Opinie
Weekendoverpeinzing: Grafische groepen: de efficiency is ver te zoeken, kostenvoordeel zeer gering
Grafische groepen waren ooit een fenomeen om economische tegenslagen tegen te gaan. Schaalgrootte voordelen moesten resulteren in kostenreductie op het gebied van verkoop, administratie, innovatie en inkoop.
Lees meerMediakeuze model #printofipad vooral dappere poging
Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.
Lees meerReorganiseren van workflows blijft mensenwerk
Frequent kom ik situaties tegen waarbij workflows worden afgedaan als een technisch verschijnsel. Natuurlijk is automatisering een deel van het workflowproces, maar bij conflicten krijgt automatisering vaak de schuld terwijl de oorzaak gewoon ligt in de indeling van het werk.
Lees meerWeekendoverpeizing: Kranten in de toekomst 2 tot 3 keer per week op papier
Het dagelijks verschijnen van kranten zal in de nabije toekomst eerder uitzondering dan regel zijn. In een klein land als Nederland is die positie misschien voorbehouden aan de Telegraaf en misschien één of twee gratis dagbladen, zoals Spits en/of Metro. De rest van de krantenuitgevers zullen zich moeten opmaken voor het drastisch verlagen van de verschijningsfrequentie, althans in print.
Lees meerIncT augustus: Marieke van der Donk plaatst consument centraal
Marieke van der Donk van PriceWaterhouseCoopers schreef afgelopen maand een zeer lezenswaardig artikel in InCT over nieuwe uitgeefprocessen, waarbinnen de consument bepaalt wat hij of zij consumeert.
Lees meerPublishr publiceert lezenswaarige discussie over tijdschriften uitgaven op de iPad
Soms zijn stukken op blogs zodanig geschreven, dat ze gewoon roepen om discussie met de lezer. De iPad nodigt al snel uit tot discussie. Wereldwijd begint het besef door te dringen dat we te maken met een totaal nieuw apparaat met een totaal nieuwe beleving van content consumptie.
Lees meer5: Martin de Boer van Albelli
In de laatste aflevering van 5, een serie programma’s opgezet door Adobe over de veranderingen in de publishing industrie, spreekt Ronnie Overgoor met Martin de Boer van Albelli.
Lees meerWeeekendoverpeinzing: einde vakantie – stilte bij luit.nl voorbij
Ja, met een eenmansblog als deze ontkom je er niet aan om zo nu en dan even afstand te nemen van de dagelijkse actualiteit. Wel heerlijk om even niet alles te hoeven volgen en vervolgens een geheel eigen kijk op zaken te geven.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Het Boek Is Binnen 5 Jaar Verdwenen’
Het tijdperk van digitalisering van content duurt al vele decennia. Het al dan niet verdwijnen van papier als – belangrijkste – communicatiemiddel was en is nog steeds onderwerp van gesprek op vele nationale en internationale congressen.
Lees meerRembrandt Smids over transformatie van crossmediaal naar digitaal
Deze opvallende titel kwam ik met onderstaand filmpje tegen op Marketingsfacts. Een bijzondere visie over de huidige ontwikkelingen van crossmedia ten opzichte van een ‘digital only’ media landschap. Kijk en oordeel zelf.
Lees meerPress Engine van New York Times stuwt aandelen
De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.
Lees meerDialoog rondom mijn defecte MacBook Pro
Onderstaand mijn optekeningen van een ca. 6 weken durend MacBrook Pro-loos leven. Uit respect voor de goedwillende dienstverlener, laat ik alle echte namen achterwege, maar probeer de kwaliteit van twee met elkaar ruziënde partijen eens te bezien in het belang van de klant, ik dus…..
Lees meer5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam
Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.
Lees meerKlein weekje verder met de iPad – mijn eerste ervaringen
Er is a vaak gezegd dat de iPad vooral een grote iPhone is. Natuurlijk weet elke iPad gebruiker dat die vergelijking op geen enkele wijze recht doet aan hetgeen een iPad werkelijk is. Wat mij wel opviel is dat de iPhone na gebruik van de iPad vooral zo klein is.
Lees meerWeekendoverpeinzing – Op gesprek bij Ronnie Overgoor….
Heel leuk was het om bij Ronnie Overgoor op gesprek te mogen komen in de serie ‘5’ georganiseerd door Adobe in het kader van de komst van CS5. Een vijftal portretten omtrent publiceren, nieuwe media, creatie, productie en distibutie.
Lees meerIn de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders
Er ooit aan gedacht om als kersverse iPad eigenaar Apple aan te klagen omdat je niet echt langdurig boeken kunt lezen op de iPad, zoals op een eReader? Hier zouden we het niet gauw doen, maar in de VS schroomt men niet voor de gang naar de rechter. Een 18 pagina’s tellend document telt de aanklacht van 3 consumenten die niet tevreden zijn.
Lees meerBelofte gebroken: toch iPad gekocht
Ja, ik ben bezweken onder de druk van mijn emotionele hersenhelft. Gisteren de impuls aankoop gedaan. Even naar iCentre in Uitgeest. Bij de balie aangekomen zei ik, alsof ik een ‘patatje met’ zou kopen: ‘Eén iPad 3G, 64GB.’ In de overvolle winkel was ik niet bepaald de enige die het hebbedingetje kwam ophalen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Bereidheid tot betalen voor on-line content is omgekeerde wereld
Deze week is een uitermate bruikbaar rapport verschenen, welke in opdracht van Het Stimuleringsfonds voor de Pers is uitgevoerd door PriceWaterhouseCoopers. De vraag omtrent de bereidheid tot betalen voor on-line content stond daarbij centraal. Maar is dat de juiste vraag wel?
Lees meerVanmiddag afsluitende zomerborrel 2010 bij CMBO
Kennisnetwerk CMBO sluit het voorjaarseizoen af met de jaarlijkse zomerborrel. Op informele wijze wordt over tal van actuele zaken van gedachten gewisseld onder leiding van CMBO voorzitter Peter van Teeseling, die op basis van het afgelopen half jaar een reeks onderwerpen heeft samengesteld.
Lees meerUitgevers willen massaal aan de iPad – businessmodel vaak nog niet bekend
Afgelopen week werd ik gebeld door Tonie van Ringelestijn, freelance journalist en radiomaker. Hij vroeg naar mijn mening over de iPad in relatie tot enerzijds de komst van het hebbeding deze maand naar Nederland en de uitgevers die er producten voor zouden willen maken.
Lees meerLokale nieuws websites zijn niet lokaal
Met een beetje speurwerk door de verschillende Nederlandse lokaal gerichte nieuwswebsites, kom je er al snel achter dat vrijwel geen enkele site echt lokaal nieuws brengt, laat staan ‘hyperlokaal’ nieuws tot op straatniveau.
Lees meerWeekendoverpeinzing: positieve drukte met nieuwsmarkt – minder tijd om te bloggen
Ja, ik zie het aan de cijfers. Google Analytics laat me keihard zien welke gevolgen ik ondervind van minder activiteiten op mijn eigen site. Ik hoop dat de trouwe bezoekers mij dat niet kwalijk nemen.
Lees meerWeekendoverpeizing: De macht van adverteerders, een TV als prijs voor een ‘printquiz’ en ruiken aan print
In Adformatie is deze week te lezen dat de budgetten voor advertentieblokken op televisie nauwelijks meer hun weg kunnen vinden door overmatige drukte. Geruchtmakende uitspraken komen vaak uit Hilversum, maar dat sommige zenders nu al budgetten moeten gaan teruggeven omdat er geen plaats meer is, overtreft wel elk ander gerucht.
Lees meereReader ontwikkelaars met rug tegen de muur door iPad – prijsverlagingen enige redding?
Het lijkt erop dat eReader ontwikkelaars niets anders kunnen bedenken dan het apparaten tegen dumpprijzen aan te bieden. Sony, Amazon en Barnes & Noble komen met goedkope modellen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. In ons land biedt Aldi binnenkort een goedkope eReader aan vanuit haar supermarkt keten.
Lees meerHoeveel papierwerk is er nodig voor de beoordeling van een – media – MBO leerling?
Al enige tijd maak ik deel uit van de beroepenveld commissie voor het Grafisch Lyceum Utrecht. De altijd inspirerende bijeenkomsten zijn vooral bedoeld om onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten. Deze bijeenkomst begon met een aantal audiovisuele producties van een aantal leerlingen in de laatste fase van hun studie.
Lees meerWeekendoverpeizing: bij Ronnie Overgoor, bij de Rabobank, uit Adformatie
Deze week maak ik weer eens mijn eigen overpeinzingen. De afgelopen twee weken was ik erg druk met de startup ‘nieuwsmarkt’ Inmiddels geleerd dat ik daar vooral niet veel over moet zeggen zolang alles nog niet klaar is. Daar kom ik volgende week op terug. Nu eerst Ronnie Overgoor, de Rabobank en Adformatie.
Lees meerComputers konden bijna alles – alleen lezen ging slecht, kunnen tablets straks echt alles?
Als je naar de evolutie van computers kijkt, dan is consumeren van content in twee opzichten altijd lastig geweest. Voor het lezen van lange teksten is de beeldschermtechnologie uiteindelijke vermoeiend voor ons hersenen. Voor het bekijken van films was de bandbreedte voorheen een problem, nu is het stroomverbruik bij laptops vaak het probleem.
Lees meerWordPress 3 vraagt aanpassingen Themes en Plug-ins
Gisteren kreeg ik de beschikking over de eerste Release Candidate van WordPress versie 3. Dat betekent dat over enkele weken de definitieve versie op de markt zal verschijnen. Een belangrijke functie, zelf menu’s maken, vergt aanpassingen van bestaande Themes.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Spotify, Privacy met Facebook, Twittercultuur’
Het voordeel van het schrijven van deze weekendoverpeinzingen is dat je regelmatig met onderwerpen wordt geconfronteerd, die je domweg nog niet kent. Dat is leuk, je moet je erin verdiepen om er een oordeel over te geven en ook nog eens te bezien in relatie met de andere onderwerpen.
Lees meerPrincipe accoord Grafimedia CAO – werkgever betaalt onzinnige extra’s
Het lijkt langzaam maar zeker op een goed geregiseerd spel. De onderhandelingen beginnen, er ontstaat ruzie, er volgt een lange stilte en dan ineens is er een accoord. Er is een nieuwe CAO voor de grafische branche voor 2 jaar, met terugwerkende kracht vanaf 1 februari.
Lees meerVisie op Media en Technologie – door ABN AMRO
Deze maand is wederom een keurig rapport verschenen van een bank die meent een visie te hebben op de Media en Technologie branche. Ze brengen dit soort uitgaven uit om vooral klanten te overtuigen kenneis te hebben van de branches waarin zij werken. We gaan eens kijken hoe goed zij in de keukens van de verschillende bedrijven hebben gekeken.
Lees meerIPEX ten einde: meer dan 50.000 bezoekers – groei van 8% ten opzichte van 2006
IPEX scoorde dit jaar meer dan 50.000 bezoekers, voornamelijk uit Groot Brittanië zelf, maar ook het Europese vaste land was redelijk vertegenwoordigd.
Lees meerWeekendoverpeinzing: The Guardian API en het Kenniscentrum GOC
Het Pinksterweekend gaf mij wat meer ruimte om mijn overpeinzingen te maken. Het was mooi weer, dus liet ik ze even liggen. Dat resulteerde niet in gemopper, want het mooie weer zorgde voor meer digitale stilte in diverse (sociale) media kanalen.
Lees meerDe rol van bureaus in in de media tarieven oorlog
Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.
Lees meerHeidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’
Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.
Lees meerWebdesigners/bouwers met torenhoge rekeningen – ze bestaan nog
Als adviseur maak je veel mee, vaak heel leuk, soms gewoon, maar soms ook behoorlijk ongewoon en zelfs ongepast. Wat moet je denken bij een offerte voor een website voor een gemiddeld MKB bedrijf waar ruim 500 euro wordt gevraagd om een poll op de homepage te plaatsen? Binnen een goed gereguleerd CMS een kwestie van een paar minuten……
Lees meerWeekendoverpeinzing: De Google Books Revolutie en de on-line identiteit van de Tripoli slachtoffers
Wekelijks vraag ik inmiddels naar inspirerende onderwerpen voor mijn ‘weekendoverpeinzing’. Vervolgens probeer ik onderwerpen te combineren tot één lezenswaardig verhaal. Dit keer is dat geen eenvoudige opgave.
Lees meerDe verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..
Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Moet een uitgever alles weten over eBooks?’
Wiebe de Jager was dit weekend mijn inspiratiebron voor mijn wekelijkse weekendoverpeizing. Hij attendeerde mij op een discussie over de al dan niet noodzakelijke kennis die uitgevers over eBooks zouden moeten hebben. Een actueel onderwerp, met nogal wat uitstapjes.
Lees meer‘Geruzie’ tussen Apple en Adobe kent lange historie
Al halverwege de tachtiger jaren begonnen de haat/liefde verhoudingen tussen Apple en Adobe, maar die ruzietjes gingen echter hand in hand met een florerende ontwikkeling voor beide partijen. Het laatste conflict rondom Flash is dus niet veel meer dan een incident in een historie van ruim 25 jaar. Een – niet complete maar wel illustratieve – chronologische opsomming.
Lees meer