Nog volop experimenteren met responsive design

De verschillende visies rondom responsive design houden veel ontwikkelaars en creatieven nog steeds uren gekluisterd achter hun laptop, tablet en smartphone. De variaties in resoluties en schermverhoudingen zijn talrijk en vragen steeds inventiever oplossingen voor menu en content.

Lees meer

LUIT.nl actiever in IJmond regio

Eigenlijk heel vreemd, als ondernemer niet of nauwelijks zakelijke contacten te hebben in je eigen woon omgeving. De IJmond regio is een actieve regio, met een veelzijdig aanbod aan industrie, handel, toerisme, recreatie en horeca. Toch is het aanbod aan mediabedrijven gering, met name in Velsen is het aantal media dienstverlenende mediabedrijven op een paar handen te tellen.

Lees meer

WordPress Themes steeds geavanceerder

De tijd dat een website in WordPress ‘versleten’ werd als ‘alles op elkaar lijkende weblogjes’ ligt al geruimte tijd achter ons. Theme- en framework ontwikkelaars verleggen de technische- en creatieve grenzen steeds verder. De laatste editie van het PageLines Framework (2.2.1) is één van die bewijzen. De vorige editie bood al de eerste beginselen van…

Lees meer

Zou Microsoft de tablet markt echt kunnen veranderen?

Met de aankondiging van de ‘Surface’ gokt Microsoft op een vreemde combinatie van klanten. Enerzijds hoopt Steve Ballmer klanten bij Apple weg te halen, maar anderzijds gaat de Surface de concurrentie aan met de al bestaande klanten van Microsoft, die nu massaal Windows bij de software ontwikkelaar kopen voor de besturing van hun hardware, inmiddels veelal laptops.

Lees meer

Mobiele Full HD schermen ‘vreten’ MB’s

Thuis is het allemaal geen probleem om met meerdere computerschermen beelden en/of films te downloaden. Het koperdraad en de daarop draaiend xDSL protocollen kunnen nog wat ‘wat hebben’, ondanks de opmars van glasvezel. Door ‘de lucht’ is het een andere situatie. 3G loopt tegen zijn grenzen aan en telecom providers rekenen steeds vaker hogere kosten boven de datalimiet.

Lees meer

Microsoft met Windows 8 in Barnes & Noble Nook

Een bedrag van 300 miljoen dollar is niet veel om de concurrentie aan te gaan met Apple en Amazon. Het bedrag heeft ook meer weg van een ‘compensatie’ van juridisch gedoe omtrent patenten die de ‘boekverkoper’ zou hebben geschonden toen deze de Nook e-reader liet ontwikkelen.

Lees meer

Apps, webapps en responsive design: nog geen keihard antwoord te geven

Links en rechts trekt er wel eens een uitgever de stekker uit een native app en maakt bijvoorbeeld de overstap naar een webapp, verlaagt de verschijningsfrequentie en proeft aan responsive design om wat ‘makkelijker’ content te kunnen weergeven op meerdere smartphones en tablets. • VIVA stopt met native app • Hybride apps als tussenoplossing? Maar…

Lees meer

Krantenwereld blijft onrustig

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer

Responsive design: uitdaging voor ontwerpers

Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.

Lees meer

Nieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project

In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.

Lees meer

Geen sluitend antwoord op native, HTML of hybride

Tijdens het e-reading & tablet event had ik het genoegen de sessie ‘webbased apps versus native apps’ te mogen verzorgen. Met drie inspirerende werd toch geen sluitend antwoord gevonden op deze vraag, die overigens de zaal tot op het laatste moment voor de afsluitende borrel vol hield.

Lees meer

Geen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event

De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.

Lees meer

Vandaag een iPhone4S?

Mijn abonnement bij KNP loopt af en ook mijn vrouw mag een nieuw toestel komen uitzoeken. Is dat een lolletje? Voor mij wel, maar mijn vrouw weet echt niet wat ze moet kiezen. Ze gaat vanochtend met tegenzin mee naar het KPN Business Center. Ze gaat afscheid nemen van haar trouwe Sony Ericsson T39m. •…

Lees meer

Hoezo: boeken hebben een vastgestelde prijs?

Het is eigenlijk toch raar, dat we een wet hebben waarin de prijs van boeken voor een bepaalde tijd vast staan. En wat gebeurt er dan als de prijs voor e-books in ons land niet wordt voorzien van prijsbepalende wetten? Staatssecretaris Zijlstra van Cultuur heeft dat aan de Tweede Kamer laten weten.

Lees meer

Bruna, HEMA en Bol.com: verschillen en overeenkomsten

Peter Brouwer, directeur van de BRUNA keten, verwacht dat er in 2015 1000 van de nu 1600 fysieke boekwinkels zullen overblijven. Ik vind dat nog een behoorlijk optimistische inschatting. Hij deed zijn uitspraak in vrijwel dezelfde periode dat HEMA heeft aangekondigd eind deze maand in de on-line boekenverkoop gaat stappen.

Lees meer

Tussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties

Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.

Lees meer

Nog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder

Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.

Lees meer

Brandowners aan de apps voor klant relatie magazines?

Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?

Lees meer

Gaat Kindle Fire het tablet speelveld ingrijpend veranderen?

Het was al langer bekend dat Amazon met een Kindle variant zou komen, die de concurrentie met de iPad zou moeten aangaan. Waar alleen Samsung serieuze pogingen doet met de Galaxy Tab 10.1, laten verreweg de meeste leveranciers die met prototypen verschenen het massaal afweten. Amazon kiest voor de aanval met een 7″ 199 dollar kostende tablet.

Lees meer

WiziApp WordPress plugin – native app van je weblog

Er zijn wel vaker pogingen ondernomen om via een on-line service in een paar stappen een native app te maken van je eigen website. Apple keurde de aangeboden apps meestal af, omdat zij van mening waren dat een weblog een app niet waardig zou zijn. Of dat nu veranderd is, weet ik niet. Maar WiziApp…

Lees meer

Vorig jaar Kerst geen tablet gekte: dit jaar ook niet?

Vorig jaar werd al voorspeld dat de tabletgekte rondom de feestdagen zou uitbreken. Toegegeven, op de Consumer Electronics Show (CES2010) in Las Vegas, was er alle aanleiding toe te veronderstellen dat de winkels eind 2010 vol zouden liggen. Het gebeurde niet. • Ruimte voor OS varianten tablets beperkt op nu nog relatief kleine markt Gaat…

Lees meer

Over paar jaar lachen we om de media apps van nu

Binnen ons huidige economische systeem houden we krampachtig vast aan bestaande ketens en businessmodellen, want die bieden in deze economisch onzekere tijden nog enige houvast om de gekldstroompjes in goede banen te kunnen blijven leiden. Maar uiteindelijk zullen die modellen niet houdbaar blijken zodra de opkomst van nieuwe spelers bestaande ketens aantast.

Lees meer

Drukte over verkoopverbod Galaxy tab 10.1 – nodig of niet?

Het zal niemand zijn ontgaan, wat justitieel ‘gedoe’ rondom een mogelijk verkoopverbod van bovengenoemde tablet van Samsung. Of er sprake is van wat ‘vertekening’ van de afbeeldingen van de iPad versus de Galaxy tab 10.1, is geen duidelijkheid gegeven, maar het besluit tot een verbod werd nog geen 48 uur na de aanvankelijke uitspraak teruggedraaid.

Lees meer

Hoe zit het nou met eReaders/eBooks?

Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.

Lees meer

Boekhandel Borders in de VS sluit haar deuren

Het gaat dus gebeuren, wat sinds de uitvinding van de boekdrukkunst nooit voor mogelijk zou zijn gehouden: winkels sluiten omdat de consument boeken liever on-line koopt, digitale versies aanschaft of deze ‘gewoon’ illegaal kopieert. Toch daalt de omzet in het boekensegment nauwelijks en is daarmee binnen de diverse uitgeefsegmenten het meest stabiel.

Lees meer

Nu.nl winnaar op alle platformen

Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist- zich in veel minder mate zien.

Lees meer

CMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes

CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…

Lees meer

QR code vooral leuk

Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.

Lees meer

Nationale dag van de brievenbusreclame

Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…

Lees meer