Mediakeuze model #printofipad vooral dappere poging

Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.

Lees meer

Reorganiseren van workflows blijft mensenwerk

Frequent kom ik situaties tegen waarbij workflows worden afgedaan als een technisch verschijnsel. Natuurlijk is automatisering een deel van het workflowproces, maar bij conflicten krijgt automatisering vaak de schuld terwijl de oorzaak gewoon ligt in de indeling van het werk.

Lees meer

Weekendoverpeizing: Kranten in de toekomst 2 tot 3 keer per week op papier

Het dagelijks verschijnen van kranten zal in de nabije toekomst eerder uitzondering dan regel zijn. In een klein land als Nederland is die positie misschien voorbehouden aan de Telegraaf en misschien één of twee gratis dagbladen, zoals Spits en/of Metro. De rest van de krantenuitgevers zullen zich moeten opmaken voor het drastisch verlagen van de verschijningsfrequentie, althans in print.

Lees meer

5: Martin de Boer van Albelli

In de laatste aflevering van 5, een serie programma’s opgezet door Adobe over de veranderingen in de publishing industrie, spreekt Ronnie Overgoor met Martin de Boer van Albelli.

Lees meer

Press Engine van New York Times stuwt aandelen

De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.

Lees meer

Dialoog rondom mijn defecte MacBook Pro

Onderstaand mijn optekeningen van een ca. 6 weken durend MacBrook Pro-loos leven. Uit respect voor de goedwillende dienstverlener, laat ik alle echte namen achterwege, maar probeer de kwaliteit van twee met elkaar ruziënde partijen eens te bezien in het belang van de klant, ik dus…..

Lees meer

5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam

Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.

Lees meer

In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders

Er ooit aan gedacht om als kersverse iPad eigenaar Apple aan te klagen omdat je niet echt langdurig boeken kunt lezen op de iPad, zoals op een eReader? Hier zouden we het niet gauw doen, maar in de VS schroomt men niet voor de gang naar de rechter. Een 18 pagina’s tellend document telt de aanklacht van 3 consumenten die niet tevreden zijn.

Lees meer

Belofte gebroken: toch iPad gekocht

Ja, ik ben bezweken onder de druk van mijn emotionele hersenhelft. Gisteren de impuls aankoop gedaan. Even naar iCentre in Uitgeest. Bij de balie aangekomen zei ik, alsof ik een ‘patatje met’ zou kopen: ‘Eén iPad 3G, 64GB.’ In de overvolle winkel was ik niet bepaald de enige die het hebbedingetje kwam ophalen.

Lees meer

Vanmiddag afsluitende zomerborrel 2010 bij CMBO

Kennisnetwerk CMBO sluit het voorjaarseizoen af met de jaarlijkse zomerborrel. Op informele wijze wordt over tal van actuele zaken van gedachten gewisseld onder leiding van CMBO voorzitter Peter van Teeseling, die op basis van het afgelopen half jaar een reeks onderwerpen heeft samengesteld.

Lees meer

Lokale nieuws websites zijn niet lokaal

Met een beetje speurwerk door de verschillende Nederlandse lokaal gerichte nieuwswebsites, kom je er al snel achter dat vrijwel geen enkele site echt lokaal nieuws brengt, laat staan ‘hyperlokaal’ nieuws tot op straatniveau.

Lees meer

WordPress 3 vraagt aanpassingen Themes en Plug-ins

Gisteren kreeg ik de beschikking over de eerste Release Candidate van WordPress versie 3. Dat betekent dat over enkele weken de definitieve versie op de markt zal verschijnen. Een belangrijke functie, zelf menu’s maken, vergt aanpassingen van bestaande Themes.

Lees meer

Visie op Media en Technologie – door ABN AMRO

Deze maand is wederom een keurig rapport verschenen van een bank die meent een visie te hebben op de Media en Technologie branche. Ze brengen dit soort uitgaven uit om vooral klanten te overtuigen kenneis te hebben van de branches waarin zij werken. We gaan eens kijken hoe goed zij in de keukens van de verschillende bedrijven hebben gekeken.

Lees meer

De rol van bureaus in in de media tarieven oorlog

Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.

Lees meer

Heidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’

Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.

Lees meer

Webdesigners/bouwers met torenhoge rekeningen – ze bestaan nog

Als adviseur maak je veel mee, vaak heel leuk, soms gewoon, maar soms ook behoorlijk ongewoon en zelfs ongepast. Wat moet je denken bij een offerte voor een website voor een gemiddeld MKB bedrijf waar ruim 500 euro wordt gevraagd om een poll op de homepage te plaatsen? Binnen een goed gereguleerd CMS een kwestie van een paar minuten……

Lees meer

De verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..

Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?

Lees meer

‘Geruzie’ tussen Apple en Adobe kent lange historie

Al halverwege de tachtiger jaren begonnen de haat/liefde verhoudingen tussen Apple en Adobe, maar die ruzietjes gingen echter hand in hand met een florerende ontwikkeling voor beide partijen. Het laatste conflict rondom Flash is dus niet veel meer dan een incident in een historie van ruim 25 jaar. Een – niet complete maar wel illustratieve – chronologische opsomming.

Lees meer