Opinie
Overzicht van web 2.0 applicaties
Misschien wel het meest uitgebreide overzicht van web 2.0 applicaties. Netjes per rubriek ingedeeld
Lees meerBusinessmodellen voor content: ‘Kosten en opbrengsten van bereik, aandacht, relevantie en interactie’
Aandacht krijgen wordt een steeds complexer proces. Een CD of DVD, een boek, een tijdschrift, een krant, allemaal mediaproducten die de schappen vullen, maar qua aandacht ‘verrommelen’ in een immens groot aanbod.
Lees meerSTIR en NOM: Sanoma bereikt 91% van de bevolking
De Stichting Internetreclame (STIR) en Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) berekenden dat uitgever Sanoma maar liefst 91% van de Nederlandse bevolking bereikt met haar crossmediale uitgaven.
Lees meerArtikel ‘Print-In-Perspectives’ in Compres nummer 6
Artikel ‘Print-In-Perspectives’ in Compres nummer 6
Lees meerUw zesde zintuig: kijk en fantaseer over uw toekomst
‘Waar ben je nou echt goed in?’ – weekend overpeinzingen…….
Als je, net zoals ik, inmiddels ruim 51 bent, lijkt bovenstaande vraag misschien wel eenvoudig te beantwoorden, maar in mijn werkelijkheid is dat niet het geval. Ik vind veel dingen leuk, dus dan denk ik ook daar goed in te kunnen zijn.
Lees meerOpvallend: jongeren gebruiken meer papier dan ouderen
In Graficus van deze week staat een lezenswaardig artikel over een onderzoek, welke is uitgevoerd in opdracht van HP over het papiergebruik door jongeren en ouderen binnen bedrijven.
Lees meerDigitaal papier: zorgt 2009 voor de doorbraak?
eReaders zijn er inmiddels in vele soorten en maten, deze maand kondigde Amazon de nieuwe Kindle 2 aan, met een hoop innovaties die veel weg hebben van Apple iTunes Store, WiFi en gratis (!) 3G toegang om boeken te kopen en de mogelijkheid van ‘text-to-speech’ om boeken te kunnen laten voorlezen.
Lees meerKVGO verdient juist jonge ondernemer als voorzitter
Wanneer Klaas Koekkoek opstapt als voorzitter van het KVGO, wordt het juist tijd voor een jonge ondernemer. Niet een ‘oudere gepensioneerde man’, die wel tijd heeft voor een extra klusje aan de Startbaan.
Lees meer9 miljoen schuld aan de overheid vanwege zendfrequenties
Als je als bedrijf geld moet betalen aan de overheid voor het uitstralen van geluidsgolven door de openbare lucht, dan moet dat betaalbaar zijn om het algemene nut van uitzendingen te kunnen waarborgen.
Lees meerPiet Bakker in de Volkskrant: ‘De nood is hoog’
Afgelopen week sprak ik met krantendeskundige Piet Bakker, verbonden aan de Hogeschool Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Bakker reist de hele wereld af om krantenuitgevers te adviseren. Hij heeft het druk!
Lees meerPecha Kucha: 20 slides x 20 seconden = 6 minuten en 40 seconden
Het is een tegengesteld fenomeen, de nieuwste presentatie applicaties, zoals PowerPoint en Keynote ‘fully loaded’ met talrijke ‘genotsverhogende animatie features’, tegenover een presentatiemethode bekend als Pecha Kucha.
Lees meerDenver’s Rocky Mountain News wilde niet rustig sterven
Het einde van een krant gaat gepaard met emoties, dat is goed te zien in onderstaand filmpje. In een paar maanden tijd zag Scripps Interactive Newspapers Group het voortbestaan van de Denver’s Rocky Mountain News niet meer zitten. Een rustige dood werd het echter niet.
Lees meerWegener krijgt gelijk: Gaspedaal mag niet in databases AutoTrack ‘kijken’
Woensdag 11 februari werd Wegener in het gelijk gesteld dat ‘Gaspedaal’ (Innoweb) onrechtmatige handelingen verricht door te zoeken in de databases van de website van ‘Autotrack’. De rechter noemde het ‘inbreuk op het databankenrecht’.
Lees meerDe bron van de crisis is duidelijk: hoe nu verder?
Als we het over de crisis hebben, dan is het vaak een gespreksonderwerp met overladen emoties. Echte diepgande inhoudelijke kennis hebben we doorgaans niet om het precies te snappen, het in perspectief te plaatsen en er oplossingen voor te vinden.
Lees meerSeybold: van seminars naar ‘rapportenmaker’?
Seybold was in de tijd dat desktop publishing zich begon te ontwikkelen het internationale platform voor baanbrekende seminars en publicaties. Sprekers als John Warnock, Steve Ballmer, Steve Jobs en zelfs Bill Gates waren met vele andere kopstukken regelmatig te horen over hun toen innovatieve stappen in het media speelveld.
Lees meerEnorme groei aantal faxmachines
Je zou het niet verwachten, maar de markt voor allerhande faxmachines groeide in de periode 2001 – 2008 met ruim 350%. Dit blijkt uit een door Gartner uigevoerd onderzoek.
Lees meerDe vragen uit de markt vergen steeds vaker diepgaand onderzoek
Ik kom als adviseur bij nogal wat bedrijven op bezoek. Het is dan mooi het bedrijf in zijn volle omvang te mogen aanschouwen. Ik vraag dan altijd naar de relaties tussen markten, mensen, methoden en middelen. Op die manier denk je dan een gemiddeld oordeel te kunnen ontwikkelen.
Lees meerPCM wil af van drukkerijen
Uitgever PCM wil zich uitsluitend gaan concentreren op ’top journalistiek’. Dat zei topman Groenewegen op de nieuwjaarsreceptie van het concern. Dat het bedrijf afscheid neemt van het zelf drukken van kranten past in de lijn van vele uitgevers die PCM al voorgingen.
Lees meerNa de grap, de werkelijkheid
Het duurde even voordat Apple zijn noviteiten op haar eigen website had geplaatst. Niet maandag, maar dinsdagavond lokale tijd verschenen de laatste nieuwe producten van Apple. Tijd genoeg dus om er maandag op los te grappen met de MacBook Wheel…..
Lees meerAuteursrecht en bloggen
Het overkomt elke blogger wel eens. Je ziet een goed, leuk of aardig artikel, je kopieert het op je eigen blog en vergeet toestemming te vragen en/of de bron te vermelden. Dat kan problemen opleveren.
Lees meerEnfocus deed klantenonderzoek: cPDF heeft nog lange weg te gaan
Enfocus kreeg een kleine 5000 reacties op een door Readex Research gehouden internationaal onderzoek omtrent het gebruik van Enfocus software in relatie tot de aanlevering van documenten voor printverwerking.
Lees meerBelgen kunnen kranten wel rendabel krijgen
De Belgische Persgroep nam enkele jaren geleden Het Parool over van uitgever PCM, die er geen brood meer in zag. Het Parool ontwikkelde zich van verlieskrant tot een winstgevend product. De Persgroep saneerde flink.
Lees meer2009 in aantocht: hoe kijken we er tegenaan?
Nog een paar weken en Nederland is weer in feeststemming. Nu al is duidelijk dat de consument niet bezuinigt op de komende feestperiode. Sinterklaasverkopen doen het goed en de verwachtingen voor Kerst en Oud en Nieuw hebben weinig te lijden van de kredietcrisis.
Lees meerJohn Middelweerd PwC: ‘Hoge investering in drukpers verslapt wens tot gerichte marktinnovatie’
Volgens John Middelweerd van PricewaterhouseCoopers heeft papier in al haar verschijningsvormen nog voldoende kans om te kunnen overleven in een wereld waarin vooral het web 2.0 het voor het zeggen lijkt te hebben. Maar investeren in nieuw ijzer behoort niet tot die 2.0 beweging.
Lees meerLeuke manier om sociale media uit te leggen
Charterhouse: hoe een Engelse drukkerij een Print Management bureau werd
Charterhouse is van oorsprong – eind jaren zestig – als drukkerij begonnen. Midden jaren negentig zagen de oorspronkelijke eigenaren af van het metaal en papier en kozen met succes voor een voortrekkersrol op het gebied van print management voor grote merken.
Lees meerIntergraf hield inspirerende bijeenkomst ‘The Young leaders in Print’
Intergraf staat bekend als de overkoepelende organisatie van vele landelijke grafische brancheorganisaties in Europa. Afgelopen week organiseerde Intergraf een ‘special event’, gericht op jonge ondernemers, werkzaam in de sector.
Lees meerRol voor Centraal Boekhuis rondom eBooks?
Het Centraal Boekhuis organiseerde tijdens de Frankfurter Buchmesse in oktober een brainstromsessie over eBooks. Veel belangstellng kwam van auteurs, uitgevers en boekverkopers. Partijen realiseren zich dat de opmars van eBooks de keten ingrijpend zal gaan veranderen.
Lees meerVolgende week in Barcelona
Volgende week vrijdag houd ik in Barcelona voor Intergraf de volgende lezing over het e-book, e-reader en e-paper onderwerp. Suggesties en/of aanvullingen zijn welkom.
Lees meerWelkom studenten Crossmedia Hogeschool Utrecht
Welkom op mijn weblog. Ik ben gedurende twee avonden de docent voor de training crossmedia aan de Hogeschool Utrecht. Op mijn weblog wil ik jullie allemaal graag uitnodigem om kennis met elkaar te maken, verwachtingspatronen uit te spreken en suggesties met elkaar te delen.
Lees meerAfscheid van Plaxo, Hyves en Facebook
Het is zover: de stekker uit 3 sociale netwerken. LinkedIn en Twitter zijn mijn favorieten gebleken in de afgelopen 2 jaar. Afscheid dus van Plaxo, Hyves en Facebook.
Lees meerEntertainment & Media Outlook towards 2012
PricewaterhouseCoopers brengt vandaag de achtste editie van de Nederlandse Entertainment & Media Outlook op de markt. De publicatie omvat een enorme hoeveelheid trends, analyses en voorspellingen van vele verschillende media sectoren die ons land rijk is.
Lees meerMijn eerste ervaringen met de iPhone 3G
Uiteindelijk ben ik bezweken voor het ‘geweld’ van de iPhone. Nee, ik was dus niet bepaald een early-adopter van deze gadget. Ik vond het vooral allemaal gedoe, batterijen die niet goed zouden werken, matige 3G dekking, lastige SIM locks, jail breaken en meer van dat soort de-enthousiasmerende argumenten.
Lees meerInhoud: balans tussen bereik en inkomsten
TV zender Het Gesprek ziet het doek vallen. Nu nog vertoont de zender oud materiaal, hetgeen naar eigen zeggen door de kijkers wel wordt gewaardeerd. Het Gesprek was een TV 2.0 voorbeeld, maar de consument leek de ‘oneindige’ talkshows niet op te pikken.
Lees meerDag DAG…..
DAG stopt met zijn gratis gedrukte krant. Ons land is kennelijk te klein voor 4 gratis kranten. Anderhalf jaar heeft de krant van PCM en KPN bestaan in een oplage van 380.000 exemplaren.
Lees meerPicnic ’08 start met filosofie
icnic ’08 startte vooral met een behoorlijk stuk filosofie van Charles Leadbeater. Hij bouwde zijn verhaal systematisch op, ondanks het feit dat te merken was dat niet iedereen aan zijn lippen hing.
Lees meerWEbook: de Wikipedia van de boekenindustrie
Op Frankwatchting kwam ik een zeer lezenswaardig artikel tegen over ‘boeken uitgeven 2.0’. Niets lijkt meer te kunnen ontkomen aan de macht van de massamediale media consument en producent.
Lees meer‘Leer hengelen naar de vis’
‘Leer hengelen naar de vis’, dat is de insteek van de tweedaagse workshop Crossmedia van Media Plaza op 8 en 15 oktober a.s. in Utrecht met trainers Peter Luit en Bram Alkema. Kijk hier voor meer informatie en inschrijving.
Lees meerHalfgeleiderchip bestaat vandaag 50 jaar
Op 12 september 1958 demonsteerder Jack Kilby van Texas Instruments als eerste een zogenaamd IC (Integrated Circuit). Bestaand uit verschillende transistoren werden de eerste IC’s, veelal populair chips genoemd, met de hand gesoldeerd.
Lees meer