Print-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website

Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.

Lees meer

Google Nexus One – voorbode van einde Apple iPhone monopolie?

Elke technologische ontwikkeling doorloopt een aantal cycli vanaf de ontwikkeling en early-adapters tot en met de verzadigingsfase. De cycli waarin smartphones zich bevinden, zijn te verdelen in grofweg twee ‘kampen’: maar na de komstoestellen met knopjes – de blackberry achtigen, en toestellen met touchscreen – geïntroduceerd door Apple.

Lees meer

Digitaal ‘papier’ zoals het eigenlijk bedoeld is

Door de enorme opkomst van eReaders vergeten we de basis van de toepassingen voor digitaal papier, namelijk buigzaamheid. Het Leuvense Lumoza, een spin-off van de Universiteit van Hasselt in samenwerking met IMEC laat een zeer bruikbare toepassing zien voor verpakkingen.

Lees meer

luit.nl in 2009: de feiten

Deze website bestaat in zijn huidige opzet als weblog nu ruim 3 jaar. Het is een ‘brede niche’ website met een mengvorm waarin technologie, marketing, automatisering, visie en strategie op het gebied van alle oude en nieuwe media ontwikkelingen elkaar afwisselen.

Lees meer

Innovatie in beeldscherm technologie basis voor nieuw Apple product

Begin deze maand werd al aandacht geschonken aan de zogenaamde multimode technologie van PixelQI. Nu langzaam maar zeker bekend gaat worden wat de ‘contouren’ worden van Apple’s visie op eReaders en/of Tablet PC’s, zou PixelQI wel eens in de race kunnen zijn als leverancier van de gecombineerde beeldschermtechnologie, waarop zowel lezen mogelijk is, als fullcolor weergave van beelden en video.

Lees meer

Google Living Stories en Google Real Time Search

Google zet een volgende stap in enerzijds een innovatie in haar zoekmachines, door ‘Real Time Search’ te introduceren, waardoor zoekreultaten door tijd worden beïinvloed. Een tweede innovatie betreft ‘Living Stories’, welke in samenwerking met The New York Times en The Washinton Post is opgezet.

Lees meer

The Wonderfactory en Time Inc. zetten eMagazine neer

Dixons voorspelde afgelopen week nog dat de eReader de nummer één kerscadeau zou worden, gevolgd door de netbook en daarna alles wat met games te maken zou hebben. Jammer genoeg zal onderstaande eReader, speciaal bedoeld voor magazines nog niet in de winkels liggen, maar het illustreert goed hoe uitgevers en adverteerders kijken naar het eMagazine.

Lees meer

Niiu: Digital printing voor gepersonaliseerde kranten

In Duitsland is het bedrijf Niiu volop in de race om krantenuitgevers een nieuw verdienmodel aan te bieden: gepersonaliseerd nieuws vanuit meerdere bronnen via het web samengesteld en uitgeprint op Océ apparatuur. Kosten € 1,80 per dag en om pakweg 8 uur in de brievenbus. Een paar beginersfoutjes zijn in de automatische opmaak nog wel te ontdekken, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Lees meer

Studiedag GLR/MediaCollege inspirerend

Gisteren vond in Rotterdam een studiedag plaats voor docenten in het MBO/MBO+ segment van de media branche. Centraal stond de vernieuwing in onderwijsprogramma’s. Dagvoorzitter was Ayman van Brecht.

Lees meer

WordPress wint 2009 Opensource CMS Award

WordPress heeft de overall prijs opensource CMS 2009 gewonnen. Het is de eerste keer dat WordPress een dergelijke prijs heeft gewonnen. In de afgelopen jaren is WordPress enorm gegroeid van in aanvang slechts een ‘stukje’ blogsoftware tot een volledige applicatie ontwikkel omgeving voor het bouwen van volledige websites.

Lees meer

Esquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality

Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.

Lees meer

NIDF onderzoekt aansluiting digitale fotografie in crossmediale keten

Het NIDF – Nederlands Instituut Digitale Fotografie – uit Haarlem hield gisteren een verkennende bijeenkomst met een select aantal spelers uit het gehele media speelveld. Doel was de aansluiting te vinden tussen nogal uiteenlopende crossmediale vakgebieden, die op één of andere wijze te maken hebben met de noodzaak van kennis ontwikkeling rondom digitale fotografie.

Lees meer

Crossmedia Event: MiXM!

Op donderdag 5 november 2009 vindt MiXM! plaats. Dit is een crossmedia-event dat georganiseerd wordt door eerstejaarsstudenten van de opleiding Crossmediale Communicatie van Hogeschool INHolland.

Lees meer

PWC: Entertainment & Media Outlook towards 2013

Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.

Lees meer

Op plaats 100 in Marcom Top 100 van Marketingfacts

Enige maanden geleden schreef ik deze website in op Marketingfacts om te bezien wat er zou gaan gebeuren in de Marcom Top 100. Natuurlijk begin je dan onderaan in het ‘Runners Up’ lijstje, maar sinds vandaag staat de site dan eindelijk op nummer 100 in de echte lijst.

Lees meer

Kranten zonder papier?

Tijdens mijn vakantie heb ik eens zitten nadenken over de (on)mogelijkheden voor krantenuitgevers om geheel of in fasen gedeeltelijk van papier af te stappen als belangrijkste medium voor de distributie van content.

Lees meer

Wat is een browser?

Ik vermoed wel vaker dat vooral ingewijden het nodige weten van al die 2.0 technieken, die tegenwoordig ons on-line leven bepalen. Maar gewoon het publiek vragen wat een browser is, levert hier en daar verrassende antwoorden op, zoals in onderstaand filmpje te zien is.

Lees meer

Gehaktballen met slagroom

Misschien ben ik wel de laatste die dit boek, met de tot een verbazing wekkende titel, heeft gekocht. Ik ben immers geen marketeer. Ja, ik heb wel al 16 jaar mijn eigen bedrijf. En dit boek gaat me piekfijn uitleggen wat ik kan doen met nieuwe marketing methoden.

Lees meer

Basisboek Crossmedia Concepting verschenen

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, een papieren boek maken over crossmedia. Dat zei auteur Indira Reynaert diverse malen tijdens de tot stand koming van het boek, dat is samenwerking met Ilse Media tot stand is gekomen.

Lees meer