Innovatie
Volop inspiratie voor deelnemers workshop over effectieve communicatie met WordPress
Effectieve communicatie met WordPress? Dat doen we toch al jaren? Ik vermoed dat meer dan 90% van de WordPress websites wereldwijd nog steeds ‘gewone’ websites zijn met een tijdlijn aan berichten en wat losse pagina’s. Juist de samenhang in bedrijfsprocessen richting de communicatie met de doelgroep(en) kan een behoorlijke verandering teweeg brengen in het gewenste…
Lees meerUniek voorbeeld van effectief communiceren met uw doelgroep via uw website
In de afgelopen blogposts hebben we vooral de noodzaak tot meer effectiviteit aangetoond. Immers uw website moet voor u werken en uw doelgroepen op effectieve wijze zien te bereiken. Dat gaat niet vanzelf. We laten de theorie voor nu even achterwege en nemen u mee in een praktische situatie die ook voor uw bedrijf kan…
Lees meerZoeken in een content management systeem
Op een ‘gewone’ website met pagina’s en een berichten tijdlijn is zoeken naar inhoud niet zo spannend. Het is zelfs de vraag in welke mate de zoekfunctie nog wel wordt gebruikt op dergelijke websites. Dat wordt anders bij bedrijfswebsite met diensten en/of producten, waarin de klant op zoek gaat naar relevante inhoud, die ertoe doet. Een voorbeeld.
Lees meerCatalogus maken zonder webshop?
Een webshop is in feite een database met records (producten) en velden (producteigenschappen). Webshop gereedschappen zijn ontwikkeld voor universele oplossingen. Een maatwerkoplossing voor een catalogus is één van de specialiteiten die wij in huis hebben.
Lees meerVandaag volop speculaties over mogelijke noviteit van Apple
Het beursaandeel Apple steeg vandaag 1%, niet spectaculair genoeg om een eventuele tegenvaller op te vangen, in het geval Apple vandaag toch niet het spektakel brengt waar iedereen op hoopt. Het bedrijf is daarin in een frequentie van steeds vier jaar goed in geslaagd. Gebeurt dat in 2014 weer?
Lees meerThe Guardian lanceert ‘Guardian for Glass’
Onder de naam ‘Guardian for Glass’ introduceert de uitgever van de Engelse krant The Guardian hun eerste Google Glass app. The Guardian ziet het als een experiment in de zoektocht naar het innovatief exploiteren van journalistiek. Wat zijn de ambities?
Lees meerHoe innovatief zijn eLinea, MyJour en Blendle eigenlijk?
Ja, ik zeg het maar meteen: ‘Mijn mening is (wellicht te) kort door de bocht’. Maar ik vraag me oprecht af wat er werkelijk zo innovatief is aan ‘berichten-kiosken’, waarbij er best wel wat verschillen zijn te onderkennen in het aantal en soorten uitgevers en de wijze van betalen van de content door de consument. Maar van een ingrijpende verandering in de keten is geen sprake.
Lees meerMeedoen aan project ‘The Hyperlocal Academy’ van Hogeschool Utrecht
Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft een subsidie toegekend aan de Hogeschool Utrecht (Centrum voor Communicatie en Journalistiek) voor enerzijds onderzoek naar hyperlokale nieuwsmedia en anderzijds een aantal workshops voor hyperlokale initiatieven in ons land. Ik lever een bijdrage aan één van de 4 workshops.
Lees meerHoe gaat het met printmedianieuws?
Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?
Lees meerTweede dag #WCEU – Stap van 3.9 naar 4.0 niet anders dan van 3.6 naar 3.7
Dat zei Matt Mullenweg, CEO van Automattic – het bedrijf achter WordPress. In een uur durende Q&A stelde de 700 aanwezigen alle mogelijk vragen aan Matt, die zeer bedreven en inhoudsvol zijn antwoorden formuleerde. In de ochtend zette Andrew Nacin – één van de ‘lead developers’ de belangrijkste milestones neer voor versie 3.7.
Lees meerEerste dag #WCEU – voor ieder wat wils, nog geen spectaculaire aankondigingen
WordCamp Europe 2013 is een Europese variant op de doorgaans landelijke ‘WordCamps’, welke de afgelopen jaren in meerdere landen hebben plaatsgevonden. Een Europese editie in Leiden speelde op juiste wijze in op de gemiddelde leeftijd van de deelnemers, zeker voor de diverse after parties in de studentenstad.
Lees meerCleeng geen startup meer, maar wel jong bedrijf in ‘betaalde content’
Cleeng startte twee jaar geleden als betaaldienst voor online content. De vergelijkingen met Google One Pass werden snel gemaakt, maar Cleeng lijkt zich niet neer te leggen bij de ‘grootmacht’ en vindt diverse posities van klein tot groot in alle vormen van on-line betaalde content. Met name de gratis plugins en dito instap voor diverse (opensource) content management systemen staan garant voor een brede reeks toepassingen.
Lees meerHet einde van ebooks?
Het e-book is goed beschouwd niet veel meer dan een ‘lees-bestandje’, welke veelal na een betaling naar een klant wordt gestuurd vanuit een e-book store. En dat dan temidden van een overdaad een cloud diensten met muziek, (HD) video en interactieve (educatieve) apps. Wordt gewoon lezen zielig?
Lees meerMailChimp geheel vernieuwd
De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.
Lees meerCasengo gratis on-line support tool
Iedereen kent wel een on-line chat service, waarbij bedrijven de mogelijkheid bieden te chatten met relaties. Voor verreweg de meeste van deze diensten moet betaald worden. Casengo is één van de weinige gratis diensten die in basis alle functionaliteit biedt die van dit soort diensten verwacht mag worden.
Lees meerInterview door Olga Oost van het Stimuleringsfonds voor de Pers
Op geheel eigentijdse wijze werd ik afgelopen week door Olga Oost uitgebreid bevraagd over het ‘nieuwsmarkt app’ project, welke in het najaar van 2010 startte, ruim een jaar duurde en pas eind 2012 resulteerde in een eindrapport voor de branche.
Lees meer10 jaar WordPress: van eenvoudig gebruik tot zakelijk succes
Nee, ik heb niet alle 10 jaren rondom WordPress meegemaakt, maar terug gerekend kom ik uit in het jaar 2005, niet meer wetende of ik nog startte met versie 1.5.x of al met versie 2.0. Zeker is dus dat ik 8 jaar WordPress ervaring heb meegemaakt vanaf een ’tooltje’ voor het maken van mijn eigen website tot en met een zakelijk succes binnen mijn huidige media dienstverlening.
Lees meerLUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht
Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.
Lees meerVanaf 14k4 naar 120Mb/s in pakweg 25 jaar
Gisteren stond ik even stil bij het feit dat ik pakweg 25 jaar geleden mijn eerste stapjes zette op on-line communicatie met een 14k4 modem. Ik nam toen een abonnement op AppleLink, waarbinnen ik samen met mijn broer – die toen in Mexico City woonde – één mailboxje deelde.
Lees meerPhilips stopt met audio en video
Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.
Lees meerTMG te groot voor slagvaardige en marktgerichte crossmediale producten
Marianne Zwagerman zegt in Adformatie ‘niet doen’ tegen de crossmediale ambities van de Telegraaf Media Groep in Amsterdam: ‘Verkeerde synergie, verlies en teveel managementlagen’. Een nadere analyse van het stuk in Adformatie.
Lees meerHeeft Apple het gevoel met innovatie verloren?
Na het overlijden van Steve Jobs zou Apple volgens ingewijden geen last gaan krijgen van omzetverlaging, de waarde van het bedrijf en zeker niet het gevoel voor innovatie kwijtraken. Vele Apple werknemers zouden genoeg ‘genen’ van Jobs hebben ‘overgenomen’ om succesvol door te kunnen gaan.
Lees meerNog volop experimenteren met responsive design
De verschillende visies rondom responsive design houden veel ontwikkelaars en creatieven nog steeds uren gekluisterd achter hun laptop, tablet en smartphone. De variaties in resoluties en schermverhoudingen zijn talrijk en vragen steeds inventiever oplossingen voor menu en content.
Lees meerWordPress Themes steeds geavanceerder
De tijd dat een website in WordPress ‘versleten’ werd als ‘alles op elkaar lijkende weblogjes’ ligt al geruimte tijd achter ons. Theme- en framework ontwikkelaars verleggen de technische- en creatieve grenzen steeds verder. De laatste editie van het PageLines Framework (2.2.1) is één van die bewijzen. De vorige editie bood al de eerste beginselen van…
Lees meerFolderapp groeit in segment brievenbusreclame
Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.
Lees meerWat is er nou zo uniek aan Facebook?
Tijdens de training ‘effectieve inzet van cross- en social media’ bij het Centrum van Communicatie en Journalistiek sta ik samen met de deelnemers uiteraard vaak stil bij de verschillende social media kanalen. Facebook en Twitter zijn daarbij favoriet, maar de centrale vraag blijft welke belangrijkheid deze kanalen in een totale crossmediale opzet hebben.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Bedrijfsleven wil te ‘makkelijk’ winst zien met social media
Bedrijven hebben nauwelijks geduld om een gedegen social media beleid te ontwikkelen en gaan doorgaans voor niet bestaande ‘quick-wins’, die door ‘snelle’ bureaus worden voorgehouden. Een goed onderbouwd social media beleid moet keer op keer tegen de primaire doelen en processen worden aangehouden en waar nodig regelmatig worden aangepast.
Lees meerMobiele Full HD schermen ‘vreten’ MB’s
Thuis is het allemaal geen probleem om met meerdere computerschermen beelden en/of films te downloaden. Het koperdraad en de daarop draaiend xDSL protocollen kunnen nog wat ‘wat hebben’, ondanks de opmars van glasvezel. Door ‘de lucht’ is het een andere situatie. 3G loopt tegen zijn grenzen aan en telecom providers rekenen steeds vaker hogere kosten boven de datalimiet.
Lees meerMicrosoft met Windows 8 in Barnes & Noble Nook
Een bedrag van 300 miljoen dollar is niet veel om de concurrentie aan te gaan met Apple en Amazon. Het bedrag heeft ook meer weg van een ‘compensatie’ van juridisch gedoe omtrent patenten die de ‘boekverkoper’ zou hebben geschonden toen deze de Nook e-reader liet ontwikkelen.
Lees meerDRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie
Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?
Lees meerWebshop: veel overwegingen vooraf
Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.
Lees meerOpmars social media goeroes niet te stuiten
Social media is hot. De tijd ligt alweer achter ons dat het fenomeen bedoeld was om mensen zonder tussenkomst van instituties met elkaar te laten communiceren via allerhande tooltjes.
Lees meerIJmond regio – workshops voor MKB: media in uw markt
In samenwerking met MKB IJmond, Bibliotheek Velsen en KvK zijn 3 parallelle workshops ontwikkeld omtrent de innovatieve inzet van media kanalen voor MKB fabrieken, handelsonernemingen, dienstverleners en winkeliers.
Lees meerKrantenwereld blijft onrustig
In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?
Lees meerWordCampNL 2012: 2 dagen volop WordPress inspiratie
Afgelopen zaterdag 24 maart startte de jaarlijkse Nederlandse editie van WordCamp, een inspirerend weekend WordPress kennis delen op alle mogelijke niveaus vanaf beginners tot en met plugin/theme ontwikkelaars.
Lees meerNieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project
In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.
Lees meerGeen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event
De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: De Pers digitaal verder met door de consument gewenste redactionele- en commerciële content?
Deze week werd bekend dat de gratis krant De Pers eind deze maand stopt met printedities. Het businessmodel zou het gat tussen kosten en opbrengsten niet kunnen dichten. Zouden pogingen om alleen digitaal door te gaan wel succesvol kunnen zijn? Volgens mij staan adverteerders nog minder hard te trappelen om te adverteren op tablets, dan…
Lees meerBijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media
Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.
Lees meerNewMediaBrains schept duidelijkheid in dynamisch media landschap
Onder de titel ‘social media open’ zet NewMediaBrains uit Rotterdam een breed maar relevant programma neer, welke een perfecte weerspiegeling laat zien van het totale media landschap, waarbinnen vooral de relevantie van social media naast de bestaande mediakanalen een rol speelt.
Lees meer