Gaat Google Microsoft te lijf?

Google gaat gestaag, maar soms bijna ongemerkt, Microsoft te lijf. Vandaag introduceerde het bedrijf ‘Google Apps Premier’, een verzameling on-line applicaties, die het in grote delen opneemt tegen Office en Office look-alikes. Gmail, GoogleTalk, Google Calendar, Doc & Spreadsheets, Page Creator en Start Page zijn on-line applicaties, die vooral zijn ongericht op ‘on-line delen’. Wat…

Lees meer

KPN voorzichtig van start met Mine

Alsof KPN er zelf nog niet zo heel veel vertrouwen in heeft, is in stilte de verkoop van Mine gestart. Een paar weken geleden is Mine te koop bij Primafoon. KPN zegt dat Mine grote potentie heeft, maar wil nog niet voor de zomer dit jaar beginnen met grote campagnes. Waarschijnlijk heeft KPN geleerd van…

Lees meer

Google en de ’traditionele’ uitgevers

Google heeft de rechtzaak die door 19 uitgevers was aangespannnen in Belgie over het gebruik van artikelen door Google verloren. De uitgevers hadden de zaak aangespannen omdat zij van mening waren dat het auteursrecht op deze wijze geschonden werd. De artikelen, die vaak op de sites van de uitgevers tegen betaling te lezen waren, waren…

Lees meer

ImageWorld: interface in crossmedia dienstverlening

Morgen in het Grafisch Weekblad door: Peter Luit Ik spreek met Peter van Teeseling van ImageWorld, gevestigd in het bedrijfspand van de SMG groep in Hasselt, waartoe naast Reproscan en Induro ook drukkerij Schuttersmagazijn behoort. ImageWorld bestaat sinds 2000 en heeft zijn oorsprong in Lelystad. Directeur is Peter van Teeseling, die bij toeval in het…

Lees meer

KPN en PCM: verschillen en overeenkomsten

Weer wordt het medialandschap geconfronteerd met een opmerkelijke aankondinging van twee bedrijven, die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Crossmedia brengt ze bijeen, er onstaat een nieuw idee, een nieuw businessmodel, een nieuwe markt voor beiden. Staat media consumerend Nederland hierop te wachten, een paar weken nadat ‘De Pers’ zijn entree deed in het voor ons betrekkelijk kleine land al royaal gevulde domein aan gratis dagbladen (met een PDF’je op het web….)

Lees meer

The Venice Project heet voortaan… Joost

Skype-oprichters Niklas Zennström en Janus Friis lijken een nieuwe troef in handen te hebben om televisie op internet een totaal nieuwe impuls te geven. De naam die het Venice Project heeft gekregen is wel heel erg Nederland: Joost. Op Joost moet later dit jaar een TV kanaal van start gaan. Momenteel wordt er volop getest…

Lees meer

Ziet Philips niets meer in digitaal papier?

Philips verkoopt zijn ‘digitaal papier’ bedrijf Polymer Vision aan een Luxemburgse investeerder. Het Eindhovense bedrijf zegt binnenkort het oprolbare schermpje (waarvan digitaal papier de basis vormt) massaal op de markt te willen gaan brengen.

Lees meer

Hoe verkoop je een Spyker of een schoolagenda?

Volgende maand in het Grafisch Weekblad Reproka zette in 2001 eigen ontwerpbureau op Voor Peter van Breugel is crossmedia een nietszeggende term. Dat zijn klanten bij hem voor meerdere media uitingen komen, lag al verborgen in de historie van het bedrijf Reproka in Amersfoort. Reproka bestaat al 61 jaar en is de afkorting voor ‘Repro…

Lees meer

Google lanceert on-line ‘Office’

Al langer geleden werd op verschillende weblogs gesproken over ‘Office’ achtige software, welke Google on-line gratis ter beschikking zou stellen. Inmiddels is het zover. Een werkelijk complete on-line tekstverwerker en spreadsheet zijn nu on-line beschikbaar. Dus overal je documenten ter beschkking, maar ook binnen ‘werkgroepen’ samen aan documenten werken. Met wat eenvoudige testjes blijkt het…

Lees meer

Google koopt YouTube voor 1,65 miljard dollar

User Generated Content is kennelijk hot, of er is sprake van een hype, die straks weer als luchtbalon uit elkaar klapt. Maar feit is dat Google zonder enige aarzeling deze week YouTube heeft gekocht voor een astronomisch bedrag van 1,65 miljard dollar. En in feite voor ‘slechts’ een website, waar consumenten filmpjes kunnen plaatsen. YouTube…

Lees meer