Opinie
Een ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen
Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.
Lees meerMecom zonder topman – Wegener zoekende
David Montgomery heeft afgelopen donderdag zijn spulletjes gepakt en heeft per direct al zijn functies bij Mecom neergelegd. Het gerucht gaat dat de aandeelhouders op zijn vertrek hebben aangedrongen.
Lees meerPresentaties netwerk023 New Years Event on-line
Gisteren presenteerden de vele vakspecialisten van Netwerk023 hun trend en voorspellingen voor 2011. Het was een mooie opsomming van veel korte visies, waarbij vooral het woord ‘sociaal’ de boventoon voerde.
Lees meerApple wil meer controle over uitgevers
Het lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.
Lees meerMeetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerKleinere MKB bedrijven en winkeliers lopen ver achter op het gebied van web, e-commerce en social media
Terwijl alle marketing websites vol staan met onderzoeken over e-commerce ontwikkelingen en de inzet van social media bij grote bedrijven, instellingen en overheden, wordt een belangrijke groep veel kleinere bedrijven en winkel genegeerd.
Lees meerDe cijfers van luit.nl in 2010
Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.
Lees meerWat wordt nou echt belangrijk in…..?
Hadden we in 2009 kunnen voorspellen dat tablets in 2010 alleen gedomineerd zouden worden door de iPad van Apple? Waarschijnlijk niet. Hoe nuttig zijn toekomstbeelden op het gebied van communicatie?
Lees meerOndernemers Krant 023: lokaal initiatief met bijdrage van Netwerk023
Ik had het genoegen namens Netwerk023 de aftrap te mogen doen in de eerste printuitgave van de Ondernemers Krant 023, een tweemaandelijkse tabloid voor de 023 regio in een oplage van 12.500 exemplaren.
Lees meer2010 in vogelvlucht
Nadat ik in 2009 ben begonnen met ‘vogelvlucht’ wil ik ook dit jaar in chronologische volgorde ‘mijn’ jaar optekenen. Een jaar met vele belevenissen, gebeurtenissen, leuk, minder leuk, spannend, vervelend, maar nooit saai.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerMedia brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe
Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is ononkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.
Lees meerWeekendoverpeinzing: afbrokkelen van bestaande advertentieketens
Deze week bereikte mij via Adformatie het bericht dat NRp Dagbladen vanaf 1 januari doorgaat als NRp Media. Wegener stapt eruit – gaat het zelf doen – het nieuwe NRp gaat van 20 naar 13 titels en met ‘slechts’ een bereik van 2,1 miljoen dagbladen in plaats van 4,4 miljoen.
Lees meerMorgen Vrij Nederland als iPad app
Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Twitter statistieken en de praktijk van Joost’
Het is leuk om cijfertjes te laten zien rondom Twitter. Alles kan gemeten worden en we vinden het als mens fijn om die dingen te weten. Duidelijkheid is wat we wensen, maar heeft het ook werkelijk nut?
Lees meerBoek over ondergang DAG
Over een paar maanden zou DAG vier jaar hebben bestaan, zover mocht het niet komen. Het werd een geld verslindende operatie. KPN en PCM waren beiden de weg kwijt, wisten niet meer wat ze waren. Managementboekjes die hameren op focus werden terzijde geschoven.
Lees meerMiddelbaar media onderwijs moet meer theorie doceren
Het middelbaar media onderwijs verkeert in een vreemde situatie, waarbij enerzijds nogal wat competenties worden gevraagd op praktisch gebied, maar anderzijds te weinig wordt gedaan om voldoende onderbouwing mee te geven voor het maken van de juiste vak keuzes.
Lees meerBest of Customer Media 2010: Allerhande weer in de prijzen
Als lid van de vakjury crossmedia was de keuze voor Allerhande voor mij niet voor de hand liggend. Ook andere juryleden zagen weinig in een aan het blad verbonden website. De crossmediale synergie werd er over het algemeen niet van ingezien.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Wat mag een app kosten?
Deze vraag is onderwerp van veel speculaties. Zeker in deze tijd waarin de ene app de andere opvolgt. Het aanbod is een wild-west avontuur, vergelijkbaar met het begin van het internet tijdperk.
Lees meerOngenuanceerd ANP bericht duikt op bij nu.nl en Adformatie
Als er ANP als bronvermelding onder een bericht staat, dan straalt dat vertrouwen uit bij de meeste lezers. Maar het persbureau strooide dit weekend wel al te makkelijk met een bericht dat ‘apps de krantenverkoop onder druk zetten’.
Lees meerWeekendoverpeizing: ‘De media heeft het gedaan’
Voor dit weekend kreeg ik de weekendoverpeizing aangereikt door Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van Erasmus Magazine. Laat ik beginnen met het ontrafelen van de overpeinzing.
Lees meerToekomst van dedicated web-CMS omgevingen bij uitgevers
Met de overstap bij NRC naar WordPress is de vraag gerechtvaardigd of grotere dedicated web-CMS omgevingen nog wel toekomst hebben bij uitgeverijen. Waar zitten de verschillen?
Lees meerNRC naar WordPress omgeving en iPad bij abonnement
WordPress wordt steeds vaker ontdekt door grotere organisaties als web platform. Hogere bezoekers aantallen zijn bij de juiste configuratie (plug-ins en server instellingen) al lang geen probleem meer.
Lees meerFilteren en push notificaties – de verschillende manieren
In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.
Lees meerBundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish
Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’
Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.
Lees meerIs discussie eReader versus iPad relevant?
De aandacht voor eReaders is met de komst van de iPad enorm afgenomen. Op menig congres wordt de stelling ‘de eReader gaat het niet worden’ met het grootste gemak van de wereld neergezet.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Gaat er nog wel een eBook strijd losbarsten?’
Bas Vermond schreef deze week een opmerkelijke column op zijn website over het ‘losbartsen van de machtstrijd omtrent het eBook’. Die machtstrijd is vooral een strijd tussen oud en nieuw.
Lees meerHDC media dubbel beleid in mobiel: webapp en native
HDC media, onderdeel van de Telegraaf, met een aantal regionale titels maakt ook zijn eerste stappen op het gebied van mobiel. De uitgever maakt daarbij de keuze zowel (gratis) webapps te leveren als een (betaalde) iPhone app.
Lees meerJobs laatste weken opvallend veel in de media
De over het algemeen op de achtergrond optredende Jobs laat zich doorgaans alleen zien bij grotere product aankondigingen. Deze week liet hij zich echter diverse keren uit over diverse ontwikkelingen in de markt.
Lees meerGewoon leuk naar te kijken: van MS-DOS naar iPad
WordPerfect op MS-DOS, wie wat ouder is weet zich deze tekstverwerker nog goed te herinneren, het was de standaard in de MS-DOS tijd. Daarna is veel gebeurt. Maar het komt maar weinig voor dat een iPad een aankoop is na een MS-DOS PC.
Lees meerBijenkorf ‘appje’ – of u even 74MB wilt downloaden
Niet voor niets ben ik deze week met de nieuwe poll begonnen over de toekomst van mobiele applicaties. Ik sprak afgelopen week met een grote Amerikaanse uitgever, die zei: ‘Ik hoop dat het allemaal wat spannender wordt dan off-line content apps met vele tientallen MB’s als download’.
Lees meerCustomer Media nog overwegend op print
Grote merken die contact willen hebben en houden met hun klanten, doen dat nog overwegend met print. Websites en een aantal – nog – spaarzame mobiele initiatieven worden vooral als aanvulling gespositioneerd.
Lees meerNieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties
Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerWeekenoverpeinzing: ‘door social media verdwijnt de traditionele uitgever’
Deze zin kreeg ik vanochtend toegeworpen op Twitter via Arie van Loopik (@acvlo) – van PSH – op mijn vraag mij te inspireren voor het schrijven van mijn (bijna) wekelijkse column ‘weekendoverpeinzing’.
Lees meerDe relatie tussen Apple, Adobe en Microsoft
Als twee CEO’s van grote ondernemingen met elkaar praten, ontstaan er meteen flinke geruchten. Deze week dronken de beslissers van Adobe en Microsoft met elkaar een kop koffie. Meteen staan er diverse blogs vol met analyses.
Lees meerCMBO Special Café bij Adobe gaf duidelijkheid over verscheidenheid ‘content-apps’ markt
Niemand weet precies hoe het maken van ‘content-apps’ er in de toekomst precies uit zal gaan zien. Afhankelijk van de wensen van ‘uitgevers’ kan op dit moment gekozen worden voor ‘in-app-content=apps’, een ‘web-app’ of een ‘serverbased-native-app’. De verschillen en overeenkomsten.
Lees meerGaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?
Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.
Lees meerAdvertentieruimte verkopen kan ook anders…..
Technologie maakt veel mogelijk, nieuwe advertentiemodellen voor tablets, kansen voor brandowners en adverteerders. Maar als je in New York moet leven van het poetsen van schoenen, dan is onderstaand beeld illustratief voor innovatief ondernemerschap. Oordeel zelf.
Lees meer