Ondernemingen
Google start eBook verkoop nog voor komst eigen eReader/tablet
Al jaren is Google bezig met het digitaliseren van boeken en al jaren wordt op juridisch niveau ‘gevochten’ omtrent auteursrechten met rechthebbenden en uitgevers. Binnen Google Book Search worden niet meer gedrukte boeken gratis aangeboden op het web.
Lees meerCijfers iPad nog beter dan iPhone – consument trekt zich niets aan van geslotenheid
Wie zou hebben kunnen vermoeden dat de eerste miljoen iPads in slechts 28 dagen zouden zijn verkocht ten opzichte van 74 dagen voor de eerste miljoen iPhones? De 3G versie die afgelopen weekend voor het eerst over de toonbanken in de VS, is goed voor 30%.
Lees meerBijna vergeten: 25 jaar geleden introduceerden Adobe, Apple en Linotype PostScript voor grafische toepassingen
In 1985 waren de betrekkingen tussen Apple en Adobe aanzienlijk vriendelijker dan thans het geval is. Henk Gianotten attendeeerde mij op het feit dat het dit jaar een kwart eeuw geleden is, dat drie ‘bevriende’ ondernemingen voor een revolutionaire ommekeer zorgden in de grafische branche.
Lees meerVoorbarige speculaties over kosten Apple iAd model
De doorgaans goed geïnfomeerde iPhoneclub.nl maakte het gisteren iets te bond met de kopregel ‘Adverteren via iAd kost miljoen dollar’. Ondanks het feit dat het miljoen ook in de Wall Street Journal werd genoemd, ligt de opbouw van dat getal wel wat genuanceerder.
Lees meerDonker en Oelderik weg bij NRC Media
Nog maar net een half jaar na de verzelfstandiging van NRC Media, lijkt de top van het bedrijf uiteen te vallen. Birgit Donker, hoofdredacteur-directeur en Gert-Jan Oelderik, uitgever-directeur van NRC Media leggen op 1 juli hun functies neer.
Lees meerNieuwe iPhone: truc van Apple of echt verloren en gestolen?
Dat Apple met een nieuw model iPhone bezig zal zijn, zal niemand echt verbazen. Apple weet haar ontwikkeltrajecten doorgaans goed te beschermen. Maar dat een prototype gewoon ergens in een bar zou zijn ‘verloren’, lijkt wel erg onwaarschijnlijk.
Lees meerWeekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws
De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.
Lees meerGeruchten Google tablet hardnekkiger
Links en rechts waren al wat geluiden te horen over de plannen die Google zou hebben om met een op Android gebaseerde tablet op de markt verschijnen. Mashable.com heeft een eerste plaatje getoond, waarschijnlijk een montage op basis van de iPad, maar wel met een stukje look&feel zoals Google haar tablet zou zien.
Lees meerMotivaties voor iAd achterhaald – adverteerders zien steeds minder in raw impressions
Steve Jobs is doorgaans vooruitstrevend, maar met iAd zal het bedrijf volgens mij geen grote successen boeken. Het argument om te adverteren binnen gratis applicaties, waarbij de ontwikkelaar 60% van de omzet gaat binnenhalen is niet meer van deze tijd. Apple zegt zelf de advertenties te gaan verkopen.
Lees meeriPhone OS versie 4 gisteren aangekondigd
Niet met zoveel aandacht als voor de iPad, heeft Apple gisteren in beperkte kring de nieuwe OS versie 4 voor IPhone, IPod Touch en iPad aangekondigd. Voor ontwikkelaars meteen al beschikbaar, de consument moet nog wat maanden wachten.
Lees meerKlein onderdeeltje Thieme maakt doorstart met van der Kallen als eigenaar
De beroering in grafisch Nederland over de doorstart van een stukje van Thieme Amsterdam is tekenend voor de gespannen sfeer waarin de branche verkeert. Natuurlijk is een doorstart met oud Thieme topman Mark van der Kallen etisch ongepast, maar de curator handelt niet naar etische normen, maar puur naar de hoeveelheid geld die – ook voor hem – op te halen is.
Lees meerSanoma geeft openheid omtrent iPad strategie
Joris van Heukelom van Sanoma Digital gaf afgelopen week op de Mobile Convention in Amsterdam volledige openheid rondom de iPad strategie binnen een aantal Sanoma titels.
Lees meerApple verkoopt Time Magazine – iPad versie – voor €3,99 per stuk
De eerste bezitter van de iPad kunnen probleemloos terecht in de iTunes AppStore om daar de eerste iPad versie te kopen van Times Magazine. Je legt natuurlijk – zonder na te denken – die €3,99 al snel neer, maar je vraagt je dan vervolgens af wat je gekregen hebt.
Lees meeriPad review bij PC Magazine
Het mag dan vandaag 1 april zijn – dus kan onderstaand filmpje een grap zijn – maar het ziet er in ieder geval veelbelovend uit: een eerste echte live review van de iPad, door PC Magazine.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerMurdoch waagt de gok voor betaalde content op het web voor The Times
Murdoch heeft moed, hij houdt voet bij stuk en wil centen zien voor alle inspanningen die op de websites van een aantal bekende kranten dagelijks worden geleverd.
Lees meerBoeken van project Gutenberg gratis op de iPad – deal is niet exclusief
Ook de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.
Lees meerUitgedaagd om hier over zin en onzin van Adobe CS5 te discussiëren
Ik wil die uitdaging wel aangaan, NDA’s en andere dreigingen niets over CS5 te mogen zeggen, vind ik wat overtrokken. Adobe heeft er een gewoonte van gemaakt een paar weken voor de lancering van nieuwe producten bijna als een soort FBI de wereld te willen regeren. Het monopolie 2.0 kent soms rare trekjes.
Lees meerVisie over de krant door Birgit Donker, Willem Sijthoff en Bart Brouwers
De krant wordt geplaagd. Het medium papier wordt door critici bijna lachwekkend met de nek aangekeken. Hoe kijken prominente spelers uit de markt tegen deze ontwikkeling aan? Is het papieren krantentijdperk met de komst van digitaal voorgoed teneinde?
Lees meerLeesbeleving eReaders versus iPad plaatst eReaders in smal(ler), maar nog steeds aantrekkelijk marktsegment
Velen zien de iPad niet als een eReader, maar als een compleet nieuwe beleving van content consumptie. De eReader had van oorsprong tot doel de leesbeleving van papier over te brengen door middel van de eInk technologie, een volledig stilstaand beeld, welke sterke overeekomsten vertoont met papier.
Lees meerWebsites op iPad zijn zonder aanpassing prima leesbaar
Op de iPhone Simulator in de nieuwste SDK versie, is ook de iPad als device te kiezen, met daarin een beperkt aantal applicaties, waaronder Safari. Daarmee is goed te bekijken hoe bestaande websites zich op de iPad gedragen.
Lees meerReadershouse Brand Media stapt in iPad
Kees Beudeker, CEO van Readershouse Brand Media deed deze week nog redelijk terughoudend tijdens het Netwerk023 event over zijn iPad ambities. Maar zittend naast Gijs Vroom, uitgever van Emerce, moet dat geleid hebben tot het artikel dat vandaag bij Emerce verscheen.
Lees meerCijfers van Roto Smeets Group weerspiegelen economische crisis in grafische branche
Roto Smeets (voorheen RSDB) is afgelopen jaar diep in de rode cijfers terecht gekomen. Het nettoverlies bedraagt 27,5 miljoen, mede veroorzaakt door een grote reorganisatie binnen het bedrijf.
Lees meerKVGO wil huidige CAO voortzetten – nieuwe CAO voor groter deel communicatiebranche in de maak
Brancheorganisatie KVGO wil niet verder gaan dan de huidige CAO te verlengen. FNV Kiem begrijpt de houding van de werkgevers niet en heeft het vijftien man tellende team naar huis gestuurd met de opdracht binnen twee weken met constructieve voorstellen te komen.
Lees meerFileMaker Pro versie 11 – vooral rol spreadsheets wegnemen
FileMaker Pro is al jaren één van mijn favorite stukken software. Jarenlang heb ik in de FileMaker omgeving combinaties gemaakt van CMS/MIS omgevingen voor met name prepress bedrijven en spaarzaam ook wat bureaus. De laatste jaren doe ik dat beduidend minder, maar koop wel altijd ‘braaf’ mijn upgrades em ‘bij te blijven’.
Lees meerNiet het ‘wat’ is belangrijk, maar het ‘hoe’
Laatst sprak ik een collega adviseur die zijn sporen al flink heeft verdiend in verschillende sectoren van de maatschappij en met name ook binnen het media landschap. Natuurlijk praat je dan met elkaar over de economie en hoe bedrijven daarmee omgaan. En niet in de laatste plaats, hoe we daar zelf mee omgaan.
Lees meerOver Flash, QuickTime, HTML5, SilverLight en MP4
Erg technisch is het wel, dus misschien moet je dit filmpje wel twee keer beluisteren om het allemaal te begrijpen, maar Daniel Eran Dilger doet een goede poging uit te leggen waarom Adobe en Apple het niet zo met elkaar kunnen vinden.
Lees meerIn gesprek met Wouter Moons van Lumoza: ‘Uiteindelijk worden we een inktfabrikant’
Gisteren vertrok ik met een ruime week vertraging veroorzaakt door de sneeuw dan toch naar de universiteit van Hasselt voor een gesprek met de CEO van Lumoza, een Belgische spin-off vanuit diezelfde universiteit.
Lees meerOne More Thing maakt leuke impressie van (laatste?) Mac World in San Francisco
One More Thing was afgelopen week aanwezig in San Francisco tijdens de Mac World 2010. Grote ontwikkelaars ontbraken en er was ‘slechts’ één hal uitverkocht. Het publiek was tevreden, maar is er nog toekomst voor deze oudste ‘Mac beurs’?
Lees meerImago Google wankelt
Google hoeft zich op financieel gebied voorlopig nog geen zorgen te maken, maar een wankelend imago kan het bedrijf op langere termijn wel enorme schade toebrengen. Het bedrijf is vooral een advertentiebedrijf, welke zijn geld via de ‘achterdeur’ ontvangt in ruil voor gratis gereedschappen.
Lees meerTelecom bedrijven onterecht bang voor opkomst iPhone
Steve Jobs heeft nooit beweerd markleider te willen worden in de mobile smartphone markt. Dat een groot aantal telecombedrijven een open platform willen ontwikkelen om de opkomst van apps te willen steunen, is geeen bedreiging voor Apple, maar juist een ondersteuning.
Lees meerEinde grafische groepen in zicht – 5 Thieme bedrijven failliet, 4 in de verkoop
Enige decennia geleden was het populair om opgekochte grafische ondernemingen onder één groepsdirectie te plaatsen. Schaalgrootte voordelen op corporate niveau zouden de kosten per lokale vestiging laag houden. Kostenposten als administratie, automatisering, innovatie en marketing zouden het mogelijk maken om de operaties tegen zo laag mogelijke kosten te laten slagen in verkoop en productie.
Lees meerVanaf vandaag 6 hallen ‘grafisch’ in Hardenberg
Wie denkt dat de aandacht voor ‘grafisch’ iets is uit het 1.0 tijdperk vergist zich. De hallen in Hardenburg, die voorheen van de bekende Nederlander Van der Most waren, zijn drie dagen lang het bezit van de Nederlandse grafische industrie.
Lees meerMedia Battle: Saxion en CCJ studenten strijden voor beste crossmediale campagne
Deze week strijden studenten van de Academie Toegepaste Kunst & Techniek van Saxion en journalistiek studenten van de Hogeschool Utrecht om de beste crossmediale campagne te bedenken voor actuele communicatievraagstukken van bedrijven uit de regio.
Lees meerBij Amazon verhoogde inzet op nieuwe Kindle – kleur is volgende logische stap
Het geloof in eReaders of tablets lijkt in ieder geval bij de ontwikkelaars de versnelling een tandje hoger te zetten. Amazon zet alles op alles om te voorkomen dat Apple met de iPad het succes gaat scoren wat Amazon naar eigen zeggen nu bezit. Amazon goes color.
Lees meerAdformatie praat met Dick Molman over het tijdschrift
In Adformatie van vorige week stond een interessant interview met de Sanoma baas Dick Molman. Hier vat ik zijn meest opmerkelijke uitspraken samen. De schrijver van het stuk Léon Bouwman, zette de volgende titel neer: ‘Het tijdschrift is oud, niet dood’.
Lees meerHarry Evens over de toekomst van journalistiek
Vorige week vond in New York een eendagscongres plaats over journalistiek. Chrystia Freeland, US managing editor van de Financial Times had de gelegenheid Harry Evans te interviewen. Een genot om naar te luisteren, maar je moet er wel even voor gaan zitten.
Lees meerGebruik sociale media in bedrijven: discussie niet vergelijkbaar met gebruik e-mail en webbrowsers
Met de opkomst van internet, waren in aanvang vooral e-mail en het web populair. MSN volgde snel. Social media vormen een nieuwe generatie communicatie gereedschappen die verder gaan dan het één op één verkeer van de vorige eeuw.
Lees meeriPhone markt kan veel groter – waarom doet Apple niets?
De huidige iPhone met hier en daar een paar modificaties in hardware en software bestaat nu sinds de zomer van 2007. Eigenlijk wonderlijk dat de iPhone in die verschijning het zo lang volhoudt in een overvolle markt waar bijna wekelijks nieuwe toestellen verschijnen.
Lees meerWalt Mossberg over de iPad
Walt Mossberg is bekend van zijn technologie reviews in de Wall Street Journal en heeft zijn eigen column All Things Digital. Hij was aanwezig op de iPad presentatie en sprak – zonder vooraf afgesproken script – met Steve Jobs.
Lees meer