Apple wil meer controle over uitgevers

Het lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.

Lees meer

De cijfers van luit.nl in 2010

Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.

Lees meer

2010 in vogelvlucht

Nadat ik in 2009 ben begonnen met ‘vogelvlucht’ wil ik ook dit jaar in chronologische volgorde ‘mijn’ jaar optekenen. Een jaar met vele belevenissen, gebeurtenissen, leuk, minder leuk, spannend, vervelend, maar nooit saai.

Lees meer

Morgen Vrij Nederland als iPad app

Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.

Lees meer

Boek over ondergang DAG

Over een paar maanden zou DAG vier jaar hebben bestaan, zover mocht het niet komen. Het werd een geld verslindende operatie. KPN en PCM waren beiden de weg kwijt, wisten niet meer wat ze waren. Managementboekjes die hameren op focus werden terzijde geschoven.

Lees meer

Middelbaar media onderwijs moet meer theorie doceren

Het middelbaar media onderwijs verkeert in een vreemde situatie, waarbij enerzijds nogal wat competenties worden gevraagd op praktisch gebied, maar anderzijds te weinig wordt gedaan om voldoende onderbouwing mee te geven voor het maken van de juiste vak keuzes.

Lees meer

Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish

Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’

Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.

Lees meer

Bijenkorf ‘appje’ – of u even 74MB wilt downloaden

Niet voor niets ben ik deze week met de nieuwe poll begonnen over de toekomst van mobiele applicaties. Ik sprak afgelopen week met een grote Amerikaanse uitgever, die zei: ‘Ik hoop dat het allemaal wat spannender wordt dan off-line content apps met vele tientallen MB’s als download’.

Lees meer

Customer Media nog overwegend op print

Grote merken die contact willen hebben en houden met hun klanten, doen dat nog overwegend met print. Websites en een aantal – nog – spaarzame mobiele initiatieven worden vooral als aanvulling gespositioneerd.

Lees meer

Nieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties

Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus

Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.

Lees meer

De relatie tussen Apple, Adobe en Microsoft

Als twee CEO’s van grote ondernemingen met elkaar praten, ontstaan er meteen flinke geruchten. Deze week dronken de beslissers van Adobe en Microsoft met elkaar een kop koffie. Meteen staan er diverse blogs vol met analyses.

Lees meer

Gaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?

Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.

Lees meer

Advertentieruimte verkopen kan ook anders…..

Technologie maakt veel mogelijk, nieuwe advertentiemodellen voor tablets, kansen voor brandowners en adverteerders. Maar als je in New York moet leven van het poetsen van schoenen, dan is onderstaand beeld illustratief voor innovatief ondernemerschap. Oordeel zelf.

Lees meer