Mobiel
Apple verkoopt Time Magazine – iPad versie – voor €3,99 per stuk
De eerste bezitter van de iPad kunnen probleemloos terecht in de iTunes AppStore om daar de eerste iPad versie te kopen van Times Magazine. Je legt natuurlijk – zonder na te denken – die €3,99 al snel neer, maar je vraagt je dan vervolgens af wat je gekregen hebt.
Lees meerNOS kan geen geld vragen voor mobiele applicaties
De NOS zegt te stoppen met het maken van verschillende dedicated mobiele applicaties. Ze geven als reden op dat te doen omdat het allemaal te duur is. De werkelijkheid is echter gelegen in het feit dat het eventuele geld welke zij zouden kunnen vragen bij de verkoop van apps niet bij de NOS terechtkomt, maar bij de STER.
Lees meeriPad review bij PC Magazine
Het mag dan vandaag 1 april zijn – dus kan onderstaand filmpje een grap zijn – maar het ziet er in ieder geval veelbelovend uit: een eerste echte live review van de iPad, door PC Magazine.
Lees meeriPhone gebruikers willen betalen voor apps en content – maar niet teveel
Volgens een onderzoek van Mplayit, een op Facebook gebaseerde ‘mobile app store’ willen vooral iPhone gebruikers best betalen voor zowel apps als online content. Van de drie onderzochte platformen (iPhone, Android, BlackBerry), blijken de iPhone gebruikers hun portemonnee het makkelijkst open te trekken.
Lees meerNRC laat iPad app simulatie zien
Applicaties die nu al gereed zijn voor de iPad kunnen met de laatste SDK (software Development Kit) prima worden getoond met de iPhone Simulator, die nu ook iPad simulatie ondersteunt. NRC plaatste vandaag haar visie op de iPad in een lange rij van andere wereldwijde kranten en tijdschriften. Kijk en oordeel zelf.
Lees meerHTML5 webapps – op den duur – breed toepasbaar over meerdere mobiele platformen
Het is zeker dat we in het mobiele speelveld geconfronteerd blijven met een grote diversiteit aan besturingsplatformen. Het maken van crossplatform applicaties is altijd een compromis. HTML5 is een stukje van de puzzel, waarmee ‘rijke’ webapps gemaakt kunnen worden, die zowel voor- als nadelen hebben.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerBoeken van project Gutenberg gratis op de iPad – deal is niet exclusief
Ook de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.
Lees meerApple iAd advertentiesysteem voor de iPad?
Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Lees meerVan den Berg stapt in iPhone app – innovatieve stap drukkerijbedrijf
Drukkerij bedrijf van den Berg uit Maarn heeft in samenwerking met 4net een iPhone applicatie ontwikkeld voor de verzending van ansichtkaarten vanaf de iPhone. Volgens Erik van den Berg is dit een logische stap in de verbreding van web-to-print diensten. Nieuw is de focus op de consument.
Lees meerGrote verscheidenheid aan visies bij eerste e-reading event in Eindhoven
Uitgever Jakajima was bij monde van Pieter Hermans blij verrast met de enorme opkomst bij deze eerste editie van het e-reading event. Het onderwerp trok zo een 400 deelnemers naar de high-tech campus in Eindhoven.
Lees meerVisie over de krant door Birgit Donker, Willem Sijthoff en Bart Brouwers
De krant wordt geplaagd. Het medium papier wordt door critici bijna lachwekkend met de nek aangekeken. Hoe kijken prominente spelers uit de markt tegen deze ontwikkeling aan? Is het papieren krantentijdperk met de komst van digitaal voorgoed teneinde?
Lees meerLeesbeleving eReaders versus iPad plaatst eReaders in smal(ler), maar nog steeds aantrekkelijk marktsegment
Velen zien de iPad niet als een eReader, maar als een compleet nieuwe beleving van content consumptie. De eReader had van oorsprong tot doel de leesbeleving van papier over te brengen door middel van de eInk technologie, een volledig stilstaand beeld, welke sterke overeekomsten vertoont met papier.
Lees meerWebsites op iPad zijn zonder aanpassing prima leesbaar
Op de iPhone Simulator in de nieuwste SDK versie, is ook de iPad als device te kiezen, met daarin een beperkt aantal applicaties, waaronder Safari. Daarmee is goed te bekijken hoe bestaande websites zich op de iPad gedragen.
Lees meerReadershouse Brand Media stapt in iPad
Kees Beudeker, CEO van Readershouse Brand Media deed deze week nog redelijk terughoudend tijdens het Netwerk023 event over zijn iPad ambities. Maar zittend naast Gijs Vroom, uitgever van Emerce, moet dat geleid hebben tot het artikel dat vandaag bij Emerce verscheen.
Lees meerNetwerk023 in teken van iPad en de kansen en mogelijkheden voor uitgevers
Gisteren kwamen zo een 90 Haarlemse media professionals af op de Netwerk023 netwerkbijeenkomst, waar een panel van deskundigen hun visie gaven op de komst van de iPad.
Lees meerMobiele platformen zullen verschillende besturingssystemen blijven houden
De monopolie van Microsoft op besturingssoftware voor PC’s, is een eenmalig succes (geweest). Ontwikkelaars van mobiele apparaten zoals smartphones en eReaders zullen deze positie niet toelaten en bieden de koper daarmee een veel bredere keuze. Maar is deze diversiteit wel bevordelijk voor het universele gebruik van applicaties?
Lees meerOok Telegraaf maakt ‘ambitiefilmpje’ rondom iPad
Uitgever Telegraaf heeft in navolging van Wired en Sports Illustrated haar ambities ‘verfilmd’ ten aanzien van ‘digitaal lezen’. Hoe de werkelijkheid er uit zal gaan zien, is een kwestie van tijd. Maar dit type filmpjes doen vermoeden dat zowel kranten als tijdschriften staan voor een enorme doorbraak in lezen 2.0.
Lees meerCommercial iPad in HTML5 mode op YouTube, embed nog als Flash
De eerste commercial van de iPad van Apple staat in HTML5 mode op YouTube. Onderstaande embed is echter nog in Flash mode, waarbij ik moet toegeven dat deze kwaliteit een stukje beter is.
Lees meerMicrosoft gaat zich ook bewegen op eReader/tablet markt
In de al overvolle markt van eReaders/tablets lijkt ook Microsoft zich te willen gaan bewegen. Met een dualscreen-pen based uitvoering hoopt Microsoft het succes van de iPad te evenaren. Van de iPad werd overigens bekend dat ons land voorlopig nog niet aan de beurt is voor de initiële uitrol.
Lees meerInspirerende bijeenkomst 3D platform
Vamiddag deed Ferdinand Sennema de aftrap voor een kleine 50 deelnemers, die interesse toonden in het onderwerp ‘Nieuwsconsumptie op de mobiele telefoon’. De aanwezigen werden getrakteerd op meerdere visies, ingegeven door uitgeef professionals, onderzoekers en bouwers van mobiele applicaties. De iPhone leek dominant centraal te staan.
Lees meerOver Flash, QuickTime, HTML5, SilverLight en MP4
Erg technisch is het wel, dus misschien moet je dit filmpje wel twee keer beluisteren om het allemaal te begrijpen, maar Daniel Eran Dilger doet een goede poging uit te leggen waarom Adobe en Apple het niet zo met elkaar kunnen vinden.
Lees meeriPhone motor om te betalen voor content
Omdat betalen via de iPhone zo makkelijk is, hebben bezitters van dit toestel geen moeite – meer – voor het betalen van apps, ook wanneer deze app gericht is op het in-app kopen van content.
Lees meerXML als basis van uitgeefproces voor crossmediale producties
Deze week werd ik geattendeerd op een alleraardigst artikel rondom de aanmaak van geschikte files voor eReaders. In dat artikel werd met nogal wat reacties gewezen op het inrichten van de juiste workflow voor dit nieuwe fenomeen, waar uitgevers – de één wel, de ander niet – hun nieuwe geld mee zouden kunnen gaan verdienen.
Lees meerTijdschriftenuitgever Wired gelooft in tablet met Adobe AIR technologie
Wired slaat met haar op handen zijnde digitale magazine op een tablet een geheel andere weg in dan je binnen de huidige technologische ontwikkelingen zou denken. Wired lijkt namelijk te gaan voor een – nog niet bestaande? – eReader met Adobe AIR technologie.
Lees meerMicrosoft toont weer lef op mobiele markt – mislukking Mobile 6.5 snel vergeten
Barcelona zorgt voor een paar verrassingen. Waren het gisteren een aantal grote telco’s en een aantal fabrikanten van smartphones die openlijk de Apple AppStore met een open platform willen gaan beconcurreren, vandaag is het Microsoft die met Windows Phone 7 Series, een nieuw besturings systeem introduceert.
Lees meerTelecom bedrijven onterecht bang voor opkomst iPhone
Steve Jobs heeft nooit beweerd markleider te willen worden in de mobile smartphone markt. Dat een groot aantal telecombedrijven een open platform willen ontwikkelen om de opkomst van apps te willen steunen, is geeen bedreiging voor Apple, maar juist een ondersteuning.
Lees meerYouTube 5 jaar – hoe nu verder?
YouTube registreerde gisteren precies 5 jaar geleden haar domeinnaam, op 23 april 2005 werd de site gelanceerd. Dagelijkse kijken miljoenen mensen naar een bijna niet voor te stellen aanbod aan filmpjes. Elke minuut wordt er voor 20 uur nieuw materiaal geupload.
Lees meerBij Amazon verhoogde inzet op nieuwe Kindle – kleur is volgende logische stap
Het geloof in eReaders of tablets lijkt in ieder geval bij de ontwikkelaars de versnelling een tandje hoger te zetten. Amazon zet alles op alles om te voorkomen dat Apple met de iPad het succes gaat scoren wat Amazon naar eigen zeggen nu bezit. Amazon goes color.
Lees meeriPhone markt kan veel groter – waarom doet Apple niets?
De huidige iPhone met hier en daar een paar modificaties in hardware en software bestaat nu sinds de zomer van 2007. Eigenlijk wonderlijk dat de iPhone in die verschijning het zo lang volhoudt in een overvolle markt waar bijna wekelijks nieuwe toestellen verschijnen.
Lees meer3D organiseert middag over nieuwsvoorziening via mobiele apps.
Op 24 februari wordt in het kader van het 3D programma een middagbijeenkomst gehouden over de ontwikkeling, productie en het gebruik van mobiele applicaties in het kader van de dagelijkse nieuwsvoorzining. De bijeenkomst vindt plaats in Stadskasteel Ouddaen in het centrum van Utrecht.
Lees meerWalt Mossberg over de iPad
Walt Mossberg is bekend van zijn technologie reviews in de Wall Street Journal en heeft zijn eigen column All Things Digital. Hij was aanwezig op de iPad presentatie en sprak – zonder vooraf afgesproken script – met Steve Jobs.
Lees meerDwingt Apple Adobe tot einde Flash – niet erg waarschijnlijk
Ondanks het feit dat Apple en Google momenteel niet de grootste vrienden zijn, gaan zij wel samen op in de ‘strijd’ tegen Adobe om Flash te weren in audiovisuele content. Google wil HTML 5 gaan ondersteunen in YouTube, welke H.264 ondersteunt in het afspelen van content. Ook Vimeo overweegt dit te doen.
Lees meerWet op de vaste boekenprijs (Wvbp) ter discussie
Minister Plasterk wil een studie laten uitvoeren op de werking van de wet op de vaste boekeprijs op eBooks. Verschillende organisaties hebben al standpunten ingenomen, waaronder de KVB (Koninklijke Vereniging van het Boekenvak) en het NUV (Nederlands Uitgeversverbond).
Lees meerCentraal Boekhuis zoekt nieuwe business
Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.
Lees meerMijn eerste reactie op de iPad
Natuurlijk zou ik Apple’s nieuwste product meteen willen bestellen en proberen, maar dat duurt nog wel even. De belangstelling voor Jobs zijn keynote was gisteren – zoals we gewend zijn – wederom goed voor een enorme hoeveelheid internetverkeer wereldwijd.
Lees meerAmazon gaat Kindle ontwikkelaars ondersteunen met KDK
Het kon niet uitblijven dat er uiteindelijk ook een applicatie ontwikkel platform zou komen voor eReaders. Amazon kondigde onlangs de beta versie van de KDK (Kindle Developer Kit) aan. Applicatie ontwikkelaars gaan met 70% van de inkomsten naar huis, Amazon houdt 30% achter.
Lees meerPrint-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website
Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.
Lees meerDigitaal ‘papier’ zoals het eigenlijk bedoeld is (2)
Begin januari werd hier al een eerste artikel geplaatst over digitaal papier, zoals het oorspronkelijk bedoeld was, ter vervanging van gewoon papier. LG Display toonde gisteren een 25 x 40 cm groot ‘vel papier’ met en dikte van 0,3 mm.
Lees meerNederlands Liquavista toont full-color eReader
Het aantal filmpjes over nieuwe eReader producten vanaf de vorige week gehouden CES in Las Vegas lijkt geen einde te kennen. Onderstaand filmpje geeft een goede indruk van de eReader van Liquivista, welke niet gebaseerd is op de traditionele eInk technologie, maar de electro-wetting technologie
Lees meer