Innovatie
Google Chrome OS gebaseerd op Linux
Google komt met een besturingssysteem voor PC’s, gebaseerd op de Linux kernel. Dat betekent dat Google vooral een user interface heeft gebouwd.
Lees meer1979: Met Hell-Chromacom werd basis gelegd voor huidige beeldverwerking en pagina opmaak
Het is dit jaar 30 jaar geleden dat in Kiel – Noord Duitsland – het Chromacom systeem werd ontwikkeld door Dr. -Ing. Rudolf Hell GmbH. Dat systeem vormde de basis van hetgeen we tegenwoordig met Photoshop, Illustrator en InDesign heel gewoon vinden.
Lees meerCursisten willen steeds vaker alleen maar voorbeelden
Ik geef inmiddels heel wat jaren training aan medewerkers van bedrijven en zelfstandige ondernemers op het gebied van crossmedia. Ik deed dat voorheen onder andere Stivako en MediaPlaza en sinds enige tijd ook voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek in Utrecht.
Lees meerSaaS ontwikkelingen: een overzicht
Deze week verzorgde ik samen met Peter van Teeseling voor CMBO onderstaande lezing over het onderwerp SaaS. Nog relatief onbekend in de (grafi)media branche, maar volgens ingewijden uit de ICT wereld, de belangrijkste wijziging voor business- en distributiemodellen van software in de komende jaren.
Lees meerTrain The Trainer bij CCJ Utrecht
Vorige week mocht ik deelnemen aan een zeer inspirerende trainingsdag ‘Train The Trainer’ bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek in Utrecht.
Lees meerSTIR en NOM: Sanoma bereikt 91% van de bevolking
De Stichting Internetreclame (STIR) en Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) berekenden dat uitgever Sanoma maar liefst 91% van de Nederlandse bevolking bereikt met haar crossmediale uitgaven.
Lees meerBoeken direct printen in de boekwinkel
Een paar decennia lang heeft de branche er over gedaan: ‘Boeken direct printen in de boekwinkel’. Grote voordelen zijn de ‘oneindige voorraad’ en de ‘oneindige beschikbaarheid’ van titels.
Lees meer‘Oud’ filmpje over 2.0 van de VPRO nog het bekijken waard
VPRO’s tegenlicht uitzending over de ‘waarheid achter 2.0’ is ook nu nog het bekijken waard. We zijn gewend aam ales wat maar ook een beetje met 2.0 te maken heeft. Sommigen beweren dat het al helemaal geen revolutie was.
Lees meer‘Marvians’ deze week in FD en GW
Soms adviseer ik kleine startups in de mediabranche. Zo ook het Amsterdams bedrijf Marvia, welke software ontwikkelt voor innovatieve web-to-print toepassingen.
Lees meerMorgen bestaat de Mac een kwart eeuw
Op 24 januari is het 25 jaar geleden dat Apple de markt betrad met de Macintosh. De Mac was de eerste personal computer met een grafische user interface en bediening door middel van een muis.
Lees meerBelgen kunnen kranten wel rendabel krijgen
De Belgische Persgroep nam enkele jaren geleden Het Parool over van uitgever PCM, die er geen brood meer in zag. Het Parool ontwikkelde zich van verlieskrant tot een winstgevend product. De Persgroep saneerde flink.
Lees meerJohn Middelweerd PwC: ‘Hoge investering in drukpers verslapt wens tot gerichte marktinnovatie’
Volgens John Middelweerd van PricewaterhouseCoopers heeft papier in al haar verschijningsvormen nog voldoende kans om te kunnen overleven in een wereld waarin vooral het web 2.0 het voor het zeggen lijkt te hebben. Maar investeren in nieuw ijzer behoort niet tot die 2.0 beweging.
Lees meerTweede les crossmedia Hogeschool Utrecht
Vanavond de tweede afrondende les crossmedia op het Centrum voor Communicatie & Journalistiek. Wat meer tijd voor discussie en een paar aardige filmpjes staan naast de theorie op het programma.
Lees meerGisteren eerste les Crossmedia Hogeschool Utrecht
Gisteren starrte de ‘mini-opleiding’ crossmedia voor een tiental deelnemers op het Centrum voor Communicatie & Journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
Lees meerNa twee jaar weer een bezoek aan Macedonië
Afgelopen week bezocht ik na twee jaar wederom het printbedrijf Magnasken in Skopje, Macedonië. De eigenaar Ljupci Askilov heeft in de afgelopen wtee jaar flink geïnnnoveerd, maar in zijn algemeenheid blijft de grafische branche verstoken van kennis, kunde, leveranciers, service en een echte bracheorganisatie.
Lees meerTNO gaat keten e-readers onderzoeken
TNO gaat de ontwikkelingen rondom e-readers in kaart brengen met als doel deelnemers uit de gehele keten met elkaar na te laten denken over gebruik, dataformat, ketenintegratie en businessmodellen.
Lees meerEntertainment & Media Outlook towards 2012
PricewaterhouseCoopers brengt vandaag de achtste editie van de Nederlandse Entertainment & Media Outlook op de markt. De publicatie omvat een enorme hoeveelheid trends, analyses en voorspellingen van vele verschillende media sectoren die ons land rijk is.
Lees meerZou een open-source MIS voor media productie bedrijven haalbaar zijn?
Vanochtend heb ik via LinkedIn zo een klein 150 contacten gevraagd of een open-source MIS voor media productie bedrijven haalbaar zou zijn.
Lees meeriRex introduceert maandag e-reader met 10,2 inch-scherm
Irex Technologies heeft geheimzinnigheid van Apple afgekeken. De geruchten rondom een nieuwe iLiad, iRex Reader genaamd, duiken in vrijwel alle weblogs op. iRex hult zich in stilzwijgen.
Lees meerPlastic Logic nieuwe speler in e-paper speelveld
Plastic Logic met vestigingen in Cambridge (UK), Dresden (D) en Mountain View (USA) zal begin 2009 de nieuwe speler zijn op het gebied van flexibele e-paper displays.
Lees meerOnderwijs en bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar praten
Ik ben van mening dat onderwijs en bedrijfsleven te weinig met elkaar praten over de mogelijke verbetering van de onderwijsprogramma’s die moeten resulteren in een betere onderlinge aansluiting.
Lees meerCrossmedia training voor Psh Publishing Support en Hoogte 80
In de afgelopen twee weken mocht ik voor de tweede reeks crossmedia trainingen weer twee ochtenden inhoudelijke kennis op het gebied van crossmedia verzorgen.
Lees meerWebbouwers hebben behoefte aan goede programmeurs
Tijdens de vanochtend gehouden bijeenkomst van het Platform Creatieve Media bij VNO-NCW, bleek dat webbouwers nog steeds moeite hebben met het binnenhalen van goede programmeurs in .NET, PHP en SQL.
Lees meerCrossmedia trainingen: ‘There is no such thing as one-quick-fix-fits-all’
Het valt mij op dat verwachtingen omtrent crossmedia trainingen oneigenlijk hoog gespannen zijn. De term, die op zichzelf nog steeds vanuit meerdere inzichten verschillende betekenissen kan hebben, roept deelnemers aan trainingen op te gaan voor die ene ‘one-quick-fix’.
Lees meeriMMovator Zomercafé over crossmediale ambities omroepen
Wanneer omroepen praten over crossmedia, gaat het doorgaans om de combinatie van bestaande radio en televisie, gecombineerd met (interactieve, user generated) audiovisuele websites/weblogs en mobiel. Maar ook print wordt als nieuw ‘oud medium’ ingezet om de juiste doelgroep(en) te bereiken.
Lees meerInHolland Rotterdam over Crossmedia
Een paar maanden terug deed ik een aantal studenten een plezier om iets te vertellen over crossmedia. In het kader van hun studie moesten zij daar een fraaie DVD van produceren.
Lees meerHeidelberg na spetterende DRUPA toch somber over toekomst
Heidelberg gaat 500 van de bijna 20.000 banen schrappen omdat de verkopen tegen vallen en de kosten te hoog zijn. In de meeste gevallen zal het gaan om natuurlijk verloop
Lees meerStichting Copyright & Nieuwe Media gelanceerd
Met de invloed van de amateur schrijver op het web, komen rechten van content binnen de 2.0 beweging steeds vaker in een ander daglicht te staan in vergelijking tot (vaak verouderde) wetgeving tot nu toe.
Lees meerLUIT & van TEESELING starten interactief communicatie kanaal
In het komende kwartaal zullen Peter van Teeseling en Peter Luit het interactieve communicatiekanaal LUIT & van TEESELING opstarten. Het idee is geïnspireerd op een CMBO bijeenkomst dit jaar, waar de formule grote gelijkenis vertoonde met Puw & Witteman.
Lees meerKieskeurig gaat crossmediaal
De vergelijkingssite kieskeurig.nl komt met een eigen magazine in een verschijningsffrequentie van 2 keer per jaar.
Lees meerGrafimedia in cijfers 2008
Voor de vijfde keer is ‘Grafimedia in cijfers’ verschenen. Het boekje geeft een goed overzicht van de werkgelegenheidsituatie in onze branche.
Lees meerPieter Veenema over outsourcing: vrijstaand maken in 3 minuten dwing je niet af
Pieter Veenema verruilde 1,5 jaar geleden een fantastisch baan als hoofd inkoop, hoofd ICT bij ‘s werelds grootste tijdschriftenuitgever Hachette Filipacchi Media voor een zelfstandig bestaan in een bedrijfje dat vrijstaande beelden zou moeten gaan maken.
Lees meerAdobe lanceert acrobat.com samen met Acrobat 9
Adobe zet de on-line versies van een aantal populaire applicaties voort. Na on-line Photoshop komt nu ook Acrobat on-line.
Lees meerXerox doet meer dan ‘printers’
Met regelmaat volg ik Robert Scoble, die niet alleen op een leuke manier mensen en bedrijven ‘bekijkt’, maar vooral ook de andere zijde van bedrijven belicht, die velen niet kennen. Via Twitter kwam ik een interview tegen van Scoble met Xerox CTO Sophie Vandenbroek (zal wel een Nederlands linkje hebben). viewNode(“02d04256313de”,{ width: 425,height: 274});
Lees meerFring voor Skype, Twitter, MSN, AIM, Yahoo, Google Talk en meer…..
Fring, Nokia N95, iPhone
Lees meerCollege op Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Gisteren had ik het genoegen twee college uren te mogen invullen voor studenten aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Lees meerDoek viel te vroeg voor Skoeps
Skoeps bestaat niet meer. Ruim anderhalf jaar worstelde de on-line user-generated ‘news-site’ met zowel geld, imago als content.
Lees meerInteractieve posters
De combinatie van narrowcasting en bluetooth zorgen voor een nieuwe dynamiek in de etalage reclame uitingen.
Lees meerOp bezoek bij Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Vanochtend bezocht ik een viertal HBO studenten aan de Hogeschool INHOLLAND te Rotterdam.
Lees meerFlatscreen TV’s niet aan te slepen
Wie denkt dat het medium televisie niet meer innoveert, heeft het mis. De Nederlander wil massaal ‘beter’ televisie kijken. En dan is ‘beter’ vooral groter en scherper. Vorig jaar werden er maar liefst 1,4 miljoen flatscreens verkocht, bijna 60% meer dan in 2006.
Lees meer