Ondernemingen
Internet ondernemer Marc van der Chijs bij Pauw & Witteman
De al jaren in China wonende internet ondernemer is zeer succesvol met YouTube tegenhander Tudou. Naar eigen zeggen is het meer een YV kanaal, waar mensen makkelijk een uur per sessie ‘gewoon’ TV kijken. Bij Youtube blijft de gemiddelde bezoeker slechts 10 minuten ‘hangen’.
Lees meerIntroductie Google’s SmartPhone G1
Pas begin 2009 zal de Nederlandse consument de G1 kunnen kopen via T-Mobile. De telecom provider lijkt daarmee het voortouw te nemen op de verkoop van innovatieve toestellen. KPN heeft kennelijk het nakijken.
Lees meerJoris van Heukelom: duidelijkheid voorop
Ik ken Joris van Heukelom nog uit zijn BNN tijd. Na een uitstapje bij KPN/PCM (als crossmedia directeur voor het dagblad DAG), is hij nu, zoals hij het zelf zegt, algemeen directeur van Ilse Media.
Lees meeriRex introduceert maandag e-reader met 10,2 inch-scherm
Irex Technologies heeft geheimzinnigheid van Apple afgekeken. De geruchten rondom een nieuwe iLiad, iRex Reader genaamd, duiken in vrijwel alle weblogs op. iRex hult zich in stilzwijgen.
Lees meerPlastic Logic nieuwe speler in e-paper speelveld
Plastic Logic met vestigingen in Cambridge (UK), Dresden (D) en Mountain View (USA) zal begin 2009 de nieuwe speler zijn op het gebied van flexibele e-paper displays.
Lees meerOnderwijs en bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar praten
Ik ben van mening dat onderwijs en bedrijfsleven te weinig met elkaar praten over de mogelijke verbetering van de onderwijsprogramma’s die moeten resulteren in een betere onderlinge aansluiting.
Lees meerErwin Blom praat met Guido van Nispen
Erwin Blom praat over de kwaliteit van start-ups in de media branche. Van Nispen is vaak teleursgesteld. Veel innovatieve mensen kiezen volgens hem eerder voor zekerheid, dan voor het risico een eigen onderneming te beginnen.
Lees meerCrossmedia training voor Psh Publishing Support en Hoogte 80
In de afgelopen twee weken mocht ik voor de tweede reeks crossmedia trainingen weer twee ochtenden inhoudelijke kennis op het gebied van crossmedia verzorgen.
Lees meerPratend digitaal papier uit Zweden
Dat het langzaam gaat met de invloed van digitaal papier is onze dagelijkse media consumptie, behoeft geen betoog. Voor velen blijft digitaal papier steken bij het gebruik van de iLiad van IRex Technologies. Maar er is meer op komst…..
Lees meerWebbouwers hebben behoefte aan goede programmeurs
Tijdens de vanochtend gehouden bijeenkomst van het Platform Creatieve Media bij VNO-NCW, bleek dat webbouwers nog steeds moeite hebben met het binnenhalen van goede programmeurs in .NET, PHP en SQL.
Lees meerGoogle lanceert eigen webbrowser
Google heeft vandaag Chrome geïntroduceerd voor het Windows platform. Naar zeggen van Google biedt Chrome een totaal nieuwe kijk op het gebruik van het web.
Lees meer‘Central Station Crossmedia Solutions’: gebundelde ICT krachten binnen de Thieme Grafimedia Groep
Directeur ICT Albert Noppen wint er geen doekjes om: ‘Met Central Station willen we het crossmediale facilitaire bedrijf van Europa worden’. Samen met commercieel manager Ronald Leusink staan de twee ‘ondernemers’ voor een grote uitdaging onder de Thieme vlag.
Lees meeriPhone applicaties verkopen goed
Ondanks de aanhoudende klachten over de tweede generatie iPhones, blijkt het merendeel van de gebruikers maar al te graag verschillende applicaties te willen downloaden en er ook voor te willen betalen.
Lees meerWegener ten opzichte van de Telegraaf
Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.
Lees meerRSDB in eerste half jaar in rode cijfers
RSDB boekt over het eerste halfjaar van 2008 een nettoverlies van 1,4 miljoen euro. Vorig jaar werd in diezelfde period enog een winst genoteerd van 3,2 miljoen euro.
Lees meerAD Nieuwsmedia waarschijnlijk ’terug’ naar PCM Uitgevers
Wegener wil uit AD Nieuwsmedia stappen. Het bedrijf is in gesprek met PCM Uitgevers, waar voorheen het AD volledig toe behoorde. Al eerder spraken de twee bedrijven met elkaar, maar juist toen wilde PCM van AD Nieuwsmedia af.
Lees meerVolkskrant gaat over op Berliner formaat
Volgens hoofdredacteur Pieter Broertjes is de journalistieke waarde van het nu veel toegepaste tabloid formaat niet toereikend voor de Volkskrant.
Lees meerTwitteraar Marc van der Chijs vanuit China in Intermediair
Eén van de meest succesvolle internet ondernemers in China is Marc van der Chijs, afkomstig uit Nederland en veelvuldig aanwezig (met tijdverschil) op Twitter. Hij heeft in China Tudou opgezet, YouTube voor de Chinezen.
Lees meerVeel speculaties over gezondheid Steve Jobs na koersval
Veel speculaties over gezondheid Steve Jobs na (beperkte) koersval
Lees meerUitgever Metro in rode cijfers
Ook ‘gratis’ kranten kunnen in de rode cijfers komen. De Zweedse uitgevr Metro maakte al in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van bijna 6,4 miljoen euro.
Lees meerStichting Copyright & Nieuwe Media gelanceerd
Met de invloed van de amateur schrijver op het web, komen rechten van content binnen de 2.0 beweging steeds vaker in een ander daglicht te staan in vergelijking tot (vaak verouderde) wetgeving tot nu toe.
Lees meerAxel Springer schakelt concern-breed over op Apple-computers
Bij Axel Springer worden 10.000 Windows werkplekken vervangen door Apple computers met MAc OS X. Topman Dr. Mathias Döpfner geeft zelf de toelichting.
Lees meerComputable: Apple weer de beste uit 18 notebooks
Dell en Toshiba deden merkwaardig genoeg niet mee en werd geen enkele laptop met een AMD processor voor de test aangeleverd.
Lees meerDe iHype: haat en liefde rondom de iPhone
Nee, ik heb het hebbedingetje 2.0 nog niet. De oude wilde ik niet, zo een 1.0 gevalletje zou wel al heel snel door iets nieuws worden opgevolgd.
Lees meerApple serieuzer genomen in bedrijfsleven
De Yankee Group doet regelmatig onderzoek naar het gebruik van diverse merken desktops en laptops in het bedrijfsleven.
Lees meerKieskeurig gaat crossmediaal
De vergelijkingssite kieskeurig.nl komt met een eigen magazine in een verschijningsffrequentie van 2 keer per jaar.
Lees meer‘Massa is Kassa’: tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk
Tijdschriften herleven in het 2.0 tijdperk is niet de ondertitel van het onlangs verschenen boek ‘Massa is Kassa’. De ondertitel die de auteurs van GEA hebben gekozen, was: ‘Over oude en nieuwe wetmatigheden in ditributie en losse verkoop van tijdschriften’.
Lees meerPieter Veenema over outsourcing: vrijstaand maken in 3 minuten dwing je niet af
Pieter Veenema verruilde 1,5 jaar geleden een fantastisch baan als hoofd inkoop, hoofd ICT bij ‘s werelds grootste tijdschriftenuitgever Hachette Filipacchi Media voor een zelfstandig bestaan in een bedrijfje dat vrijstaande beelden zou moeten gaan maken.
Lees meerAdobe lanceert acrobat.com samen met Acrobat 9
Adobe zet de on-line versies van een aantal populaire applicaties voort. Na on-line Photoshop komt nu ook Acrobat on-line.
Lees meerRSDB verschaft duidelijkheid over overname
Drukkerijgroep RSDB wordt naar alle waarschijnlijkheid overgenomen door de Nederlandse investeringsmaatschappij Hombergh/De Pundert Group. Gisteren maakte RSDB bekend dat de overname zal gaan plaatsvinden tegen een indicatieve prijs van 40 euro.
Lees meerXerox doet meer dan ‘printers’
Met regelmaat volg ik Robert Scoble, die niet alleen op een leuke manier mensen en bedrijven ‘bekijkt’, maar vooral ook de andere zijde van bedrijven belicht, die velen niet kennen. Via Twitter kwam ik een interview tegen van Scoble met Xerox CTO Sophie Vandenbroek (zal wel een Nederlands linkje hebben). viewNode(“02d04256313de”,{ width: 425,height: 274});
Lees meerDebat op ‘hoog niveau’
Ik heb vanmiddag het genoegen het debat op ‘hoog niveau’ in het Confio Business Centre in Rotterdam te openen. Het debat, dat op de 31e etage van het World Port Center plaatsvindt, wordt georganiseerd door Canon, KVGO en het Media College Rotterdam. Het debat wordt geleid door het Nederlands Debat Insituut. Het debat zal vooral…
Lees meerFring voor Skype, Twitter, MSN, AIM, Yahoo, Google Talk en meer…..
Fring, Nokia N95, iPhone
Lees meerOntkoppelpunten in de organisatie
Vaak kom ik in bedrijven waar niet altijd even duidelijk is waar de zogenaamde ontkoppelpunten liggen tussen taken, functies en afdelingen.
Lees meerDoek viel te vroeg voor Skoeps
Skoeps bestaat niet meer. Ruim anderhalf jaar worstelde de on-line user-generated ‘news-site’ met zowel geld, imago als content.
Lees meerTetterode ziet toch weer ‘brood’ in ‘digitaal’
Enige jaren geleden verkocht Tetterode de NexPress aan Kodak, met als argument dat ‘digitaal’ teveel concurrentie zou vormen ten opzichte van offset.
Lees meerUitgevers geven zichzelf geen voldoende op gebied van innovatie
De uitgeefbranche blijkt zichzelf niet voldoende innovatief te vinden: men geeft de branche in zijn geheel een 5.4 als het gaat om innovatie.
Lees meerAlbert Heijn en Crossmedia
Crossmedia in de retail sector, kijk naar onderstaand filmpje hoe deze branche ‘kijkt’ naar crossmedia. Wie kent de ‘smurfjes’ van AH niet?
Lees meerKranten kruipen uit dal
De landelijke- en regionale krantenwereld kruipt langzaam uit het dal waar het jaren heeft ingezeten. Met ‘slechts’ een daling van 1,7 procent, lijken de uitgevers een ommekeer te zien in de jarenlange sterke daling van zowel abonnees als advertentie onkomsten.
Lees meerFlatscreen TV’s niet aan te slepen
Wie denkt dat het medium televisie niet meer innoveert, heeft het mis. De Nederlander wil massaal ‘beter’ televisie kijken. En dan is ‘beter’ vooral groter en scherper. Vorig jaar werden er maar liefst 1,4 miljoen flatscreens verkocht, bijna 60% meer dan in 2006.
Lees meer