De verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..

Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?

Lees meer

Eerste ervaringen met WordPress 3 beta 2

Het afgelopen weekend kon ik beta 2 van WordPress 3 downloaden en ben ik ook echt aan de slag gegaan met de grote veranderingen die versie 3 beloven. De beta vereist nogal wat handmatige handelingen in config.php file, .htaccess en httpd.config.

Lees meer

‘Geruzie’ tussen Apple en Adobe kent lange historie

Al halverwege de tachtiger jaren begonnen de haat/liefde verhoudingen tussen Apple en Adobe, maar die ruzietjes gingen echter hand in hand met een florerende ontwikkeling voor beide partijen. Het laatste conflict rondom Flash is dus niet veel meer dan een incident in een historie van ruim 25 jaar. Een – niet complete maar wel illustratieve – chronologische opsomming.

Lees meer

De Uitgever aan het Woord – in nieuwe samenstelling verder

De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws

De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.

Lees meer

Readershouse Brand Media stapt in iPad

Kees Beudeker, CEO van Readershouse Brand Media deed deze week nog redelijk terughoudend tijdens het Netwerk023 event over zijn iPad ambities. Maar zittend naast Gijs Vroom, uitgever van Emerce, moet dat geleid hebben tot het artikel dat vandaag bij Emerce verscheen.

Lees meer

Ook Telegraaf maakt ‘ambitiefilmpje’ rondom iPad

Uitgever Telegraaf heeft in navolging van Wired en Sports Illustrated haar ambities ‘verfilmd’ ten aanzien van ‘digitaal lezen’. Hoe de werkelijkheid er uit zal gaan zien, is een kwestie van tijd. Maar dit type filmpjes doen vermoeden dat zowel kranten als tijdschriften staan voor een enorme doorbraak in lezen 2.0.

Lees meer

FileMaker Pro versie 11 – vooral rol spreadsheets wegnemen

FileMaker Pro is al jaren één van mijn favorite stukken software. Jarenlang heb ik in de FileMaker omgeving combinaties gemaakt van CMS/MIS omgevingen voor met name prepress bedrijven en spaarzaam ook wat bureaus. De laatste jaren doe ik dat beduidend minder, maar koop wel altijd ‘braaf’ mijn upgrades em ‘bij te blijven’.

Lees meer

Topmensen New York Times over betaalde on-line content

De New York Times trekt nogal wat belangstelling van krantenuitgevers wereldwijd. De visie is de basis voor de discussie die uitgevers momenteel voeren om bepaalde delen van website achter ‘pay-walls’ te zetten. Wereldwijd zijn de uitgevers er nog niet uit. Het ‘conflict’ tussen inkomsten van lezers en adverteerders heeft niet één antwoord.

Lees meer

Inspirerende bijeenkomst 3D platform

Vamiddag deed Ferdinand Sennema de aftrap voor een kleine 50 deelnemers, die interesse toonden in het onderwerp ‘Nieuwsconsumptie op de mobiele telefoon’. De aanwezigen werden getrakteerd op meerdere visies, ingegeven door uitgeef professionals, onderzoekers en bouwers van mobiele applicaties. De iPhone leek dominant centraal te staan.

Lees meer

Walt Mossberg over de iPad

Walt Mossberg is bekend van zijn technologie reviews in de Wall Street Journal en heeft zijn eigen column All Things Digital. Hij was aanwezig op de iPad presentatie en sprak – zonder vooraf afgesproken script – met Steve Jobs.

Lees meer

Centraal Boekhuis zoekt nieuwe business

Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.

Lees meer

(Verdien)modellen voor on-line content

Er is al heel veel over geschreven, verdienmodellen voor on-line content. Ze bestaan in veel uitvoeringen, allemaal experimenten, nauwelijks beproefd voor langere tijd en al helemaal niet aanzettend tot een positieve ommekeer voor uitgevers. Laten we een aantal verschillende varianten eens op een rij zetten.

Lees meer

In 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?

Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.

Lees meer

Meerwaarde als proces-analist

We vergeten wel eens dat we door alle marketing uitdagingen rondom het gebruik van media ook al die producten nog eens moeten maken. Gewoon ‘recht-toe-recht-aan’ productie draaien. Dat gebeurt in studio’s, bij drukkerijen, bij uitgevers, bij webbureaus, AV productiehuizen en ga zo maar door. Van zolderkamer tot mediaconcern werken dagelijks duizenden mensen aan de uitwerking van creatieve concepten.

Lees meer

Nooit meer e-mail, kan dat?

Zou het kunnen? Einde van één van internets oudste applicaties: e-mail. In de beginjaren naast het web, de killerapp van het internet. Nu verworden tot een dagelijkse ergernis van spam, afschuiven van verantwoordelijkheden, irrelevanties, overload en vaak verspilling van kostbare tijd.

Lees meer