Innovatie
Verschillende doelen bij GLR/MediaCollege training over e-mail marketing met MailChimp
Als inspirerend docent probeer ik altijd op zoek te gaan naar de werkelijke doelen die mijn deelenmers in een training hebben. Zo stond ik deze week voor een groep van 8 deelnemers, allemaal werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en/of MediaCollege Rotterdam. Docenten, marketing communicatie medewerkers en bestuurders van de personeelsvereniging. Of ik wat over MailChimp kon vertellen.
Lees meerAdjiedj Bakas voorspelt einde social media en de terugkeer van papier
Het voorspellen van trends mag iedereen, slechts weinigen worden gehoord, geroemd en serieus genomen. Is Adjiedj Bakas de uitzondering en klopt zijn bovenstaande voorspelling ten aanzien van social media en vooral ten aanzien van het alom oude medium print?
Lees meerWanneer ‘ruil’ je je eigen website in voor een Facebook pagina?
Het verbaast mij in hoge mate dat de populariteit van Facebook onder bedrijven zover gaat dat ze zelf de verwijzingen naar hun eigen homepage opgeven voor een pagina op Facebook.
Lees meerGrafisch Lyceum Rotterdam weet zich te verkopen
Tegenwoordig moeten MBO opleidingen heel wat doen om zichzelf op de kaart te zetten. In het MBO media onderwijs moeten gespecialiseerde onderwijsinstellingen op boxen tussen ROC’s die media er ‘even’ bij doen. Het Grafisch Lyceum Rotterdam weet van aanpakken en zette vandaag een inspirerende promotiefilm op YouTube.
Lees meerHoeveel Social Media wil je hebben?
Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.
Lees meerBart Brouwers met zijn project hyperlokaal, aggregatie en het belang van TMG
Met grote interesse volg ik het hyperlokale project van de Telegraaf Media Groep, welke vooral een gezicht heeft gekregen in de persoon van Bart Brouwers. Ik ken Bart als een integer, onderzoekend mens, die zijn werk serieus neemt, maar uiteindelijk ook ‘gewoon’ een werknemer is van een concern waar aandeelhouderswaarde nu eenmaal de koers bepaalt.
Lees meerTussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties
Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.
Lees meerZondagavondoverpeinzing: Weer aan de slag met mijn boek….
Eind november vorig jaar begon ik met mijn eerste boek, toen nog onder de titel ‘De Vierde Wereldoorlog’. Die titel bleek al te bestaan, niet zozeer in een gelijksoortig boek, maar voor mij voldoende aanleiding om een andere titel te kiezen. In januari van dit jaar ontbrak het mij na 21 hoofdstukken aan de inspiratie om door te gaan. Ik ken het proces van boeken schrijven niet, het zou immers mijn eerste volledig eigen boek worden, waarbij fictie en werkelijkheid in roman/thriller vorm elkaar zouden afwisselen. Wel wat veel voor een eerste boek….
Lees meerBrandowners aan de apps voor klant relatie magazines?
Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?
Lees meerBoekbespreking: Handboek Nieuwe Media
In het voorwoord stond de aanleiding voor het maken van dit rijk geïllustreerde boek: de enorme hoeveelheid toepassingen, diensten, opties, instellingen en mogelijkheden van nieuwe media. Wat begon op een velletje A4 in een – waarschijnlijk – Amsterdam café, eindigde als een echt papieren boek bij een echte uitgever. De auteurs Tom Bakker en Piet Bakker (familie?) moeten de humer ervan wel ingezien hebben.
Lees meerWiziApp WordPress plugin – native app van je weblog
Er zijn wel vaker pogingen ondernomen om via een on-line service in een paar stappen een native app te maken van je eigen website. Apple keurde de aangeboden apps meestal af, omdat zij van mening waren dat een weblog een app niet waardig zou zijn. Of dat nu veranderd is, weet ik niet. Maar WiziApp…
Lees meerOver paar jaar lachen we om de media apps van nu
Binnen ons huidige economische systeem houden we krampachtig vast aan bestaande ketens en businessmodellen, want die bieden in deze economisch onzekere tijden nog enige houvast om de gekldstroompjes in goede banen te kunnen blijven leiden. Maar uiteindelijk zullen die modellen niet houdbaar blijken zodra de opkomst van nieuwe spelers bestaande ketens aantast.
Lees meerSnijdt Apple zich in andere vingers met de ‘strijd’ tegen Flash?
Nee, het is geen geheim dat Apple niet gek is op Adobe Flash. Het ontbreken ervan in de iPhone en iPad wordt misschien door de echte Apple aanhangers ‘vergeven’, maar het blijft een onderwerp van gesprek, juist omdat Android toestellen kennelijk geen moeite hebben met het stuk techniek waar Apple zo een hekel aan heeft.
Lees meerNu.nl winnaar op alle platformen
Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist- zich in veel minder mate zien.
Lees meerQR code vooral leuk
Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.
Lees meerVEA vernieuwt: voorbeeld voor andere van oorsprong 1.0 brancheorganisaties?
Afgelopen weekend las ik het verhaal van Simon Neefjes en Ralph Wisbrun, respectievelijk vice-voorzitter en voorzitter van VEA. Of die tweedeling wel zo vernieuwend is, mag u zelf beoordelen, maar het verhaal in Adformatie liet wel een noodzakelijk stuk fris optreden zien. • Beide bestuursleden zeggen in Adformatie artikel vooral niet stoffig te zijn De…
Lees meerVeel te doen onder WordPress motorkap
Het zal de gebruiker van een gemiddelde weblog ontgaan, maar onder de motorkap van WordPress is veel te doen. Zoveel zelfs dat versie 3.2 op een enkele uitzondering na, vrijwel alleen verbeteringen brengt onder motorkap.
Lees meerWeekendoverpeinzing: mijn overvolle iPad met een onoverzichtelijke hoeveelheid kranten en tijdschriften
Hoe vergaat het de gemiddelde iPad gebruiker ten aanzien van het beheer en gebruik van kranten- en tijdschriften apps? Ik begin te ontdekken dat mijn belangstelling voor al die ‘nagemaakte’ kranten en tijdschriften gaat afnemen.
Lees meerNieuwsmarkt trekt stekker uit hyperlokale burgerjournalistiek
Nieuwsmarkt heeft het initiatief ‘nieuwsuit’ stopgezet. De twee uitgangspunten hyperlokaal en burger journalistiek bleken niet haalbaar. Ook de commerciële benadering om met name lokale winkeliers een eigen ‘uitgeefplatform’ tegen zeer lage maandelijke kosten aan te bieden, sprak niet voldoende aan. • Vergelijkbare hyperlokale initiatieven van grote landelijke uitgevers steeds vaker regionaal • Rapport (PDF) van…
Lees meerTweede GEA bijeenkomst gooit het roer om
Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.
Lees meerGraficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering
Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.
Lees meerThaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’
Elk jaar verschijnen van het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…
Lees meerReactie op ‘Reclame op schoot’
Deze week las ik een aardige optekening van het advertentie- en reclame landschap rondom tablet in Adformatie. Suzan Borst onderzocht waarom adverteerders niet warm lopen voor advertenties op tablets. Haar conclusies en mijn aanvullingen.
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerHet is 29 maart 2036
Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.
Lees meerJe eigen sociale netwerk bouwen
Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.
Lees meerEten 2.0 in Rotterdam
Lekker Japans eten bij Izkaya aan de Lijnbaan in Rotterdam kan je tegenwoordig ook doen in slecht gezelschap. Als je je verveelt, dan kan je openlijk via je ‘eigen tablet tafel’ lekker browsen, nadat je je hapjes hebt besteld.Kijk en oordeel zelf of deze wijze van bestellen 2.0 het plezier in eten 2.0 werkelijk verhoogt: ‘Nooit meer een ober aan je tafel, die vraagt of het smaakt.’
Lees meerDe ‘Joost’-app: het vervolg
Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.
Lees meerAdvertenties in iPad magazines converteren snel, aandacht voor redactionele content blijft achter
Magazines op een iPad zetten volgens onderzoek sneller aan tot kopen, omdat de virtuele winkel slechts een vingerklik is verwijderd. Mooi voor adverteerders, maar de lezer is daarmee ook ‘weg’ van het magazine, minder goed voor uitgevers.
Lees meerVandaag bijeenkomst over mogelijke standaarden in tablet publishing
Al eerder schreef ik een inleiding over de al dan niet zinnige zoektocht naar standaarden voor tablet publishing. Inmiddels is het speelveld behoorlijk gevuld met diverse typen ’tablet-content-applicatie-generatoren’. Toch komt dinsdag 8 maart een kleine groep specialisten uit met name de publiekstijdschriften bijeen om de loep onder al deze tools te leggen en te bezien…
Lees meerBedrag van 14.000 euro verwarrend
Publishr en Mediatest deden een onderzoek naar mobiele apps onder uitgevers. Altijd verwarrend om met een gemiddeld bedrag de kop van het artikel neer te zetten. Wat zegt die 14.000 euro?
Lees meerGezocht: sponsors, investeerders en subsidiemogelijkheden voor ‘Joost’ app
Op een moment van spontane ingeving kwamen Netty Arriens en mijn persoontje op het idee te kijken of het mogelijk is een app te ontwikkelen voor kinderen met beperkingen in praten, lezen en schrijven. De naam ‘Joost’ app is slechts een werknaam, ingegeven door de naam van mijn eigen zoon Joost – met het Syndroom…
Lees meerWat durf je te vragen van een stagiaire?
Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.
Lees meerWeekje verder: positieve reacties op nieuwe vormgeving
Een klein weekje verder heb ik vele positieve reacties ontvangen op de nieuwe vormgeving van zowel luit.nl als nieuwsmarkt.nl. Dank daarvoor. Ik wil graag wat teruggeven omtrent de technische achtergronden van deze restyling.
Lees meerZolang consument niet klaagt, blijft Apple’s positie vrijwel onaangetast
Deze week las ik een artikel van Martin Thomas van The Independent. De Pers zette er afgelopen woensdag een vertaling van in hun krant. De nodige kanttekeningen.
Lees meerCorning.com presenteert toekomstige display technieken
Onderstaand filmpje doet erg futuristisch aan, als het gaat om de verwerking van data in ons huis, in onze auto en op ons werk. Maar volgens het Amerikaanse bedrijf Corning ligt onderstaande toekomst dichterbij dan wij zelf zouden kunnen vermoeden.
Lees meerWordPress 3.1 na 4 Release Candidates nu beschikbaar
Het heeft wat ‘voeten in de aarde’ gehad, de 3.1 release van het populairste web-CMS WordPress. Maar liefst 4 RC’s waren nodig om de uiteindelijke versie vandaag beschikbaar te stellen.
Lees meerWebsite in nieuwe ‘verpakking’
Mijn website was na jaren van gelijke vormgeving weer eens toe aan een nieuw ‘jasje’. Met stapels suggesties van velen, waarvoor heel veel dank, ben ik aan de slag gegaan en heb alle ideetjes gecombineerd.
Lees meerGrafische branche uitgeautomatiseerd – efficiency in 1.0 toepassingen is optimaal
De zegeningen van automatisering hebben de grafische branche in al haar vormen geraakt. Positief en negatief. De hoeveelheid print producties is er niet minder om geworden. De branche doet het goed, met veel minder bedrijven en mensen wordt hetzelfde volume in de markt gezet.
Lees meerBestuur en directie GLU wil nieuw onderwijsmodel bestuderen
Binnen het Grafisch Lyceum Utrecht is tijdens een verkennende tussen evaluatie van één van de beroepenveld commissies een model gelanceerd welke de aansluiting tussen MBO media onderwijs en het bedrijfsleven kan verbeteren.
Lees meer