Consument kocht vorig voor 7 miljard euro on-line

De Nederlandse consument heeft volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org ruim 1,2 miljard euro meer uitgegeven via on-line bestellingen in vergelijking tot 2006. Daarmee lijkt het vertrouwen in on-line betalen enorm te zijn gestegen. Toch blijkt volgens onderzoek dat 3,5 miljoen mensen betalen via internet nog niet vertrouwen.

Lees meer

Onderhoudscontracten nog wel zinvol?

Met de ontwikkelingen op het gebied van standaarden zijn zowel hardware, software als netwerken inmiddels al vele jaren onderworpen aan een ‘van de plank’ mechanisme. Dat betekent dat vrijwel alles in een handomdraai beschikbaar is en dat eigenlijk geen enkele stukje kennis meer exclusife is voorbehouden aan service verlenende partijen, die jaarlijk hoge sommen geld…

Lees meer

Erwin Blom in gesprek met Paul Molenaar

Paul Molenaar (Sanoma): online is risico nemen from erwin blom on Vimeo. Over print, on-line, titels, thema’s, crossmedia, journalistiek, mensen en vaardigheden. Een interessant gesprek met vertrekkend directeur Paul Molenaar bij Sanoma/Ilse Media. Binnenkort wordt hij opgevolgd door Joris van Heukelom, nu nog directeur content bij KPN.

Lees meer

2008 van start

Inmiddels is iedereen alweer volop aan het werk. De weken die achter ons liggen, gaven ons de tijd voor reflectie op het afgelopen jaar. Maar vooral ook rust. Heerlijk om eens geen RSS feeds te moeten lezen, blogs te moeten schrijven of lidmaatschappen van sociale netwerken te updaten. Zelfs Twitter had heel wat minder verkeer…

Lees meer

Een digitaal leven

Nicolas Negroponte beweerde in 1996 (Een Digitaal Leven) dat het leven verschuift van atomen naar bits. In het volgende filmpje op YouTube via het Marketingfacts-kanaal zie je in een kleine zes minuten hoe zijn verwachtingen 10 jaar geleden anno 2007 waarheid worden.

Lees meer

Wie claimt ‘magenta’?

Ooit gedacht dat een bedrijf een claim zou leggen op het gebruik van 100% magenta in reclame uitingen? Anno 2007 blijkt dat dus toch echt nog te kunnen. T-Mobile wil dat niemand anders dan zijzelf het recht heeft op 100% magenta. Dat hierover volop grappen worden gemaakt, zal niemand dan ook verbazen. Er is zelfs…

Lees meer

Rechter oordeelt vreemd

De rechtbank van Utrecht stelde onlangs Wegener in het ongelijk in een zaak die het concern aanpande tegen gaspedaal.nl. Deze website doorzoekt namelijk de website autotrack.nl van Wegener. Het concern stapte naar de rechtbank omdat gaspedaal.nl inbreuk zou plegen op zowel het auteursrecht als het databankrecht. Volgens de rechter heeft Wegener onvoldoende duidelijk kunnen maken…

Lees meer

Wie staat er nog centraal in alle media ontwikkelingen?

Het laatste kwartaal van het jaar wordt doorgaans goed gevuld door vele congressen, seminars en workshops. De mediabranche is daarop zeker geen uitzondering. Vrijwel dagelijks is er wel iets te vinden over e-marketing, mobiel, web 2.0, print 2.0, het nieuwe uitgeven of sociale netwerken. De mediamensen zelf doen er dan ook alles aan om hun…

Lees meer

Europese Commissie: ‘Toekomst voor Europese grafische industrie’

Overcapaciteit, nog altijd toenemende prijsdruk en het ontbreken van een gezamenlijke toekomstvisie, dat zijn de voornaamste bedreigingen waar de grafische industrie in Europa mee geconfronteerd blijft worden. Maar er liggen duidelijk kansen: meer variatie aanbrengen in het aanbod – en daarbij minder afhankelijk zijn van papier – en sterkere banden opbouwen met de klanten en…

Lees meer

Het Gesprek durft…..

Na een eerst paar drukke weken zijn de initiatiefnemers van Het Gesprek in de ‘pen’ geklommen om de status van de nieuwe zener voor het voetlicht te brengen.

Lees meer

Presentatie stijl 2.0: Dick Hardt…..

Het is op diverse blogs al eerder getoond. Dick Hardt heeft een geniale manier van presenteren, zodat je bijna afgeleid wordt van de inhoudelijke boodschap, die minstens net zo belangrijk is. Volgende week bezoek ik Vancouver, de stad waar hij woont. Ik zal eens kijken of ik hem even kan bezoeken. Inspirerende man.

Lees meer

One Liners vorige week…..

Graficus: Drukwerk steeds meer gepersonaliseerd. Adformatie: Plasterk: centrum voor media-educatie. Computable: Specialist verdient meer dan manager. Reclameweek: NOM presenteert nieuwe Print Monitor. Automatiseringsgids: Internet moet op de schop. DZONE: Column Erwin Blom: De iPhone die niet kan bellen. VIP: Content Discovery Software.

Lees meer

Mediamonitor interessant voor cijferaars…..

Mediamonitor is een website van het Commisariaat voor de Media en toont veel leerzaam materiaal over spreidingen van kosten, opbrengsten en marktaandelen van kranten, radio, televisie en internet. Men maakt daarbij gebruik van materiaal van Nielsen Media Research. Als voorbeeld een aardige tabel van de netto mediabestedingen in ons land. Doorgaans worden alleen de bruto…

Lees meer

Entertainment & Media Outlook towards 2011

PriceWaterhoude Coopers brengt elk jaar onder bovengenoemde titel een prachtig boekwerk uit, met een historisch overzicht van de afgelopen 5 jaar en voorspellingen voor de komende 5 jaar. Op het afgelopen Picnic event werd al een voorproefje gepresenteerd, maar deze week komt het rapport in zijn finale versie op de markt. Het boek omvat 12…

Lees meer

Mond-tot-Mond reclame: meest belangrijke verkoop promotie middel

Alle on-line ontwikkelingen op het web of via mobiele apparatuur ten spijt, blijkt volgens onderzoek van Nielsen mond-op-mond reclame de belangrijkste motor te zijn voor de verkoop van consumenten artikelen en diensten. Het onderzoek onder een kleine 27.000 mensen wereldwijd liet op zichzelf al duidelijk zien, welk vertrouwen er is in advertenties, ongeacht het medium.…

Lees meer

One Liners Deze Week

GW: Wehkamp Gids terug op groot formaat. Adformatie: Picnic’07 – Het ‘Woodstock’ van de creativiteit. Forum (VNO-NCW): Auteurs-onrecht. Emerce: Crossmedia is één grote flirt. Computable: Minder HBO-studenten informatica. Reclameweek: Hendriks (Het Gesprek) ontmantelt bommen. InCT: Het eerste écht crossmediale televisiestation van Nederland. Automatiseringsgids: Xerox maakt afdrukken in kleur stukken goedkoper. TVM: Beamvertising – adverteren met…

Lees meer

Doe de Rabo Ondernemerstest

Neem een keer de moeite voor het doorlopen van 111 vragen om je eigen persoonlijkheid te testen in je ‘ondernemer’ zijn. Dit zijn mijn resultaten. Wie geeft commentaar? Prestatiegerichtheid Succesvolle ondernemers zijn prestatiegericht. Dat wil zeggen: zij streven doelgericht naar een prestatie en gaan daarbij zonodig de strijd met anderen aan. Met hun zakelijke doel…

Lees meer

Herhaalt internet gekte zich in ’the bay’?

Afgelopen zaterdag las ik de ‘Carière’ pagina in het (vernieuwde) FD. De kop luidde ‘Binnenlopen in ’the Bay”. De ondertitel ‘Met goed netwerken en flink opvallen is er weer heel wat geld te halen in Silicon Valley’ deed mij terugdenken aan de internet 1.0 gekte eind jaren negentig. We kennen allemaal de zeepbelgevolgen nadien. Is…

Lees meer

Leuk bedankje van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Op 20 september zou ik samen met Marco Derksen een presentatie geven in het kader van het 5 jarig bestaan van de opleiding ‘communicatie‘. Helaas ging de bijeenkomst onder de titel ‘Communication! What’s next’ niet door, vanwege een te geringe hoeveelheid belangstellenden. Wel leuk dat de organisatie meende iets te moeten doen voor de sprekers…

Lees meer

Veel vragen over processen rondom outsourcing

Gisteren werd tijdens een goed bezocht CMBO Café in MediaPlaza uitvoerig gesproken over het thema ‘outsourcing’. Inmiddels gewoon voor ICT diensten, maar in het media landschap nog een ontwikkeling vol met vragen. GEA leidde als sponsor/gastheer het programma en vrijwel alle aspecten rondom outsourcing kwamen aan de orde. Vooral veranderingen in de keten, vragen steeds…

Lees meer

Mediabeleving 2007 Plus: internettelevisie verandert beleving van televisie als medium

Deze week publiceerden TNS NIPO en Veldkamp de resultaten van Mediabeleving 2007 Plus. Met dit onderzoek zijn de huidige media- en reclamebelevingen van Nederlanders met betrekking tot de diverse mediumtypen in kaart gebracht. Eenzelfde Mediabelevingsonderzoek werd gedaan in 1997 en in 2004. Hieronder vermelden we de belangrijkste resultaten. Internettelevisie verandert beleving van televisie als medium…

Lees meer

‘De kolibri werkt zich kapot maar schiet geen flikker op’

Door: Peter Luit Gepubliceerd in: GW Met deze openingszin antwoordde René Weijmans humoristisch op mijn vraag wat de betekenis is van het vogeltje in de nieuwe huisstijl van de eveneens nieuwe naam Weijmans Media Groep. Eigenaar René wordt vergezeld door Jan van Lieshout, directeur van Weijmans Studio, één van de onderdelen binnen de groep. De…

Lees meer

ABN Amro schetst mediasector 2015

ABN Amro heeft in een nieuw rapport. een toekomstbeeld geschetst van de mediasector aan de hand van vier scenario’s. Volgens ABN AMRO zijn marktdynamiek en de adoptiegraad van nieuwe media bepalend voor de ontwikkeling binnen die mediasector. De bank noemt deze factoren ‘onzekerheden’ die de assen vormen van een matrix met de vier scenario’s.

Lees meer

Ronnie Overgoor leest Telegraaf op Tabloid in Italië…

Op mijn vakantie in Toscane kwam ik mediagoeroe Ronnie Overgoor tegen met een Telegraaf op tabloid formaat in zijn hand. Op zichzelf was het formaat al bijzonder, want ook ik wist niet dat de Telegraaf in het buitenland op tabloid werd gedrukt. Nadat Ronnie bij mij zijn Blackberry had opgeladen, omdat hij niet het juiste…

Lees meer

Om over na te denken……

Print bljft dus groeien (schema afkomstig van RIT, Frank Romano), maar zal in verhouding tot ‘digitaal’ procentueel van minder belang zijn. Wie analyseert verder?

Lees meer

Tijdschrift voor Marketing: gaat print dood?

In de april uitgave van het Tijdschrift voor Marketing staat een zeer lezenswaardig stuk over de (on)mogelijke toekomst van print. Koen Stegeman praat met Sanoma, PCM en AD Nieuwsmedia en André Thijssen maakte er de plaatjes bij van een stel kale bomen en de doorsnee van een boomstam, voor velen nog het symbool voor de…

Lees meer

Gezellig kletsen met Christy Dena

Gisteren in Amsterdam maakten we kennis met Christy Dena, de bekende crossmedia researcher uit Australië. Monique de Haas was al een paar dagen in haar gezelschap tijdens het CMID 07 congres in Zweden. Beiden spraken daar op het congres in gezelschap van Jak Boumans, die eveneens het publiek toesprak in zijn lezing met de titel…

Lees meer

BSA wordt vriendelijker

De Business Software Alliance wordt door veel bedrijven ervaren als zeer bedreigend en vooral als ongewenste bezoekers. Een paar jaar geleden deed de ‘software politie’ ook ‘invallen’ in de grafische sector. Een nieuwe campagne is in voorbereiding.

Lees meer

Tjeerd Hoek beetje kinderachtig in gesprek met DZone

Tjeerd Hoek, de Nederlander die voor Microsoft de user interface van Windows Vista ontwierp, was enige tijd geleden in ons land en sprak met Hans Frederiks van DZone. Ik ken Hans als een echte Mac gebruiker, dus was heel benieuwd naar zijn gesprek met een Windows aanhanger, die zelf verantwoordelijk was voor de look &…

Lees meer

Onrustig…..

Vorige week begon ik met de derde editie van de leergang Crossmedia voor Stivako, een van oorsprong op de grafische branche gericht opleidingsinstituut. Uit de eerste twee leergangen hebben we uit de evaluatie geleerd dat de studenten vooral aan het begin van de studie behoefte haden aan een ‘media overzicht’. Wat is er gaande, wie…

Lees meer

ImageWorld: interface in crossmedia dienstverlening

Morgen in het Grafisch Weekblad door: Peter Luit Ik spreek met Peter van Teeseling van ImageWorld, gevestigd in het bedrijfspand van de SMG groep in Hasselt, waartoe naast Reproscan en Induro ook drukkerij Schuttersmagazijn behoort. ImageWorld bestaat sinds 2000 en heeft zijn oorsprong in Lelystad. Directeur is Peter van Teeseling, die bij toeval in het…

Lees meer

Wat gaat in 2007 de toon zetten?

Zo tegen het einde van het jaar begint de neiging terug- en vooruit te kijken. het afgelopen jaar heeft bol gestaan rondom verschillende inzichten betreffende de term crossmedia. Iedereen is er nu wel langzaam maar zeker van overtuigd dat nieuwe inzichten in advertentie-, business- en communicatiemodellen sturende krachten zijn om vanuit zowel marketing als technologie…

Lees meer