Opinie
Erwin Blom praat met Guido van Nispen
Erwin Blom praat over de kwaliteit van start-ups in de media branche. Van Nispen is vaak teleursgesteld. Veel innovatieve mensen kiezen volgens hem eerder voor zekerheid, dan voor het risico een eigen onderneming te beginnen.
Lees meerZeurderig artikel over subsidie Picnic’08 in Marketing Tribune
Marketing Tribune publiceerde deze week een nogal negatief artikel over de subsidies rondom Picnic’s. Bas Verhart liets zich interviewen door Hugo de Haas van Dorsser, die het niet kon laten vooral te zeuren over geld.
Lees meerMIS, DAM en WFM: niet altijd een gelukkig ‘huwelijk’
Er wordt wat af-geëxperimenteerd met de combinatie Management Informatie Systemen, Digital Asset Management en Workflow Management. Een gelukkig ‘huwelijk’ tussen de drie komt zelden voor.
Lees meerFileMaker activiteiten ‘in ere hersteld’
Jarenlang heb ik management informatie systemen ontwikkeld voor met name prepress bedrijven. Daar kwam eind 1999 een einde aan, door mijn veranderende rol binnen mijn consultancy bestaan en andere verplichtingen.
Lees meerWebbouwers hebben behoefte aan goede programmeurs
Tijdens de vanochtend gehouden bijeenkomst van het Platform Creatieve Media bij VNO-NCW, bleek dat webbouwers nog steeds moeite hebben met het binnenhalen van goede programmeurs in .NET, PHP en SQL.
Lees meerVideo gesprek via iChat
Binnen het initiatief LUIT & VAN TEESELING hebben we een eerste poging gedaan om te bekijken in hoeverre bestaande tools goed gebruikt kunnen worden om op eenvoudige wijze meer waarde toe te kennen aan een ‘blog’ bericht.
Lees meerConsument heeft weinig met digitale TV
De grote meerderheid van de Nederlandse gezinnen blijft gewoon analoog TV kijken.
Lees meerLezenswaardig rapport PWC over tijdschriftenuitgevers
The Medium is The Message: Outlook for Magazine Publishing in the Digital Age.
Lees meerAmazon’s Kindle naar Europa
Lange tijd heeft de iLiad het in Europa ‘voor het zeggen’ gehad. Als het aan Amazon ligt, komt daar vanaf dit najaar verandering in met de komst van de Kindle. Volgens ingewijden zal de Kindle zijn opwachting doen tijdens de bekende boekensbeurs in Frankfurt.
Lees meerOlympische Spelen China: foutje in openings ceremonie?
Volgens Burgemeester Bernt Schneiders van Haarlem is de boekdrukkunst echt ‘van Haarlem’.
Lees meerVS: Digitaal bedrijfsmodel nog in de dop
Eind juni vond de belangrijke Digitale media conference in Tyson’s Corner (VS) plaats.
Lees meerInHolland Rotterdam over Crossmedia
Een paar maanden terug deed ik een aantal studenten een plezier om iets te vertellen over crossmedia. In het kader van hun studie moesten zij daar een fraaie DVD van produceren.
Lees meerHeidelberg na spetterende DRUPA toch somber over toekomst
Heidelberg gaat 500 van de bijna 20.000 banen schrappen omdat de verkopen tegen vallen en de kosten te hoog zijn. In de meeste gevallen zal het gaan om natuurlijk verloop
Lees meerGTST werft meer kijkers met digitaal magazine
In het komende seizoen krijgt de RTL-soap Goede Tijden Slechte Tijden een zogenaamd digitaal magazine.
Lees meerDe iHype: haat en liefde rondom de iPhone
Nee, ik heb het hebbedingetje 2.0 nog niet. De oude wilde ik niet, zo een 1.0 gevalletje zou wel al heel snel door iets nieuws worden opgevolgd.
Lees meerCommunity marketing nummer 1 in marketing trends
In mei onderzocht Berenschot voor het vijfde achtereenvolgende jaar de marketingtrends. Dit jaar voor het eerst samen met MarketingTribune. De marketingtrends van 2008 op een rij.
Lees meerFrank Romano versus Peter Luit door Ton Rombout in Graficus
Net terug van vakantie las ik een lezenswaardig artikel van Ton Rombout in Graficus.
Lees meer‘Publiceren = organiseren’
De GEA jaaruitgave van 2008 is uit. Over efficient, effectief en innovatief organiseren van de publicatieprocessen.
Lees meerReclamefolders ongekend populair
Levend in een 2.0 push-tijdperk, wordt het papier maar al te gemakkelijk verguisd als vreselijk ouderwets, niet meer relevant, onhoudbaar vanwege het milieu en zo 1.0.
Lees meer‘Massa is Kassa’: tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk
Tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk is niet de ondertitel van het onlangs verschenen boek ‘Massa is Kassa’. De ondertitel die de auteurs van GEA hebben gekozen, was: ‘Over oude en nieuwe wetmatigheden in ditributie en losse verkoop van tijdschriften’.
Lees meerPieter Veenema over outsourcing: vrijstaand maken in 3 minuten dwing je niet af
Pieter Veenema verruilde 1,5 jaar geleden een fantastisch baan als hoofd inkoop, hoofd ICT bij ‘s werelds grootste tijdschriftenuitgever Hachette Filipacchi Media voor een zelfstandig bestaan in een bedrijfje dat vrijstaande beelden zou moeten gaan maken.
Lees meerOver ‘mobiel’ werken
De wereld verandert, het kantoor met vast werkplek maakt plaats voor mobiele mensen met mobiele spullen…..
Lees meer‘Tegengeluid’ richting Frank Romano
Xplor Nederland vroeg me vorige week of ik het wilde ‘opnemen’ tegen Frank Romano, de printgoeroe in hart en nieren.
Lees meerAdformatie: Print gedegradeerd tot traffic medium
In Adformatie 21 van 23 mei las ik een lezenswaardig artikel over de degradatie van print in met name personeels advertenties.
Lees meerAdam Greenfield over het leven van alledag op ‘The web and Beyond 2008’
Keynote presentatie van Adam Greenfield (auteur van het boek Everyware) op de “Web and beyond” congres op 22 mei 2008 in Amsterdam.
Lees meerOp bezoek bij LabTalk Hogeschool Utrecht
Deze week bezocht ik het LabTalk van de Hogeschool Utrecht. Op uitnodiging van Harry van Vliet (de auteur van het boek Idola van de Crossmedia, werd mij verzocht mijn visie te geven op het speelveld van de crossmediale ontwikkelingen.
Lees meerPatent op ‘web-to-print’ natuurlijk zinloos
Natuurlijk was de poging van Vistaprint om ‘web-to-print’ te patenteren zinloos, maar heeft de gemoederen in vele landen behoorlijk bezig gehouden. In Nederland liet men dit interessante proces gewoon als ‘niet-terzake-doende’ voorbijgaan.
Lees meerHeeft papier (2.0) toch nog toekomst?
Walter Isaacson, president en CEO van het Aspen Institute; voorheen CEO van CNN en managing editor van Time, schreef onlangs het volgende in het boekje “What are you optimistic about”…….
Lees meerVPRO’s Tegenlicht over Wiki’s waarheid
VPRO’s Tegenlicht over Wiki’s waarheid
Lees meerDe brug tussen print en online?
Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden.
Lees meerAdformatie: Nederlanders wacht nog met e-reader
In Adformatie van afgelopen week stond een voorpagina artikel over de ontwikkelingen rondom de verkoop van zogenaamde e-readers. De belangstelling voor de ontwikkelingen rondom digitaal papier kent vooral pieken en dalen. Het piekje van de afgelopen twee weken was de komst van NRC Handelsblad in dit speelveld. Zo een 500 verkochte abonnementen al dan niet…
Lees meerSoms kom je wat leuks tegen…..(2)
Zo heel af en toe kom ook ik wel eens een stukje software tegen, waarvan ik dan denk: ‘Dat zouden wel meer mensen willen gebruiken’.
Lees meerAltijd on-line?
Soms bekruipt me wel eens het gevoel dat ik altijd on-line moet zijn om te laten zien dat ik er echt ben. Het begint ’s morgens al met met ‘aan te melden’ op twitter met ‘goedemorgen vanuit velsen’. En daarna meteen aan de e-mails, om toch maar meteen te reageren op de vragen die zijn…
Lees meerIdols blijft crossmediaal event
Gericht op de jeugd met veel te lange reclame blokken blijft Idols een crossmediaal event bij uitstek. Dat er een uiteindelijke winnaar of winnares gekozen moet worden, lijkt slechts bijzaak. Het gaat de adverteerder vooral om ‘effect op het moment’. Dat ook de kijkcijfers wat tegenvallen, lijkt niemand echt te deren. Met steeds zo een…
Lees meerNederlanders steeds actiever op internet
Bron: IJmuider Courant en CBS Nederlanders zijn steeds actiever op het internet, maar Europees gezien blijven we nog wel wat achter. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In Nederland internetten 11 miljoen mensen, jongeren actiever dan ouderen. Voor het vinden van informatie gebruiken zij bijna allemaal een…
Lees meerNieuwe visie op ‘mobiel’
Het bedrijf Modu uit Israël heeft de kans een revolutie teweeg te brengen in nieuwe mobiele concepten. Het in begin 2007 opgerichte bedrijf ontwikkelt momenteel de Modu, een centraal mobiel apparaat, welke door middel van add-ons verschillende functionaliteiten kan vertegenwoordigen. Het apparaat is bedacht door Dov Moran. De basis wordt gevormd door een ‘gewoon’ mobieltje,…
Lees meerMerken maken de man
Norbert Mirani stuurde mij van de week het boek met bovenstaande titel. Norbert is strategy & new-businessdirector bij Sanoma Men’s Magazines (SMM). Hij was onder andere initiatiefnemer van het SMM Kenniscentrum, dat onderzoek laat verrichten naar mannen en merken. In zijn boek verwoordt hij op plezierig leesbare wijze de relatie tussen mannen en de invloed…
Lees meerWaar staat twitter over 3 jaar?
Op 5 februari hield IPAN een bijeenkomst over de toekomst van Twitter. Het hele ‘legertje’ bekende Nederlandse twitteraars was naar Amsterdam gekomen om mee te praten over de komende drie jaar. Opvallend veel suggesties passeerden de revue. Over 3 jaar maar kijken wat er van terecht is gekomen van deze vorm van remediatie. Waar is…
Lees meerHogeschool Utrecht stimuleert kennis bedrijven met crossmedialab
Vanochtend sprak ik Harry van Vliet, de auteur van het boekje ‘Idola van de crossmedia’. Nou blijft de term crossmedia altijd wel tot de ‘hype’ verbeelding spreken, maar de Hogeschool Utrecht gaat dit fenomeen te lijf met een volledige onderzoeksafdeling crossmedia. Volgens Harry van Vliet een goed initiatief om onderwijs en bedrijfsleven op dit gebied…
Lees meerSoms kom je wat leuks tegen…..
Als gemiddelde gebruiker van Twitter, kom je soms leuke dingen tegen die door anderen gepost worden. ‘Koning’ twitteraar Erwin Blom, liet vanochtend even weten dat hij enthousiast was over Screenflow. Ik meteen op zoek naar de ontwikkelaar. En zo ontdekte ik het bedrijf Varasoftware (nee, heeft niets met de Vara te maken), welke heel aardige…
Lees meer