Opinie
Online advertising met ‘big-data’ nog vaak rommeltje
Het blijft toch een beetje schieten met hagel, ondanks de meetbaarheid van online advertising. Ooit een koffer gekocht bij Wehkamp? Grote kans dat je dezelfde koffer minstens een week lang terug ziet op je facebook pagina.
Lees meerWeekendopinie: ‘Staatsgreep in de Media’?
Natuurlijk, niemand kan in het journalistieke landschap om Sjuul Paradijs heen. Zijn aanwezigheid in dat landschap alleen al, is iconisch genoeg om ook buiten TMG zijn enorme naamsbekendheid in zeer korte tijd gestalte te geven binnen een door hem net nieuw opgericht bedrijf.
Lees meerHet jaar 2015 in vogelvlucht
De bezoekers die hier al jaren komen zijn het al een beetje gewend. Zo tegen het einde van het jaar een reflectie van hetgeen mij en mijn bedrijf heeft bezig gehouden. Een overzicht in hoog tempo.
Lees meerEinde van de slider, maar een hero image is moeilijker
De slider heeft zijn langste tijd gehad. Het stukje gereedschap was jarenlang enorm populair, maar de huidige trend richting ‘less-is-more’ zet door. De gevolgen zijn echter verstrekkend en vragen een behoorlijk creatief vermogen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Oh, dan Google ik wel even….’
Ik ben altijd bereid mensen te helpen. Natuurlijk heb ik zo mijn kosten en bereken ik de uren die ik denk ik rekening te kunnen brengen. Altijd in goed overleg en dat gaat prima. Maar wat doe je als je vervolgens regelmatig gebeld wordt met steeds weer nieuwe vragen?
Lees meerVandaag volop speculaties over mogelijke noviteit van Apple
Het beursaandeel Apple steeg vandaag 1%, niet spectaculair genoeg om een eventuele tegenvaller op te vangen, in het geval Apple vandaag toch niet het spektakel brengt waar iedereen op hoopt. Het bedrijf is daarin in een frequentie van steeds vier jaar goed in geslaagd. Gebeurt dat in 2014 weer?
Lees meerWeekendoverpeinzing: Auteursrechtelijk ‘gedoe’ blijft, maar ‘boete’ is onderhandelbaar
Het komt niet zelden voor dat je een beeldje gebruikt op je eigen website, welke je via Google hebt gevonden. In 99,99% van de gevallen is er niets aan de hand. Maar soms loopt het fout, de prijs die je betaalt is echter onderhandelbaar.
Lees meerEerste dag #WCEU – voor ieder wat wils, nog geen spectaculaire aankondigingen
WordCamp Europe 2013 is een Europese variant op de doorgaans landelijke ‘WordCamps’, welke de afgelopen jaren in meerdere landen hebben plaatsgevonden. Een Europese editie in Leiden speelde op juiste wijze in op de gemiddelde leeftijd van de deelnemers, zeker voor de diverse after parties in de studentenstad.
Lees meerMailChimp geheel vernieuwd
De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.
Lees meerDe kosten van kennis
Exclusieve trainers, superieure dagvoorzitters en deskundige consultants. Tarieven overstegen al heel makkelijk duizend euro per dag en vaak een veelvoud daarvan. En zelfs als je nog geen echte BN’er was, kon je makkelijk een fortuin per jaar verdienen. Bestaat dat nog?
Lees meerPhilips stopt met audio en video
Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.
Lees meerLUIT.nl gaat identiteiten combineren
LUIT.nl gaat de websites luit.nl, peterluit.nl en nieuwsmarkt.nl combineren in één multisite/portal. Met nieuwe inzichten ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn on-line identiteit versnipperd is, hetgeen onduidelijkheid opwekt bij grote groepen opdrachtgevers.
Lees meerNog volop experimenteren met responsive design
De verschillende visies rondom responsive design houden veel ontwikkelaars en creatieven nog steeds uren gekluisterd achter hun laptop, tablet en smartphone. De variaties in resoluties en schermverhoudingen zijn talrijk en vragen steeds inventiever oplossingen voor menu en content.
Lees meerWebsite luit.nl vernieuwd
Het werd tijd voor een update van zowel techniek als vormgeving voor deze website. U bevindt zich als bezoeker middenin het migratieproces, dus nog even geduld voor het volledige eindresultaat.
Lees meerPersoonlijke visie op 2012
U heeft het vast gemerkt, het was fors rustiger op luit.nl het afgelopen jaar. Had ik het dan rustiger? Bepaald niet, 2012 was het jaar van keuzes. In een lastige tijd creatief zijn, je gedachten ordenen en er dan ook naar handelen. Een overzicht, want dat bent u wel van mij gewend.
Lees meerReclame afkopen vreemd businessmodel
PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Bedrijfsleven wil te ‘makkelijk’ winst zien met social media
Bedrijven hebben nauwelijks geduld om een gedegen social media beleid te ontwikkelen en gaan doorgaans voor niet bestaande ‘quick-wins’, die door ‘snelle’ bureaus worden voorgehouden. Een goed onderbouwd social media beleid moet keer op keer tegen de primaire doelen en processen worden aangehouden en waar nodig regelmatig worden aangepast.
Lees meerApps, webapps en responsive design: nog geen keihard antwoord te geven
Links en rechts trekt er wel eens een uitgever de stekker uit een native app en maakt bijvoorbeeld de overstap naar een webapp, verlaagt de verschijningsfrequentie en proeft aan responsive design om wat ‘makkelijker’ content te kunnen weergeven op meerdere smartphones en tablets. • VIVA stopt met native app • Hybride apps als tussenoplossing? Maar…
Lees meer5 jaar Twitter – wat heeft het gebracht?
Deze vraag kreeg ik vanochtend toen ik mijn ’twitterverjaardag’ twitterde. Overigens met gemengde gevoelens, want ik voelde me eigenlijk helemaal niet jarig, het was hetzelfde twitter welke mij vanochtend attendeerde op dit feit. Een technische handeling dus van een robotje.
Lees meerWeekendoverpeinzing: De Pers digitaal verder met door de consument gewenste redactionele- en commerciële content?
Deze week werd bekend dat de gratis krant De Pers eind deze maand stopt met printedities. Het businessmodel zou het gat tussen kosten en opbrengsten niet kunnen dichten. Zouden pogingen om alleen digitaal door te gaan wel succesvol kunnen zijn? Volgens mij staan adverteerders nog minder hard te trappelen om te adverteren op tablets, dan…
Lees meerWeekendoverpeinzing: Relativeren van de hype welke geen hype is
Het valt mij steeds vaker op dat het maken van een eerste start in social media helemaal niet leuk wordt gevonden. Er zijn domweg teveel mogelijkheden en al gauw wordt het een ongecoördineerd rommeltje, met als gevolg: geen echt doordacht beleid, wat gerommel en soms zelf negatieve resultaten.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Digitale billboards met Personalized Content Marketing
Het vakgebied Personalized Content Marketing is niet beperkt tot het web, ook digitale billboards met camera en een slim stukje ‘herkennings-technologie’ maken het mogelijk op maar content te leveren. In London startte ‘Plan’ de actie ‘Only Girls Allowed’ om aandacht te vragen voor de achterstanden van meisjes en jonge vrouwen in grote delen van de wereld.
Lees meerAdjiedj Bakas voorspelt einde social media en de terugkeer van papier
Het voorspellen van trends mag iedereen, slechts weinigen worden gehoord, geroemd en serieus genomen. Is Adjiedj Bakas de uitzondering en klopt zijn bovenstaande voorspelling ten aanzien van social media en vooral ten aanzien van het alom oude medium print?
Lees meerWeekendopverpeinzing: hoe leef je offline verder met een dubbele online storing?
Het overkwam mij deze week, de regelmatige bezoeker van deze site – en nog een paar andere sites – zullen het gemerkt hebben: luit.nl was offline. En dat voor maar liefst 28 uur. Hoe heb ik dat persoonlijk ervaren?
Lees meerWelke waarde heeft een mens in 2012?
Alles drukken we in geld uit, de waarde van je twitter account, de hoeveelheid zakelijke contacten in LinkedIn, je ‘Likes’ binnen Facebook en ga zomaar door. Als we die virtule waarden zouden optellen, dan zou onze economie helemaal kraken niet in zijn voegen.
Lees meerDeze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens
De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.
Lees meerWeekendoverpeinzing: expert in menselijk gedrag
Dit weekend werd ik geïnspireerd door een artikel welke @KarenRomme in haar twittertijdlijn plaatste. Zij was verrast dat die tweet vele malen werd geretweet. Wie durft zich hierna nog social media expert te noemen?
Lees meerWeekendoverpeinzing: het grootste mediabedrijf van Nederland
Vanochtend sprak ik met Carolien Vader, op twitter bekend als @bladendokter. Voor de vuist weg ‘scanden’ we het gehele medialandschap af en keken naar verschillende segmenten, waar al dan niet de nodige bewegingen plaatsvinden. Op een moment zei Carolien: ‘Eigenlijk maken wij deel uit van het grootste mediabedrijf van Nederland’. Inspirerend genoeg om met deze weekendoverpeizing het weekend tegemoet te zien.
Lees meerOpinieweekbladen vooral zoekende
Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Mijn herinneringen aan de periode uit de eerste 100 pagina’s van de biografie van Steve Jobs
Deze week kocht ik het boek ‘Steve Jobs – de biografie’, welke in ons land door uitgever Spectrum werd uitgegeven. Afgelopen maandag liep ik naar de lokale BRUNA. De welwillende verkoopster vroeg mij het woord ‘jobs’ te spellen. Ze had geen idee wie Steve Jobs was, de volgende dag lagen er enkele tientallen exemplaren van…
Lees meerWeekendoverpeinzing: 60 jaar televisie versus 20 jaar het web
Vandaag bestaat televisie in ons land 60 jaar. Het web bestond op 6 augustus 20 jaar. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Is een vergelijking in snelheid van de ontwikkelingen wel te maken? Mijn overpeinzingen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: brancheorganisaties 2.0
De afgelopen weken hebben SMIN, Logeion, VEA en BvA de nodige media aandacht gekregen. Ondanks de verschillen in zowel de soort organisaties als de aandacht, staat één aspect centraal. Op welke wijze kunnen deze organisaties hun dienstverlening richting hun leden handhaven in een tijd dat elke euro kosten nauwkeurig tegen de opbrengsten aan wordt gehouden?
Lees meerWeekendoverpeinzing: Miljoenennota en de media
Het uitlekken van de miljoenennota is een fijnmazig georkestreerd stukje samenwerking tussen politiek en media en dient verschillende doelen. Ten eerste om al wat meningen te peilen om vervolgens aan de hand van de reacties de media sturing te laten geven aan de uiteindelijke toespraak van Koningin Beatrix.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Mijn ‘9/11’ in 2001
In het jaar 2000 was het zover. Ik ruilde mijn rol als zelfstandig adviseur – toen mocht dat nog consultant heten – in voor een mede directeur/eigenaarsrol bij Projektiecolor in Hoofddorp. Het prepress bedrijf was een leuke klant ten tijde van mijn activiteiten op het gebied van Management Informatie Systemen. Na 11 september kon ik niet vermoeden dat ik mijn rol als adviseur – dus niet meer als consultant – min of meer gedwongen door de omstandigheden weer zou oppakken.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Vormgeven binnen een gegeven vorm
Moderne CMS omgevingen bieden vaak talloze templates of themes waarbinnen de look&feel van een website kan worden gemaakt. Templates en themes zijn er in talloze variaties voor elk CMS. Gratis en betaalde versies met al dan niet vele mogelijkheden om het uiterlijk van de site aan te passen.
Lees meer‘WordPress onder de motorkap’: Haal meer uit uw website
Vrijdag 30 september start het eerste ‘nieuwsmarkt’ werkseminar van dit najaar onder de naam ‘WordPress onder de motorkap’. Bestemd voor al enigszins ervaren gebruikers van WordPress als webcontent management systeem, maar beter willen weten hoe ze hun inspanningen gerichter kunnen inzetten om effectiever te kunnen communiceren met hun doelgroep(en).
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ondernemer bepaalt kennelijk zelf niet wat hij of zij is…..
We leven in interessante tijden, waarin sleutelwoorden als innovatie en samenwerking meer dan ooit ‘redding’ kunnen bieden in economisch bezien de meest onduidelijke tijd waarin we momenteel leven. Er wordt veel gevraagd van ondernemers, maar willen we als mens veranderingen snel overnemen?
Lees meerWeekendoverpeinzing: Structuur in de keten – projectmatig werken doen we allemaal
Afgelopen vrijdag sprak ik met Jos Kok, docent aan de Hogeschool van Amsterdam en gisteren sprak ik met Ton Ensink, één van de vele ICT mensen bij ING. Nee, deze mensen kennen elkaar helemaal niet, maar de inhoud van beide gesprekken was opvallend genoeg om daar eens over te peinzen.
Lees meerSnijdt Apple zich in andere vingers met de ‘strijd’ tegen Flash?
Nee, het is geen geheim dat Apple niet gek is op Adobe Flash. Het ontbreken ervan in de iPhone en iPad wordt misschien door de echte Apple aanhangers ‘vergeven’, maar het blijft een onderwerp van gesprek, juist omdat Android toestellen kennelijk geen moeite hebben met het stuk techniek waar Apple zo een hekel aan heeft.
Lees meerWeekendoverpeinzing: hoe lang nog winkelcentra?
Dingen blijven niet bestaan omdat we er nu eenmaal aan gewend zijn. Vroeger hadden we geen winkelcentra, nu wel, maar is dat in de toekomst ook nog zo? Grote ketens zoeken meer omzet via het geavanceerde web applicaties. De luie consument wordt on-line prima bediend en aankopen zijn allang niet meer beperkt tot virtuele producten als muziek, films of diensten als vliegreizen en vakanties.
Lees meer