Mobiel
Morgen Vrij Nederland als iPad app
Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.
Lees meerSamsung zegt eerste miljoen Galaxy Tabs in 2 maanden te hebben verkocht
Terwijl iedereen in het mobiele segment verwachtte dat de winkels tegen Kerst vol zouden liggen met iPad concurrenten, blijkt eigenlijk alleen Samsung het grote publiek te bereiken. Ook in ons land wordt via verschillende kanalen reclame gemaakt voor de 7″ tablet.
Lees meerTijdschriften uitgevers zijn zoekende op tablet gebied
Het mag er door de onophoudende stroom aan ‘apps’ voor de iPad op lijken dat tijdschriften uitgevers precies weten wat ze doen, uit onderzoek blijkt dat hetgeen nu ontwikkeld wordt, vrijwel allemaal voorzichtige experimenten zijn.
Lees meerVolop geruchten rondom volgende iPad versie
Aanvankelijk beweerde ik dat ik het zou volhouden om niet de eerste iPad te kopen, wetende dat de volgende al die doorzichtige ‘gebreken’ niet meer zou hebben. Ik besloot toch tot aankoop over te gaan, heb veel geleerd, maar kijk met spanning uit naar versie 2.
Lees meerFD iPad app met printversie als uitgangspunt
In tegenstelling tot de iPhone app heeft FD gekozen voor het downloaden van de print versie met een doorklikoptie per artikel. De app is eenvoudig qua opzet maar voor de gemiddelde FD lezer zeker functioneel.
Lees meerDZone voor iPad: als eerste in ons land geproduceerd met Adobe Publishing Suite
Hoofdredacteur Hans Frederiks had het mij al een beetje ingefluisterd: ‘DZone zou de stap richting iPad zetten met de Adobe Publishing Suite’. Voor hem geen rare keuze, gezien zijn jaren lange relatie met Adobe.
Lees meerTot nu toe verdeelde ervaringen met Magzine.nu en MagWorld
Er verschijnen steeds vaker ‘koop-apps’ die de AppStore van Apple omzeilen. Op krantengbebied kwam deze week PressReader beschikbaar, voor tijdschriften zijn Magzine.nu en MagWorld van AKO twee voorbeelden, met een maandje ervaring.
Lees meerDagblad De Pers met web-app: juiste benadering?
Wat doet een krantenuitgever van een gratis krant met de iPad? Op basis van het vorige artikel zou een native app al gauw 100.000 euro kunnen gaan kosten. Dagblad De Pers koos voor een veel goedkopere web-app.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Wat mag een app kosten?
Deze vraag is onderwerp van veel speculaties. Zeker in deze tijd waarin de ene app de andere opvolgt. Het aanbod is een wild-west avontuur, vergelijkbaar met het begin van het internet tijdperk.
Lees meerVrij Nederland vanaf half december op de iPad verkrijgbaar
Tijdschriftenuitgevers staan in de rij bij Apple om hun app goedgekeurd te krijgen. De druk om er ook bij te horen neemt onwerkelijke trekjes aan. We zijn nog maar net enkele maanden ‘onderweg’ met een allereerste versie van een tablet.
Lees meerUitgevers vaak bang om consument te laten betalen
Eigenlijk te gek voor woorden dat er onderzoek gedaan moet worden naar de bereidheid bij consumenten om te betalen voor teksten en beelden binnen het nieuwssegment. We betalen – met een oogluikend deel illegaliteit – voor games, muziek, films en apps, maar uitgevers hebben eind vorige eeuw zelf de blunder gemaakt teksten en beelden gratis op het web te zetten.
Lees meerCustomer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meerSocial Media verkeert nog teveel in spagaat van onsamenhangende gereedschappen
Natuurlijk kunnen vele gereedschapjes aan elkaar verbonden worden binnen de vele social media kanalen. Sommigen doen dat zelfs ongemerkt, voor andere verbindingen moet je als gebruiker wat doen.
Lees meerKan alleen Rupert Murdoch wat nieuws verzinnen?
Links en rechts rollen de berichten binnen over ‘Daily’, een ’tablet-only’ ‘krant’, welke eind deze maand het levenslicht moet gaan zien. De ideetjes zijn afkomstig van niemand minder dan Rupert Murdoch en Steve Jobs.
Lees meerNieuwsmarkt vraagt NUV om mee te werken aan marktonderzoek
In het kader van het onderzoek naar bewegingen van uitgevers in het mobiele segment, welke Nieuwsmarkt uitvoert in samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Pers, is het Nederlandse Uitgevers Verbond gevraagd hun leden op te roepen om mee te doen aan het onderzoek.
Lees meerE Ink met full color – eReaders vechten terug
E Ink is bepaald nog niet uitgespeeld in het speelveld van eReaders. De in het ‘verdomhoekje’ geraakte leesplankjes na de komst van de iPad zouden met fullcolor een inhaalslag kunnen maken. Of is het te laat?
Lees meerToekomst van dedicated web-CMS omgevingen bij uitgevers
Met de overstap bij NRC naar WordPress is de vraag gerechtvaardigd of grotere dedicated web-CMS omgevingen nog wel toekomst hebben bij uitgeverijen. Waar zitten de verschillen?
Lees meerNRC naar WordPress omgeving en iPad bij abonnement
WordPress wordt steeds vaker ontdekt door grotere organisaties als web platform. Hogere bezoekers aantallen zijn bij de juiste configuratie (plug-ins en server instellingen) al lang geen probleem meer.
Lees meerFilteren en push notificaties – de verschillende manieren
In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.
Lees meerRecent onderzoek naar advertenties op tablets door Nielsen en Rhythm NewMedia
Amerikaans onderzoek door Nielsen onder 5000 consumenten met in totaal 54 verschillende smartphones, tablets en/of eReaders, laat zien dat met name iPad gebruikers langer content consumeren en advertenties meer waarderen wanneer ze als ‘verrijkte’ content worden aangeboden.
Lees meerBundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish
Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.
Lees meerInspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers
De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’
Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.
Lees meerHeeeeeel grote iPhone
Zo heel af en toe kom je filmpjes tegen, die je eigenlijk zonder commentaar moet plaatsen. Dus kijk en oordeel zelf. Wie ziet de toepassingen?
Lees meerUitgevers congressen tonen ‘paniek’ rondom iPad als uitgeefproduct
Het is druk met maar liefst 3 congressen rondom uitgeven in één week tijd. InCT startte gisteren met ‘InCTSpiratie’, vandaag volgde de ‘Nationale Uitgeefdag’ en komende dinsdag het congres ‘Media in Beweging’.
Lees meerAantal HTML5 ontwikkelgereedschappen voor webapps neemt snel toe
Deze week attendeerde @philipplotnikov mij op het Sencha ontwikkelplatform voor het maken van HTML5 webapps voor iPhone en iPad. Een verrassend aantal voorbeelden liet zien dat het ‘gat’ tussen native en webapp steeds verder gedicht wordt.
Lees meerIs discussie eReader versus iPad relevant?
De aandacht voor eReaders is met de komst van de iPad enorm afgenomen. Op menig congres wordt de stelling ‘de eReader gaat het niet worden’ met het grootste gemak van de wereld neergezet.
Lees meerBoeken op de iPad publiceren met open HPUB standaard
Drie jonge ontwikkelaars uit Italië zijn een opensource project gestart voor het maken en publiceren van eBooks op de iPad. De techniek is gebaseerd op HTML5, maar maakt van de content wel een native app volgens de richtlijnen van Apple.
Lees meerTimes en Sunday Times leveren in op bezoekersaantallen na ‘pay-wall’
Vier maanden geleden ‘verdwenen’ Times en Sunday Times achter een zogenaamde ‘betaalmuur’ Sindsdien is het aantal bezoekers met 87% gedaald.
Lees meerEcht alleen maar voor technisch geïnteresseerden in iPhone/iPad webapps
Ga vooral niet kijken naar onderstaande filmpjes als je geen interesse hebt in webapp ontwikkelingen. Want ze geven een stuk technische uitleg over het gebruik van o.a. CSS’en voor iPhone en iPad en vormen de basis voor het maken van eigen webapps.
Lees meerHDC media dubbel beleid in mobiel: webapp en native
HDC media, onderdeel van de Telegraaf, met een aantal regionale titels maakt ook zijn eerste stappen op het gebied van mobiel. De uitgever maakt daarbij de keuze zowel (gratis) webapps te leveren als een (betaalde) iPhone app.
Lees meerHP gaat met Slate 500 gokken op zakelijke markt
De Slate 500 gaat 800 dollar kosten, vergelijkbaar met het duurste model van de iPad serie van Apple. HP zegt de concurrentie met de iPad aan te willen gaan, maar richt zich voorlopig op de zakelijke markt. In 2011 moet een consumentenversie verschijnen onder webOS van Palm.
Lees meerStarbucks is ontzettend goed in marketing
MyStarBucksIdeas.com is wereldwijd een bekend verschijnsel van customer driven marketing. Zoals de Amerikaanse koffieketen dat doet, is wat mij betreft ongekend slim, maar tegelijk ook eigenlijk supereenvoudig: ‘Denk aan je klant’.
Lees meerNOOK Color tussen eReader en tablet
Barnes & Noble brengt een nieuwe versie van haar ‘NOOK’ op de markt op basis van een 7″ LCD scherm. De boekhandelaar lijkt niet te willen wachten op fullcolor eInk, hetgeen voor de leesbeleving van met name boeken uitstekend zou zijn.
Lees meerAssociated Press experimenteert met webapp
Via @gietim kreeg ik gisteren een linkje doorgestuurd waaruit bleek dat AP bezig is met een webapp experiment. De basis is gebouwd rondom jQuery, althans dat is uit de source op te maken, zelf spreekt AP van een HTML5 experiment.
Lees meerBijenkorf ‘appje’ – of u even 74MB wilt downloaden
Niet voor niets ben ik deze week met de nieuwe poll begonnen over de toekomst van mobiele applicaties. Ik sprak afgelopen week met een grote Amerikaanse uitgever, die zei: ‘Ik hoop dat het allemaal wat spannender wordt dan off-line content apps met vele tientallen MB’s als download’.
Lees meerGewend aan de iPad – hoe gaan we tegen de rest aankijken?
Ik merk het al in mijn dagelijkse contacten met uitgevers, brandowners/adverteerders en productiebedrijven. De iPad ligt vaak een tikkie provocerend op tafel, met zoiets van: ‘Kijk, ik heb er ook één, dus ik ben op de hoogte’. Hoe nu verder?
Lees meerNieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties
Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerEerste ervaringen met WP Touch Pro voor iPad
Bij Bravenewcode wordt keihard gewerkt aan de nieuwste versie van WP Touch Pro. Support voor de iPad staat daarbij centraal. Ik kreeg vanochtend één van de eerste beta’s gepresenteerd. De eerste indrukken.
Lees meer