Verschillende doelen bij GLR/MediaCollege training over e-mail marketing met MailChimp

Als inspirerend docent probeer ik altijd op zoek te gaan naar de werkelijke doelen die mijn deelenmers in een training hebben. Zo stond ik deze week voor een groep van 8 deelnemers, allemaal werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en/of MediaCollege Rotterdam. Docenten, marketing communicatie medewerkers en bestuurders van de personeelsvereniging. Of ik wat over MailChimp kon vertellen.

Lees meer

Grafisch Lyceum Rotterdam weet zich te verkopen

Tegenwoordig moeten MBO opleidingen heel wat doen om zichzelf op de kaart te zetten. In het MBO media onderwijs moeten gespecialiseerde onderwijsinstellingen op boxen tussen ROC’s die media er ‘even’ bij doen. Het Grafisch Lyceum Rotterdam weet van aanpakken en zette vandaag een inspirerende promotiefilm op YouTube.

Lees meer

Hoeveel Social Media wil je hebben?

Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.

Lees meer

Tussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties

Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.

Lees meer

Zondagavondoverpeinzing: Weer aan de slag met mijn boek….

Eind november vorig jaar begon ik met mijn eerste boek, toen nog onder de titel ‘De Vierde Wereldoorlog’. Die titel bleek al te bestaan, niet zozeer in een gelijksoortig boek, maar voor mij voldoende aanleiding om een andere titel te kiezen. In januari van dit jaar ontbrak het mij na 21 hoofdstukken aan de inspiratie om door te gaan. Ik ken het proces van boeken schrijven niet, het zou immers mijn eerste volledig eigen boek worden, waarbij fictie en werkelijkheid in roman/thriller vorm elkaar zouden afwisselen. Wel wat veel voor een eerste boek….

Lees meer

Brandowners aan de apps voor klant relatie magazines?

Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?

Lees meer

Boekbespreking: Handboek Nieuwe Media

In het voorwoord stond de aanleiding voor het maken van dit rijk geïllustreerde boek: de enorme hoeveelheid toepassingen, diensten, opties, instellingen en mogelijkheden van nieuwe media. Wat begon op een velletje A4 in een – waarschijnlijk – Amsterdam café, eindigde als een echt papieren boek bij een echte uitgever. De auteurs Tom Bakker en Piet Bakker (familie?) moeten de humer ervan wel ingezien hebben.

Lees meer

WiziApp WordPress plugin – native app van je weblog

Er zijn wel vaker pogingen ondernomen om via een on-line service in een paar stappen een native app te maken van je eigen website. Apple keurde de aangeboden apps meestal af, omdat zij van mening waren dat een weblog een app niet waardig zou zijn. Of dat nu veranderd is, weet ik niet. Maar WiziApp…

Lees meer

Over paar jaar lachen we om de media apps van nu

Binnen ons huidige economische systeem houden we krampachtig vast aan bestaande ketens en businessmodellen, want die bieden in deze economisch onzekere tijden nog enige houvast om de gekldstroompjes in goede banen te kunnen blijven leiden. Maar uiteindelijk zullen die modellen niet houdbaar blijken zodra de opkomst van nieuwe spelers bestaande ketens aantast.

Lees meer

Nu.nl winnaar op alle platformen

Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist- zich in veel minder mate zien.

Lees meer

QR code vooral leuk

Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.

Lees meer

VEA vernieuwt: voorbeeld voor andere van oorsprong 1.0 brancheorganisaties?

Afgelopen weekend las ik het verhaal van Simon Neefjes en Ralph Wisbrun, respectievelijk vice-voorzitter en voorzitter van VEA. Of die tweedeling wel zo vernieuwend is, mag u zelf beoordelen, maar het verhaal in Adformatie liet wel een noodzakelijk stuk fris optreden zien. • Beide bestuursleden zeggen in Adformatie artikel vooral niet stoffig te zijn De…

Lees meer

Veel te doen onder WordPress motorkap

Het zal de gebruiker van een gemiddelde weblog ontgaan, maar onder de motorkap van WordPress is veel te doen. Zoveel zelfs dat versie 3.2 op een enkele uitzondering na, vrijwel alleen verbeteringen brengt onder motorkap.

Lees meer

Nieuwsmarkt trekt stekker uit hyperlokale burgerjournalistiek

Nieuwsmarkt heeft het initiatief ‘nieuwsuit’ stopgezet. De twee uitgangspunten hyperlokaal en burger journalistiek bleken niet haalbaar. Ook de commerciële benadering om met name lokale winkeliers een eigen ‘uitgeefplatform’ tegen zeer lage maandelijke kosten aan te bieden, sprak niet voldoende aan. • Vergelijkbare hyperlokale initiatieven van grote landelijke uitgevers steeds vaker regionaal • Rapport (PDF) van…

Lees meer

Tweede GEA bijeenkomst gooit het roer om

Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.

Lees meer

Graficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering

Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.

Lees meer

Thaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’

Elk jaar verschijnen van  het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…

Lees meer

Reactie op ‘Reclame op schoot’

Deze week las ik een aardige optekening van het advertentie- en reclame landschap rondom tablet in Adformatie. Suzan Borst onderzocht waarom adverteerders niet warm lopen voor advertenties op tablets. Haar conclusies en mijn aanvullingen.

Lees meer

Het is 29 maart 2036

Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.

Lees meer

Je eigen sociale netwerk bouwen

Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.

Lees meer

Eten 2.0 in Rotterdam

Lekker Japans eten bij Izkaya aan de Lijnbaan in Rotterdam kan je tegenwoordig ook doen in slecht gezelschap. Als je je verveelt, dan kan je openlijk via je ‘eigen tablet tafel’ lekker browsen, nadat je je hapjes hebt besteld.Kijk en oordeel zelf of deze wijze van bestellen 2.0 het plezier in eten 2.0 werkelijk verhoogt: ‘Nooit meer een ober aan je tafel, die vraagt of het smaakt.’

Lees meer

De ‘Joost’-app: het vervolg

Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.

Lees meer

Vandaag bijeenkomst over mogelijke standaarden in tablet publishing

Al eerder schreef ik een inleiding over de al dan niet zinnige zoektocht naar standaarden voor tablet publishing. Inmiddels is het speelveld behoorlijk gevuld met diverse typen ’tablet-content-applicatie-generatoren’. Toch komt dinsdag 8 maart een kleine groep specialisten uit met name de publiekstijdschriften bijeen om de loep onder al deze tools te leggen en te bezien…

Lees meer

Wat durf je te vragen van een stagiaire?

Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.

Lees meer

Website in nieuwe ‘verpakking’

Mijn website was na jaren van gelijke vormgeving weer eens toe aan een nieuw ‘jasje’. Met stapels suggesties van velen, waarvoor heel veel dank, ben ik aan de slag gegaan en heb alle ideetjes gecombineerd.

Lees meer