Ondernemingen
Is discussie eReader versus iPad relevant?
De aandacht voor eReaders is met de komst van de iPad enorm afgenomen. Op menig congres wordt de stelling ‘de eReader gaat het niet worden’ met het grootste gemak van de wereld neergezet.
Lees meerNieuw periodiek blad van Albert Heijn richt zich op non-food
Met nogal wat customer media events in de pijplijn was de komst van ‘wathandig’ van Albert Heijn een verrassing die volgens mij niet in veel juryhanden terecht is gekomen.
Lees meerStarbucks is ontzettend goed in marketing
MyStarBucksIdeas.com is wereldwijd een bekend verschijnsel van customer driven marketing. Zoals de Amerikaanse koffieketen dat doet, is wat mij betreft ongekend slim, maar tegelijk ook eigenlijk supereenvoudig: ‘Denk aan je klant’.
Lees meerJobs laatste weken opvallend veel in de media
De over het algemeen op de achtergrond optredende Jobs laat zich doorgaans alleen zien bij grotere product aankondigingen. Deze week liet hij zich echter diverse keren uit over diverse ontwikkelingen in de markt.
Lees meerOff-line leven verschraalt in zakelijke contacten
We verlangen steeds vaker naar ons weekend, waarin we nog echt mensen tegenkomen. Het ‘door-de-weekse-leven’ wordt steeds vaker beheersd door oppervlakkige on-line contacten. We verschuilen ons achter onze e-mails, achter onze oppervlakkige ‘140 karakters contacten’ en gaan allemaal ons eigen gang in een steeds groter wordend isolement. Of vergissen we ons?
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerMalware ontdekt: hoe verder – tips voor de ‘rest of us’
Google ontdekte een stukje malware op deze site. Je krijgt een e-mail met een link die mij naar een niet bestaande pagina binnen Google leidde. Vervolgens komt een afschrikwekkend roodscherm tevoorschijn als je als bezoeker deze site wilt bezoeken met de melding dat het bezoekje wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de computer.
Lees meerWP Touch Pro 2.1 maakt webapps voor iPad mogelijk
Bijna en jaar geleden schreef ik een blogpost over WP Touch, toen nog verkerend in de 1.x versie. Inmiddels is versie 2.0 uit en staat met 2.1 een iPad versie in de steigers.
Lees meerDe relatie tussen Apple, Adobe en Microsoft
Als twee CEO’s van grote ondernemingen met elkaar praten, ontstaan er meteen flinke geruchten. Deze week dronken de beslissers van Adobe en Microsoft met elkaar een kop koffie. Meteen staan er diverse blogs vol met analyses.
Lees meerGaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?
Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Grafische groepen: de efficiency is ver te zoeken, kostenvoordeel zeer gering
Grafische groepen waren ooit een fenomeen om economische tegenslagen tegen te gaan. Schaalgrootte voordelen moesten resulteren in kostenreductie op het gebied van verkoop, administratie, innovatie en inkoop.
Lees meerReorganiseren van workflows blijft mensenwerk
Frequent kom ik situaties tegen waarbij workflows worden afgedaan als een technisch verschijnsel. Natuurlijk is automatisering een deel van het workflowproces, maar bij conflicten krijgt automatisering vaak de schuld terwijl de oorzaak gewoon ligt in de indeling van het werk.
Lees meerHyperlokale nieuwssites van nieuwsmarkt.nl voorzichtig van start
Met de vier gemeentes Velsen, Kaag en Braassem, Oosterhout en Barneveld heeft nieuwsmarkt.nl de voorzichtige eerste stapjes gezet in hyperlokaal nieuws. De vier sites zijn nog maar net in de lucht en vragen op veel punten nog aanpassingen.
Lees meerApple steeds groter
Het is natuurlijk maar net hoe je de grootte van een bedrijf meet, maar op de beurs groeit Apple gestaag en is hard op weg ’s werelds grootste bedrijf te worden. Analisten in de Verenigde Staten zeggen dat de waarde van Apple is gestegen tot 267 miljard dollar.
Lees meerApple ePaper Store heeft geen toekomst
Een on-line krantenwinkel volgens het iTunes en iBook Store model heeft geen toekomst. Muziek en boeken zijn incidentele producten, terwijl een krant een primaire dagelijkse behoefte is.
Lees meerPublishr publiceert lezenswaarige discussie over tijdschriften uitgaven op de iPad
Soms zijn stukken op blogs zodanig geschreven, dat ze gewoon roepen om discussie met de lezer. De iPad nodigt al snel uit tot discussie. Wereldwijd begint het besef door te dringen dat we te maken met een totaal nieuw apparaat met een totaal nieuwe beleving van content consumptie.
Lees meeriPad kranten en tijdschriften: mijn ‘apps’, mijn meningen…..
Ik heb inmiddels een iPad schermpje vol met wat ik noem ‘nieuws/magazines-apps’. In de afgelopen 4 weken heb ik links en rechts wat nationale en internationale ‘apps’ verzameld, die ten doel hebben de consument te voorzien van content.
Lees meer5: Martin de Boer van Albelli
In de laatste aflevering van 5, een serie programma’s opgezet door Adobe over de veranderingen in de publishing industrie, spreekt Ronnie Overgoor met Martin de Boer van Albelli.
Lees meerEinde ‘Het Gesprek’ jammer, maar onnodig
Het einde van de ‘zender’ Het Gesprek is een feit. De stekker gaat er definitief uit. Jammer? Zeker, maar onnodig omdat het concept tegen zeer lage kosten al veel eerder op het web voortgezet had kunnen worden.
Lees meerRembrandt Smids over transformatie van crossmediaal naar digitaal
Deze opvallende titel kwam ik met onderstaand filmpje tegen op Marketingsfacts. Een bijzondere visie over de huidige ontwikkelingen van crossmedia ten opzichte van een ‘digital only’ media landschap. Kijk en oordeel zelf.
Lees meeriRex maakt na lange tijd toch doorstart
Nadat de Eindhovens eReader fabrikant iRex Technologies eind juni failliet ging, leek het doek definitief gevallen voor de spin-off van Philips, die als zeer innovatief technologiebedrijf één van de eerste eReaders op de wereldwijde markt introduceerde.
Lees meer5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam
Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.
Lees meerKlein weekje verder met de iPad – mijn eerste ervaringen
Er is a vaak gezegd dat de iPad vooral een grote iPhone is. Natuurlijk weet elke iPad gebruiker dat die vergelijking op geen enkele wijze recht doet aan hetgeen een iPad werkelijk is. Wat mij wel opviel is dat de iPhone na gebruik van de iPad vooral zo klein is.
Lees meerIn de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders
Er ooit aan gedacht om als kersverse iPad eigenaar Apple aan te klagen omdat je niet echt langdurig boeken kunt lezen op de iPad, zoals op een eReader? Hier zouden we het niet gauw doen, maar in de VS schroomt men niet voor de gang naar de rechter. Een 18 pagina’s tellend document telt de aanklacht van 3 consumenten die niet tevreden zijn.
Lees meerFlipboard: social magazine met toekomst?
Kijk en oordeel zelf, is dit de weg die tijdschriften uitgevers (deels) voor zichzelf zien weggelegd?
Lees meerOok time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen
Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.
Lees meerUitgevers willen massaal aan de iPad – businessmodel vaak nog niet bekend
Afgelopen week werd ik gebeld door Tonie van Ringelestijn, freelance journalist en radiomaker. Hij vroeg naar mijn mening over de iPad in relatie tot enerzijds de komst van het hebbeding deze maand naar Nederland en de uitgevers die er producten voor zouden willen maken.
Lees meereReader ontwikkelaars met rug tegen de muur door iPad – prijsverlagingen enige redding?
Het lijkt erop dat eReader ontwikkelaars niets anders kunnen bedenken dan het apparaten tegen dumpprijzen aan te bieden. Sony, Amazon en Barnes & Noble komen met goedkope modellen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. In ons land biedt Aldi binnenkort een goedkope eReader aan vanuit haar supermarkt keten.
Lees meerLaptop weer gerepareerd, oma Mimi stond nog in de wachtrij
Een paar weken geleden ‘stierf’ mijn laptop en dus stond een weekendoverpeizing nog in de wachtrij. Twee van de drie aangeboden onderwerpen zijn ingehaald door de actualiteit. Maar oma Mimi wil ik jullie niet onthouden.
Lees meerAantal innovaties tijdens Keynote Steve Jobs overweldigend – maar mensen willen steeds meer vuurwerk
Gisteren zal de dynamiek in het Moscone in San Francisco weer voelbaar zijn geweest. Ontwikkelaars uit de hele wereld komen jaarlijks naar het WWDC (Word Wide Developers Conference) om allereerst de aftrap van CEO Steve Jobs te horen. De dagen erna zijn vooral zeer technisch.
Lees meerWat gaat Steve Jobs vandaag zeggen op WWDC?
Jaren geleden stonden alleen maar computers en Mac OS X in de schijnwerpers tijdens de nogal technische WWDC events van Apple in San Francisco. Tecnisch zal het zeker blijven, maar de aandacht van Jobs zal in hoofdzaak liggen bij de mobiele ontwikkelingen van Apple.
Lees meerMoeten oud PCM bestuurders geld terug betalen?
Wat gebeurt er in werkelijkheid met oud bestuurders bij een uitspraak van de Ondernemingskamer die teruggaat naar de periode 2004-2007? Op verzoek van NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en vakbond FNV Kiem werd een onderzoek gedaan. Uitspraak: ‘Onverantwoord ondernemerschap’.
Lees meerApple en Microsoft gaan stuivertje wisselen
De beurswaarden van Apple en Microsoft liggen inmiddels heel dicht bij elkaar. Sinds het jaar 2000 is de waarde van Apple tien keer over de kop gegaan, de waarde van Microsoft is in diezelfde periode 20% gedaald.
Lees meerDe rol van bureaus in in de media tarieven oorlog
Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.
Lees meerHeidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’
Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.
Lees meerOverstapjes tussen uitgevers en omroepwereld komen niet zo heel vaak voor
Enige jaren gelden maakte Joris van Heukeom de overstap van BNN naar DAG, het toenmalige fusiebedrijf tussen KPN en PCM. Echt gelukkig is hij daar nooit geweest en maakte later de overstap naar Ilse, het huidige Sanoma Digital. Per 1 juli vertrekt Jan Dijkgraaf van Audax naar PowNed.
Lees meerEerste rapport over gebruikerservaringen iPad
Het kon niet uitblijven, uiteraard zou de iPad wel aan één of ander vergaand en/of academisch onderzoek worden onderworpen. Op het eerste gezicht – ik heb het bijna 100 pagina’s ‘dikke’ document nog niet helemaal gelezen – zijn de onderzoekers nogal kristisch. Maar het rapport zou ook gelezen kunnen worden als een gids richting iPad versie 2.
Lees meerVertrek Pieter Broertjes genereert veel on-line herhaling
Het is opvallend deze middag, nog geen paar uur na de aankondiging van het vertrek van Pieter Broertjes, resulteert het ‘koekelen’ naar deze man in talloze berichten met dezelfde inhoud: Hij gaat weg bij de Volkskrant.
Lees meerMurdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorlopig
Murdoch verklaarde vandaag zo een 64.000 actieve gebruikers in ‘bezit’ te hebben voor de WSJ app op de iPad. Dat aantal is gescoord binnen één maand na verschijnen van de app in de AppStore.
Lees meerWaarom zou Roto Smeets overgenomen worden?
Waarom zou je een drukkerijgroep willen overnemen in tijden waarin schaalgrootte en centrale aansturing nauwelijks in meer rendement resulteren? Hooguit een korte termijn fnancieel belang, de zaak reorganiseren en dan weer doorverkopen.
Lees meer