Opinie
Weekendoverpeinzing: rommel, merken en (schijn)werkelijkheid
De ‘Weekendoverpeizing’ van deze week is ingegeven door @nnmrht, @buitendijks en @arievantilborg. Ik vroeg naar onderwerpen en spontaan ontstond een leuk lijstje, waarmee ik aan de slag ben gegaan.
Lees meerPraten over de toekomst van de grafische branche – welke branche?
Erik van den Berg van van den Berg drukkerij uit Maarn nam vandaag het voortouw om een niet al te willekeurig groepje professionals uit te nodigen voor een business lunch in Rhenen, die met elkaar van gedachten zouden wisselen over de toekomst van de grafische branche, maar ja, welke branche?
Lees meerDe Uitgever aan het Woord – in nieuwe samenstelling verder
De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.
Lees meerWeekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws
De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.
Lees meerMijn eerste ervaringen met de iPad
Sander Been van Chevalier Crossmedia nodigde mij vandaag uit om een uurtje met zijn iPad te komen experimenteren. Een uitnodiging die ik van harte aannam en er dus de rit van Velsen naar Hendrik Ido Ambacht voor over had.
Lees meerInterview in Labelmag – crossmedia binnen customer media omgevingen
Labelmag is een informatief customer medium waarin diverse deskundigen en uitgevers van customer media in interviews en achtergrondverhalen aan het woord komen. Het blad wisselt jaarlijks van signatuur en formaat en past waar mogelijk in de vormgeving de laatste trends toe. Het verschijnt twee keer per jaar.
Lees meerIedereen zijn eigen monopolie
Google, Apple, Microsoft en Adobe zijn grote spelers in het media landschap, met elk zo hun eigen karakteristieken. Het heen en weer geruzie is vrij zinloos en elkaar beconcurreren op gebied waar je eigenlijk niet echt goed in bent, is onbegonnen werk. Of toch niet?
Lees meerBeroepen veranderen – ook het speelveld van journalisten
Met enige verbijstering las ik zondagochtend eerste Paasdag een stuk over de ‘in moeilijkheden verkerende journalist’, gepubliceerd bij Villamedia. Het stuk leverde maar liefst 50 reacties op en diverse re-posts op diverse blogs die zich bezighouden met uitgeven en journalistiek.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerBoeken van project Gutenberg gratis op de iPad – deal is niet exclusief
Ook de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.
Lees meerTraditionele media branche organisaties hebben geen geïntegreerd social media beleid
Vrijwel alle min of meer als traditioneel te bestempelen ‘gesloten’ media branche organisaties hebben wel een LinkedIn groep, die in de meeste gevallen wel ‘open’ zijn om ‘lid’ van te worden.
Lees meerApple iAd advertentiesysteem voor de iPad?
Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Papierleverancier Apple
Met een behoorlijke line-up aan media events de afgelopen twee weken, bekroop me één specifiek gevoel, welke ik met jullie wil delen. Op twee events, het ‘e-Reading event’ van Jakajima in Eindhoven en het ‘Trend en Innovaties’ event van Senefelder gisteren, werd duidelijk dat Apple als ‘papierleverancier’ de uitgeefmarkt niet mag monopoliseren.
Lees meerUitgedaagd om hier over zin en onzin van Adobe CS5 te discussiëren
Ik wil die uitdaging wel aangaan, NDA’s en andere dreigingen niets over CS5 te mogen zeggen, vind ik wat overtrokken. Adobe heeft er een gewoonte van gemaakt een paar weken voor de lancering van nieuwe producten bijna als een soort FBI de wereld te willen regeren. Het monopolie 2.0 kent soms rare trekjes.
Lees meerWeekendoverpeinzingen: Wat ben ik hier? Adviseur of uitgever?
Ik vraag me met regelmaat af hoe mijn lezers (zo een 150-200 unieke bezoekers per dag) mij zien ten opzichte van hetgeen ik hier publiceer. Ben ik voor jullie een uitgever of een adviseur?
Lees meerTwitter account ‘GrafischWeekbl’ is nep
Uitgever RAI Langfords heeft geen enkele verbinding met het op 3 maart aangemaakte account ‘GrafischWeekbl’. Ook het account KVGO blijkt niet van het KVGO te zijn. Iemand schept er kennelijk genoegen in nep accounts aan te maken binnen de grafische branche.
Lees meerEerste zichtbare verandering Persgroep Nederland bij Volkskrant
Het is zover, eind maart zal de Volkskrant een grootse verandering ondergaan. In ieder geval qua formaat – de krant verschijnt net zoals Trouw, AD en Parool, op tabloid formaat. De zaterdagbijlagen zullen op het iets grotere Berliner formaat verschijnen.
Lees meerOver Flash, QuickTime, HTML5, SilverLight en MP4
Erg technisch is het wel, dus misschien moet je dit filmpje wel twee keer beluisteren om het allemaal te begrijpen, maar Daniel Eran Dilger doet een goede poging uit te leggen waarom Adobe en Apple het niet zo met elkaar kunnen vinden.
Lees meerTNO te weinig praktijkgericht met Media Waardeweb analyse voor grafici
De vorig jaar gepresenteerde Media Waardeweb analyse, gemaakt door TNO, in opdracht van de brancheorganisaties KVGO, NUV en CMC bieden niet of nauwelijks enige houvast voor het vormgeven van de toekomst van de verschillende delen in de mediabranche.
Lees meeriPhone markt kan veel groter – waarom doet Apple niets?
De huidige iPhone met hier en daar een paar modificaties in hardware en software bestaat nu sinds de zomer van 2007. Eigenlijk wonderlijk dat de iPhone in die verschijning het zo lang volhoudt in een overvolle markt waar bijna wekelijks nieuwe toestellen verschijnen.
Lees meerVandaag wachten Apple fans in spanning af
Gisteren maakt Apple haar indrukwekkende cijfers over het laatste kwartaal bekend. Zowel de iPhone als de Mac doen het goed, de iPod levert in. De nettowinst steeg met maar liefts 50% tot bijna 3,4 miljard dollar. De totale omzet bedroeg 15,68 miljard dollar, 3,8 miljard dollar meer in vergelijking tot hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Lees meerIn 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?
Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.
Lees meerInterview bij Rethinkingmedia.nl
Jeroen Jonker Roelants stelde mij afgelopen week een aantal vragen, welke hij op de website van de Dutch Media Professionals plaatste in het kader van de rubriek ‘5 vragen’ aan leden en bloggers.
Lees meerRutger van Drongelen op bezoek bij Joris van Heukelom (BlueShots TV)
Ik ken Rutger van Drongelen inmiddels een paar jaar. Als ‘mensen- en cv jager’, zoals Joris hem noemt, is hij vooral actief in de media wereld en is dan ook vaak te zien op media events door het gehele land, waar hij met precisie zijn ‘slechtoffers’ uitzoekt.
Lees meerNooit meer e-mail, kan dat?
Zou het kunnen? Einde van één van internets oudste applicaties: e-mail. In de beginjaren naast het web, de killerapp van het internet. Nu verworden tot een dagelijkse ergernis van spam, afschuiven van verantwoordelijkheden, irrelevanties, overload en vaak verspilling van kostbare tijd.
Lees meeriSlate: combinatie van touchscreen, fullscreen camera, LCD- en eInk scherm?
De verwachtingen zijn hoog gespannen, zeer hoog. Apple zal volgende week echt niet met zomaar een tablet komen of met zomaar een eReader. Beide apparaten zijn er al in zeer diverse uitvoeringen, elk zo met hun eigen toepassingsmogelijkheden – en beperkingen.
Lees meerPrint is niet dood, irrelevante inhoud wel
Kijk en luister naar onderstaand filmpje. Ondanks het commerciële tintje, zit er veel waarheid in de toekomst van print, op welke manier dan ook geproduceerd. Print 2.0 is wel degelijk mogelijk, het ontbreekt aan marketing, dus aan durf om nieuwe printproducten te promoten.
Lees meerManagement Informatie: zaligmakend stuurmiddel of slechts rijtje getallen voor accountants
@ErwinKooijman deed zojuist via twitter de suggestie iets te schrijven over ‘Management Informatie’. In het weekblad Graficus stond deze week een stuk over de wijze waarop menig MKB ondernemer haar/zijn bedrijf leidt met vooral ‘onderbuikgevoel’.
Lees meerWeekend overpeinzingen: Het einde van langdurig lineair lezen en kijken……
Media consumptie verandert ingrijpend in vrijwel alle speelvelden van media producten. Diepgang vergt tijd en dat hebben we niet meer. Lezen duurt te lang, een filmpje van een paar minuten vertelt ons doorgaans meer dan een paar honderd te lezen woorden.
Lees meerMiddelbaar media onderwijs kenmerkt zich door te versnipperde structuur
ROC’s in ons gehele land mogen tegenwoordig alle mogelijke opleidingen aanbieden. Door de enorme groei in ambities trekken deze mega opleidingscentra veel opleidingen naar zich toe, om daarmee vanuit Den Haag zoveel mogelijk – extra – geld binnen te halen.
Lees meerMedia professionals ‘organiseren’ zich zeer divers: wat is jouw mening?
Er zijn nogal wat al dan niet formeel georganiseerde ‘netwerkclubjes’ in het media landschap. En dat aantal lijkt te groeien. Gaat dat ten koste van de bestaande ‘oude’ brancheorganisaties, of kunnen de twee lijnen gewoon naast elkaar blijven bestaan?
Lees meerTechnologie loopt veel sneller vooruit op uitspraken Plasterk
Als minister Plasterk nu wil gaan praten over hoe het publieke omroep bestel er pas in 2016 uit zou moeten gaan zien, dan wordt hij links en rechts door de sneller voortschreidende technologie en de commerciële omroepen in gehaald.
Lees meerEsquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app
Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.
Lees meer2009 in vogelvlucht
Het zakelijke jaar 2009 is zo goed als voorbij. Een jaar waarin we met z’n allen hebben geleerd dat het leven ingrijpend kan veranderen ten gevolge van wat we een ‘economische crisis’ noemen, maar door mensenhanden in de bankwereld werd veroorzaakt, met gevolgen voor alle mogelijke systemen en wetten, waarvan we dachten dat die juist de stabilitiet van ons leven garandeerden. 2009 liet zien dat dat niet zo was.
Lees meerEinde CPM’s, CPC’s, PPC’s, CPI’s? Wat dan?
In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor uitgevers kunnen de tot nu toe gehanteerde meetmethoden voor on-line advertentieruimtes, die ooit zijn bedacht om de ‘prestaties’ van banners te meten wel eens hun langste tijd hebben gehad.
Lees meerPopulariteit Chrome wordt vergroot met pagina grote advertenties (in print)
Een grootse printcampagne van Google moet de populariteit voor de Chrome browser vergroten. Het is opvallend dat Google internationaal kiest voor ‘gewone’ kranten advertenties om dit gratis product aan te prijzen.
Lees meerAutomatisering: To flow or not to flow
In de loop der jaren zijn vrijwel alle creatieve applicaties op de een of andere manier voorzien van gereedschappen om (deel)processen te automatiseren. Vooral de Adobe-applicaties zijn voorzien van een rijke hoeveelheid gereedschappen op dit gebied, die al dan niet door de verschillende spelers in de keten worden gebruikt.
Lees meerAnalyse: NRC waarschijnlijk naar Egeria en Derk Sauer – veiling stoelendans met veel geld voor onderhandelaars
De stoelendans rondom NRC Media lijkt te zijn ‘gewonnen’ door investeringsmaatschappij Egeria samen met Derk Sauer, die ook mede-eigenaar is van televisiezonder Het Gesprek. De meldt het NRC in haar eigen krant van vandaag.
Lees meerDuizenden arbeidsplaatsen weg uit grafimedia branche
De grafische branche is in 20 jaar vrijwel gehalveerd. Verwacht wordt dat er in 2010 niet meer dan 30.000 mensen werkzaam zullen zijn in de geplaagde branche. Maar of de huidige economie daar de hoofdschuldige van is, valt sterk te betwijfelen.
Lees meerHoe sluiten we het jaar 2009 af?
Over ruim twee weken sluiten we met z’n allen 2009 af. Wat was dit voor jaar? De één zal het zien als een – gauw te vergeten – crisisjaar, de ander als een jaar volop kansen. Faillisementen, werkloos raken, nieuwe bedrijven die starten, innovaties die torenhoge resultaten scoren, zijn zomaar wat geluiden uit een roerig 2009. Hoe is het jullie vergaan?
Lees meer