Innovatie
De verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..
Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?
Lees meerEerste ervaringen met WordPress 3 beta 2
Het afgelopen weekend kon ik beta 2 van WordPress 3 downloaden en ben ik ook echt aan de slag gegaan met de grote veranderingen die versie 3 beloven. De beta vereist nogal wat handmatige handelingen in config.php file, .htaccess en httpd.config.
Lees meerNieuwsmarkt ziet brede acceptatie nieuw app model voor content, social media en advertising
Nieuwsmarkt ziet de ontwikkeling van mobiele apps bij grote uitgevers als Sanoma veranderen in de richting die nieuwsmarkt.nl een klein jaar geleden heeft geïntroduceerd bij verschillende uitgevers en adverteerders.
Lees meerWordPress versie 3 beta 1 al indrukwekkend
Er moeten nog heel wat features en bugs worden bewerkt in de nieuwste versie van WordPress, maar versie 3 is nu al indrukwekkend, uitgaande van de eerste openbare beta release.
Lees meer‘Geruzie’ tussen Apple en Adobe kent lange historie
Al halverwege de tachtiger jaren begonnen de haat/liefde verhoudingen tussen Apple en Adobe, maar die ruzietjes gingen echter hand in hand met een florerende ontwikkeling voor beide partijen. Het laatste conflict rondom Flash is dus niet veel meer dan een incident in een historie van ruim 25 jaar. Een – niet complete maar wel illustratieve – chronologische opsomming.
Lees meerStel de verschijningsfrequentie van een krant eens ter discussie – durf te veranderen
Bart Brouwers schreef op zijn blog ‘dodebomen’ een aansprekend artikel over de toekomst van kranten die momenteel nog massaal 6 keer per week verschijnen. Bart werkte voorheen als hoofdredacteur bij Spits en is nu verantwoordelijk voor de opzet van hyperlokaal nieuws binnen de Telegraaf Media Groep.
Lees meerDe Uitgever aan het Woord – in nieuwe samenstelling verder
De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.
Lees meerWeekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws
De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.
Lees meerMotivaties voor iAd achterhaald – adverteerders zien steeds minder in raw impressions
Steve Jobs is doorgaans vooruitstrevend, maar met iAd zal het bedrijf volgens mij geen grote successen boeken. Het argument om te adverteren binnen gratis applicaties, waarbij de ontwikkelaar 60% van de omzet gaat binnenhalen is niet meer van deze tijd. Apple zegt zelf de advertenties te gaan verkopen.
Lees meerTraditionele media branche organisaties hebben geen geïntegreerd social media beleid
Vrijwel alle min of meer als traditioneel te bestempelen ‘gesloten’ media branche organisaties hebben wel een LinkedIn groep, die in de meeste gevallen wel ‘open’ zijn om ‘lid’ van te worden.
Lees meerApple iAd advertentiesysteem voor de iPad?
Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Lees meerUitgedaagd om hier over zin en onzin van Adobe CS5 te discussiëren
Ik wil die uitdaging wel aangaan, NDA’s en andere dreigingen niets over CS5 te mogen zeggen, vind ik wat overtrokken. Adobe heeft er een gewoonte van gemaakt een paar weken voor de lancering van nieuwe producten bijna als een soort FBI de wereld te willen regeren. Het monopolie 2.0 kent soms rare trekjes.
Lees meerLeesbeleving eReaders versus iPad plaatst eReaders in smal(ler), maar nog steeds aantrekkelijk marktsegment
Velen zien de iPad niet als een eReader, maar als een compleet nieuwe beleving van content consumptie. De eReader had van oorsprong tot doel de leesbeleving van papier over te brengen door middel van de eInk technologie, een volledig stilstaand beeld, welke sterke overeekomsten vertoont met papier.
Lees meerReadershouse Brand Media stapt in iPad
Kees Beudeker, CEO van Readershouse Brand Media deed deze week nog redelijk terughoudend tijdens het Netwerk023 event over zijn iPad ambities. Maar zittend naast Gijs Vroom, uitgever van Emerce, moet dat geleid hebben tot het artikel dat vandaag bij Emerce verscheen.
Lees meerKijk naar dit filmpje, let goed op en schakel ’terug’ na 50% van hetgeen je gezien hebt
Kijk naar dit filmpje, let goed op en schakel ’terug’ na 50% van hetgeen je gezien hebt
Lees meerMobiele platformen zullen verschillende besturingssystemen blijven houden
De monopolie van Microsoft op besturingssoftware voor PC’s, is een eenmalig succes (geweest). Ontwikkelaars van mobiele apparaten zoals smartphones en eReaders zullen deze positie niet toelaten en bieden de koper daarmee een veel bredere keuze. Maar is deze diversiteit wel bevordelijk voor het universele gebruik van applicaties?
Lees meerIk ben toch zeker niet gek: ‘Woorden en beelden moeten gewoon gratis zijn’
Het Pew Research Center, een denktank in Washington, heeft onderzocht dat consumenten on-line liever bestookt worden met reclame, dan dat zij betalen voor woorden en beelden. Let wel, het is een onderzoek, gedaan in de USA.
Lees meerOok Telegraaf maakt ‘ambitiefilmpje’ rondom iPad
Uitgever Telegraaf heeft in navolging van Wired en Sports Illustrated haar ambities ‘verfilmd’ ten aanzien van ‘digitaal lezen’. Hoe de werkelijkheid er uit zal gaan zien, is een kwestie van tijd. Maar dit type filmpjes doen vermoeden dat zowel kranten als tijdschriften staan voor een enorme doorbraak in lezen 2.0.
Lees meerFileMaker Pro versie 11 – vooral rol spreadsheets wegnemen
FileMaker Pro is al jaren één van mijn favorite stukken software. Jarenlang heb ik in de FileMaker omgeving combinaties gemaakt van CMS/MIS omgevingen voor met name prepress bedrijven en spaarzaam ook wat bureaus. De laatste jaren doe ik dat beduidend minder, maar koop wel altijd ‘braaf’ mijn upgrades em ‘bij te blijven’.
Lees meerTopmensen New York Times over betaalde on-line content
De New York Times trekt nogal wat belangstelling van krantenuitgevers wereldwijd. De visie is de basis voor de discussie die uitgevers momenteel voeren om bepaalde delen van website achter ‘pay-walls’ te zetten. Wereldwijd zijn de uitgevers er nog niet uit. Het ‘conflict’ tussen inkomsten van lezers en adverteerders heeft niet één antwoord.
Lees meerInspirerende bijeenkomst 3D platform
Vamiddag deed Ferdinand Sennema de aftrap voor een kleine 50 deelnemers, die interesse toonden in het onderwerp ‘Nieuwsconsumptie op de mobiele telefoon’. De aanwezigen werden getrakteerd op meerdere visies, ingegeven door uitgeef professionals, onderzoekers en bouwers van mobiele applicaties. De iPhone leek dominant centraal te staan.
Lees meeriPhone motor om te betalen voor content
Omdat betalen via de iPhone zo makkelijk is, hebben bezitters van dit toestel geen moeite – meer – voor het betalen van apps, ook wanneer deze app gericht is op het in-app kopen van content.
Lees meerIn gesprek met Wouter Moons van Lumoza: ‘Uiteindelijk worden we een inktfabrikant’
Gisteren vertrok ik met een ruime week vertraging veroorzaakt door de sneeuw dan toch naar de universiteit van Hasselt voor een gesprek met de CEO van Lumoza, een Belgische spin-off vanuit diezelfde universiteit.
Lees meerJoris van Heukelom in gesprek met Christian van Thillo tijdens afgelopen MWG congres
Ik was gisteren helaas zelf niet in staat het MWG – Media Werk Groep – congres te bezoeken, alwaar ik natuurlijk zeker naar Christian van Thillo zou hebben geluisterd. Maar Joris van Heukelom tekende een mooi portret op van van Thillo. Veel leuker is het niet te maken: kijk en luister naar twee zuiderburen over de toekomst van gedrukte- en on-line krantenmedia.
Lees meerMedia Battle: Saxion en CCJ studenten strijden voor beste crossmediale campagne
Deze week strijden studenten van de Academie Toegepaste Kunst & Techniek van Saxion en journalistiek studenten van de Hogeschool Utrecht om de beste crossmediale campagne te bedenken voor actuele communicatievraagstukken van bedrijven uit de regio.
Lees meerBij Amazon verhoogde inzet op nieuwe Kindle – kleur is volgende logische stap
Het geloof in eReaders of tablets lijkt in ieder geval bij de ontwikkelaars de versnelling een tandje hoger te zetten. Amazon zet alles op alles om te voorkomen dat Apple met de iPad het succes gaat scoren wat Amazon naar eigen zeggen nu bezit. Amazon goes color.
Lees meerTNO te weinig praktijkgericht met Media Waardeweb analyse voor grafici
De vorig jaar gepresenteerde Media Waardeweb analyse, gemaakt door TNO, in opdracht van de brancheorganisaties KVGO, NUV en CMC bieden niet of nauwelijks enige houvast voor het vormgeven van de toekomst van de verschillende delen in de mediabranche.
Lees meeriPhone markt kan veel groter – waarom doet Apple niets?
De huidige iPhone met hier en daar een paar modificaties in hardware en software bestaat nu sinds de zomer van 2007. Eigenlijk wonderlijk dat de iPhone in die verschijning het zo lang volhoudt in een overvolle markt waar bijna wekelijks nieuwe toestellen verschijnen.
Lees meerWalt Mossberg over de iPad
Walt Mossberg is bekend van zijn technologie reviews in de Wall Street Journal en heeft zijn eigen column All Things Digital. Hij was aanwezig op de iPad presentatie en sprak – zonder vooraf afgesproken script – met Steve Jobs.
Lees meerCentraal Boekhuis zoekt nieuwe business
Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.
Lees meer(Verdien)modellen voor on-line content
Er is al heel veel over geschreven, verdienmodellen voor on-line content. Ze bestaan in veel uitvoeringen, allemaal experimenten, nauwelijks beproefd voor langere tijd en al helemaal niet aanzettend tot een positieve ommekeer voor uitgevers. Laten we een aantal verschillende varianten eens op een rij zetten.
Lees meerGisteren eerste deel nieuwe training Crossmedia bij Centrum voor Communicatie en Journalistiek – Utrecht
Gisteravond vond de aftrap plaats voor de nieuwe training Crossmedia bij het Centrum voor Comunicatie en Journalistiek in Utrecht. Samen met Harold Lukassen is een nieuwe opzet gemaakt voor 3 avonden. De vorige training omvatte 2 avonden.
Lees meerMobiele nieuwsvoorziening vereist niet-lineaire redactie
De grootste omschakeling die kranten redacties maken bij het aangaan van on-line ambities zijn gelegen in het ombuigen van een lineaire redactie met één dagelijkse deadline voor print, naar een continuproces van publiceren.
Lees meerIn 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?
Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.
Lees meerNederlands Dagblad: website moet geld gaan opleveren, ANP berichten gratis
Hoofdredacteur Peter Bergwerff van het Nederlands Dagblad gaat vanaf het laatste kwartaal van dit jaar geld vragen voor toegang tot de website van het op christelijke grondslag gebaseerde dagblad.
Lees meerMetered als ‘gestapeld’ business model voor on-line kranten – uitgevers kijken verkeerd
Krantenuitgevers kijken wereldwijd naar elkaar om te bestuderen hoe het beste on-line content businessmodel kan worden uitgerold. Maar geen enkele uitgever kijkt daarbij – althans zo lijkt het -naar het belang van zijn klanten, de lezers in de eerste plaats en de adverteerders als daarop snel volgende tweede.
Lees meerMeerwaarde als proces-analist
We vergeten wel eens dat we door alle marketing uitdagingen rondom het gebruik van media ook al die producten nog eens moeten maken. Gewoon ‘recht-toe-recht-aan’ productie draaien. Dat gebeurt in studio’s, bij drukkerijen, bij uitgevers, bij webbureaus, AV productiehuizen en ga zo maar door. Van zolderkamer tot mediaconcern werken dagelijks duizenden mensen aan de uitwerking van creatieve concepten.
Lees meerNooit meer e-mail, kan dat?
Zou het kunnen? Einde van één van internets oudste applicaties: e-mail. In de beginjaren naast het web, de killerapp van het internet. Nu verworden tot een dagelijkse ergernis van spam, afschuiven van verantwoordelijkheden, irrelevanties, overload en vaak verspilling van kostbare tijd.
Lees meerMindsteps.nl: Haarlemse start-up gespecialiseerd in ‘facet navigatie’ – zoeken 2.0
Ooit gehoord van ‘facet navigatie’ of in het Engels ‘faceted (guided) navigation of visual search? Nee? Kijk dan naar voorbeelden als Reebok, Funda of Wehkamp en merk dan vooral het gemak van navigeren door reeksen op basis van gedefinieerde facetten.
Lees meeriSlate: combinatie van touchscreen, fullscreen camera, LCD- en eInk scherm?
De verwachtingen zijn hoog gespannen, zeer hoog. Apple zal volgende week echt niet met zomaar een tablet komen of met zomaar een eReader. Beide apparaten zijn er al in zeer diverse uitvoeringen, elk zo met hun eigen toepassingsmogelijkheden – en beperkingen.
Lees meer