Uitgeverijen
Uitgeven maakt ons vak als webbouwer stukken sterker
Het vak van webbouwer omvat vele aspecten, die lang niet altijd bij één bureau te vinden zijn. De combinatie van effectiviteit, schoonheid, snelheid en veiligheid leer je vooral door zelf uitgever te zijn. Met onze eigen uitgeverij LooQup Publishing ervaren wij hoe belangrijk het is de hele keten zelf te moeten doorlopen alvorens wij een opdracht van een klant aannemen.
Lees meerBetaalmuur voor niche content: het model van printmedianieuws
Afgelopen week verscheen een speciaal van het uitgeversvakblad INCT over de ‘comebak’ van paywall. Een special met zeer uiteenlopende meningen van consumenten en minsten net zoveel variaties in de betaalmuren zelf.
Lees meerHyperlocal Academy succesvol van start
Afgelopen donderdag werd de aftrap gegeven voor een door het StimuleringFonds voor de Journalistiek gesubsidieerd project om hyperlokale nieuwssites te innoveren in bereik, techniek en business modellen. Een tweede ronde staat gepland voor november.
Lees meerPrintmedianieuws: een jaar verder
Toen ik samen met Erik van Erp in het voorjaar van 2013 aan tafel zat om een nieuwe titel voor nieuws rondom printmedia te gaan ontwikkelen, twijfelde ik geen moment. Na het verdwijnen van de titels Compres en Grafisch Weekblad, was er ruimte genoeg voor een nieuwe titel. We startten in september 2013, we zijn een jaar verder.
Lees meerHet blijft ‘worstelen’ met businessmodellen voor on-line content
Twee jaar na het ‘nieuwsmarkt’ onderzoek, gerealiseerd met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers, is er nog niet zo heel veel veranderd in de zoektocht naar on-line businessmodellen bij de verkoop van al dan niet gepersonaliseerde content. Ook de relatie met adverteerders staat bij digitaal ‘ veelal op achterstand’.
Lees meerHoe gaat het met printmedianieuws?
Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?
Lees meer‘Tussenoplossingen’ digitale verkoop content tijdelijk?
Door de enorme hoeveelheid ’tussenoplossingen’ in de verkoop van digitale content van uitgevers begint zich ook bij uitgevers een beeld af te tekenen dat de zogenaamde ‘bijvangst’ in de komende jaren wel eens belangrijker kan gaan worden dan nu wordt verondersteld.
Lees meerIFRA weerspiegelt krimpende krantenmarkt
Gisteren bezocht ik in Berlijn na vele jaren weer eens IFRA, een merk daar waar het gaat om de ontwikkelingen in de krantenwereld. De organisatie zoekt elk jaar een ‘nieuwe’ stad in Europa, de keuze Berlijn was hoogst ongelukkig. Ondanks de grote ‘Messe’, was IFRA ‘weg gepropt’ in en vrij armoedig hoekje, voor velen nauwelijks vindbaar.
Lees meerPrintmedianieuws.nl vanaf dinsdag betaalde dienst
De afgelopen drie maanden is volop geëxperimenteerd met website, content, adverteerders en mogelijke business modellen voor nieuws en achtergronden van het nieuws uit de wereld van printmedia en aanverwante mediakanalen die invloed kunnen hebben op de grafische- en uitgeef branche.
Lees meerErik van Erp en Peter Luit starten printmedianieuws.nl
Met het verdwijnen van de grafische vakbladen met de titels Grafisch Weekblad, Compress en PrintBuyer is er ruimte ontstaan om met een nieuwe titel on-line relevant nieuws en achtergronden van het nieuws te brengen vanuit de printmedia branche en daar tegenaan leunende digitale media.
Lees meerDichtbij.nl begint dichterbij doelstellingen te komen
Afgelopen vrijdag sprak ik uitgebreid met Iris Dijkema, community manager van dichtbij.nl in de regio IJmond/Kennemerland/Haarlem. Met haar verrassend enthousiasme overtuigde ze me van de werking van dichtbij.nl, het initiatief van Bart Brouwers om ‘wijknieuws’ vanuit de burger gepubliceerd te krijgen.
Lees meerTMG te groot voor slagvaardige en marktgerichte crossmediale producten
Marianne Zwagerman zegt in Adformatie ‘niet doen’ tegen de crossmediale ambities van de Telegraaf Media Groep in Amsterdam: ‘Verkeerde synergie, verlies en teveel managementlagen’. Een nadere analyse van het stuk in Adformatie.
Lees meerGrafisch Weekblad na 18 jaar ten einde
Het Grafisch Weekblad sloot met het laatste ‘Kerstnummer’ definitief haar deuren. Op dat moment was het ‘slechts’ voor 70% duidelijk dat uitgever RAI Langfords (in eigendom van RAI Amsterdam) de stekker uit het 18 jarige weekblad zou trekken.
Lees meerReclame afkopen vreemd businessmodel
PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.
Lees meerMedia te sturend in campagnes #tk2012
We denken te maken te hebben met flinke mannen en vrouwen die allemaal wel hun verhaal kunnen houden. De werkelijkheid is dat slechts een enkeling spontaan kan reageren op onverwachte gebeurtenissen. Zeker is echter wel dat ‘media geniek’ zijn niet automatisch goed leiderschap betekent.
Lees meerNative apps van Financial Times halen geen data meer op
De apps van de Financial Times waren afgelopen augustus al uit de AppStore verwijderd. Gebruikers konden nog wel artikelen ophalen, maar kregen wel al de melding voortaan naar app.ft.com te gaan, en deze als webapp toe te voegen aan de homepage op iPad of iPhone.
Lees meerMicrosoft met Windows 8 in Barnes & Noble Nook
Een bedrag van 300 miljoen dollar is niet veel om de concurrentie aan te gaan met Apple en Amazon. Het bedrag heeft ook meer weg van een ‘compensatie’ van juridisch gedoe omtrent patenten die de ‘boekverkoper’ zou hebben geschonden toen deze de Nook e-reader liet ontwikkelen.
Lees meerDRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie
Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?
Lees meerWebshop: veel overwegingen vooraf
Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.
Lees meerNieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project
In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.
Lees meerGeen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event
De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.
Lees meerUitgever spant rechtzaak aan in plaats van commerciële kans te benutten
Nieuwsbrieven met een inhoudelijk hoge waarde, die betaald naar één e-mail adres worden gestuurd, mogen niet worden doorgestuurd. Gevolg: een gefrustreerde relatie met een uitgever en hoge proceskosten.
Lees meerHoezo: boeken hebben een vastgestelde prijs?
Het is eigenlijk toch raar, dat we een wet hebben waarin de prijs van boeken voor een bepaalde tijd vast staan. En wat gebeurt er dan als de prijs voor e-books in ons land niet wordt voorzien van prijsbepalende wetten? Staatssecretaris Zijlstra van Cultuur heeft dat aan de Tweede Kamer laten weten.
Lees meerBruna, HEMA en Bol.com: verschillen en overeenkomsten
Peter Brouwer, directeur van de BRUNA keten, verwacht dat er in 2015 1000 van de nu 1600 fysieke boekwinkels zullen overblijven. Ik vind dat nog een behoorlijk optimistische inschatting. Hij deed zijn uitspraak in vrijwel dezelfde periode dat HEMA heeft aangekondigd eind deze maand in de on-line boekenverkoop gaat stappen.
Lees meerBart Brouwers met zijn project hyperlokaal, aggregatie en het belang van TMG
Met grote interesse volg ik het hyperlokale project van de Telegraaf Media Groep, welke vooral een gezicht heeft gekregen in de persoon van Bart Brouwers. Ik ken Bart als een integer, onderzoekend mens, die zijn werk serieus neemt, maar uiteindelijk ook ‘gewoon’ een werknemer is van een concern waar aandeelhouderswaarde nu eenmaal de koers bepaalt.
Lees meerSteve Jobs leefde ‘binair’ in vrijwel alle opzichten
Hoe vat je een 700 pagina’s tellend boek samen over iemand die een onuitwisbare invloed heeft gehad en nog lang zal hebben op de wijze waarop we omgaan met onder andere technologie, verhalen, muziek, films en apps. Steve Jobs kon zich alles veroorloven, omdat hij slechts één ding miste: grijstinten.
Lees meerOpinieweekbladen vooral zoekende
Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Artikel ‘Doodsstrijd op de lokale nieuwsmarkt’ gedoe in ‘oud denken’
Bij de Nieuwe Reporter een lezenswaardig verhaal van Peter Olsthoorn over uitgevers, adverteerders, hyperlokaal en subsidies. Conclusie: gedoe in ‘oud denken’ van de keten.
Lees meerOpvallend weinig berichtgeving over Buchmesse 2011
Gisteren sprak ik Pieter Kers van Realizapp. Hij bezocht vorige week de Buchmesse in Frankfurt en tekende een aantal opvallende ontwikkelingen op. Rust in de gangpaden overheerste.
Lees meerDe Hersenoorlog en #occupy
Communicatie wetenschappers, filosofen en sociologen zullen overuren maken in een periode waarin we in geheel Europa in de war zijn over ons monetaire systeem. Langzaam maar zeker komen er wat protestgeluiden. We leven in een wereld waarin we met social media alles kunnen zeggen wat we denken. Maar heeft het ook invloed?
Lees meerZondagavondoverpeinzing: Weer aan de slag met mijn boek….
Eind november vorig jaar begon ik met mijn eerste boek, toen nog onder de titel ‘De Vierde Wereldoorlog’. Die titel bleek al te bestaan, niet zozeer in een gelijksoortig boek, maar voor mij voldoende aanleiding om een andere titel te kiezen. In januari van dit jaar ontbrak het mij na 21 hoofdstukken aan de inspiratie om door te gaan. Ik ken het proces van boeken schrijven niet, het zou immers mijn eerste volledig eigen boek worden, waarbij fictie en werkelijkheid in roman/thriller vorm elkaar zouden afwisselen. Wel wat veel voor een eerste boek….
Lees meerMijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’
Piet en Tom Bakker gingen me deze week voor in hun boek ‘Handboek Nieuwe Media’. Maar persoonlijk ben ik bijzonder trots op mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’ van de Customer Media Council uit Heemstede. Mijn publicatie van de Panamalezing in het congres ‘Brievenbusreclame’ van dit jaar, werd integraal gepubliceerd in het boek van Sak van den Boom, onderzoeker Suzanne de Bakker en professor Customer Media aan de UvA Peter Kerkhof.
Lees meerOver paar jaar lachen we om de media apps van nu
Binnen ons huidige economische systeem houden we krampachtig vast aan bestaande ketens en businessmodellen, want die bieden in deze economisch onzekere tijden nog enige houvast om de gekldstroompjes in goede banen te kunnen blijven leiden. Maar uiteindelijk zullen die modellen niet houdbaar blijken zodra de opkomst van nieuwe spelers bestaande ketens aantast.
Lees meerHoe zit het nou met eReaders/eBooks?
Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.
Lees meerSnijdt Apple zich in andere vingers met de ‘strijd’ tegen Flash?
Nee, het is geen geheim dat Apple niet gek is op Adobe Flash. Het ontbreken ervan in de iPhone en iPad wordt misschien door de echte Apple aanhangers ‘vergeven’, maar het blijft een onderwerp van gesprek, juist omdat Android toestellen kennelijk geen moeite hebben met het stuk techniek waar Apple zo een hekel aan heeft.
Lees meerHof: graaisites mogen niet
Wederom trachten uitgevers via oude wetten eigenaren van zogenaamde ‘graaisites’ aan te pakken. Uitgevers willen geld zien voor verhalen die zonder toestemming worden overgenomen.
Lees meerBoekhandel Borders in de VS sluit haar deuren
Het gaat dus gebeuren, wat sinds de uitvinding van de boekdrukkunst nooit voor mogelijk zou zijn gehouden: winkels sluiten omdat de consument boeken liever on-line koopt, digitale versies aanschaft of deze ‘gewoon’ illegaal kopieert. Toch daalt de omzet in het boekensegment nauwelijks en is daarmee binnen de diverse uitgeefsegmenten het meest stabiel.
Lees meerCMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes
CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…
Lees meerPage One – realistische documentaire krantenwereld en onderzoeksjournalistiek
Page One – realistische documentaire onderzoeksjournalistiek
Lees meerNieuwsmarkt trekt stekker uit hyperlokale burgerjournalistiek
Nieuwsmarkt heeft het initiatief ‘nieuwsuit’ stopgezet. De twee uitgangspunten hyperlokaal en burger journalistiek bleken niet haalbaar. Ook de commerciële benadering om met name lokale winkeliers een eigen ‘uitgeefplatform’ tegen zeer lage maandelijke kosten aan te bieden, sprak niet voldoende aan. • Vergelijkbare hyperlokale initiatieven van grote landelijke uitgevers steeds vaker regionaal • Rapport (PDF) van…
Lees meer