Cursisten willen steeds vaker alleen maar voorbeelden

Ik geef inmiddels heel wat jaren training aan medewerkers van bedrijven en zelfstandige ondernemers op het gebied van crossmedia. Ik deed dat voorheen onder andere Stivako en MediaPlaza en sinds enige tijd ook voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek in Utrecht.

Lees meer

SaaS ontwikkelingen: een overzicht

Deze week verzorgde ik samen met Peter van Teeseling voor CMBO onderstaande lezing over het onderwerp SaaS. Nog relatief onbekend in de (grafi)media branche, maar volgens ingewijden uit de ICT wereld, de belangrijkste wijziging voor business- en distributiemodellen van software in de komende jaren.

Lees meer

Boeken direct printen in de boekwinkel

Een paar decennia lang heeft de branche er over gedaan: ‘Boeken direct printen in de boekwinkel’. Grote voordelen zijn de ‘oneindige voorraad’ en de ‘oneindige beschikbaarheid’ van titels.

Lees meer

Na twee jaar weer een bezoek aan Macedonië

Afgelopen week bezocht ik na twee jaar wederom het printbedrijf Magnasken in Skopje, Macedonië. De eigenaar Ljupci Askilov heeft in de afgelopen wtee jaar flink geïnnnoveerd, maar in zijn algemeenheid blijft de grafische branche verstoken van kennis, kunde, leveranciers, service en een echte bracheorganisatie.

Lees meer

TNO gaat keten e-readers onderzoeken

TNO gaat de ontwikkelingen rondom e-readers in kaart brengen met als doel deelnemers uit de gehele keten met elkaar na te laten denken over gebruik, dataformat, ketenintegratie en businessmodellen.

Lees meer

Entertainment & Media Outlook towards 2012

PricewaterhouseCoopers brengt vandaag de achtste editie van de Nederlandse Entertainment & Media Outlook op de markt. De publicatie omvat een enorme hoeveelheid trends, analyses en voorspellingen van vele verschillende media sectoren die ons land rijk is.

Lees meer

iMMovator Zomercafé over crossmediale ambities omroepen

Wanneer omroepen praten over crossmedia, gaat het doorgaans om de combinatie van bestaande radio en televisie, gecombineerd met (interactieve, user generated) audiovisuele websites/weblogs en mobiel. Maar ook print wordt als nieuw ‘oud medium’ ingezet om de juiste doelgroep(en) te bereiken.

Lees meer

Xerox doet meer dan ‘printers’

Met regelmaat volg ik Robert Scoble, die niet alleen op een leuke manier mensen en bedrijven ‘bekijkt’, maar vooral ook de andere zijde van bedrijven belicht, die velen niet kennen. Via Twitter kwam ik een interview tegen van Scoble met Xerox CTO Sophie Vandenbroek (zal wel een Nederlands linkje hebben). viewNode(“02d04256313de”,{ width: 425,height: 274});

Lees meer

Flatscreen TV’s niet aan te slepen

Wie denkt dat het medium televisie niet meer innoveert, heeft het mis. De Nederlander wil massaal ‘beter’ televisie kijken. En dan is ‘beter’ vooral groter en scherper. Vorig jaar werden er maar liefst 1,4 miljoen flatscreens verkocht, bijna 60% meer dan in 2006.

Lees meer