De Uitgever aan het Woord – in nieuwe samenstelling verder

De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws

De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.

Lees meer

Mijn eerste ervaringen met de iPad

Sander Been van Chevalier Crossmedia nodigde mij vandaag uit om een uurtje met zijn iPad te komen experimenteren. Een uitnodiging die ik van harte aannam en er dus de rit van Velsen naar Hendrik Ido Ambacht voor over had.

Lees meer

Iedereen zijn eigen monopolie

Google, Apple, Microsoft en Adobe zijn grote spelers in het media landschap, met elk zo hun eigen karakteristieken. Het heen en weer geruzie is vrij zinloos en elkaar beconcurreren op gebied waar je eigenlijk niet echt goed in bent, is onbegonnen werk. Of toch niet?

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Papierleverancier Apple

Met een behoorlijke line-up aan media events de afgelopen twee weken, bekroop me één specifiek gevoel, welke ik met jullie wil delen. Op twee events, het ‘e-Reading event’ van Jakajima in Eindhoven en het ‘Trend en Innovaties’ event van Senefelder gisteren, werd duidelijk dat Apple als ‘papierleverancier’ de uitgeefmarkt niet mag monopoliseren.

Lees meer

Twitter account ‘GrafischWeekbl’ is nep

Uitgever RAI Langfords heeft geen enkele verbinding met het op 3 maart aangemaakte account ‘GrafischWeekbl’. Ook het account KVGO blijkt niet van het KVGO te zijn. Iemand schept er kennelijk genoegen in nep accounts aan te maken binnen de grafische branche.

Lees meer

Vandaag wachten Apple fans in spanning af

Gisteren maakt Apple haar indrukwekkende cijfers over het laatste kwartaal bekend. Zowel de iPhone als de Mac doen het goed, de iPod levert in. De nettowinst steeg met maar liefts 50% tot bijna 3,4 miljard dollar. De totale omzet bedroeg 15,68 miljard dollar, 3,8 miljard dollar meer in vergelijking tot hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Lees meer

In 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?

Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.

Lees meer

Interview bij Rethinkingmedia.nl

Jeroen Jonker Roelants stelde mij afgelopen week een aantal vragen, welke hij op de website van de Dutch Media Professionals plaatste in het kader van de rubriek ‘5 vragen’ aan leden en bloggers.

Lees meer

Nooit meer e-mail, kan dat?

Zou het kunnen? Einde van één van internets oudste applicaties: e-mail. In de beginjaren naast het web, de killerapp van het internet. Nu verworden tot een dagelijkse ergernis van spam, afschuiven van verantwoordelijkheden, irrelevanties, overload en vaak verspilling van kostbare tijd.

Lees meer

Print is niet dood, irrelevante inhoud wel

Kijk en luister naar onderstaand filmpje. Ondanks het commerciële tintje, zit er veel waarheid in de toekomst van print, op welke manier dan ook geproduceerd. Print 2.0 is wel degelijk mogelijk, het ontbreekt aan marketing, dus aan durf om nieuwe printproducten te promoten.

Lees meer

Esquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app

Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.

Lees meer

2009 in vogelvlucht

Het zakelijke jaar 2009 is zo goed als voorbij. Een jaar waarin we met z’n allen hebben geleerd dat het leven ingrijpend kan veranderen ten gevolge van wat we een ‘economische crisis’ noemen, maar door mensenhanden in de bankwereld werd veroorzaakt, met gevolgen voor alle mogelijke systemen en wetten, waarvan we dachten dat die juist de stabilitiet van ons leven garandeerden. 2009 liet zien dat dat niet zo was.

Lees meer

Automatisering: To flow or not to flow

In de loop der jaren zijn vrijwel alle creatieve applicaties op de een of andere manier voorzien van gereedschappen om (deel)processen te automatiseren. Vooral de Adobe-applicaties zijn voorzien van een rijke hoeveelheid gereedschappen op dit gebied, die al dan niet door de verschillende spelers in de keten worden gebruikt.

Lees meer

Hoe sluiten we het jaar 2009 af?

Over ruim twee weken sluiten we met z’n allen 2009 af. Wat was dit voor jaar? De één zal het zien als een – gauw te vergeten – crisisjaar, de ander als een jaar volop kansen. Faillisementen, werkloos raken, nieuwe bedrijven die starten, innovaties die torenhoge resultaten scoren, zijn zomaar wat geluiden uit een roerig 2009. Hoe is het jullie vergaan?

Lees meer