Ondernemingen
WordCampNL 2012: 2 dagen volop WordPress inspiratie
Afgelopen zaterdag 24 maart startte de jaarlijkse Nederlandse editie van WordCamp, een inspirerend weekend WordPress kennis delen op alle mogelijke niveaus vanaf beginners tot en met plugin/theme ontwikkelaars.
Lees meerGeen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event
De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.
Lees meerBijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media
Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.
Lees meerNewMediaBrains schept duidelijkheid in dynamisch media landschap
Onder de titel ‘social media open’ zet NewMediaBrains uit Rotterdam een breed maar relevant programma neer, welke een perfecte weerspiegeling laat zien van het totale media landschap, waarbinnen vooral de relevantie van social media naast de bestaande mediakanalen een rol speelt.
Lees meerKranten en tijdschriften op tablet laten betrekkelijk weinig echte innovatie zien
Het blijft een beetje worstelen met de ‘conversie’ van papieren media naar tablets. Het lineaire lezen blijft uitgangspunt, de redactie bepaalt nog steeds de inhoud op basis van eigen inzicht, de klant heeft nauwelijks invloed en de apps verrassen niet.
Lees meerMac OS X 10.8 biedt applicatie integratie met iOS 5.x
Daar waar Microsoft Windows 8 zich – net zoals al zijn voorgangers – richt op het ‘puur’ zijn en blijven van een besturingssysteem, richt Apple aich met Mac OS X 10.8 zeer sterk op de applicatie integratie met iOS.
Lees meerWanneer ‘ruil’ je je eigen website in voor een Facebook pagina?
Het verbaast mij in hoge mate dat de populariteit van Facebook onder bedrijven zover gaat dat ze zelf de verwijzingen naar hun eigen homepage opgeven voor een pagina op Facebook.
Lees meerDeze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens
De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.
Lees meerBlueShots TV: Inspirerend gesprek met Matthijs van den Broek
Wie kent hem niet, Matthijs van den Broek, voorheen jaren het gezicht van Marketingfacts, nu werkend voor InSites. Luister naar de leuke vragen van Joris van Heukelom bij BlueShots TV, die de inspiratie van seconde tot seconde weet vast te houden.
Lees meerHoeveel Social Media wil je hebben?
Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.
Lees meerNederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer
Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.
Lees meerSteve Jobs leefde ‘binair’ in vrijwel alle opzichten
Hoe vat je een 700 pagina’s tellend boek samen over iemand die een onuitwisbare invloed heeft gehad en nog lang zal hebben op de wijze waarop we omgaan met onder andere technologie, verhalen, muziek, films en apps. Steve Jobs kon zich alles veroorloven, omdat hij slechts één ding miste: grijstinten.
Lees meerOpinieweekbladen vooral zoekende
Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Mijn herinneringen aan de periode uit de eerste 100 pagina’s van de biografie van Steve Jobs
Deze week kocht ik het boek ‘Steve Jobs – de biografie’, welke in ons land door uitgever Spectrum werd uitgegeven. Afgelopen maandag liep ik naar de lokale BRUNA. De welwillende verkoopster vroeg mij het woord ‘jobs’ te spellen. Ze had geen idee wie Steve Jobs was, de volgende dag lagen er enkele tientallen exemplaren van…
Lees meerZondagavondoverpeinzing: Weer aan de slag met mijn boek….
Eind november vorig jaar begon ik met mijn eerste boek, toen nog onder de titel ‘De Vierde Wereldoorlog’. Die titel bleek al te bestaan, niet zozeer in een gelijksoortig boek, maar voor mij voldoende aanleiding om een andere titel te kiezen. In januari van dit jaar ontbrak het mij na 21 hoofdstukken aan de inspiratie om door te gaan. Ik ken het proces van boeken schrijven niet, het zou immers mijn eerste volledig eigen boek worden, waarbij fictie en werkelijkheid in roman/thriller vorm elkaar zouden afwisselen. Wel wat veel voor een eerste boek….
Lees meerSteve Jobs: nog nooit was één mens zo onlosmakelijk verbonden met één merk
Gisteren overleed Steve Jobs op 56 jarige leeftijd. Hij zal wereldwijd gemist worden als één van de meest visionaire ondernemers in vooral de media- en entertainment industrie. De laatste jaren was zijn focus gericht op de consumentenmarkt, met de iPod, iTunes, iPhone en iPad als tegenwoordige kroonjuwelen.
Lees meerHet werd geen 5 maar 4s: wat is het marketingverschil?
Bij Apple hebben de marketeers naar alle waarschijnlijkheid lang met de nieuwe CEO Tim Cook om tafel gezeten om de lancering van de nieuwste iPhone het juiste ‘nummertje’ mee te geven in relatie tot de noviteiten die de populaire smartphone mee zou krijgen.
Lees meerGemeenteraad aan de iPad? Kluwer weet er wel ‘raad’ mee
Een ‘masterclass’ van een middagje voor bijna 700 euro om als raadslid leren om te gaan met je eigen meegebrachte iPad. Zo probeert uitgever Kluwer raadsleden over te halen om met geld van de belastingbetaler om te gaan met het meest hanteerbare en eenvoudige apparaat ooit. Een onderschatting van het niveau van raadsleden en een overschatting van de kennis en kunde die je in één middag denkt te kunnen overdragen.
Lees meerMultimedia, crossmedia en social media: van hype naar dagelijkse operatie
Het is bijna onwerkelijk dat het aantal social media experts zo explosief groeit. Misschien komt het door de enorme groei in ZZP’ers die als ‘goudzoekers’ een vak zoeken welke nog niet is uit ontwikkeld of misschien nog geen eens bestaat. Het is opvallend hoe de geschiedenis zich voor de derde keer herhaalt.
Lees meerDigitale veiligheid is een illusie
Ik woon vlakbij Beverwijk en in deze regio doen nogal wat verhalen de ronde rondom het Beverwijkse bedrijf Diginotar. Vrijwel iedereen kent de lokatie van het bedrijf, daar het tegenover het bekende Rodekruis Ziekenhuis is gelegen. Nee, geen televisieploegen voor de deur, het is er eerder eng stil.
Lees meerWiziApp WordPress plugin – native app van je weblog
Er zijn wel vaker pogingen ondernomen om via een on-line service in een paar stappen een native app te maken van je eigen website. Apple keurde de aangeboden apps meestal af, omdat zij van mening waren dat een weblog een app niet waardig zou zijn. Of dat nu veranderd is, weet ik niet. Maar WiziApp…
Lees meerVanaf 1989 actief met Apple
Steve Jobs heeft zijn taken als CEO neergelegd. Het zat er aan te komen, maar toch is zo een bericht altijd onverwacht. Twitter en talloze nieuwssites en weblogs zullen er ongetwijfeld aandacht aan besteden. Ik blik zelf terug vanaf 1989 toen ik binnen de muren van prepress bedrijf NEROC het bedrijfje Impacon opzette. We werden één van de Value Added Resellers van Apple.
Lees meerEnorme diversiteit browsegedrag maakt het de adverteerder moeilijker
Eenduidigheid van consument gedragingen bestaat al decennia niet meer. De tijd dat via slechts twee Nederlandse televisienetten het gedrag van de consument voorspelbaar was binnen de STER spotjes, ligt ver achter ons. Op het web ligt de snelheid van de versnippering nog hoger.
Lees meer‘Hype’: eenvoudig, compleet en zeer betaalbaar
Ja, je product ’tumult hype’ noemen lijkt mij een enorm risico. Maar deze app van voormalig Apple medewerkers Jonathan Deutsch en Ryan Nielsen, beiden behoorlijk betrokken bij zowel Mac OS X en verschillende Apple apps, is een doorbraak op het gebied van WYSIWYG HTML5 en CSS3.
Lees meerBoekhandel Borders in de VS sluit haar deuren
Het gaat dus gebeuren, wat sinds de uitvinding van de boekdrukkunst nooit voor mogelijk zou zijn gehouden: winkels sluiten omdat de consument boeken liever on-line koopt, digitale versies aanschaft of deze ‘gewoon’ illegaal kopieert. Toch daalt de omzet in het boekensegment nauwelijks en is daarmee binnen de diverse uitgeefsegmenten het meest stabiel.
Lees meerGrafisch icoon Tetterode verdwijnt uit Amsterdam
Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.
Lees meerNu.nl winnaar op alle platformen
Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist- zich in veel minder mate zien.
Lees meerZoektocht door Lion
Ik heb altijd moeite met de aanlokkelijke ‘250 nieuwe functies en/of verbeteringen’, die Apple keer op keer noemt bij het uitkomen van een nieuwe versie van Mac OS X. Ik kom doorgaans niet veel verder dan een stuk of 20, de rest zal dan wel ‘onder de motorkap zitten. Na een paar dagen toch heel wat leuke dingen gevonden.
Lees meerApple blijft onverminderd goed presteren
Het eigenzinnige Apple blijft onverminderd topprestaties neerzetten. Record na record wordt gebroken. In het gebroken boekjaar scoorde Apple in zijn derde kwartaal de beste resultaten ooit met een omzet van bijna 28,6 miljard dollar, een toename van 82% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Lees meerTerughoudendheid uitgevers bij verkopen losse artikelen via tablet houdt aan
Vorige week las ik een aardig artikel in Adformatie rondom het initiatief MyMagazine, een voorlopige werktitel van onder andere Marten Blankesteijn, die in samenwerking met verschillende marktpartijen een app wil gaan ontwikkelen waarmee lezers losse artikelen kunnen kopen van Nederlandse dagbladen en tijdschriften.
Lees meerVEA vernieuwt: voorbeeld voor andere van oorsprong 1.0 brancheorganisaties?
Afgelopen weekend las ik het verhaal van Simon Neefjes en Ralph Wisbrun, respectievelijk vice-voorzitter en voorzitter van VEA. Of die tweedeling wel zo vernieuwend is, mag u zelf beoordelen, maar het verhaal in Adformatie liet wel een noodzakelijk stuk fris optreden zien. • Beide bestuursleden zeggen in Adformatie artikel vooral niet stoffig te zijn De…
Lees meerApple komt met iCloud, iOS5 en Lion
Vandaag kondigde Steve Jobs drie belangrijke noviteiten aan op de eerste dag van het WWDC (World Wide Developers Conference) in Moscone San Francisco.
Lees meerNiets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..
Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.
Lees meerTweede GEA bijeenkomst gooit het roer om
Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.
Lees meerGraficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering
Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.
Lees meerOndanks gratis opensource is bouwen websites niet gratis
De vergratisering van de maatschappij door vele voor de afnemer onzichtbare businessmodellen, vergt behendig onderhandelen om uiteindelijk toch wel geld te gaan zien voor arbeid die verricht moet worden. Opensource is zo een voorbeeld: gratis software, maar hoe dan verder?
Lees meer‘De Laatste Krant’: DAG was geen bedrijf
Tot geen enkele andere conclusie kan je komen als je het boek van Bram Logger en Roelof de Vries leest. DAG was eerder een ongeleid projectiel, zowel PCM als KPN wisten er geen raad mee. Wel met fanatieke medewerkers op alle niveaus, maar geen enkele betrouwbare parameters om de bewegingen van DAG in de hand te houden.
Lees meerGEA start voorzichtig met initiatief van ‘Verenigde Raadsmannen’
Een ruime meerderheid van de 17 uitgenodige adviseurs kwam gisteren naar GEA in Weesp voor een eerste bijeenkomst om te praten over de situatie in de grafische industrie. De brief van GEA en Phaff en Partners sprak op voorhand al van een mogelijke vereniging van ‘Verenigde Raadsmannen’, maar zover zou het in ieder geval tijdens…
Lees meerSanoma vult crossmediale ambities verder in met overname commerciële zenders
Sanoma is er samen met Talpa in geslaagd om de zenders SBS6, NET5 en Veronica over te nemen. Al eerder voorspelde ik dat een overname door Sanoma voor de hand lag, gezien de ’thema kanalen’ die de uitgever al bezit in een aantal crossmediale omgevingen. Met de komst van 3 TV zenders is het ‘plaatje’ compleet.
Lees meerDe ‘Joost’-app: het vervolg (2)
Het heeft even geduurd, maar er is een app die grotendeels voldoet aan de wensen om als leerhulpmiddel via een iPad ondersteuning te geven aan kinderen/mensen met een communicatieprobleem, vooral op het gebied van praten. De brainstormsessie die we bij Veronica Concept Design enige weken geleden hebben gehouden, werd afgesloten met de conclusie dat we als groep eerst maar eens op zoek moesten naar mogelijk al bestaande oplossingen.
Lees meer