Innovatie
Innovatievouchers
De subsidieregeling innovatievouchers zal op 20 maart a.s. in werking treden en vanaf deze datum kunnen er weer innovatievouchers door ondernemers aangevraagd worden. Dit jaar staat Syntens wederom op het aanvraag formulier van SenterNovem vermeld om advies te geven: “Syntens kan u helpen bij het definiëren van uw kennisvraag en het vinden van een geschikte kennisinstelling”.
Lees meerWorkshop Crossmedia
Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie maakt u kennis met crossmedia format-ontwikkeling.
Lees meerNRC eerste Nederlandse krant op ‘digitaal papier’
NRC Handelsblad heeft gekozen voor de iLiad van iRex voor de dagelijkse digitale distributie van haar content op ‘digitaal papier’. iRex Technologies is blij met het eerste Nederlandse initiatief in de krantenmarkt. De krant zal elke dag vanaf 15:00 on-line te downloaden zijn, op zaterdagen vanaf 7:00 uur in de ochtend. De kosten voor de…
Lees meerStivako start voor de vierde keer de leergang Crossmedia
Op 19 maart start in Utrecht de vierde editie van de leergang Crossmedia door Stivako. Net zoals voorafgaande jaren zal worden begonnen met een brede hoeveelheid basiskennis. Deze zal bestaan uit enerzijds marktbewegingen, analyse modellen en een inleiding in project management. Anderzijds wordt vooral ook voldoende aandacht besteed aan de onderliggende technologie. In het tweede…
Lees meerAdvertentie keten vaak ondoorgrondelijk in uitgeefproces
Redactionele content en advertenties zijn twee totaal verschillende disciplines in het maken van kranten en tijdschriften.
Lees meerHet gaat goed met Het Parool
Afgelopen jaar noteerde de krant een nettowinst van 2,3 miljoen euro, 8 ton meer dan het jaar daarvoor.
Lees meerSociale netwerken – kwantiteit en relevantie: wat trekt de adverteerder?
Monique de Haas leerde mij dat vooral relevantie één van de belangrijkste USP’s is binnen de verzending van boodschappen, met welk doel dan ook. Dat is het overdenken waard, want adverteerders gaan doorgaans vooral voor bereik. En als je dan die twee parameters in relatie ziet ten opzichte van de wilde opkomst van sociale netwerken,…
Lees meerEuropese Commissie: ‘Toekomst voor Europese grafische industrie’
Overcapaciteit, nog altijd toenemende prijsdruk en het ontbreken van een gezamenlijke toekomstvisie, dat zijn de voornaamste bedreigingen waar de grafische industrie in Europa mee geconfronteerd blijft worden. Maar er liggen duidelijk kansen: meer variatie aanbrengen in het aanbod – en daarbij minder afhankelijk zijn van papier – en sterkere banden opbouwen met de klanten en…
Lees meerPresentatie stijl 2.0: Dick Hardt…..
Het is op diverse blogs al eerder getoond. Dick Hardt heeft een geniale manier van presenteren, zodat je bijna afgeleid wordt van de inhoudelijke boodschap, die minstens net zo belangrijk is. Volgende week bezoek ik Vancouver, de stad waar hij woont. Ik zal eens kijken of ik hem even kan bezoeken. Inspirerende man.
Lees meerKPN en DAG lanceren sociale TV gids Zie.nl
KPN en DAG gaan een interactieve web en tv gids online zetten. Hier alvast een voorproefje. http://zie.nl/tvgids inloggen: betatest482 preview4s85
Lees meerBelangrijkste cijfers onderzoek PwC: Entertainment & Media Outlook towards 2011
Inmiddels is het volledige rapport beschikbaar en kan weer volop gecijferd worden met alle afzonderlijke media & entertainment cijfers van de afgelopen- en voor komende jaren. Hieronder de belangrijkste tabellen uit de samenvatting.
Lees meerEntertainment & Media Outlook towards 2011
PriceWaterhoude Coopers brengt elk jaar onder bovengenoemde titel een prachtig boekwerk uit, met een historisch overzicht van de afgelopen 5 jaar en voorspellingen voor de komende 5 jaar. Op het afgelopen Picnic event werd al een voorproefje gepresenteerd, maar deze week komt het rapport in zijn finale versie op de markt. Het boek omvat 12…
Lees meerKranten willen af van betaalde diensten on-line content
Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek. The NewYork Times…
Lees meer‘Ontdekkers’ MP3 speler kregen Nobelprijs in Zweden
Twee wetenschappers, de Fransman Albert Fert (69) en de Duitser Peter Grünberg (68) ontdekten in 1998 min of meer toevallig de op nanotechnologie gebaseerde magnetoweerstand GMR (Giant MegnetoResistence). Een technologie die een revolutie betekende in de groote en snelheid van harddiscs. De technologie zet zeer kleine magnetische veranderingen om in grote elektrische weerstandsverschillen. Gegevens die…
Lees meerMetro en Sp!ts geen last van De Pers en DAG
Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2006, blijken Metro en Sp!ts helemaal geen last te hebben gehad van de komst van De Pers en DAG. Hun aandeel groeide zelfs sterk. Deze cijfers laten voor het eerst zien dat de totale oplage onbetaalde kranten dicht in de buurt komt van de gezamenlijke titel oplages van…
Lees meerHerhaalt internet gekte zich in ’the bay’?
Afgelopen zaterdag las ik de ‘Carière’ pagina in het (vernieuwde) FD. De kop luidde ‘Binnenlopen in ’the Bay”. De ondertitel ‘Met goed netwerken en flink opvallen is er weer heel wat geld te halen in Silicon Valley’ deed mij terugdenken aan de internet 1.0 gekte eind jaren negentig. We kennen allemaal de zeepbelgevolgen nadien. Is…
Lees meer30 oktober: MasterClass Crossmedia
Op 30 oktober organiseert MediaPlaza in samenwerking met Indira Reynaert, Bram Alkema en Peter Luit voor de tweede keer dit jaar de Crossmedia Masterclass. Een dagvullend programma met zowel theorie, beschouwingen als de praktijk rondom de term crossmedia.
Lees meerPiet Bakker nieuwe lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering
Dr. Piet Bakker start 1 september 2007 als lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering aan Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van een groter lectoraatsprogramma op het gebied van crossmedia content. Piet Bakker is naast Ad van Liempt, Pieter Broertjes en Harry van Vliet de vierde lector in dit programma van het Kenniscentrum Communicatie…
Lees meerNetto mediabestedingen stijgen 2,7%
De netto mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2007 met 2,7% gegroeid tot ruim € 1,86 miljard. Opvallend was de groei van dagbladen en huis-aan-huisbladen die een toename van de advertentie-inkomsten noteerden van respectievelijk 4,8% en 5,0%. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De persmedia zagen…
Lees meerABN Amro schetst mediasector 2015
ABN Amro heeft in een nieuw rapport. een toekomstbeeld geschetst van de mediasector aan de hand van vier scenario’s. Volgens ABN AMRO zijn marktdynamiek en de adoptiegraad van nieuwe media bepalend voor de ontwikkeling binnen die mediasector. De bank noemt deze factoren ‘onzekerheden’ die de assen vormen van een matrix met de vier scenario’s.
Lees meerDagbladen scoren minder abonnees
Het Centraal Bureua voor de Statistiek heeft becijferd dat minder mensen een vast abonnement nemen op een landelijk- of rgeionaal dagblad. in 1997 kreeg nog ca. 62% van alle huishoudens één of meerdere dagelijkse kranten door de brievenbus gestoken. Nu ligt dat percentage op ca. 51%. Of het CBS rekening heeft gehouden met de huidige…
Lees meerMediafeitenboekje 2007
Afgelopen donderdag heeft Carat het nieuwe Mediafeitenboekje gepresenteerd. Editie 2007 deze keer. De 220 pagina’s staan stijf van de cijfers, ontwikkelingen, trends en wat dies meer zij. En dat voor slechts € 21,75. Voor zij die het boekje nog niet kennen: het is een pocketuitgave van mediabureau Carat dat jaarlijks verschijnt. Carat geeft in het…
Lees meerJoost.com sluit overeenkomst met CNN
Joost.com timmert aardig aan de weg. Het web TV platform (op basis van een eigen ontwikkelde applicatie) heeft diverse nieuwe distributie overeenkomsten gesloten. De overeenkomst met CNN betekent dat Larry King Live en ook nieuwsuitzendingen via Joost.com te bekijken zijn. Naast deals met CNN heeft Joost ook overeenkomsten gesloten met onder meer Sony, waardoor oude…
Lees meerBruto advertentiebestedingen in 2006 bijna €5,7 miljard
De bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna € 5,7 miljard. Dat is een stijging van 3% in vergelijking met 2005. Op publiekstijdschriften na namen de bruto advertentiebestedingen in alle mediumtypen toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. Nadat televisie in 2005 voor…
Lees meerNarrowcasting zoekt naar businessmodellen
Narrowcasting is zo breed qua zowel content- als bereiksmogelijkheden, dat het moeilijk is om op eenvoudige wijze sluitende businessmodellen te kunnen ontwikkelen. Narrow is niet altijd zo narrow als de term narrowcasting doet vermoeden. In de Verenigde Staten staan inmiddels langs vele snelwegen al ‘digitale billboards’ die om de 10 seconden qua inhoud wisselen. Dus…
Lees meerVindt PCM met KPN nieuwe crossmedialiteit uit?
Ad Ossendrijver van radiomerk Arrow kocht zijn zender een paar weken geleden terug van PCM, die het nog maar net ruim in jaar in bezit had. Eind 2006 nam PCM ‘afscheid’ van Marcel Boekhoorn. Een gratis krant binnen PCM stuitte op teveel bezwaren van de toenmalige groot aandeelhouder Apax. Er gebeurt veel bij PCM. nrc•next…
Lees meerBSA wordt vriendelijker
De Business Software Alliance wordt door veel bedrijven ervaren als zeer bedreigend en vooral als ongewenste bezoekers. Een paar jaar geleden deed de ‘software politie’ ook ‘invallen’ in de grafische sector. Een nieuwe campagne is in voorbereiding.
Lees meerCrossmedia Monitor 2006
iMMovator Cross Media Network, de Hogeschool INHOLLAND en TNO Innovatie en Ruimte hebben in 2006 uitvoerig onderzoek gedaan naar de aard en omvang van trends en ontwikkelingen in ICT en creatieve industrie. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het Projectbureau Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma Gooi- en Vechtstreek, de Stichting Innovatie Alliantie en de…
Lees meerVerenigde Staten: 20% communicatiebudget naar nieuwe media
Een onderzoek van de American Advertising Federation onder ruim 1000 bedrijven in de advertentieketen, inclusief opdrachtgevers, heeft becijferd dat ruim 20% van de te besteden media budgetten zal worden gaan besteed aan het experimenteren met nieuwe media.
Lees meerTop 100 vakbladen 2006
In het eerste nummer van het jaar van Media Facts staat traditioneel de top 100 vakbladen. Dit is een ranglijst waarbij op titelniveau een omzet is berekend. Hierbij worden de lezersinkomsten en advertentie-inkomsten bij elkaar geteld. De omzet van de top 100 vakbladen laat over 2006 een sterke stijging van ruim 10% zien van de…
Lees meerHow to Capitalize on Lifestyle Advertising in a Customer-centric World
Via Sander Kranenburg van PwC kreeg ik onderstaande tekst met toegestuurd, met daaraan gekoppeld een zeer lezenswaardig rapport over ‘lifestyle advertising’. Situation The most fundamental shift in the history of media usage is upon us. Consumers are empowered by new technology and distribution platforms to engage with media and advertising in new ways. They are…
Lees meerPwC: Nederlandse gaming industrie groeit snel
Nederland kent een krachtige, levendige markt van videospellen, die in de afgelopen vijf jaar jaarlijks toenam met meer dan 10%. Dat blijkt uit de deze week verschenen nieuwe editie van de Entertainment & Media Outlook towards 2010 – Trends in the Netherlands 2006 – 2010. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de totale Nederlandse markt van videospellen…
Lees meerCrossmedia seminar/workshop bij MediaPlaza……
Indira Reynaert en ik gaan samen een Masterclass Crossmedia verzorgen bij Media Plaza in Utrecht. Hoewel het onderwerp ons bindt denken wij allebei toch heel anders over het begrip na. Daarnaast benaderen wij crossmedia vanuit verschillende disciplines. Daar waar ik vooral kijk naar veranderende business processen kijkt Indira meer naar de organisatie van content binnen…
Lees meerGastdocent op Universiteit Utrecht
Ik had het genoegen om op uitnodiging van Indira Reynaert een gastcollege te mogen geven op de Universiteit Utrecht. Indira doceert daar aan de faculteit communicatie- en informatie wetenschappen. Op maandag 16 en donderdag 19 oktober ‘doceerde’ ik gedurende 2 lesuren ‘mijn’ MMM model waarbinnen mediakanalen en mediaprocessen centraal staan ten opzichte van bewegingen in…
Lees meerInternetten gaat ten koste van televisie
Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft becijferd dat Nederlanders minder televisie kijken. De daling is na 30 jaar tv kijken becijferen nog niet eerder voorgekomen. De daling valt echter mee, vanaf het jaar 2000 zijn we tot nu toe anderhalf uur minder TV gaan kijken. Gemiddeld kijken de Nederlanders vanaf 12 jaar 10,8 uur TV…
Lees meerGNR8
Na een half jaar van intensieve voorbereiding is sinds medio september het studentenbedrijf GNR8 van start gegaan. Onder het motto Student Generated Media ontwikkelen studenten van de opleidingen Media en Entertainment management, Informatica en Commerciële Economie van de Hogeschool INHOLLAND innovatieve multimedia producten en – diensten in opdracht van en in samenwerking met regionale ondernemers…
Lees meerBetalen voor een krant is niet ouderwets
Het radioprogramma Stand.nl op Radio 1 had afgelopen week nu eens geen stelling over een politiek issue waar Nederlanders hun hart over kunnen luchten maar een stelling die voor uitgevers interessant is: nl: “Betalen voor de krant is ouderwets”. De toelichting op deze stelling luidde: Vanochtend zijn de oplagecijfers van de dagbladen bekend geworden. NRC…
Lees meer