Opinie
PwC: Nederlandse gaming industrie groeit snel
Nederland kent een krachtige, levendige markt van videospellen, die in de afgelopen vijf jaar jaarlijks toenam met meer dan 10%. Dat blijkt uit de deze week verschenen nieuwe editie van de Entertainment & Media Outlook towards 2010 – Trends in the Netherlands 2006 – 2010. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de totale Nederlandse markt van videospellen…
Lees meerEMERCE praat met Joris van Heukelom
Joris van Heukelom verruilde zijn directeurs positie bij BNN voor een soortgelijke rol bij KPN als directeur content. In het november nummer van EMERCE praat van Heukelom over adverteerders, media aanbod en content. Een samenvatting. De 37e jarige van Heukelom is van origine een Belg, met een flink portie academische bagage. Via TMF en MTV…
Lees meerSpannend in Velsen
Dit plaatje wil ik jullie niet onthouden, het is soms heel ‘spannend’ in de gemeente waar ik woon: Velsen. Velsen bestaat uit IJmuiden, Driehuis, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Velsen-Noord, Velsen-Zuid en Velserbroek, waar ik zelf woon. Dit plaatje is genomen vlak bij de ‘pieren van IJmuiden’, zeg maar de ‘mond’ van het Noordzeekanaal. Samen met mijn vrouw,…
Lees meerTon Vermey: wij zijn een creatief bureau met gevoel voor grafische techniek
Het aan de rand van de A10 gelegen Meyson Communicatie bestaat al sinds 1938. Dat de letters ‘mey’ ook in de achernaam van Ton voorkomen is puur toeval. Sinds 1986 leidt hij het bureau met zijn eigen achtergrond in grafische technieken. Hij heeft het vak ‘handzetten’ nog geleerd bij drukkerij Siegfried in hartje Amsterdam op…
Lees meer‘Gesprek’ met Graficus (maar het werd nooit zo gepubliceerd….)
zie voor het resultaat Graficus 44 CMBO ging KVGO al voor in vernieuwend ‘branche-denken’ Door redactie Graficus ‘Laat ik meteen duidelijk maken, dat we een goede relatie hebben met het KVGO, we zijn er gehuisvest, en hebben onderling een aantal goede afspraken’. Maar CMBO voorzitter Peter Luit steekt niet onder stoelen of banken dat CMBO…
Lees meerInternetten gaat ten koste van televisie
Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft becijferd dat Nederlanders minder televisie kijken. De daling is na 30 jaar tv kijken becijferen nog niet eerder voorgekomen. De daling valt echter mee, vanaf het jaar 2000 zijn we tot nu toe anderhalf uur minder TV gaan kijken. Gemiddeld kijken de Nederlanders vanaf 12 jaar 10,8 uur TV…
Lees meerGrafische industrie in Macedonië: van alles iets, maar van niets alles.
Via Boedapest land ik in de hoofstad Skopje van Macedonië, één van de vele zelfstandige ‘landjes’, ontstaan door het uiteenvallen van het voormalige Joegoslavië. De stad telt 700.000 inwoners, waarvan 10.000 mensen het redelijk goed hebben, de rest heeft armoede.
Lees meerNuchterheid van de Betuwe zet René Spijker op voorsprong
De rit door de Betuwe straalde al de nodige rust uit in vergelijking tot de drukke Randstad. Eenmaal bij Betuwe Promedia Creation aangekomen, veranderde dat beeld niet. René Spijker zegt geen echte manager te zijn, maar weet zijn mensen in alle rust voor hem te winnen.
Lees meerDe toekomst van reclame in een digitaal televise landschap
Met de opkomst van nieuwe communicatienetwerken, apparatuur en diensten gaat niet alleen de mediasector, maar ook de advertentiemarkt een nieuwe fase in. Vooral de snelle groei van breedband Internet en de opmars van digitale televisie heeft grote gevolgen voor de Nederlandse advertentiemarkt.
Lees meer‘Goed gevoel’ bij Picnic’06
De ‘Creatieve Industrie’ heeft zijn eigen congres sinds Picnic’06 (beter bekend als Crossmediaweek), afgelopen woensdag haar deuren opende aan de Westergas fabriek aan de Haarlemmerweg in Amsterdam. Ik had zelf het genoegen als netwerkpartner namens CMBO samen met Monique de Haas, Arjen Molendijk en Indira Reynaert van Crossmediaforum aanwezig te zijn.
Lees meer