CS5: wilt u weer even updaten…

Ja, u leest het goed, CS5 is in aantocht. Wat gaat u doen? Was u nog niet toe aan CS4, zit u nog op CS3, slaat de paniek toe nu uw klanten straks met bestanden komen die niet meer in oude applicaties verwerkt kunnen worden? Ja, in software 1.0-land laten we elkaar nog steeds gek maken. De ontwikkelaars en hun aandeelhouders hebben inmiddels wel door dat ze geen duizend euro voor een upgrade kunnen vragen; met een paar honderd euro zijn ze tevreden, maar dan wel in een iets hogere frequentie. De inkomsten moeten immers dekkend zijn om alle aandeelhouders, die achteroverleunend thuis zitten, tevreden te stellen. Het is de long-tail van de oude software-industrie.

Lees meer

Eric Schmidt (CEO Google) is het niet eens met Rupert Murdoch

In een eigen geschreven stuk in de Wall Street Journal van begin deze maand verweert Google’s CEO Eric Schmidt zich tegen Rupert Murdoch die in de afgelopen weken nogal wat aandacht naar zich toe wist te trekken om zijn on-line nieuws niet meer doorzoekbaar te maken door Google’s zoekmachine.

Lees meer

Hoe denkt de Rabobank over uitgevers?

In de ondernemersupdates: uitgeverijen van afgelopen maand schets de Rabobank haar beeld over de uitgeverijbranche. In één van de eerste zinnen stellen zij dat traditioneel uitgeven qua verdienmodel onder druk staat en dat nieuwe media en innovaties een oplossing bieden om rendabel te kunnen opereren.

Lees meer

Quark start web-to-print met quarkpromote.com

AlphaGraphics heeft in Nederland nooit echt een baanbrekende positie verworven. In de Verenigde Staten in de keten groot en heeft vorige week samen met Quark een nieuw concept voor web-to-print gelanceerd onder de naam quarkpromote.com.

Lees meer

Interview met Rupert Murdoch

Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.

Lees meer

NIDF onderzoekt aansluiting digitale fotografie in crossmediale keten

Het NIDF – Nederlands Instituut Digitale Fotografie – uit Haarlem hield gisteren een verkennende bijeenkomst met een select aantal spelers uit het gehele media speelveld. Doel was de aansluiting te vinden tussen nogal uiteenlopende crossmediale vakgebieden, die op één of andere wijze te maken hebben met de noodzaak van kennis ontwikkeling rondom digitale fotografie.

Lees meer

Designing The Daily Digital

De toekomst van ‘nieuws en journalistiek’ staat al tijden ter discussie. Niet alleen de mediakanalen, maar ook de wijze waarop inhoud tot stand komt, wordt beïnvloed door burgerjournalistiek, sociale netwerken, weblogs en mobiele ‘alleskunners’.

Lees meer

De impact van social media is onmetelijk groot

Duizelingwekkende getallen komen er in onderstaand filmpje voor. Wie na het bekijken van onderstaand filmpje nog het idee heeft dat de effecten van alles wat met ‘social’ te maken heeft een modegril is, vergist zich in onmetelijke mate.

Lees meer

PWC: Entertainment & Media Outlook towards 2013

Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.

Lees meer

Op plaats 100 in Marcom Top 100 van Marketingfacts

Enige maanden geleden schreef ik deze website in op Marketingfacts om te bezien wat er zou gaan gebeuren in de Marcom Top 100. Natuurlijk begin je dan onderaan in het ‘Runners Up’ lijstje, maar sinds vandaag staat de site dan eindelijk op nummer 100 in de echte lijst.

Lees meer

Google lanceert ‘Fast Flip’ in merkwaardige relatie met uitgevers

Google zet door in haar merkwaardige relatie, of noemen we het strijd’ met de bestaande uitgevers, die hun content met man en macht omarmen en beschermen. Met ‘Fast Flip’ gaat Google weer een stapje verder dan Google News, waarin alleen een verwijzing werd gegeven naar een artikel van een uitgever. Fast Flip neemt ook de vormgeving over.

Lees meer

‘Young Pioneers in Print’ voor vernieuwend branche 2.0 denken

Ik praat met Diederik Chevalier in het inspirerende Spaces in Amsterdam, een progressief office 2.0 concept, waar jonge bedrijven on-demand ruimte kunnen huren vanaf enkele uurtjes een buro tot en met volledig ingerichte kantoorruimtes, inclusief alle mogelijke voorzieningen. The place to be for ‘Young Media Professionals’, het gespreksonderwerp over brancheorganisaties 2.0, met een knipoog naar het KVGO.

Lees meer

Crossmedia: hoe ver kan je gaan?

Bij crossmedia denken we inmiddels aan de onze wel bekende mediakanalen, maar om vissen in te zetten om aandacht te trekken voor een heerlijke lekkernij zal het dierenbevrijdingsfront zeker te ver gaan.

Lees meer

Kranten zonder papier?

Tijdens mijn vakantie heb ik eens zitten nadenken over de (on)mogelijkheden voor krantenuitgevers om geheel of in fasen gedeeltelijk van papier af te stappen als belangrijkste medium voor de distributie van content.

Lees meer

De Wet Bewaarplicht stelt niet veel voor

Er is nogal wat om te doen geweest, de bewaarplicht die is ingesteld voor aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken. Maar in de praktijk komt het neer op wat persoonlijke gegevens, die de provider over het algemeen toch al heeft.

Lees meer

Gehaktballen met slagroom

Misschien ben ik wel de laatste die dit boek, met de tot een verbazing wekkende titel, heeft gekocht. Ik ben immers geen marketeer. Ja, ik heb wel al 16 jaar mijn eigen bedrijf. En dit boek gaat me piekfijn uitleggen wat ik kan doen met nieuwe marketing methoden.

Lees meer

Waar komt NRC terecht?

Nu ook de Telegraaf Media Groep weer belangstelling toont in NRC, is het aantal kandidaten weer vijf. Op de redacties kunnen de medewerkers niets anders doen dan gewoon afwachten. Ze hebben immers niets over de verkoop van ‘hun’ bedrijf te zeggen.

Lees meer

IJzersterke naam ‘DAG’ verdwijnt

Het begon als een groots crossmediaal project. KPN zou samen met PCM een krant van formaat neerzetten, met narrowcasting- en on-line edities op zowel web als mobiele apparaten. Zover kwam het nooit.

Lees meer

Coördinator content bij SeaportPlaza

Mensen hebben snel door wanneer je een deel van je vrijwilligertaken neerlegt. Zo ook bij mij in de gemeente Velsen. Op de één of andere manier kreeg iemand te horen dat mijn ‘ambts’ periode als voorzitter van het CMBO erop zat.

Lees meer

Richard van Hoorn heeft adviezen voor nieuwe KVGO voorzitter

Bedrijfseconomisch adviseur Richard van Hoorn nam in Graficus de ‘pen’ ter hand om de opvolger van KVGO voorzitter Klaas Koekkoek alvast was adviesjes mee te geven. Zinvol, dat zeker, maar de nieuwe voorzitter is ook niet meteen de beslisser van alle zaken die op hem afkomen. Ook het bestuur zal moeten mee-innoveren in denken, doen en handelen.

Lees meer