Innovatie
HP TouchPad net zo groot als iPad
Gisteren verscheen de lang verwachte TouchPad van HP/Palm op de markt. Met de komst van de TouchPad doet een derde besturingssysteem naast iOS en Android haar intrede in de tabletmarkt. HP nam Palm over, welke het WebOS heeft ontwikkeld.
Lees meerLeads verkrijgen op het web
In de afgelopen weekendoverpeizing kwam Wiebe de Jager met de vraag hoe je effectief leads kan binnenhalen vanuit een webomgeving. Na publicatie van de blogpost ging de discussie op Twitter nog even door. Resultaat was een aardig artikel, welke Wiebe mij opstuurde. Een samenvatting.
Lees meerEerste ervaringen met een Galaxy Tab 3G 16GB
Nee, ik heb de vermeende iPad killer niet zelf gekocht. Een vriend van mij – Ton Ensink – heeft na uitgebreid onderzoek zijn eigen keuze – nee, niet beïnvloed – gemaakt voor de tablet van Samsung. Zijn eerste ervaringen.
Lees meerMijn VN iPad app: een paar weken later
Ik heb trouw alle edities van VN gedownload vanaf nummer 50/52 van vorig jaar tot en met nummer 3 van vorige week. Maar niet op de dag dat de editie verscheen, of misschien zelfs wel een dag eerder. Mijn aandacht ging vooral uit naar de papieren editie die op de deurmat viel.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerEen ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen
Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.
Lees meerMeetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerWebhosting: hoe doe je dat?
Ik krijg regelmatig de vraag hoe je het beste een website/weblog zou kunnen hosten. Er zijn veel methoden en veel aspecten die hierbij een rol spelen. En zelfs voor een opensource omgeving als WordPress zijn goede voorbereidingen noodzakelijk.
Lees meerKleinere MKB bedrijven en winkeliers lopen ver achter op het gebied van web, e-commerce en social media
Terwijl alle marketing websites vol staan met onderzoeken over e-commerce ontwikkelingen en de inzet van social media bij grote bedrijven, instellingen en overheden, wordt een belangrijke groep veel kleinere bedrijven en winkel genegeerd.
Lees meerDe cijfers van luit.nl in 2010
Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.
Lees meerCustom Post Types in WordPress 3 eenvoudiger door plug-in
WordPress heeft zich altijd onderscheiden van Joomla en Drupal door een ‘nearly no coding’ benadering. Alleen fanatieke PHP/HTML/SQL ‘liefhebbers’ programmeren om de werking van WordPress aan hun behoeften aan te passen.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerWeekendoverpeinzing: afbrokkelen van bestaande advertentieketens
Deze week bereikte mij via Adformatie het bericht dat NRp Dagbladen vanaf 1 januari doorgaat als NRp Media. Wegener stapt eruit – gaat het zelf doen – het nieuwe NRp gaat van 20 naar 13 titels en met ‘slechts’ een bereik van 2,1 miljoen dagbladen in plaats van 4,4 miljoen.
Lees meerVN iPad app, de eerste indrukken
Vanochtend vroeg stond de eerste VN iPad app inderdaad netjes in de AppStore van Apple. Wat timing betreft, prima geregeld dus. Meteen aan de slag om u nu al mijn eerste indrukken te geven.
Lees meerMorgen Vrij Nederland als iPad app
Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Twitter statistieken en de praktijk van Joost’
Het is leuk om cijfertjes te laten zien rondom Twitter. Alles kan gemeten worden en we vinden het als mens fijn om die dingen te weten. Duidelijkheid is wat we wensen, maar heeft het ook werkelijk nut?
Lees meerBoek over ondergang DAG
Over een paar maanden zou DAG vier jaar hebben bestaan, zover mocht het niet komen. Het werd een geld verslindende operatie. KPN en PCM waren beiden de weg kwijt, wisten niet meer wat ze waren. Managementboekjes die hameren op focus werden terzijde geschoven.
Lees meerInteressant rapport over populariteit open source CMS systemen
Natuurlijk heeft elk rapport op dit gebied een stukje kleuring. Ook de vragen en antwoorden kunnen in bepaalde situaties suggestief zijn en dus zeker niet objectief voor hetgeen de lezer krijgt voorgeschoteld.
Lees meerSamsung zegt eerste miljoen Galaxy Tabs in 2 maanden te hebben verkocht
Terwijl iedereen in het mobiele segment verwachtte dat de winkels tegen Kerst vol zouden liggen met iPad concurrenten, blijkt eigenlijk alleen Samsung het grote publiek te bereiken. Ook in ons land wordt via verschillende kanalen reclame gemaakt voor de 7″ tablet.
Lees meerMiddelbaar media onderwijs moet meer theorie doceren
Het middelbaar media onderwijs verkeert in een vreemde situatie, waarbij enerzijds nogal wat competenties worden gevraagd op praktisch gebied, maar anderzijds te weinig wordt gedaan om voldoende onderbouwing mee te geven voor het maken van de juiste vak keuzes.
Lees meerTijdschriften uitgevers zijn zoekende op tablet gebied
Het mag er door de onophoudende stroom aan ‘apps’ voor de iPad op lijken dat tijdschriften uitgevers precies weten wat ze doen, uit onderzoek blijkt dat hetgeen nu ontwikkeld wordt, vrijwel allemaal voorzichtige experimenten zijn.
Lees meerPaar dagen niet bloggen wordt meteen afgestraft – wie helpt?
Op een persoonlijke weblog als deze moet je om een minimaal aantal unieke bezoekers per dag te houden toch wel elke dag één of twee korte blogposts plaatsen. Die je dat niet, dan zakt het bezoekersaantal al heel snel met meer dan 65% in een paar dagen tijd.
Lees meerWat is er te leren van Google Insights?
Google Insights is een leerzaam hulpmiddel om te bekijken welke zoektermen populair zijn en kunnen helpen bij verbetering van de zoekpositie in Google. De dienst is al in gebruik sinds media 2008, in Nederland kwam Insights beschikbaar in 2009.
Lees meerBest of Customer Media 2010: Allerhande weer in de prijzen
Als lid van de vakjury crossmedia was de keuze voor Allerhande voor mij niet voor de hand liggend. Ook andere juryleden zagen weinig in een aan het blad verbonden website. De crossmediale synergie werd er over het algemeen niet van ingezien.
Lees meerTwee opvallend zichtbare verbeteringen binnen WordPress 3.1
De stap van 3.0 naar 3.1 is natuurlijk minder groot dan van 2.x naar 3.x. Maar de groep ontwikkelkaars hebben naast een groot aantal ‘onder de kap’ verbeteringen voor de gemiddelde WordPress website bouwer twee fraaie noviteiten ingebouwd.
Lees meerAdformatie deze week met 3 artikelen over relatie uitgevers en adverteerders
Elke week glijdt ook bij mij de ‘dodebomen’ versie van Adformatie door de brievenbus. Deze week werd mijn aandacht gevestigd op drie lezenswaardige artikelen waarvan ik graag de hoofdlijnen hier met jullie wil delen.
Lees meerDZone voor iPad: als eerste in ons land geproduceerd met Adobe Publishing Suite
Hoofdredacteur Hans Frederiks had het mij al een beetje ingefluisterd: ‘DZone zou de stap richting iPad zetten met de Adobe Publishing Suite’. Voor hem geen rare keuze, gezien zijn jaren lange relatie met Adobe.
Lees meerDagblad De Pers met web-app: juiste benadering?
Wat doet een krantenuitgever van een gratis krant met de iPad? Op basis van het vorige artikel zou een native app al gauw 100.000 euro kunnen gaan kosten. Dagblad De Pers koos voor een veel goedkopere web-app.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Wat mag een app kosten?
Deze vraag is onderwerp van veel speculaties. Zeker in deze tijd waarin de ene app de andere opvolgt. Het aanbod is een wild-west avontuur, vergelijkbaar met het begin van het internet tijdperk.
Lees meerVrij Nederland vanaf half december op de iPad verkrijgbaar
Tijdschriftenuitgevers staan in de rij bij Apple om hun app goedgekeurd te krijgen. De druk om er ook bij te horen neemt onwerkelijke trekjes aan. We zijn nog maar net enkele maanden ‘onderweg’ met een allereerste versie van een tablet.
Lees meerUitgevers vaak bang om consument te laten betalen
Eigenlijk te gek voor woorden dat er onderzoek gedaan moet worden naar de bereidheid bij consumenten om te betalen voor teksten en beelden binnen het nieuwssegment. We betalen – met een oogluikend deel illegaliteit – voor games, muziek, films en apps, maar uitgevers hebben eind vorige eeuw zelf de blunder gemaakt teksten en beelden gratis op het web te zetten.
Lees meerCustomer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meerSocial Media verkeert nog teveel in spagaat van onsamenhangende gereedschappen
Natuurlijk kunnen vele gereedschapjes aan elkaar verbonden worden binnen de vele social media kanalen. Sommigen doen dat zelfs ongemerkt, voor andere verbindingen moet je als gebruiker wat doen.
Lees meerNieuwsmarkt vraagt NUV om mee te werken aan marktonderzoek
In het kader van het onderzoek naar bewegingen van uitgevers in het mobiele segment, welke Nieuwsmarkt uitvoert in samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Pers, is het Nederlandse Uitgevers Verbond gevraagd hun leden op te roepen om mee te doen aan het onderzoek.
Lees meerE Ink met full color – eReaders vechten terug
E Ink is bepaald nog niet uitgespeeld in het speelveld van eReaders. De in het ‘verdomhoekje’ geraakte leesplankjes na de komst van de iPad zouden met fullcolor een inhaalslag kunnen maken. Of is het te laat?
Lees meerFD Young Entrepeneur op WordPress
Het is opvallend dat grotere bedrijven de kracht van WordPress gaan ontdekken. Op deze site maakte ik al melding van ‘The Voice of Holland’ en NRC. Ook binnen Vrij Nederland wordt gekeken naar de mogelijkheden, zij het met een wat lagere snelheid.
Lees meerAgrarisch Dagblad: eerste dagblad met lagere frequentie
Uitgever Reed Business gaat de frequentie van het Agrarisch Dagblad terugschroeven. De krant die 5 keer per week verscheen zal binnenkort slechts 3 keer per week gaan verschijnen.
Lees meerNRC naar WordPress omgeving en iPad bij abonnement
WordPress wordt steeds vaker ontdekt door grotere organisaties als web platform. Hogere bezoekers aantallen zijn bij de juiste configuratie (plug-ins en server instellingen) al lang geen probleem meer.
Lees meerFilteren en push notificaties – de verschillende manieren
In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.
Lees meerRecent onderzoek naar advertenties op tablets door Nielsen en Rhythm NewMedia
Amerikaans onderzoek door Nielsen onder 5000 consumenten met in totaal 54 verschillende smartphones, tablets en/of eReaders, laat zien dat met name iPad gebruikers langer content consumeren en advertenties meer waarderen wanneer ze als ‘verrijkte’ content worden aangeboden.
Lees meer