Innovatie
Hogeschool InHolland Haarlem laat studenten loten voor media opleiding
De populairiteit van de opleiding Media & Entertainment Management noodzaakt de school studenten te laten loten voor toegang tot de populaire opleiding. Vorig jaar groeide de studierichting van 450 naar ruim 800 studenten.
Lees meerPrint-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website
Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.
Lees meerManagement Informatie: zaligmakend stuurmiddel of slechts rijtje getallen voor accountants
@ErwinKooijman deed zojuist via twitter de suggestie iets te schrijven over ‘Management Informatie’. In het weekblad Graficus stond deze week een stuk over de wijze waarop menig MKB ondernemer haar/zijn bedrijf leidt met vooral ‘onderbuikgevoel’.
Lees meerMultiCopy komt in top 10 grafische bedrijven in Nederland
In de top 3 verandert er niet veel meer. De Roto Smeets Group blijft nummer 1, gevolgd door De Jong en Thieme Grafimedia. MultiCopy komt met een gedeelde plaats met Wilco boekendrukkerij op 10 binnen.
Lees meerOvername Océ goedgekeurd – verlies in vierde kwartaal – Hermes en Orbis houden aandelen vast
Of het bod welke Canon in november deed op de aandelen van Océ na vandaag nog geldt, zal niet alleen een discusie zijn bij Canon, maar in eigen land in ieder geval bij Hermes, een investeerder die een belang heeft 3,3% in Océ. Samen met grootaandeelhouder Orbis (10%) wordt gestreden om een hogere prijs dan de €8,60 die nu wordt geboden.
Lees meerHOI cijfers Q3: Kleinste landelijke dagbladen stabiel of licht groeiend, rest dalend
Uit de HOI cijfers over de afgelopen drie jaar blijkt dat vooral de kleinere landelijke dagbladen het minst last hebben van economische turbulenties. Telegraaf, Volkskrant, NRC en AD zijn structurele dalers, Trouw, NRC Next en FD laten stabiliteit of zelfs een groei zien.
Lees meerMiddelbaar media onderwijs kenmerkt zich door te versnipperde structuur
ROC’s in ons gehele land mogen tegenwoordig alle mogelijke opleidingen aanbieden. Door de enorme groei in ambities trekken deze mega opleidingscentra veel opleidingen naar zich toe, om daarmee vanuit Den Haag zoveel mogelijk – extra – geld binnen te halen.
Lees meerGoogle Nexus One – voorbode van einde Apple iPhone monopolie?
Elke technologische ontwikkeling doorloopt een aantal cycli vanaf de ontwikkeling en early-adapters tot en met de verzadigingsfase. De cycli waarin smartphones zich bevinden, zijn te verdelen in grofweg twee ‘kampen’: maar na de komstoestellen met knopjes – de blackberry achtigen, en toestellen met touchscreen – geïntroduceerd door Apple.
Lees meerMedia professionals ‘organiseren’ zich zeer divers: wat is jouw mening?
Er zijn nogal wat al dan niet formeel georganiseerde ‘netwerkclubjes’ in het media landschap. En dat aantal lijkt te groeien. Gaat dat ten koste van de bestaande ‘oude’ brancheorganisaties, of kunnen de twee lijnen gewoon naast elkaar blijven bestaan?
Lees meerDigitaal ‘papier’ zoals het eigenlijk bedoeld is
Door de enorme opkomst van eReaders vergeten we de basis van de toepassingen voor digitaal papier, namelijk buigzaamheid. Het Leuvense Lumoza, een spin-off van de Universiteit van Hasselt in samenwerking met IMEC laat een zeer bruikbare toepassing zien voor verpakkingen.
Lees meerluit.nl in 2009: de feiten
Deze website bestaat in zijn huidige opzet als weblog nu ruim 3 jaar. Het is een ‘brede niche’ website met een mengvorm waarin technologie, marketing, automatisering, visie en strategie op het gebied van alle oude en nieuwe media ontwikkelingen elkaar afwisselen.
Lees meerInnovatie in beeldscherm technologie basis voor nieuw Apple product
Begin deze maand werd al aandacht geschonken aan de zogenaamde multimode technologie van PixelQI. Nu langzaam maar zeker bekend gaat worden wat de ‘contouren’ worden van Apple’s visie op eReaders en/of Tablet PC’s, zou PixelQI wel eens in de race kunnen zijn als leverancier van de gecombineerde beeldschermtechnologie, waarop zowel lezen mogelijk is, als fullcolor weergave van beelden en video.
Lees meerEinde CPM’s, CPC’s, PPC’s, CPI’s? Wat dan?
In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor uitgevers kunnen de tot nu toe gehanteerde meetmethoden voor on-line advertentieruimtes, die ooit zijn bedacht om de ‘prestaties’ van banners te meten wel eens hun langste tijd hebben gehad.
Lees meerGoogle Living Stories en Google Real Time Search
Google zet een volgende stap in enerzijds een innovatie in haar zoekmachines, door ‘Real Time Search’ te introduceren, waardoor zoekreultaten door tijd worden beïinvloed. Een tweede innovatie betreft ‘Living Stories’, welke in samenwerking met The New York Times en The Washinton Post is opgezet.
Lees meer130 arbeidsplaatsen weg bij voormalig PCM Uitgevers – naam al veranderd
Volkskrant en Trouw gaan samen 130 van de 750 arbeidsplaatsen inleveren. Eigenaar van Thillo denkt hiermee weer een gezond bedrijf te kunnen exploiteren in een overwegend neergaande markt.
Lees meerVoor wie blog ik – weekend overpeinzingen (2)
Toen ik een jaar of drie geleden wat serieuzer begon te bloggen, was het verschijnsel nog volop in de groeifase. Ik ontdekte WordPress en bouwde mijn toendertijd nog wat statische website om naar een blog.
Lees meerThe Wonderfactory en Time Inc. zetten eMagazine neer
Dixons voorspelde afgelopen week nog dat de eReader de nummer één kerscadeau zou worden, gevolgd door de netbook en daarna alles wat met games te maken zou hebben. Jammer genoeg zal onderstaande eReader, speciaal bedoeld voor magazines nog niet in de winkels liggen, maar het illustreert goed hoe uitgevers en adverteerders kijken naar het eMagazine.
Lees meerArend van den Berg – Z24: Géén verdienmodel voor on-line content in ons land
Enige maanden geleden sprak ik zelf nog met Arend van den Berg van Z24 over on-line advertisingmanagement systemen, de CPM’s en CPC’s in relatie tot on-line content.
Lees meerOpel ‘verruilt’ printadvertentie voor ‘radical’ bij nu.nl
Er is nieuws genoeg rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distrubutiemodellen rondom on-line content en advertising. Niet dat alles nu meteen resulteert in groot geld, maar de experimenten ontwikkelen zich in rap tempo.
Lees meerNiiu: Digital printing voor gepersonaliseerde kranten
In Duitsland is het bedrijf Niiu volop in de race om krantenuitgevers een nieuw verdienmodel aan te bieden: gepersonaliseerd nieuws vanuit meerdere bronnen via het web samengesteld en uitgeprint op Océ apparatuur. Kosten € 1,80 per dag en om pakweg 8 uur in de brievenbus. Een paar beginersfoutjes zijn in de automatische opmaak nog wel te ontdekken, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Lees meerStudiedag GLR/MediaCollege inspirerend
Gisteren vond in Rotterdam een studiedag plaats voor docenten in het MBO/MBO+ segment van de media branche. Centraal stond de vernieuwing in onderwijsprogramma’s. Dagvoorzitter was Ayman van Brecht.
Lees meerWordPress wint 2009 Opensource CMS Award
WordPress heeft de overall prijs opensource CMS 2009 gewonnen. Het is de eerste keer dat WordPress een dergelijke prijs heeft gewonnen. In de afgelopen jaren is WordPress enorm gegroeid van in aanvang slechts een ‘stukje’ blogsoftware tot een volledige applicatie ontwikkel omgeving voor het bouwen van volledige websites.
Lees meerBasisboek Crossmedia concepting genomineerd voor Marketing Literaratuurprijs 2009
Op 24 november wordt de Marketing Literatuurprijs 2009 uitgereikt aan de auteur(s) van het meest vernieuwende marketingboek door PIM – Platform Innovatie in Marketing.
Lees meerTablet PC tussen smartphones, netbooks, eReaders en laptops: help, mijn tas stroomt over…..
We zijn nog maar net ‘bekomen’ van de opkomst van de netbooks, die vanaf afgelopen voorjaar populair werden. Een klein computertje zonder CD/DVD drive, maar wel een toetsenbordje. Dus voor op het strand bedacht men wat anders: de Tablet PC, waar we vooral hoge verwachtingen hebben van Apple. Maar anderen gaan Apple voor.
Lees meerInternet als openbare ruimte, auteursrecht en verdienmodellen…..
Het filmpje van Rupert Murdoch heeft links en rechts in het media landschap nogal wat teweeg gebracht. De waarde van ‘breaking news’ is een discussie die velen al achter zich hebben gelaten. Maar waar liggen de grenzen waar je wel of niet voor betaalt?
Lees meerDigitaal magazine met toegevoegde waarde in redactionele- en commerciële inhoud
VIV Magazine is een prachtig voorbeeld van een digitaal magazine op het web. Het voegt net genoeg extra’s toe om niet hinderlijk te zijn. Maar ook Google kijkt naar de conversie van off-line naar on-line magazines. De zoveelste ‘steek in de rug?’ voor de traditionele media bedrijven?
Lees meerEsquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality
Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.
Lees meerNIDF onderzoekt aansluiting digitale fotografie in crossmediale keten
Het NIDF – Nederlands Instituut Digitale Fotografie – uit Haarlem hield gisteren een verkennende bijeenkomst met een select aantal spelers uit het gehele media speelveld. Doel was de aansluiting te vinden tussen nogal uiteenlopende crossmediale vakgebieden, die op één of andere wijze te maken hebben met de noodzaak van kennis ontwikkeling rondom digitale fotografie.
Lees meereReader markt gaat resulteren in talloze businessmodellen – niet te vergelijken met de muziek industrie
De vergelijking met de digitalisering van muziek en de daaruit ontwikkelde MP3’tjes lijkt de basis te zijn om de toekomst van eReaders te voorspellen. Maar de waarheid rondom de consumptie van ‘leesvoer’ is een heel andere in vergelijking met het luisteren naar een ‘deuntje’ muziek.
Lees meerPrinting Future Days 2009: International Student Conference
Van 2 tot en met 5 november wordt bij het Institute for Print and Media Technology van de Chemnitz University of Technology voor de derde keer het internationale studentencongres gehouden over de toekomst van printmedia.
Lees meerCrossmedia Event: MiXM!
Op donderdag 5 november 2009 vindt MiXM! plaats. Dit is een crossmedia-event dat georganiseerd wordt door eerstejaarsstudenten van de opleiding Crossmediale Communicatie van Hogeschool INHolland.
Lees meerING Rapport gematigd somber over grafische branche
ING publiceerde onlangs het rapport ‘My Inustry outlook 2010’, met daarin hun visie op verschillende ontwikkelingen in de huidige economie. Ook de grafische sector werd onder de loep genomen.
Lees meerPWC: Entertainment & Media Outlook towards 2013
Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.
Lees meerOp plaats 100 in Marcom Top 100 van Marketingfacts
Enige maanden geleden schreef ik deze website in op Marketingfacts om te bezien wat er zou gaan gebeuren in de Marcom Top 100. Natuurlijk begin je dan onderaan in het ‘Runners Up’ lijstje, maar sinds vandaag staat de site dan eindelijk op nummer 100 in de echte lijst.
Lees meerDocentenborrel CCJ in teken van journalistieke waarden
Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek in Utrecht hield afgelopen week de jaarlijkse docentenborrel, dit keer in het Court Hotel in de Utrechtse binnenstad.
Lees meerChris Anderson vertelt over ‘FREE’
Gratis is in het boek ‘FREE’ van Chris Anderson het centrale begrip voor een hele reeks visies over businessmodellen, ingegeven door bedrijven die met 2.0 inzichten geld verdienen met weggeven.
Lees meerKranten zonder papier?
Tijdens mijn vakantie heb ik eens zitten nadenken over de (on)mogelijkheden voor krantenuitgevers om geheel of in fasen gedeeltelijk van papier af te stappen als belangrijkste medium voor de distributie van content.
Lees meerWat is een browser?
Ik vermoed wel vaker dat vooral ingewijden het nodige weten van al die 2.0 technieken, die tegenwoordig ons on-line leven bepalen. Maar gewoon het publiek vragen wat een browser is, levert hier en daar verrassende antwoorden op, zoals in onderstaand filmpje te zien is.
Lees meerGehaktballen met slagroom
Misschien ben ik wel de laatste die dit boek, met de tot een verbazing wekkende titel, heeft gekocht. Ik ben immers geen marketeer. Ja, ik heb wel al 16 jaar mijn eigen bedrijf. En dit boek gaat me piekfijn uitleggen wat ik kan doen met nieuwe marketing methoden.
Lees meerBasisboek Crossmedia Concepting verschenen
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, een papieren boek maken over crossmedia. Dat zei auteur Indira Reynaert diverse malen tijdens de tot stand koming van het boek, dat is samenwerking met Ilse Media tot stand is gekomen.
Lees meer