Sociale netwerken
7 bruikbare social media marketing adviezen
Social media zijn niet meer weg te denken. Aanvankelijk ooit begonnen als communicatiemiddel tussen mensen, zonder inmenging van ‘instituten’. Maar tegenwoordig heeft het zakelijke belang de overhand en het aantal publicatie- en meetinstrumenten plaatst social media op een belangrijke plek in de gehele crossmediale mix van mediakanalen waarmee u met uw buitenwereld kunt communiceren.
Lees meerBuddyPress stukken volwassener geworden
Ruim 4 jaar geleden zetten wij onze eerste stapjes in het bouwen van een sociaal netwerk op basis van BuddyPress, een plugin binnen WordPress. Het project slaagde technisch wel, maar was in de praktijk nauwelijks te onderhouden. Dat is inmiddels behoorlijk veranderd.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Bedrijven krijgen hernieuwde aandacht voor identiteit via eigen website’
Het was de afgelopen paar jaar modern te zeggen dat een website zijn langste tijd gehad zou hebben. Online marketeers riepen in koor dat de online identiteit voor bedrijven alleen nog maar ‘social’ zou zijn. Door de aangemeten machtsposities van Facebook en Twitter begint het tij te keren.
Lees meerOnderzoek Vrij Nederland: ‘Twitter volgers te koop’
Tijdens deze warme zomerweek rolde Vrij Nederland nummer 31 van dit jaar binnen. Mijn oog viel op een aankondiging op de cover: ‘Twitterbedrog: Heeft Marco Borsato echt 454.322 volgers?’.
Lees meerTraining mediabeleid gemeenteraadsverkiezingen 2014: zorg dat je tijdig on-line klaar bent
Met nog ruim 8 maanden te gaan, staan de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 voor de deur. Voor de gemiddelde burger nog nauwelijks een dagelijkse zorg, maar voor de vele landelijke- en lokale partijen staan de voorbereidingen al volop in de steigers. Maar on-line lijken de partijen pas op het laatste moment in beweging te komen, met doorgaans niet veel meer dan een simpele restyling van hun website.
Lees meerWeekendoverpeinzing – Social media vaak nog geïsoleerd ten opzichte van totale ‘mediaplaatje’
Het is onomkeerbaar: de invloed van social media in commerciële bedrijfsprocessen. Vrienden, likes, retweets en profielen zijn menig bedrijf ‘wat’ waard in de communicatie naar hun doelgroepen, die zij al dan niet onttrekken uit die verzameling ‘gegevens’ vanuit de gebruikte social media kanalen.
Lees meerWat moet ik doen om via social media mijn merk te positioneren?
Je zult in deze tijd maar een nieuw bedrijf beginnen en zomaar met de vraag rondlopen: ‘Hoe ga ik mijn merk via social media aan de buitenwereld kenbaar maken?’. Met niet al teveel kennis rondom de ‘kanaaltjes’ is dat bepaald geen eenvoudige opgave.
Lees meerKVGO in de cloud?
Het KVGO zou zichzelf versneld moeten omvormen naar een on-line netwerk omgeving. Nog meer reorganiseren vanuit het huidige beleid en de huidige marktontwikkelingen is een doodlopende weg.
Lees meerWijkplatforms Velsen kiezen voor eigentijdse communicatie strategie
Het begon eigenlijk met een onbedoelde kop van een artikel in de IJmuider Courant eind vorig najaar, waarin ik – als bestuursvoorzitter van Velsen Lokaal – stelde dat de wijkplatforms best wel wat proactiever zouden kunnen communiceren met hun burgers in hun eigen wijken.
Lees meerWat is er nou zo uniek aan Facebook?
Tijdens de training ‘effectieve inzet van cross- en social media’ bij het Centrum van Communicatie en Journalistiek sta ik samen met de deelnemers uiteraard vaak stil bij de verschillende social media kanalen. Facebook en Twitter zijn daarbij favoriet, maar de centrale vraag blijft welke belangrijkheid deze kanalen in een totale crossmediale opzet hebben.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Bedrijfsleven wil te ‘makkelijk’ winst zien met social media
Bedrijven hebben nauwelijks geduld om een gedegen social media beleid te ontwikkelen en gaan doorgaans voor niet bestaande ‘quick-wins’, die door ‘snelle’ bureaus worden voorgehouden. Een goed onderbouwd social media beleid moet keer op keer tegen de primaire doelen en processen worden aangehouden en waar nodig regelmatig worden aangepast.
Lees meerWebshop: veel overwegingen vooraf
Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.
Lees meerOpmars social media goeroes niet te stuiten
Social media is hot. De tijd ligt alweer achter ons dat het fenomeen bedoeld was om mensen zonder tussenkomst van instituties met elkaar te laten communiceren via allerhande tooltjes.
Lees meerWanneer ‘ruil’ je je eigen website in voor een Facebook pagina?
Het verbaast mij in hoge mate dat de populariteit van Facebook onder bedrijven zover gaat dat ze zelf de verwijzingen naar hun eigen homepage opgeven voor een pagina op Facebook.
Lees meerHoeveel Social Media wil je hebben?
Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.
Lees meerOratie Peter Kerkhof
Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.
Lees meerCustomer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag
Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.
Lees meerMultimedia, crossmedia en social media: van hype naar dagelijkse operatie
Het is bijna onwerkelijk dat het aantal social media experts zo explosief groeit. Misschien komt het door de enorme groei in ZZP’ers die als ‘goudzoekers’ een vak zoeken welke nog niet is uit ontwikkeld of misschien nog geen eens bestaat. Het is opvallend hoe de geschiedenis zich voor de derde keer herhaalt.
Lees meerCMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes
CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…
Lees meerNationale dag van de brievenbusreclame
Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…
Lees meerMeer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?
Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.
Lees meerJe eigen sociale netwerk bouwen
Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.
Lees meerWat durf je te vragen van een stagiaire?
Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerHyperlokale journalistiek: wie gaat het doen?
Ja, ook ik ben betrokken bij een zeer kleinschalig initiatief op het gebied van hyperlokale journalistiek. Het valt mij tegen om mensen zo ver te krijgen om stukjes te schrijven over hetgeen in hun straat, buurt of wijk gebeurt.
Lees meerKLM en social media – wachtverzachter op luchthavens?
Kijk, geniet en leer. Hoe zou jij social media inzetten voor je klanten, je medewerkers, je leveranciers en je vrienden?
Lees meerMedia brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe
Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is ononkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.
Lees meerPaar dagen niet bloggen wordt meteen afgestraft – wie helpt?
Op een persoonlijke weblog als deze moet je om een minimaal aantal unieke bezoekers per dag te houden toch wel elke dag één of twee korte blogposts plaatsen. Die je dat niet, dan zakt het bezoekersaantal al heel snel met meer dan 65% in een paar dagen tijd.
Lees meerCustomer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meerSocial Media verkeert nog teveel in spagaat van onsamenhangende gereedschappen
Natuurlijk kunnen vele gereedschapjes aan elkaar verbonden worden binnen de vele social media kanalen. Sommigen doen dat zelfs ongemerkt, voor andere verbindingen moet je als gebruiker wat doen.
Lees meerFlipboard: social magazine met toekomst?
Kijk en oordeel zelf, is dit de weg die tijdschriften uitgevers (deels) voor zichzelf zien weggelegd?
Lees meerSocial media beleid vaak rommelig en ongestructureerd
Bedrijven realiseren zich vaak niet op welke wijze zij bezig zijn met de inzet van social media kanalen. Het aanmaken van wat accounts is nog geen beleid, welke centraal wordt geplaatst in het totale communicatiebeleid van een onderneming. Het ontbreekt vaak aan de kennis netwerken met elkaar te combineren, zodat het maximale effect op positieve wijze kan worden bereikt.
Lees meerOudere Content Management Systemen integreren lastig met social media gereedschappen
Marketing- en communicatie afdelingen van bedrijven en instellingen hebben nogal eens te kampen met gesloten structuren van wat oudere content management systemen, wat een integraal beleid op het gebied van social media in de weg staat.
Lees meerDe verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..
Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?
Lees meerWeekendoverpeinzing: 3 jaar op Twitter
Op de eerste Paasdag ‘vier’ ik dat ik drie jaar op Twitter ‘zit’. In navolging van Peter van Teeseling deed ik in die tijd mijn eerste stapjes op de toen nog nauwelijks toegankelijke website van Twitter. Hoe staan we er drie jaar later voor?
Lees meerPatronaat Haarlem ‘bomvol’ met media professionals
Het Haarlemse Patronaat aan de rand van de binnenstad stond donderdag bol van deelnemers aan de derde netwerkbijeenkomst van het Nederlands Medianetwerk. Oprichter van het virtuel netwerk Bas Vlugt was zichtbaar tevreden met de opkomst.
Lees meerHet is druk in Haarlem: Het derde Nederlands MediaNetwerk Event op 24 maart 2010
De huidige sociale netwerken die actief zijn in de regio hebben Haarlem gevonden als ’the-place-to-be’ voor hun events. Op de 17 al een bijeenkomst van Netwerk 023 en precies een week later de derde editie van het Nederlands MediaNetwerk Event.
Lees meerLokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe
Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.
Lees meerGebruik sociale media in bedrijven: discussie niet vergelijkbaar met gebruik e-mail en webbrowsers
Met de opkomst van internet, waren in aanvang vooral e-mail en het web populair. MSN volgde snel. Social media vormen een nieuwe generatie communicatie gereedschappen die verder gaan dan het één op één verkeer van de vorige eeuw.
Lees meerTNO te weinig praktijkgericht met Media Waardeweb analyse voor grafici
De vorig jaar gepresenteerde Media Waardeweb analyse, gemaakt door TNO, in opdracht van de brancheorganisaties KVGO, NUV en CMC bieden niet of nauwelijks enige houvast voor het vormgeven van de toekomst van de verschillende delen in de mediabranche.
Lees meer