Opinie
CS5: wilt u weer even updaten…
Ja, u leest het goed, CS5 is in aantocht. Wat gaat u doen? Was u nog niet toe aan CS4, zit u nog op CS3, slaat de paniek toe nu uw klanten straks met bestanden komen die niet meer in oude applicaties verwerkt kunnen worden? Ja, in software 1.0-land laten we elkaar nog steeds gek maken. De ontwikkelaars en hun aandeelhouders hebben inmiddels wel door dat ze geen duizend euro voor een upgrade kunnen vragen; met een paar honderd euro zijn ze tevreden, maar dan wel in een iets hogere frequentie. De inkomsten moeten immers dekkend zijn om alle aandeelhouders, die achteroverleunend thuis zitten, tevreden te stellen. Het is de long-tail van de oude software-industrie.
Lees meerFantasieverhaal ‘GoogleBio’ scoort vooral goed bij Sync.nl
Ik had nooit kunnen vermoeden dat het verhaal over de GoogleBio chip juist bij Sync.nl goed zou scoren. De oproep van Marco van Kerkhoven van Sync om op de ‘plank’ liggende verhalen door te plaatsen op Sync heeft effect gehad.
Lees meerEric Schmidt (CEO Google) is het niet eens met Rupert Murdoch
In een eigen geschreven stuk in de Wall Street Journal van begin deze maand verweert Google’s CEO Eric Schmidt zich tegen Rupert Murdoch die in de afgelopen weken nogal wat aandacht naar zich toe wist te trekken om zijn on-line nieuws niet meer doorzoekbaar te maken door Google’s zoekmachine.
Lees meerVoor wie blog ik – weekend overpeinzingen (2)
Toen ik een jaar of drie geleden wat serieuzer begon te bloggen, was het verschijnsel nog volop in de groeifase. Ik ontdekte WordPress en bouwde mijn toendertijd nog wat statische website om naar een blog.
Lees meerHoe denkt de Rabobank over uitgevers?
In de ondernemersupdates: uitgeverijen van afgelopen maand schets de Rabobank haar beeld over de uitgeverijbranche. In één van de eerste zinnen stellen zij dat traditioneel uitgeven qua verdienmodel onder druk staat en dat nieuwe media en innovaties een oplossing bieden om rendabel te kunnen opereren.
Lees meerGoogle versterkt positie in intelligent on-line advertising
Natuurlijk is mijn vorige blog een grap – zelf geschreven overigens – maar het laat wel zien in welke richting Google zich zou kunnen ontwikkelen, getuige de overnames van de afgelopen weken.
Lees meerGoogleBio chip nu bij 20.000 mensen wereldwijd geïmplanteerd
Het wetenschappelijke experiment van Google en de universiteit van Peking heeft geresulteerd in 20.000 experimentele GoogleBio chips – ontstaan uit organische elektronika, die in de afgelopen maanden zijn geïmplanteerd bij ruim 20.000 anonieme mensen wereldwijd.
Lees meerQuark start web-to-print met quarkpromote.com
AlphaGraphics heeft in Nederland nooit echt een baanbrekende positie verworven. In de Verenigde Staten in de keten groot en heeft vorige week samen met Quark een nieuw concept voor web-to-print gelanceerd onder de naam quarkpromote.com.
Lees meerInterview met Rupert Murdoch
Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.
Lees meerNIDF onderzoekt aansluiting digitale fotografie in crossmediale keten
Het NIDF – Nederlands Instituut Digitale Fotografie – uit Haarlem hield gisteren een verkennende bijeenkomst met een select aantal spelers uit het gehele media speelveld. Doel was de aansluiting te vinden tussen nogal uiteenlopende crossmediale vakgebieden, die op één of andere wijze te maken hebben met de noodzaak van kennis ontwikkeling rondom digitale fotografie.
Lees meerDesigning The Daily Digital
De toekomst van ‘nieuws en journalistiek’ staat al tijden ter discussie. Niet alleen de mediakanalen, maar ook de wijze waarop inhoud tot stand komt, wordt beïnvloed door burgerjournalistiek, sociale netwerken, weblogs en mobiele ‘alleskunners’.
Lees meerDe impact van social media is onmetelijk groot
Duizelingwekkende getallen komen er in onderstaand filmpje voor. Wie na het bekijken van onderstaand filmpje nog het idee heeft dat de effecten van alles wat met ‘social’ te maken heeft een modegril is, vergist zich in onmetelijke mate.
Lees meerCrossmediaal denken maakt nieuwe uitgevers
Naarmte bedrijven meer crossmediaal kunnen functioneren, vindt vrijwel automatisch een herpositionering plaats richting de rol van een moderne uitgever, die vooral veel van zijn ‘klanten’ leert.
Lees meerAangepast WP theme maakt website ook mobiel beter bereikbaar
Afgelopen weekend heeft deze website een kleine restyling ondergaan, alsmede een upgrade naar de laatste WordPress versie en een extra layout voor mobiel gebruik.
Lees meerING Rapport gematigd somber over grafische branche
ING publiceerde onlangs het rapport ‘My Inustry outlook 2010’, met daarin hun visie op verschillende ontwikkelingen in de huidige economie. Ook de grafische sector werd onder de loep genomen.
Lees meerProtest tegen Buma/Stemra ‘Youtube Tax’
Buma/Stemra kon het van tevoren weten, een reeks belachelijke maatregelen zou het niet gaan halen. De omstreden ‘YouTube Tax’ gaat nog voordat deze ontdooid is alweer terug in de ijskast.
Lees meerPWC: Entertainment & Media Outlook towards 2013
Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.
Lees meerOp plaats 100 in Marcom Top 100 van Marketingfacts
Enige maanden geleden schreef ik deze website in op Marketingfacts om te bezien wat er zou gaan gebeuren in de Marcom Top 100. Natuurlijk begin je dan onderaan in het ‘Runners Up’ lijstje, maar sinds vandaag staat de site dan eindelijk op nummer 100 in de echte lijst.
Lees meerGoogle lanceert ‘Fast Flip’ in merkwaardige relatie met uitgevers
Google zet door in haar merkwaardige relatie, of noemen we het strijd’ met de bestaande uitgevers, die hun content met man en macht omarmen en beschermen. Met ‘Fast Flip’ gaat Google weer een stapje verder dan Google News, waarin alleen een verwijzing werd gegeven naar een artikel van een uitgever. Fast Flip neemt ook de vormgeving over.
Lees meer‘Young Pioneers in Print’ voor vernieuwend branche 2.0 denken
Ik praat met Diederik Chevalier in het inspirerende Spaces in Amsterdam, een progressief office 2.0 concept, waar jonge bedrijven on-demand ruimte kunnen huren vanaf enkele uurtjes een buro tot en met volledig ingerichte kantoorruimtes, inclusief alle mogelijke voorzieningen. The place to be for ‘Young Media Professionals’, het gespreksonderwerp over brancheorganisaties 2.0, met een knipoog naar het KVGO.
Lees meerCrossmedia: hoe ver kan je gaan?
Bij crossmedia denken we inmiddels aan de onze wel bekende mediakanalen, maar om vissen in te zetten om aandacht te trekken voor een heerlijke lekkernij zal het dierenbevrijdingsfront zeker te ver gaan.
Lees meerChris Anderson vertelt over ‘FREE’
Gratis is in het boek ‘FREE’ van Chris Anderson het centrale begrip voor een hele reeks visies over businessmodellen, ingegeven door bedrijven die met 2.0 inzichten geld verdienen met weggeven.
Lees meerKranten zonder papier?
Tijdens mijn vakantie heb ik eens zitten nadenken over de (on)mogelijkheden voor krantenuitgevers om geheel of in fasen gedeeltelijk van papier af te stappen als belangrijkste medium voor de distributie van content.
Lees meerTwee weken off-line met stapel boeken
Ja, het is me gelukt, twee weken – bijna volledig – off-line te leven. Het viel best mee, alle digitale communicatievormen tijdens de vakantie eens te laten voor wat het waard was/is.
Lees meerDe Wet Bewaarplicht stelt niet veel voor
Er is nogal wat om te doen geweest, de bewaarplicht die is ingesteld voor aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken. Maar in de praktijk komt het neer op wat persoonlijke gegevens, die de provider over het algemeen toch al heeft.
Lees meerGehaktballen met slagroom
Misschien ben ik wel de laatste die dit boek, met de tot een verbazing wekkende titel, heeft gekocht. Ik ben immers geen marketeer. Ja, ik heb wel al 16 jaar mijn eigen bedrijf. En dit boek gaat me piekfijn uitleggen wat ik kan doen met nieuwe marketing methoden.
Lees meerWaar komt NRC terecht?
Nu ook de Telegraaf Media Groep weer belangstelling toont in NRC, is het aantal kandidaten weer vijf. Op de redacties kunnen de medewerkers niets anders doen dan gewoon afwachten. Ze hebben immers niets over de verkoop van ‘hun’ bedrijf te zeggen.
Lees meerDe journalistieke waarde van een opstel van een jongen van 15
Het is zondagmorgen en ik lees net een artikel op Frankwatching over die 15 jarige jongen die een paar A4-tjes volschreef over het media consumptiegedrag van zijn vrienden. Ze twitteren niet was één van de conclusies. De boodschap ging als een schok(je) de wereld rond.
Lees meerKranten willen met ACAP Google aan banden leggen
Links en rechts verschenen gisteren en vandaag nogal wat artikelen over de ACAP technologie die Google aan banden zou leggen voor het eenvoudig overnemen van artikelen uit nieuwssites – door middel van bijvoorbeeld RSS feeds.
Lees meerOutsourcen van journalistiek in India vooral leuke grap
Als krantenuitgevers het vuur aan hun schenen voelen, lijken ze alles te willen proberen om uit de problemen te komen. Als het doek al niet meteen valt, wordt – misschien nog net op tijd – overgeschakeld op alleen een on-line editie.
Lees meerMuziekmarkt niet in alle opzichten vergelijkbaar met boekenmarkt
Terwijl PCM van zijn boekendivisie af moet, en WPG misschien deze week al op de stoep staat, lijken Amazon en Apple zich vooral druk te maken over de overeenkomsten tussen muziek en boeken in een omgkeerde ketenvolgorde, eerst digitale ditributie, dan consumptie op het door jou gekozen apparaat.
Lees meerIJzersterke naam ‘DAG’ verdwijnt
Het begon als een groots crossmediaal project. KPN zou samen met PCM een krant van formaat neerzetten, met narrowcasting- en on-line edities op zowel web als mobiele apparaten. Zover kwam het nooit.
Lees meerCoördinator content bij SeaportPlaza
Mensen hebben snel door wanneer je een deel van je vrijwilligertaken neerlegt. Zo ook bij mij in de gemeente Velsen. Op de één of andere manier kreeg iemand te horen dat mijn ‘ambts’ periode als voorzitter van het CMBO erop zat.
Lees meerOok over print wordt wel eens gepraat bij BlueShotsTV
Op BlueShotsTV worden doorgaans mensen geïnterviewd met een sterke affinitiet richting on-line in alle mogelijke vormen. Maar zo af en toe ‘glipt’ er een stukje oude media voorbij.
Lees meerTeveel weggeven: gevaar van het deelprincipe in sociale media? Geef je oordeel…..
Vandaag werd ik geattendeerd op het feit dat ik met mijn presentatie ‘Vloedgolf – sociale media in beweging’ teveel van het goede weggeef. En dat is een vraag waar ik me vandaag in verschillende onbewaakte momenten mee heb bezig gehouden.
Lees meerThe year media died
Maurits Martijn op BNR over Vrij Nederland en Jeff Jarvis
Gisteren was Maurits Martijn, onderzoeksjournalist van VN, bij Mediazaken van BNR. Hij gaf daar uitleg over het door hem opgezette VN-Lab, een community waar mensen input mogen geven over de toekomst van VN.
Lees meerRichard van Hoorn heeft adviezen voor nieuwe KVGO voorzitter
Bedrijfseconomisch adviseur Richard van Hoorn nam in Graficus de ‘pen’ ter hand om de opvolger van KVGO voorzitter Klaas Koekkoek alvast was adviesjes mee te geven. Zinvol, dat zeker, maar de nieuwe voorzitter is ook niet meteen de beslisser van alle zaken die op hem afkomen. Ook het bestuur zal moeten mee-innoveren in denken, doen en handelen.
Lees meerPrintArena bundelt alle druk- en print specificaties
Eindelijk één Nederlandse website waar daadwerkelijk alles te vinden is op het gebied van standaarden ten behoeve van alle mogelijke drukwerk producties.
Lees meerNu.nl gaat verder in crossmedia: nu ook papier
Opvallend gedurfd, dat kan zeker gezegd worden van het besluit van nu.nl om in een oplage van 300.000 juist nu met een krant te komen. De timing is uniek, nu.nl bestaat 10 jaar en kent 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand.
Lees meer