Crossmediale campagne Golfbaan Spaarnwoude
Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.
Lees meer‘Print Pakt’ maar laat te snel los
Een mooi logo, een website die op 1 juli wordt gelanceerd, maar dan het filmpje. Ik zie de hele on-line wereld al in tranen uitbarsten. Voor de tweede keer de plank mis slaan met een filmpje waarin voorzitter Cees Verweij laat zien dat hij niet de openbare spreekbuis kan zijn voor zijn vereniging.
Lees meerHerkansing voor print-on-demand oplossing voor kranten en tijdschriften
Het on-demand printen van kranten en/of tijdschriften is al eens eerder geprobeerd. Tot nu toe met weinig succes. Daar lijkt Maganews uit Zweden verandering in te gaan brengen. Met behulp van printtechnologie van Ricoh en een uitgekiend ontwerp kunnen onbemande kiosken in twee minuten een royaal aanbod aan kranten of tijdschriften printen.
Lees meerTMG te groot voor slagvaardige en marktgerichte crossmediale producten
Marianne Zwagerman zegt in Adformatie ‘niet doen’ tegen de crossmediale ambities van de Telegraaf Media Groep in Amsterdam: ‘Verkeerde synergie, verlies en teveel managementlagen’. Een nadere analyse van het stuk in Adformatie.
Lees meerGoogle gaat gevecht aan met papier in ‘Paperless 2013 Campaign’
Begin deze maand kondigde Google de campagne ‘Paperless 2013’ aan. Wereldwijd wordt verbijsterd gereageerd dat de digitale grootgrutter zich zo makkelijk keert tegen het medium papier met vele oneigenlijke redenen.
Lees meerLUIT.nl actiever in IJmond regio
Eigenlijk heel vreemd, als ondernemer niet of nauwelijks zakelijke contacten te hebben in je eigen woon omgeving. De IJmond regio is een actieve regio, met een veelzijdig aanbod aan industrie, handel, toerisme, recreatie en horeca. Toch is het aanbod aan mediabedrijven gering, met name in Velsen is het aantal media dienstverlenende mediabedrijven op een paar handen te tellen.
Lees meerDRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie
Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?
Lees meerKrantenwereld blijft onrustig
In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?
Lees meerResponsive design: uitdaging voor ontwerpers
Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.
Lees meerDuurzaam lezen – een lastige berekening
In een wereld waarin alles duurzaam en maatschappelijk verantwoord moet zijn, zijn de sommen en de daaruit komende conclusies moeilijk en dus niet eenduidig te interpreteren. Papierproducent Crown van Gelder uit Velsen doe in haar laatste jaarverslag een poging papier te revitaliseren.
Lees meerUitgever spant rechtzaak aan in plaats van commerciële kans te benutten
Nieuwsbrieven met een inhoudelijk hoge waarde, die betaald naar één e-mail adres worden gestuurd, mogen niet worden doorgestuurd. Gevolg: een gefrustreerde relatie met een uitgever en hoge proceskosten.
Lees meerNog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder
Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.
Lees meerBoekbespreking: Handboek Nieuwe Media
In het voorwoord stond de aanleiding voor het maken van dit rijk geïllustreerde boek: de enorme hoeveelheid toepassingen, diensten, opties, instellingen en mogelijkheden van nieuwe media. Wat begon op een velletje A4 in een – waarschijnlijk – Amsterdam café, eindigde als een echt papieren boek bij een echte uitgever. De auteurs Tom Bakker en Piet Bakker (familie?) moeten de humer ervan wel ingezien hebben.
Lees meerHoe zit het nou met eReaders/eBooks?
Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.
Lees meerGrafisch icoon Tetterode verdwijnt uit Amsterdam
Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.
Lees meerLobby grafische sector werkt tot op Europees niveau
Het kan niet ontkend worden, de grafische sector in ons land weet op Europees niveau geld los te peuteren om de gevolgen van de krimp binnen de branche op te vangen. De Europese Commissie stelt 5,8 miljoen euro ter beschikking voor her- en bijscholingtrajecten. • De EU-lidstaten en het Europarlement moeten nog akkoord gaan met het…
Lees meerQR code vooral leuk
Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.
Lees meerWeekendoverpeinzing: mijn overvolle iPad met een onoverzichtelijke hoeveelheid kranten en tijdschriften
Hoe vergaat het de gemiddelde iPad gebruiker ten aanzien van het beheer en gebruik van kranten- en tijdschriften apps? Ik begin te ontdekken dat mijn belangstelling voor al die ‘nagemaakte’ kranten en tijdschriften gaat afnemen.
Lees meerNationale dag van de brievenbusreclame
Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerUitgevers komen in beweging voor SBS
Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…
Lees meerMeer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?
Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.
Lees meerWat gaan Heidelberg en Ricoh nu echt samen doen?
Eind januari maakte Heidelberg eindelijk bekend dat zij Ricoh hebben gekozen als strategische partner voor ‘digital printing’ oplossingen. Met vriendelijkheden over en weer prezen de beide bazen elkaar en spraken vooral hun hoopvolle verwachtingen uit over de toekomst van druk en print.
Lees meerWat ga ik zeggen tegen producenten van posters?
Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.
Lees meerMeetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerFD iPad app met printversie als uitgangspunt
In tegenstelling tot de iPhone app heeft FD gekozen voor het downloaden van de print versie met een doorklikoptie per artikel. De app is eenvoudig qua opzet maar voor de gemiddelde FD lezer zeker functioneel.
Lees meerCustomer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meerKan alleen Rupert Murdoch wat nieuws verzinnen?
Links en rechts rollen de berichten binnen over ‘Daily’, een ’tablet-only’ ‘krant’, welke eind deze maand het levenslicht moet gaan zien. De ideetjes zijn afkomstig van niemand minder dan Rupert Murdoch en Steve Jobs.
Lees meerNieuw periodiek blad van Albert Heijn richt zich op non-food
Met nogal wat customer media events in de pijplijn was de komst van ‘wathandig’ van Albert Heijn een verrassing die volgens mij niet in veel juryhanden terecht is gekomen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Grafische groepen: de efficiency is ver te zoeken, kostenvoordeel zeer gering
Grafische groepen waren ooit een fenomeen om economische tegenslagen tegen te gaan. Schaalgrootte voordelen moesten resulteren in kostenreductie op het gebied van verkoop, administratie, innovatie en inkoop.
Lees meerArtikel over ‘nieuwsapps’ iPad verschenen in GW – Grafisch Weekblad
Volgende week staat IFRA – de vakbeurs voor de krantenwereld – weer centraal in de gehele wereld van krantenuitgevers. Van 4 tot en met 6 oktober zal het jaarlijkse ‘get together’ zeker in het teken staan van de vraag: ‘Gaan we door met drukken of gaan we digitaal’.
Lees meerOok time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen
Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.
Lees meeriPad lijkt aan grafische branche voorbij te gaan
Terwijl uitgevers hun printuitgaven massaal geschikt willen maken voor de iPad, kijkt de grafische branche vanaf een zijlijn toe. En dat is vreemd, beschikking hebbend over vrijwel dezelfde gereedschappen waarmee uitgevers hun iPad uitgaven maken.
Lees meerPrincipe accoord Grafimedia CAO – werkgever betaalt onzinnige extra’s
Het lijkt langzaam maar zeker op een goed geregiseerd spel. De onderhandelingen beginnen, er ontstaat ruzie, er volgt een lange stilte en dan ineens is er een accoord. Er is een nieuwe CAO voor de grafische branche voor 2 jaar, met terugwerkende kracht vanaf 1 februari.
Lees meerIPEX ten einde: meer dan 50.000 bezoekers – groei van 8% ten opzichte van 2006
IPEX scoorde dit jaar meer dan 50.000 bezoekers, voornamelijk uit Groot Brittanië zelf, maar ook het Europese vaste land was redelijk vertegenwoordigd.
Lees meerEinde Telefoongids/Gouden Gids in zicht
Er worden nog wat pogingen ondernomen om het geplaagde tweetal te redden, maar in ieders achterhoofd moet het gevoel van het einde van het ‘papieren rijkdom’ leven, alleen durvan we het nog niet te zeggen.
Lees meerNederlandse ‘print’ journalisten geven hun mening over de printmarkt bij Océ
‘Océ Industry Affairs Show’, Katy Haswell praat met Ed Boogaard (freelance journalist), Tom Rombouts (SignPro Europe) en Marco den Engelsman (Pers) tijdens Ipex 2010.
Lees meerHeidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’
Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.
Lees meerPublishr – eind mei in print op de deurmat
Taeke Kuyvenhoven van Liones heeft het zelf ondervonden: ‘Print moet naar de drukker gebracht worden en de deadline is heilig’. Print kent volgens hem andere regels en vooral een andere dynamiek. Maar eind mei ligt het eerste (gratis) exemplaar bij u op de deurmat, als u dat wilt…..
Lees meerWeinigzeggend artikel over grafische branche in FD
De doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant FD publiceerde afgelopen week een analyse over de grafische branche. Journalist Hans Maarsen kwam echter niet veel verder dan een optekening van reeds bekende algemeenheden. Misschien zegt dat dan ook wel weer veel over de branche…..
Lees meer