Weekblad Graficus verdwijnt
Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.
Lees meerBijna vergeten: 25 jaar geleden introduceerden Adobe, Apple en Linotype PostScript voor grafische toepassingen
In 1985 waren de betrekkingen tussen Apple en Adobe aanzienlijk vriendelijker dan thans het geval is. Henk Gianotten attendeeerde mij op het feit dat het dit jaar een kwart eeuw geleden is, dat drie ‘bevriende’ ondernemingen voor een revolutionaire ommekeer zorgden in de grafische branche.
Lees meerPrint is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller
Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.
Lees meerUitgevers slaan met iPad innovatieve verdienmodellen over – of toch niet?
Alle filmpjes die tot nu toe rondom de iPad werden getoond, tonen de ‘zend mentaliteit’ van vooral de grote uitgevers. Ze gaan voorbij aan de wensen van de adverteerder en kijken al helemaal niet naar de behoeften van de lezer.
Lees meerKlein onderdeeltje Thieme maakt doorstart met van der Kallen als eigenaar
De beroering in grafisch Nederland over de doorstart van een stukje van Thieme Amsterdam is tekenend voor de gespannen sfeer waarin de branche verkeert. Natuurlijk is een doorstart met oud Thieme topman Mark van der Kallen etisch ongepast, maar de curator handelt niet naar etische normen, maar puur naar de hoeveelheid geld die – ook voor hem – op te halen is.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerDe Volkskrant op ‘compact’ formaat
Hoofdredacteur Pieter Broertjes praat liever niet over ’tabloid’ alhoewel hij toegeeft zich regelmatig te vergissen. Vanaf vandaag ligt de krant dan, naar zijn zeggen, in ‘compact’ formaat in de winkels. Onderstaand een optekening van de belangrijkste veranderingen. Een aantal andere voormalige PCM titels gingen de Volkskrant al voor. Wie volgt?
Lees meerUitgevers bij Senefelder krijgen update over uitgeven 2.0 in ‘Trends & Innovaties’
Zo een 300 professionals uit het uitgeefcircuit bezochten de Senefelder relatiedag in Doetinchem. Een volledig ‘in-house’ gebouwd ’theater’ zorgde voor een goede sfeer met professionele uitstraling. Algemeen directeur Maarten Coerman opende de middag, en de nieuwe commercieel directeur Erik Ernens sloot om half zes de middag af.
Lees meerVan den Berg stapt in iPhone app – innovatieve stap drukkerijbedrijf
Drukkerij bedrijf van den Berg uit Maarn heeft in samenwerking met 4net een iPhone applicatie ontwikkeld voor de verzending van ansichtkaarten vanaf de iPhone. Volgens Erik van den Berg is dit een logische stap in de verbreding van web-to-print diensten. Nieuw is de focus op de consument.
Lees meerVisie van Arkansas Democrat-Gazette
Kijk en luister naar onderstaand filmpje, waar op heel nuchtere wijze vanuit print tegen on-line aan wordt gekeken. Deze Amerikaanse uitgever laat zich niet gek maken, maar zorgt voor een uitgekiend betaalmodel voor on-line content. Juist daardoor blijft print op niveau om winstgevend te kunnen blijven. Is deze visie ‘bullet-proof’?
Lees meerPrintuitgave ‘Gerda’ ongepast in onverwachte verkiezingstijd
Minister Verburg heeft de onverwachte taak gekregen een verdediging op te bouwen rondom de nogal negatieve reacties op het verschijnen van het blad ‘Gerda’ middenin de huidige politieke chaotische periode.
Lees meerDrukpers fabrikant Heidelberg lonkt opnieuw naar ‘digitaal’
CEO Bernhard Schreier van ’s wereld grootste vellenpersfabriek uitte deze week tijdens de internationale Ipex conferentie zijn ambities ten aanzien van ‘digitaal’. De persenfabrikant voelt zich geplaagd door de enorme opkomst van digital printing. Het heeft wat jaren geduurd, maar de doorbraak van digitaal is nu echt een bedreiging voor vellen offset.
Lees meerGestuntel door FD.tv en KVGO als reactie op Thieme situatie
Vanochtend werd ik via Twitter op onderstaand filmpje gewezen. FD deed afgelopen week al uitgebreid verslag over de situatie bij Thieme Grafimedia en op verschillende blogs werd ingegaan op de oorzaak.
Lees meerTNO te weinig praktijkgericht met Media Waardeweb analyse voor grafici
De vorig jaar gepresenteerde Media Waardeweb analyse, gemaakt door TNO, in opdracht van de brancheorganisaties KVGO, NUV en CMC bieden niet of nauwelijks enige houvast voor het vormgeven van de toekomst van de verschillende delen in de mediabranche.
Lees meerDigital printing verdrijft offset – digitale media groeien harder dan print
Binnen vijf jaar zal het aandeel digital printing in al zijn soorten en vormen offset van de markt verdringen. Het absolute aandeel van alle print uitingen blijft toenemen, maar zal in procentueel belang afnemen ten opzichte van digitale media uitingen.
Lees meerCentraal Boekhuis zoekt nieuwe business
Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.
Lees meerMediaproductie op volle toeren in Vancouver – Olympische Spelen 2010 grote impuls
Met nog minder dan 2 weken resterende voorbereidingstijd ondergaat de stad Vancouver onder invloed van enorme posters en banners, een ware metamorphose. Vele grote gebouwen worden ‘versierd’ met het olympische logo en andere vormen van verbintenis met de Olympische Spelen 2010.
Lees meerEchte journalistiek, vooral papier en hoge kosten kenmerken moeilijke positie Groene Amsterdammer
Bij Rethinking Media kwam ik onderstaande reportage van de NCRV tegen. De 50 minuten durende aflevering van ‘Dwars’ geeft een diepgaande kijk in de keuken van de Groene Amsterdammer, het oudste opinieblad van Nederland. Marieke van der Winden volgt het gehele team in het bouwvallige Amsterdamse pand.
Lees meerPrint-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website
Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.
Lees meerPapier gaat voor 25% over bomen
We communiceren steeds vaker langs digitale weg. Oude media lijken hun langste tijd te hebben gehad en worden afgeschreven met argumenten die met de nodige nuances nog wel eens in andere gedachten zouden kunnen resulteren. Lees de waarheid over papier.
Lees meerPrint is niet dood, irrelevante inhoud wel
Kijk en luister naar onderstaand filmpje. Ondanks het commerciële tintje, zit er veel waarheid in de toekomst van print, op welke manier dan ook geproduceerd. Print 2.0 is wel degelijk mogelijk, het ontbreekt aan marketing, dus aan durf om nieuwe printproducten te promoten.
Lees meerMultiCopy komt in top 10 grafische bedrijven in Nederland
In de top 3 verandert er niet veel meer. De Roto Smeets Group blijft nummer 1, gevolgd door De Jong en Thieme Grafimedia. MultiCopy komt met een gedeelde plaats met Wilco boekendrukkerij op 10 binnen.
Lees meerDuitse uitgever Axel Springer wil ook geld zien voor on-line content
Axel Springer is de uitgever van onder andere Die Welt en Bild Zeitung. Topman Mathias Döpfner wil in navolging van een aantal andere grote wereldspelers op uitgeefgebeid geld zien voor on-line content, maar haast zich er wel bij te zeggen dat die wens niet uit geldnood is geboren.
Lees meerGrafische Vakbeurs Hardenberg ondanks krimp in de branche toch groter
Het succes van de Grafische Vakbeurs Hardenberg lijkt zijn grens te hebben bereikt. Ondanks de grotere omvang zegt beursmanager Jan Siegers dat de verkoop van de plaatsen wel moeizamer verloopt.
Lees meerOvername Océ goedgekeurd – verlies in vierde kwartaal – Hermes en Orbis houden aandelen vast
Of het bod welke Canon in november deed op de aandelen van Océ na vandaag nog geldt, zal niet alleen een discusie zijn bij Canon, maar in eigen land in ieder geval bij Hermes, een investeerder die een belang heeft 3,3% in Océ. Samen met grootaandeelhouder Orbis (10%) wordt gestreden om een hogere prijs dan de €8,60 die nu wordt geboden.
Lees meerDuizenden arbeidsplaatsen weg uit grafimedia branche
De grafische branche is in 20 jaar vrijwel gehalveerd. Verwacht wordt dat er in 2010 niet meer dan 30.000 mensen werkzaam zullen zijn in de geplaagde branche. Maar of de huidige economie daar de hoofdschuldige van is, valt sterk te betwijfelen.
Lees meerCanon neemt Océ over
Het Nederlandse Océ komt vrijwel zeker in handen van Canon. Er zou zo een 730 miljoen euro voor het verlieslijdende bedrijf betaald worden, maar volgens verschillende trendwatchers wordt een hoger bod door onder andere HP niet uitgesloten.
Lees meerPicnic Printed: print is springlevend
Het medium papier doet weinigen uit de on-line en mobiele wereld warm worden. 1.0 is meestal de reactie. De organisatoren van Picnic dachten daar dit jaar anders over. Picnic Printed werd gedurende de 3 festival dagen gepubliceerd door Boomerang Media.
Lees meerMaghound: ‘leesmap’ 2.0
Time inc. opende onlangs Maghound, een moderne koopvariant van de ouderwetse leesmap. Ook dit voorbeeld laat zien dat een uitgever op de stoel gaat zitten van de wederverkoper.
Lees meerOver Crossmedia en de grafische branche
Volgende week dinsdagmiddag geef ik voor het CMBO een lezing over het onderwerp crossmedia. Dat is op zichzelf niet zo bijzonder, dat doe ik wel vaker. Ik zal echter proberen de crossmedia beweging te reflecteren op de ontwikkelingen in de grafische branche.
Lees meerWegener ten opzichte van de Telegraaf
Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.
Lees meerKranten in zwaar weer?
De Telegraaf was voor velen het voorbeeld van media innovatie. Het concern had jaren voorsprong op ‘collega’ uitgevers PCM en Wegener op het gebied van nieuwe media.
Lees meerHeidelberg na spetterende DRUPA toch somber over toekomst
Heidelberg gaat 500 van de bijna 20.000 banen schrappen omdat de verkopen tegen vallen en de kosten te hoog zijn. In de meeste gevallen zal het gaan om natuurlijk verloop
Lees meerPieter Veenema over outsourcing: vrijstaand maken in 3 minuten dwing je niet af
Pieter Veenema verruilde 1,5 jaar geleden een fantastisch baan als hoofd inkoop, hoofd ICT bij ‘s werelds grootste tijdschriftenuitgever Hachette Filipacchi Media voor een zelfstandig bestaan in een bedrijfje dat vrijstaande beelden zou moeten gaan maken.
Lees meerAdformatie: Print gedegradeerd tot traffic medium
In Adformatie 21 van 23 mei las ik een lezenswaardig artikel over de degradatie van print in met name personeels advertenties.
Lees meerXerox doet meer dan ‘printers’
Met regelmaat volg ik Robert Scoble, die niet alleen op een leuke manier mensen en bedrijven ‘bekijkt’, maar vooral ook de andere zijde van bedrijven belicht, die velen niet kennen. Via Twitter kwam ik een interview tegen van Scoble met Xerox CTO Sophie Vandenbroek (zal wel een Nederlands linkje hebben). viewNode(“02d04256313de”,{ width: 425,height: 274});
Lees meerHeeft papier (2.0) toch nog toekomst?
Walter Isaacson, president en CEO van het Aspen Institute; voorheen CEO van CNN en managing editor van Time, schreef onlangs het volgende in het boekje “What are you optimistic about”…….
Lees meerDe brug tussen print en online?
Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden.
Lees meerDubai heeft de grootste outdoor uiting ooit
De allergrootste vorm van buitenreclame ooit vind je op Dubai International Airport. Deze tot 20.000 vierkante meter uitgestrekte uiting is gemaakt door Ad-Air en kost de klant zo’n 150.000 dollar per maand. Geen ontkomen aan en daarom genoeg om de aandacht te trekken van ruim 14 miljoen passagiers!
Lees meerOp bezoek bij een drukkerij…….
Presentatie voor een ondernemersclub op bezoek bij een drukkerij….. 1. Wat doet U hier? U bent bij een drukkerij! het kan toch niet waar zijn dat u verwacht hier innovaties te vernemen op het gebied van media? 2. Web 2.0 is hier niet te vinden hoor. Luister maar naar mijn collega’s Marco Derksen of Vincent…
Lees meer