Innovatie
Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish
Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.
Lees meerInspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers
De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’
Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.
Lees meerUitgevers congressen tonen ‘paniek’ rondom iPad als uitgeefproduct
Het is druk met maar liefst 3 congressen rondom uitgeven in één week tijd. InCT startte gisteren met ‘InCTSpiratie’, vandaag volgde de ‘Nationale Uitgeefdag’ en komende dinsdag het congres ‘Media in Beweging’.
Lees meerBoeken op de iPad publiceren met open HPUB standaard
Drie jonge ontwikkelaars uit Italië zijn een opensource project gestart voor het maken en publiceren van eBooks op de iPad. De techniek is gebaseerd op HTML5, maar maakt van de content wel een native app volgens de richtlijnen van Apple.
Lees meerTimes en Sunday Times leveren in op bezoekersaantallen na ‘pay-wall’
Vier maanden geleden ‘verdwenen’ Times en Sunday Times achter een zogenaamde ‘betaalmuur’ Sindsdien is het aantal bezoekers met 87% gedaald.
Lees meerTweede deel onderzoek nieuwsmarkt.nl van start
Het door het Stimuleringsfonds voor de Pers gesubsidieerde project nieuwsmarkt.nl gaat een tweede fase van het onderzoek starten. Centraal staan brandowners en retailers in het speelveld van advertentiebewegingen bij uitgevers en daarbuiten.
Lees meerNieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties
Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerMalware ontdekt: hoe verder – tips voor de ‘rest of us’
Google ontdekte een stukje malware op deze site. Je krijgt een e-mail met een link die mij naar een niet bestaande pagina binnen Google leidde. Vervolgens komt een afschrikwekkend roodscherm tevoorschijn als je als bezoeker deze site wilt bezoeken met de melding dat het bezoekje wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de computer.
Lees meerNetwerk023 innovatie Awards gewonnen door ziggur.me
Ziggur.me is een initiatief waarmee on-line profielen van ‘vriendschapsites’ kunnen worden beheerd nadat iemand is overleden. De maatschappelijke relevantie van dit onderwerp is enorm en daarom is Ziggur.me dan ook de terechte winnaar van de Netwerk 023 Innovatie Awards.
Lees meerEerste ervaringen met WP Touch Pro voor iPad
Bij Bravenewcode wordt keihard gewerkt aan de nieuwste versie van WP Touch Pro. Support voor de iPad staat daarbij centraal. Ik kreeg vanochtend één van de eerste beta’s gepresenteerd. De eerste indrukken.
Lees meerMediakeuze model #printofipad vooral dappere poging
Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.
Lees meerHyperlokale nieuwssites van nieuwsmarkt.nl voorzichtig van start
Met de vier gemeentes Velsen, Kaag en Braassem, Oosterhout en Barneveld heeft nieuwsmarkt.nl de voorzichtige eerste stapjes gezet in hyperlokaal nieuws. De vier sites zijn nog maar net in de lucht en vragen op veel punten nog aanpassingen.
Lees meeriPad alternatieven liggen nog voor het einde van dit jaar in de etalages
Er wordt keihard gewerkt aan iPad alternatieven. Het steekt velen dat Apple hiermee een enorm succes boekt. Dus een inhaalslag leek op voorhand al voor de hand te liggen. Samsung lijkt het eerste serieuze alternatief, maar gisteren dook er ook een filmpje op rondom RIM.
Lees meerRecordaantal inzendingen Best of Customer Media 2010
Na een stormachtige aanlevering van de campagnes rond de inzenddeadline, heeft Smin maar liefst 103 inzendingen voor de verschillende categorieën geteld. Een recordaantal cases dingt dit jaar mee voor een award.
Lees meerApple ePaper Store heeft geen toekomst
Een on-line krantenwinkel volgens het iTunes en iBook Store model heeft geen toekomst. Muziek en boeken zijn incidentele producten, terwijl een krant een primaire dagelijkse behoefte is.
Lees meerAdverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden
Adverteerders die zichzelf meer positioneren als brandowners die relevante content kunnen leveren aan consumenten die dat willen, maken grote kans zelf uitgever te worden. De tablet markt is aanjager van deze beweging.
Lees meerJaarlijkse CCJ docentenborrel in teken van #papertweets
De hashtag #papertweet ontstond spontaan op de jaarlijkse docentenborrel van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek. De aanwezigen werd gevraagd een originele tweet te schrijven en deze op te hangen in een daarvoor getekende boom.
Lees meerIncT augustus: Marieke van der Donk plaatst consument centraal
Marieke van der Donk van PriceWaterhouseCoopers schreef afgelopen maand een zeer lezenswaardig artikel in InCT over nieuwe uitgeefprocessen, waarbinnen de consument bepaalt wat hij of zij consumeert.
Lees meerPublishr publiceert lezenswaarige discussie over tijdschriften uitgaven op de iPad
Soms zijn stukken op blogs zodanig geschreven, dat ze gewoon roepen om discussie met de lezer. De iPad nodigt al snel uit tot discussie. Wereldwijd begint het besef door te dringen dat we te maken met een totaal nieuw apparaat met een totaal nieuwe beleving van content consumptie.
Lees meerNieuwsmarkt zoekt studenten voor onderzoeksopdracht
In het kader van het onderzoek naar mobiele media consumptie zoekt nieuwsmarkt uit Velsen naar studenten die een grootschalig onderzoek willen uitvoeren onder consumenten.
Lees meerKleine MKB bedrijven en winkeliers snappen niets van on-line advertentie tarieven
Uitgevers slingeren tarieven de wereld in, die door hun klanten niet worden begrepen. Dat is de conclusie van een onderzoek onder ca. 200 winkeliers en kleinere MKB bedrijven in de Velsense regio, waar Nieuwsmarkt een onderzoek uitvoerde in het kader van een subsidieprogramma van het Stimuleringsfonds voor de Pers.
Lees meeriPad kranten en tijdschriften: mijn ‘apps’, mijn meningen…..
Ik heb inmiddels een iPad schermpje vol met wat ik noem ‘nieuws/magazines-apps’. In de afgelopen 4 weken heb ik links en rechts wat nationale en internationale ‘apps’ verzameld, die ten doel hebben de consument te voorzien van content.
Lees meerPress Engine van New York Times stuwt aandelen
De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.
Lees meerBest of Customer Media 2010 van start – zelf o.a. in jury crossmediaal
De Best of Customer Media 2010 gaat vanaf vandaag weer van start. Inzenden is mogelijk tot 17 september en de feestelijke uitreiking vindt plaats op maandag 29 november bij Hotel de Goudfazant te Amsterdam. Twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd aan de bestaande: Digitale media en Audiovisueel. Tijdens de uitreiking op 29 november wordt ook de winnaar van de Customer Media Scriptie Award bekend gemaakt.
Lees meer5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam
Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.
Lees meerKlein weekje verder met de iPad – mijn eerste ervaringen
Er is a vaak gezegd dat de iPad vooral een grote iPhone is. Natuurlijk weet elke iPad gebruiker dat die vergelijking op geen enkele wijze recht doet aan hetgeen een iPad werkelijk is. Wat mij wel opviel is dat de iPhone na gebruik van de iPad vooral zo klein is.
Lees meerFlipboard: social magazine met toekomst?
Kijk en oordeel zelf, is dit de weg die tijdschriften uitgevers (deels) voor zichzelf zien weggelegd?
Lees meerOok time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen
Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.
Lees meer5: serie uitzendingen van Blueshots over media, uitgeven, de tablet en de verdienmodellen
5 staat voor de introducie van CS5, waar omheen een serie gesprekken is opgezet om de kansen van uitgeven 2.0 vorm te geven. Ik ben zelf over een paar weken aan de beurt, dus stay tuned.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Bereidheid tot betalen voor on-line content is omgekeerde wereld
Deze week is een uitermate bruikbaar rapport verschenen, welke in opdracht van Het Stimuleringsfonds voor de Pers is uitgevoerd door PriceWaterhouseCoopers. De vraag omtrent de bereidheid tot betalen voor on-line content stond daarbij centraal. Maar is dat de juiste vraag wel?
Lees meerWordPress – OpenX integratie
Dat WordPress wereldwijd de meest populaire weblogengine genoemd mag worden, zal niemand echt verbazen. Dat bloggers niet massaal gebruik maken van de mogelijkheden om wat geld te verdienen met het plaatsen van advertenties, zal ook niemand verbazen. Toch is een ‘eigen’ advertentie management systeem op eenvoudige wijze te realiseren.
Lees meerLokale nieuws websites zijn niet lokaal
Met een beetje speurwerk door de verschillende Nederlandse lokaal gerichte nieuwswebsites, kom je er al snel achter dat vrijwel geen enkele site echt lokaal nieuws brengt, laat staan ‘hyperlokaal’ nieuws tot op straatniveau.
Lees meerPitch Nieuwsmarkt bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten
Gisteren toonde Nieuwsmarkt haar meest recente pitch rondom nieuwe verdienmodellen voor on-line content voor uitgeefproducten. De Nederlandse Vereniging van Journalisten was de organisator, de avond werd geleid door Lotte van Doorn.
Lees meerHoeveel papierwerk is er nodig voor de beoordeling van een – media – MBO leerling?
Al enige tijd maak ik deel uit van de beroepenveld commissie voor het Grafisch Lyceum Utrecht. De altijd inspirerende bijeenkomsten zijn vooral bedoeld om onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten. Deze bijeenkomst begon met een aantal audiovisuele producties van een aantal leerlingen in de laatste fase van hun studie.
Lees meerNieuwsmarkt ontvangt subsidie voor onderzoek on-line businessmodellen
Het jonge bedrijf Nieuwsmarkt uit Velsen ontvangt 48.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor het doen van onderzoek naar nieuwe on-line/mobiele business modellen in de media keten. Het onderzoek kijkt over de grenzen van uitgevers, adverteerders en media consumenten. Tevens zal een mobiele demo applicatie worden ontwikkeld om een geheel nieuw concept aan de markt te presenteren.
Lees meerVolkskrant app ‘Mijn Nieuws’ biedt content aan van andere krantenuitgevers
Uitgevers hebben vanuit hun historie een nogal beschermend gedrag daar waar het gaat om hun eigen titel en dus identiteit. Het ontkoppelen van die identiteit door ook content van anderen toe te laten stelt technisch bezien niets voor. De Volkskran durft het als eerste aan.
Lees meerVisie op Media en Technologie – door ABN AMRO
Deze maand is wederom een keurig rapport verschenen van een bank die meent een visie te hebben op de Media en Technologie branche. Ze brengen dit soort uitgaven uit om vooral klanten te overtuigen kenneis te hebben van de branches waarin zij werken. We gaan eens kijken hoe goed zij in de keukens van de verschillende bedrijven hebben gekeken.
Lees meerEerste rapport over gebruikerservaringen iPad
Het kon niet uitblijven, uiteraard zou de iPad wel aan één of ander vergaand en/of academisch onderzoek worden onderworpen. Op het eerste gezicht – ik heb het bijna 100 pagina’s ‘dikke’ document nog niet helemaal gelezen – zijn de onderzoekers nogal kristisch. Maar het rapport zou ook gelezen kunnen worden als een gids richting iPad versie 2.
Lees meer