Mobiel
Immovator over bewegingen in tablets markt
Monique van Dusseldorp zal het zeker bewust hebben gedaan, een rood papieren ‘schrijfboekje’ kiezen als leidraad voor haar rol als dagvoorzitter. Een iPad kiezen zou te voor de hand hebben gelegen. Dus een knipoog naar de papieren media, maar of iedereen dat in de goed gevulde studio in Hilversum door had, is de vraag.
Lees meerNOS met webapp: live NOS Journaal streeft kranten voorbij
Dat NOS al snel voor haar belangrijkste mobiele toepassingen zou afstappen van native apps, was al bekend. Gisteren lanceerde de NOS de mobiele site (webapp) m.nos.nl. Knap stukje werk, waarbij vooral veel krantenredacties het nakijken hebben. Eigen schuld volgens NOS directeur Jan de Jong.
Lees meerDeal Skype vooral strategisch: meeste klanten zijn nog niets waard
Microsoft neemt Skype over voor een hoog bedrag, inclusief de schulden die Skype. Dat miljarenden worden betaald voor een bedrijf met eveneens miljarden schuld lijkt wel op een tweede ‘internet gekte’ na de eerste internet bubbel begin dit millennium.
Lees meerIs Woodwing (al) in de positie om een standaard neer te zetten?
Het is een feit dat Woodwing uit Zaamdam een ongekend belangrijke positie inneemt in publicatieprocessen bij vooral de wat grotere uitgevers. De iPad oplossing die het bedrijf ontwikkelde, heeft zondermeer een versnelling gebracht in de ontwikkeling van het consumeren van vooral tijdschriften content op de iPad.
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerTweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich
Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.
Lees meerPush notifications houden aandacht voor apps vast
Er is nog weinig bekend over de acceptatie van push notifications vanuit apps, die breaking news leveren. Deze berichtjes kunnen naar wens worden ingeschakeld door de gebruiker, soms voorzien van een filter op basis van een selectie van type berichten. Traditionele uitgevers maken nauwelijks gebruik van dit mechanisme, ‘on-line only’ uitgevers doen het juist wel.…
Lees meerEten 2.0 in Rotterdam
Lekker Japans eten bij Izkaya aan de Lijnbaan in Rotterdam kan je tegenwoordig ook doen in slecht gezelschap. Als je je verveelt, dan kan je openlijk via je ‘eigen tablet tafel’ lekker browsen, nadat je je hapjes hebt besteld.Kijk en oordeel zelf of deze wijze van bestellen 2.0 het plezier in eten 2.0 werkelijk verhoogt: ‘Nooit meer een ober aan je tafel, die vraagt of het smaakt.’
Lees meerAdvertenties in iPad magazines converteren snel, aandacht voor redactionele content blijft achter
Magazines op een iPad zetten volgens onderzoek sneller aan tot kopen, omdat de virtuele winkel slechts een vingerklik is verwijderd. Mooi voor adverteerders, maar de lezer is daarmee ook ‘weg’ van het magazine, minder goed voor uitgevers.
Lees meerCMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien
Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.
Lees meerVandaag bijeenkomst over mogelijke standaarden in tablet publishing
Al eerder schreef ik een inleiding over de al dan niet zinnige zoektocht naar standaarden voor tablet publishing. Inmiddels is het speelveld behoorlijk gevuld met diverse typen ’tablet-content-applicatie-generatoren’. Toch komt dinsdag 8 maart een kleine groep specialisten uit met name de publiekstijdschriften bijeen om de loep onder al deze tools te leggen en te bezien…
Lees meerBedrag van 14.000 euro verwarrend
Publishr en Mediatest deden een onderzoek naar mobiele apps onder uitgevers. Altijd verwarrend om met een gemiddeld bedrag de kop van het artikel neer te zetten. Wat zegt die 14.000 euro?
Lees meeriPad2: het is spannend in San Francisco
We zijn op dit moment (18:40 NL tijd) nog 20 minuten verwijderd van de aankondiging van de iPad2. Zodra de meeste gegevens bekend zijn, dan zal ik ze op deze plek publiceren. Het moet spannend zijn (inmiddels geweest) in Moscone San Francisco.
Lees meereReading event toevallig groots succes
Organisator Pieter Hermans, directeur van uitgever Jakajima, kon zich het succes van de eerste editie van het e-reading event van vorig jaar nauwelijks voorstellen. Zelf zegt hij dat het een toevallige samenloop was van een aantal juiste dingen op het juiste moment. Dit jaar de tweede editie.
Lees meerZolang consument niet klaagt, blijft Apple’s positie vrijwel onaangetast
Deze week las ik een artikel van Martin Thomas van The Independent. De Pers zette er afgelopen woensdag een vertaling van in hun krant. De nodige kanttekeningen.
Lees meerCorning.com presenteert toekomstige display technieken
Onderstaand filmpje doet erg futuristisch aan, als het gaat om de verwerking van data in ons huis, in onze auto en op ons werk. Maar volgens het Amerikaanse bedrijf Corning ligt onderstaande toekomst dichterbij dan wij zelf zouden kunnen vermoeden.
Lees meerDataverkeer via telefoonnet in 2016 groter dan spraakverkeer
Dat is de verwachting van Ulf Ewaldsson van de Zweedse netwerkfabrikant Ericsson. Inmiddels wordt al 30% van het draadloze netwerk, ooit bedoeld om te bellen, nu gebruikt voor dataverkeer.
Lees meerGoogle mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers
De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met ‘digitale betaal systeempjes’. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.
Lees meerWat is de toekomst van mobiel adverteren?
Ik zit met een vraag en misschien weet u als lezer het antwoord wel. Met inmiddels vele tientallen apps aan boord van mijn iPhone en iPad valt het mij toch op dat het aandeel advertenties voorlopig nog steeds redelijk beperkt is. Hoe komt dat?
Lees meerHTC Primeur op Mobile World Congress Barcelona
De komende dagen zullen wereldwijd de aankondigingen van nieuwe tablets ons netvlid zondermeer bereiken. In dat rijtje hoort zeker HTC thuis, waarover al veel langer geruchten bestonden over een in ontwikkelingen zijnde tablet.
Lees meerWie gaat wie redden in het spel van Nokia en Microsoft?
Beter is de vraag: ‘Wat is er te winnen, als beiden zeggen de strijd te willen aanbinden met Android en Apple?’ Beiden zeggen een nieuw wereldwijd ecosysteem voor mobiel te willen neerzetten. Mooi doel, maar wie is de klant van zo een systeem?
Lees meerHP TouchPad net zo groot als iPad
Gisteren verscheen de lang verwachte TouchPad van HP/Palm op de markt. Met de komst van de TouchPad doet een derde besturingssysteem naast iOS en Android haar intrede in de tabletmarkt. HP nam Palm over, welke het WebOS heeft ontwikkeld.
Lees meerMini-beurs/event Digimedia van 7 tot 9 april
Digimedia heet het kleine event welke van 7 tot 9 april aanstaande wordt gehouden in slechst één halletje van het enorme grote Messe complex in Düsseldorf. Traditionele grafische vakbeurzen nemen het gehele terrein in beslag.
Lees meerEerste ervaringen met een Galaxy Tab 3G 16GB
Nee, ik heb de vermeende iPad killer niet zelf gekocht. Een vriend van mij – Ton Ensink – heeft na uitgebreid onderzoek zijn eigen keuze – nee, niet beïnvloed – gemaakt voor de tablet van Samsung. Zijn eerste ervaringen.
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerIs een standaard voor tablet-publishing wel zo wenselijk?
Uitgevers experimenteren volop met de iPad en straks de Galaxy Tab en mogelijk eind deze maand ook nog met de XOOM. En er is meer onderweg. Vraagt dit om een standaard of belemmeren we daarmee juist de creativiteit om ‘het nieuwe lezen’ een impuls te geven?
Lees meerVier workflows voor iPad apps
Inmiddels zijn er vier duidelijke workflows te onderkennen in het publiceren op de iPad. Vanaf de relatief eenvoudige web-app, via de native app, naar de in-app-content-app en de reader-app. Een overzicht.
Lees meerThe Daily – strak, netjes, maar geen voorbeeld van het ‘nieuwe lezen’
Vandaag via mijn US iTunes account ‘The Daily’ app van Rupert Murdoch en Steve Jobs gedownload. Ja, we kennen het woord ‘verwachtingsmanagement’. En Rupert en Steve ook. ‘Maak het spannend’, moeten ze gedacht hebben, toen ze nog even wat extra dagen gespeelde ‘vertraging’ hadden ingebouwd. Dan kan het alleen maar tegenvallen.
Lees meerThe Daily iPad ‘newspaper’ verkoopt voor $0.99 per week of $39.99 per jaar
Straks meer……kijk hier voor de lancering.
Lees meer63 miljoen afgeboekt op resultaat van De Pers
Vorige week was er nog een bescheiden feestje, De Pers bestond 4 jaar. Eind 2007 had de krant een omvang van 500.000 exemplaren en was daarmee groot te nomen. In 2009 zakte dat tot 220.000.
Lees meerMijn VN iPad app: een paar weken later
Ik heb trouw alle edities van VN gedownload vanaf nummer 50/52 van vorig jaar tot en met nummer 3 van vorige week. Maar niet op de dag dat de editie verscheen, of misschien zelfs wel een dag eerder. Mijn aandacht ging vooral uit naar de papieren editie die op de deurmat viel.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerWat ga ik zeggen tegen producenten van posters?
Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.
Lees meerQuark zet ook stapjes in iPad publishing
Weet u nog wie Quark is? Dat was jarenlang de naam van de grote leider van het DTP pagina opmaak pakket XPress. Nu is het een nichespeler geworden, na de ‘overval’ van Adobe op die markt met InDesign, deel uitmakend van Creative Suite.
Lees meerEen ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen
Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.
Lees meerApple wil meer controle over uitgevers
Het lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.
Lees meerVeel iPad rivalen op CES 2011 Las Vegas
Vorig jaar stortten vooral eReader febrikanten zich massaal op de oprukkende markt van tablets. Full-color was toen nog een technologie in wording. De komst van de iPad heeft dat veranderd.
Lees meerDe cijfers van luit.nl in 2010
Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.
Lees meerWeekendoverpeinzing: afbrokkelen van bestaande advertentieketens
Deze week bereikte mij via Adformatie het bericht dat NRp Dagbladen vanaf 1 januari doorgaat als NRp Media. Wegener stapt eruit – gaat het zelf doen – het nieuwe NRp gaat van 20 naar 13 titels en met ‘slechts’ een bereik van 2,1 miljoen dagbladen in plaats van 4,4 miljoen.
Lees meerVN iPad app, de eerste indrukken
Vanochtend vroeg stond de eerste VN iPad app inderdaad netjes in de AppStore van Apple. Wat timing betreft, prima geregeld dus. Meteen aan de slag om u nu al mijn eerste indrukken te geven.
Lees meer