houden aandacht voor apps vast
Er is nog weinig bekend over de acceptatie van push notifications vanuit apps, die breaking news leveren. Deze berichtjes kunnen naar wens worden ingeschakeld door de gebruiker, soms voorzien van een filter op basis van een selectie van type berichten. Traditionele uitgevers maken nauwelijks gebruik van dit mechanisme, ‘on-line only’ uitgevers doen het juist wel.…
Lees meerAdvertenties in iPad magazines converteren snel, aandacht voor redactionele content blijft achter
Magazines op een iPad zetten volgens onderzoek sneller aan tot kopen, omdat de virtuele winkel slechts een vingerklik is verwijderd. Mooi voor adverteerders, maar de lezer is daarmee ook ‘weg’ van het magazine, minder goed voor uitgevers.
Lees meerNOS gaat dagbladen helpen met audiovisuele content
Onder politieke druk van ondermeer PVV gaat de NOS zich coulanter opstellen richting papieren nieuwsmedia in ons land. Dit jaar kunnen alle Nederlandse dagbladen gratis gebruik maken van ‘beeldmateriaal’ van de NOS voor op hun eigen sites. Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, erkent de politieke discussie over de rol van de NOS…
Lees meerBedrag van 14.000 euro verwarrend
Publishr en Mediatest deden een onderzoek naar mobiele apps onder uitgevers. Altijd verwarrend om met een gemiddeld bedrag de kop van het artikel neer te zetten. Wat zegt die 14.000 euro?
Lees meerZolang consument niet klaagt, blijft Apple’s positie vrijwel onaangetast
Deze week las ik een artikel van Martin Thomas van The Independent. De Pers zette er afgelopen woensdag een vertaling van in hun krant. De nodige kanttekeningen.
Lees meerPrintversie Publishr.nl consistent in goede content
Je moet het altijd even afwachten, een nieuw blad heeft in het eerste nummer altijd de nodige ‘extra’s’, maar na verloop van tijd zie je de oppervlakkigheid al verschijnen, met meer advertenties, meer sponsored artikelen. Publishr.nl – reverse publishing – houdt een consistente lijn van kwaliteit in stand.
Lees meerGoogle mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers
De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met ‘digitale betaal systeempjes’. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.
Lees meerMinister Verhagen kan uitgevers niet gerust stellen
Volstrekte onzin dat een ministertje uit een mini landje zich met het beleid van Apple gaat bemoeien om een paar mopperende uitgevers te helpen. Natuurlijk mag de Tweede Kamer vragen stellen, maar de tijd die de minister hieraan besteedt is volkomen onterecht.
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerIs een standaard voor tablet-publishing wel zo wenselijk?
Uitgevers experimenteren volop met de iPad en straks de Galaxy Tab en mogelijk eind deze maand ook nog met de XOOM. En er is meer onderweg. Vraagt dit om een standaard of belemmeren we daarmee juist de creativiteit om ‘het nieuwe lezen’ een impuls te geven?
Lees meerThe Daily – strak, netjes, maar geen voorbeeld van het ‘nieuwe lezen’
Vandaag via mijn US iTunes account ‘The Daily’ app van Rupert Murdoch en Steve Jobs gedownload. Ja, we kennen het woord ‘verwachtingsmanagement’. En Rupert en Steve ook. ‘Maak het spannend’, moeten ze gedacht hebben, toen ze nog even wat extra dagen gespeelde ‘vertraging’ hadden ingebouwd. Dan kan het alleen maar tegenvallen.
Lees meerThe Daily iPad ‘newspaper’ verkoopt voor $0.99 per week of $39.99 per jaar
Straks meer……kijk hier voor de lancering.
Lees meerMediaMonks vieren feest in Emerce
Bij Adformatie kreeg ik vorige week een Emerce als bijlage. Aardig van de uitgever, om niet-abonnees op die manier met een gratis exemplaar te werven. Maar het bleek een ‘feestuitgave’ te zijn van MediaMonks. ik ben zeer benieuwd naar de meningen van de reguliere abonnees.
Lees meerHyperlokale journalistiek: wie gaat het doen?
Ja, ook ik ben betrokken bij een zeer kleinschalig initiatief op het gebied van hyperlokale journalistiek. Het valt mij tegen om mensen zo ver te krijgen om stukjes te schrijven over hetgeen in hun straat, buurt of wijk gebeurt.
Lees meer63 miljoen afgeboekt op resultaat van De Pers
Vorige week was er nog een bescheiden feestje, De Pers bestond 4 jaar. Eind 2007 had de krant een omvang van 500.000 exemplaren en was daarmee groot te nomen. In 2009 zakte dat tot 220.000.
Lees meerGaat van Thillo zich iets aantrekken van het redactiestatuut?
Van Thillo zal thuis wel eens lachen om de wijze waarop in ons land wordt omgegaan met noodzakelijke ‘reorganisaties’ binnen de krantenbranche. In ons land is het volgens de CAO verplicht de officiële beroepsorganisatie in te lichten.
Lees meerMijn VN iPad app: een paar weken later
Ik heb trouw alle edities van VN gedownload vanaf nummer 50/52 van vorig jaar tot en met nummer 3 van vorige week. Maar niet op de dag dat de editie verscheen, of misschien zelfs wel een dag eerder. Mijn aandacht ging vooral uit naar de papieren editie die op de deurmat viel.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerEen ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen
Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.
Lees meerMecom zonder topman – Wegener zoekende
David Montgomery heeft afgelopen donderdag zijn spulletjes gepakt en heeft per direct al zijn functies bij Mecom neergelegd. Het gerucht gaat dat de aandeelhouders op zijn vertrek hebben aangedrongen.
Lees meerApple wil meer controle over uitgevers
Het lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.
Lees meerMeetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerOndernemers Krant 023: lokaal initiatief met bijdrage van Netwerk023
Ik had het genoegen namens Netwerk023 de aftrap te mogen doen in de eerste printuitgave van de Ondernemers Krant 023, een tweemaandelijkse tabloid voor de 023 regio in een oplage van 12.500 exemplaren.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerWeekendoverpeinzing: afbrokkelen van bestaande advertentieketens
Deze week bereikte mij via Adformatie het bericht dat NRp Dagbladen vanaf 1 januari doorgaat als NRp Media. Wegener stapt eruit – gaat het zelf doen – het nieuwe NRp gaat van 20 naar 13 titels en met ‘slechts’ een bereik van 2,1 miljoen dagbladen in plaats van 4,4 miljoen.
Lees meerNRC druk met nieuwe website
Het artikel welke de 13e op de nieuwe website van NRC werd geplaatst over de te volgen koers op het web heeft ruim 1000 reacties opgeleverd. Ernst-Jan Pfauth gaf uitleg over de wijze waarop NRC vormgeeft aan de combinatie web, iPad en print.
Lees meerVN iPad app, de eerste indrukken
Vanochtend vroeg stond de eerste VN iPad app inderdaad netjes in de AppStore van Apple. Wat timing betreft, prima geregeld dus. Meteen aan de slag om u nu al mijn eerste indrukken te geven.
Lees meerMorgen Vrij Nederland als iPad app
Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.
Lees meerBoek over ondergang DAG
Over een paar maanden zou DAG vier jaar hebben bestaan, zover mocht het niet komen. Het werd een geld verslindende operatie. KPN en PCM waren beiden de weg kwijt, wisten niet meer wat ze waren. Managementboekjes die hameren op focus werden terzijde geschoven.
Lees meerTijdschriften uitgevers zijn zoekende op tablet gebied
Het mag er door de onophoudende stroom aan ‘apps’ voor de iPad op lijken dat tijdschriften uitgevers precies weten wat ze doen, uit onderzoek blijkt dat hetgeen nu ontwikkeld wordt, vrijwel allemaal voorzichtige experimenten zijn.
Lees meerFD iPad app met printversie als uitgangspunt
In tegenstelling tot de iPhone app heeft FD gekozen voor het downloaden van de print versie met een doorklikoptie per artikel. De app is eenvoudig qua opzet maar voor de gemiddelde FD lezer zeker functioneel.
Lees meerAdformatie deze week met 3 artikelen over relatie uitgevers en adverteerders
Elke week glijdt ook bij mij de ‘dodebomen’ versie van Adformatie door de brievenbus. Deze week werd mijn aandacht gevestigd op drie lezenswaardige artikelen waarvan ik graag de hoofdlijnen hier met jullie wil delen.
Lees meerDZone voor iPad: als eerste in ons land geproduceerd met Adobe Publishing Suite
Hoofdredacteur Hans Frederiks had het mij al een beetje ingefluisterd: ‘DZone zou de stap richting iPad zetten met de Adobe Publishing Suite’. Voor hem geen rare keuze, gezien zijn jaren lange relatie met Adobe.
Lees meerTot nu toe verdeelde ervaringen met Magzine.nu en MagWorld
Er verschijnen steeds vaker ‘koop-apps’ die de AppStore van Apple omzeilen. Op krantengbebied kwam deze week PressReader beschikbaar, voor tijdschriften zijn Magzine.nu en MagWorld van AKO twee voorbeelden, met een maandje ervaring.
Lees meerDagblad De Pers met web-app: juiste benadering?
Wat doet een krantenuitgever van een gratis krant met de iPad? Op basis van het vorige artikel zou een native app al gauw 100.000 euro kunnen gaan kosten. Dagblad De Pers koos voor een veel goedkopere web-app.
Lees meerVrij Nederland vanaf half december op de iPad verkrijgbaar
Tijdschriftenuitgevers staan in de rij bij Apple om hun app goedgekeurd te krijgen. De druk om er ook bij te horen neemt onwerkelijke trekjes aan. We zijn nog maar net enkele maanden ‘onderweg’ met een allereerste versie van een tablet.
Lees meer