Dwingt Apple Adobe tot einde Flash – niet erg waarschijnlijk

Ondanks het feit dat Apple en Google momenteel niet de grootste vrienden zijn, gaan zij wel samen op in de ‘strijd’ tegen Adobe om Flash te weren in audiovisuele content. Google wil HTML 5 gaan ondersteunen in YouTube, welke H.264 ondersteunt in het afspelen van content. Ook Vimeo overweegt dit te doen.

Lees meer

Mijn eerste reactie op de iPad

Natuurlijk zou ik Apple’s nieuwste product meteen willen bestellen en proberen, maar dat duurt nog wel even. De belangstelling voor Jobs zijn keynote was gisteren – zoals we gewend zijn – wederom goed voor een enorme hoeveelheid internetverkeer wereldwijd.

Lees meer

Apple heeft gesproken: iPad

Ja, het nieuws is inmiddels wereldwijd doorgebroken, de drukte op twitter en op diverse weblogs is nauwelijks te volgens. Steve Jobs ontvouwde vandaag Apple’s nieuwste product: de iPad.

Lees meer

Vandaag wachten Apple fans in spanning af

Gisteren maakt Apple haar indrukwekkende cijfers over het laatste kwartaal bekend. Zowel de iPhone als de Mac doen het goed, de iPod levert in. De nettowinst steeg met maar liefts 50% tot bijna 3,4 miljard dollar. De totale omzet bedroeg 15,68 miljard dollar, 3,8 miljard dollar meer in vergelijking tot hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Lees meer

Interview bij Rethinkingmedia.nl

Jeroen Jonker Roelants stelde mij afgelopen week een aantal vragen, welke hij op de website van de Dutch Media Professionals plaatste in het kader van de rubriek ‘5 vragen’ aan leden en bloggers.

Lees meer

Meerwaarde als proces-analist

We vergeten wel eens dat we door alle marketing uitdagingen rondom het gebruik van media ook al die producten nog eens moeten maken. Gewoon ‘recht-toe-recht-aan’ productie draaien. Dat gebeurt in studio’s, bij drukkerijen, bij uitgevers, bij webbureaus, AV productiehuizen en ga zo maar door. Van zolderkamer tot mediaconcern werken dagelijks duizenden mensen aan de uitwerking van creatieve concepten.

Lees meer

Elkaar voor de recher slepen uitermate populair

De ene zaak is nog niet eens afgerond of de andere dient zich alweer aan. De kosten? Die worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de klant. Apple, Nokia, Blackberry (RIM) en Kodak hebben een bijna permanente ‘kamer’ in één van de vele rechtbanken waar de ‘spelletjes’ worden uitgespeeld.

Lees meer

Google Nexus One – voorbode van einde Apple iPhone monopolie?

Elke technologische ontwikkeling doorloopt een aantal cycli vanaf de ontwikkeling en early-adapters tot en met de verzadigingsfase. De cycli waarin smartphones zich bevinden, zijn te verdelen in grofweg twee ‘kampen’: maar na de komstoestellen met knopjes – de blackberry achtigen, en toestellen met touchscreen – geïntroduceerd door Apple.

Lees meer

Innovatie in beeldscherm technologie basis voor nieuw Apple product

Begin deze maand werd al aandacht geschonken aan de zogenaamde multimode technologie van PixelQI. Nu langzaam maar zeker bekend gaat worden wat de ‘contouren’ worden van Apple’s visie op eReaders en/of Tablet PC’s, zou PixelQI wel eens in de race kunnen zijn als leverancier van de gecombineerde beeldschermtechnologie, waarop zowel lezen mogelijk is, als fullcolor weergave van beelden en video.

Lees meer

Google Living Stories en Google Real Time Search

Google zet een volgende stap in enerzijds een innovatie in haar zoekmachines, door ‘Real Time Search’ te introduceren, waardoor zoekreultaten door tijd worden beïinvloed. Een tweede innovatie betreft ‘Living Stories’, welke in samenwerking met The New York Times en The Washinton Post is opgezet.

Lees meer

Niiu: Digital printing voor gepersonaliseerde kranten

In Duitsland is het bedrijf Niiu volop in de race om krantenuitgevers een nieuw verdienmodel aan te bieden: gepersonaliseerd nieuws vanuit meerdere bronnen via het web samengesteld en uitgeprint op Océ apparatuur. Kosten € 1,80 per dag en om pakweg 8 uur in de brievenbus. Een paar beginersfoutjes zijn in de automatische opmaak nog wel te ontdekken, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Lees meer

NRC niet naar de Telegraaf

Het speelveld in de strijd om NRC wordt kleiner nu de Telegraaf Media Groep niet meer mee doet. De Persgroep vindt het bod van TMG te laag. Volgens ingewijden heeft TMG het bod bewust (te) laag gehouden. TMG stopte onlangs met de zondagseditie van De Telegraaf om kosten te besparen.

Lees meer

Apple beter dan verwachtingen van analisten

Apple heeft het in het afgelopen kwartaal aanzienlijk beter gedaan dan analisten hadden verwacht. Met een omzet van bijna 10 miljard dollar en een winst van bijna 1,7 miljard dollar waren ‘vriend en vijand’ van het eigenzinnige bedrijf over het algemeen verrast.

Lees meer

PWC: Entertainment & Media Outlook towards 2013

Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.

Lees meer

Google lanceert ‘Fast Flip’ in merkwaardige relatie met uitgevers

Google zet door in haar merkwaardige relatie, of noemen we het strijd’ met de bestaande uitgevers, die hun content met man en macht omarmen en beschermen. Met ‘Fast Flip’ gaat Google weer een stapje verder dan Google News, waarin alleen een verwijzing werd gegeven naar een artikel van een uitgever. Fast Flip neemt ook de vormgeving over.

Lees meer

Google gaat boeken drukken

Terwijl vrijwel iedereen uiterste pogingen doet om businessmodellen te ontwikkelen voor on-line content, doet Google een stap in de richting van papier. Google wil 2 miljoen copyright vrije boeken laten printen bij On Demand Books (ODB).

Lees meer

Snow Leopard: doen of niet doen?

Het is maar 29 euro, dus het schijfje – overigens in een steeds matiger verpakking – is al snel besteld. Maar heeft het blijvend upgraden van besturingssystemen en/of applicatiesoftware nog wel zo veel nut?

Lees meer

IJzersterke naam ‘DAG’ verdwijnt

Het begon als een groots crossmediaal project. KPN zou samen met PCM een krant van formaat neerzetten, met narrowcasting- en on-line edities op zowel web als mobiele apparaten. Zover kwam het nooit.

Lees meer

PrimeView neemt E-Ink over

PrimeView uit Taiwan heeft het Amerikaanse E-Ink overgenomen voor een bedrag van slechts 151 miljoen euro. E-Ink heeft de basis ontwikkeld van het digitale papier voor vrijwel alle gangbare e-readers die op de markt aanwezig zijn, waaronder de iRex Reader, de Amazone Kindle en de Sony Reader.

Lees meer

Wat Zou Google Doen?

Mediagoeroe Jeff Jarvis schreef het boek ‘Wat zou Google doen?’ Een reader – ja, op papier, die je in één adem zou uitlezen. Heb je er geen zin in, dan is onderstaande video genoeg om de belangrijkste conclusies uit het boek achterover leunend in je stoel tot je te nemen.

Lees meer

Apple, Google en Twitter

Een onderzoek naar de connecties tussen Google en Apple? Waar zal dat toe leiden? Als de Amerikaanse overheid niet wil dat bestuurders in verschillende bedrijven topposities bekleden, had zij al veel eerder kunnen ingrijpen.

Lees meer