Crossmediaal uitgeven vanuit traditionele kanalen valt nog niet mee

Door: Peter Luit Binnenkort in: InCT De traditionele uitgevers van content op mediakanalen als papier, radio en televisie zoeken in hoog tempo naar ‘crossmediale formats’ om hun content met hoger rendement te kunnen distribueren. Dat dat niet altijd meevalt heeft vooral te maken met cultuur, waardoor workflows en technologie op elkaar gestapeld worden, vaak met…

Lees meer

Ook Talpa Digital geen ‘crossmedia’ meer

Emerce bericht vandaag dat Talpa Digital haar crossmediale activiteiten op een laag pitje zal gaan zetten. Daarmee komt definitief een einde aan de ambitieuze plannen van een van oorsprong traditioneel televisie bedrijf, welke haar pijlen richtte op crossmediale formats. Woordvoerder Mark van Hal lichtte het besluit toe door te zeggen dat de kern van het…

Lees meer

Literaire uitgever Nieuw-Amsterdam brengt internet TV

Het is voor het eerst dat een literaire uitgever zich waagt aan televisie op internet. Vanaf 2 september aanstaande brengt de Amsterdamse uitgever Nieuw-Amsterdam ‘cultuur-tv’ met achtergrondinformatie en reportages rondom tentoonstellingen, optredens, boeken en presentaties. In aanvang zullen de uitzendingen wekelijk zijn, maar volgens directeur Marij Bertman zijn de plannen gericht op een dagelijkse frequentie.…

Lees meer

Crossmediale ambities ‘Tien’ faalden

Wat ooit als crossmediaal Talpa begon, werd niet veel meer dan een TV zendertje onder een niet te vinden knop. Was eerst de naam Talpa de oorzaak, ook ‘Tien’ werd niet gevonden. Daardoor bleven adverteerders weg en leek de zender alleen nog voor voetbal liefhebbers vindbaar. John de Mol heeft zich vergist. De kranten staan…

Lees meer

Crossmedia centraal op het Nationale Uitgeverscongres

Een uitstekend blad of krant met waardeloze website, of andersom, kan nog heel goed. Crossmedia is helemaal niet noodzakelijk. Dat zei Matt Heffels, schrijver en bladenmaker afgelopen week tijdens het 9de Nationaal Uitgeverscongres in het Tropeninstituut in Amsterdam. Is hij de enige die de term doet verbleken en luidde hij een nieuwe trend in richting…

Lees meer

Crossmedialisme: fictie of werkelijkheid?

Binnenkort in InCT Het woord crossmedia zorgt onverminderd voor volle seminars, talloze artikelen en veel marketing geweld om vanuit welk bestaand medium dan ook, vooral nieuwe media toe te passen om boodschappen op meerdere manieren aan de man te brengen. Onlangs verscheen DAG, omgeven met het woord crossmedia. DAG verscheen vooral de eerste dag als…

Lees meer

DAG van start

Vandaag is de vierde gratis krant DAG, een gezamenlijke aanpak van PCM en KPN, van start gegaan. De krant is op vele NS stations, metro stations en universiteiten en hoge scholen en bij Albert Heijn gratis af te halen. Ook de website is vanaf vandaag volledig in de lucht, inclusief de mogelijkheden om DAG op…

Lees meer

Crossmedia in Manila

Via Monique de Haas kwam ik op de weblog van Faye Martel uit Manila. De naam van de weblog ‘crossmediathoughts’ wierp bij mij de vraag op in hoeverre er in Manila al sprake zou zijn van crossmedia bewegingen. Enige jaren geleden bezocht ik Manila en had het genoegen een paar dagen ‘les’ te mogen geven…

Lees meer

Gezellig kletsen met Christy Dena

Gisteren in Amsterdam maakten we kennis met Christy Dena, de bekende crossmedia researcher uit Australië. Monique de Haas was al een paar dagen in haar gezelschap tijdens het CMID 07 congres in Zweden. Beiden spraken daar op het congres in gezelschap van Jak Boumans, die eveneens het publiek toesprak in zijn lezing met de titel…

Lees meer

Crossmedia en een maatpak

Soms kom je de crossmediale voorbeelden gewoon op straat tegen. Een leuk voorbeeld zagen we gisteren in Amsterdam bij Soc13ty. Tenminste als je een GSM hebt met Bluetooth en dat ook hebt ingeschakeld. In het voorbijlopen kregen we het verzoek een plaatje te mogen downloaden. De commerciël strekking werd al gauw duidelijk. Je wordt via…

Lees meer

Personaliseren: hit of hype van het één op één bereik?

Door de enorme verbreding van het aantal mediakanalen is bereik meer dan ooit het dilemma van verzenders van informatie. Adverteerders moeten nieuwe advertentiemodellen ontdekken, terwijl uitgevers nieuwe communicatiemodellen over de media heen trachten uit te vinden. De businnesmodellen ertussen moeten de geldstroompjes in bedwang houden. Zowel in print, als in on-line/mobiel en via radio en…

Lees meer

Eén jaar nrc•next: in 2007 crossmedia als groeimodel

Het is alweer een jaar geleden dat ons land werd verrast door een niet-gratis krant op tabloid formaat. Tegen de stroom van die gratis kranten in, dacht uitgever PCM met de nieuwe krant vooral hoger opgeleide jonge media consumenten te bereiken. Inmiddels heeft de krant een oplage van pakweg 70.000 exemplaren en lijkt ook in…

Lees meer

Crossmediale content komt uit ‘conventionele’ hoek…..

‘Weekend stelling’ Het web is ‘slechts’ de lijm van de bestaande mediakanalen. ‘Professionele’ content wordt gemaakt binnen enerzijds uitgevers van kranten en (vak)tijdschriften en anderzijds de radio- en televisie wereld. De consument/producent vult aan met ‘amateur’ content en gebruikt daar vooral het web voor. Door juist die massale aanwezigheid van de consument/producent op het web,…

Lees meer

Crossmediale content komt uit ‘conventionele’ hoek…..

‘Weekend stelling’ Het web is ‘slechts’ de lijm van de bestaande mediakanalen. ‘Professionele’ content wordt gemaakt binnen enerzijds uitgevers van kranten en (vak)tijdschriften en anderzijds de radio- en televisie wereld. De consument/producent vult aan met ‘amateur’ content en gebruikt daar vooral het web voor. Door juist die massale aanwezigheid van de consument/producent op het web,…

Lees meer

Crossmedia Monitor 2006

iMMovator Cross Media Network, de Hogeschool INHOLLAND en TNO Innovatie en Ruimte hebben in 2006 uitvoerig onderzoek gedaan naar de aard en omvang van trends en ontwikkelingen in ICT en creatieve industrie. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het Projectbureau Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma Gooi- en Vechtstreek, de Stichting Innovatie Alliantie en de…

Lees meer

Spits gaat experimenteren met narrowcasting

Spits (onderdeel van de Telegraaf Media Groep) gaat in het zuiden van ons land voorzichtig experimenteren met de mogelijkheden van narrowcasting. Ongeveer 750 streekbussen van Veolia zullen worden voorzien van beeldschermen waarop vooral tekstberichten te lezen zullen zijn, aanvankelijk voorzien van reisinformatie, in mei volgens hoofdzakelijk tekstberichten, gemaakt door een speciale redactie. Later zal video…

Lees meer

Het Nieuwe Uitgeven en Crossmedium

Marketingfacts bezocht eergisteren het MediaPlaza congres ‘Het Nieuwe Uitgeven’ Zelf kon ik helaas niet aanwezig zijn, maar Erno Hannink deed uitstekend verslag. Ook kon men deze week CrossMedium bezoeken, een tweedaags congres in Bussum, met als sleutelwoord CROSSMEDIA. Ook daar kon ik helaas niet heen, maar Ronald ter Voert was zo vriendelijk uitgbreid verslag te…

Lees meer

Google en de ’traditionele’ uitgevers

Google heeft de rechtzaak die door 19 uitgevers was aangespannnen in Belgie over het gebruik van artikelen door Google verloren. De uitgevers hadden de zaak aangespannen omdat zij van mening waren dat het auteursrecht op deze wijze geschonden werd. De artikelen, die vaak op de sites van de uitgevers tegen betaling te lezen waren, waren…

Lees meer

Crossmedia in de praktijk: Accidental Empires….?

Graag wil ik hier een brede discussie met de lezers van media gerelateerde weblogs aangaan. De laatste weken zijn we overspoeld met berichten van kleine grote media bedrijven, die op diverse manieren met ‘nieuwtjes’ het publiek willen verrassen met content. Of het nu kranten op tabloid formaat zijn, een weekblad van Roel Pieper, thema kanalen…

Lees meer

Mediaprocessen- en kanalen model

Het is leuk om zo af en toe ‘eigen werk’ tegen te komen op websites van anderen. Zo zag ik onlangs mijn mediaprocessen- en kanalen model op de website van Alex Schreuders. Met Inspiratie is echt een voorbeeld van ‘bureau 2.0’, waarbij crossmedia, communicatie en marketing in nieuwe dimensies worden gecombineerd om doelstellingen van hun…

Lees meer

PwC: Nederlandse gaming industrie groeit snel

Nederland kent een krachtige, levendige markt van videospellen, die in de afgelopen vijf jaar jaarlijks toenam met meer dan 10%. Dat blijkt uit de deze week verschenen nieuwe editie van de Entertainment & Media Outlook towards 2010 – Trends in the Netherlands 2006 – 2010. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de totale Nederlandse markt van videospellen…

Lees meer

Crossmedia seminar/workshop bij MediaPlaza……

Indira Reynaert en ik gaan samen een Masterclass Crossmedia verzorgen bij Media Plaza in Utrecht. Hoewel het onderwerp ons bindt denken wij allebei toch heel anders over het begrip na. Daarnaast benaderen wij crossmedia vanuit verschillende disciplines. Daar waar ik vooral kijk naar veranderende business processen kijkt Indira meer naar de organisatie van content binnen…

Lees meer

De tijdelijke beweging van een term…

Dit jaar heeft de term crossmedia vooral gezorgd voor veel volle zalen, veel speculaties, veel voorbeelden, maar ook veel twijfels. De ‘deskundigen’ zijn nog niet uit over de eenduidige betekenis van een term die inmiddels wel al alles van een tijdelijke beweging uitstraalt.

Lees meer

Grafivak ten einde: geen crossmediale opvolger

Dat het doek voor de titel Grafivak als zelfstandige beurs zou vallen, was al langer bekend. Maar de RAI directie ziet ook geen brood in een bredere crossmediale opzet van een event met print, internet en broad- en narrowcasting. Daarmee komt tevens het fundament te vervallen onder het vorig jaar opgezette congres MediaCity. CMBO is…

Lees meer

De ontwikkelingen van het medialandschap (1) – door Daphne Dijkerman

Het huidige medialandschap kenmerkt zich door beweging en dynamiek. Er is bijna geen gebied dat zich zo snel ontwikkelt als deze branche. Oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele vormen, staan naast elkaar. Er ontstaan voortdurend nieuwe vormen en mogelijkheden. Crossmedia wordt steeds meer ontdekt door merken en bedrijven om zodanig de consument te bereiken. Vandaag het eerste deel van een tweeluik wat ingaat op de oorzaken en gevolgen van het bewegende medialandschap.

Lees meer

De toekomst van reclame in een digitaal televise landschap

Met de opkomst van nieuwe communicatienetwerken, apparatuur en diensten gaat niet alleen de mediasector, maar ook de advertentiemarkt een nieuwe fase in. Vooral de snelle groei van breedband Internet en de opmars van digitale televisie heeft grote gevolgen voor de Nederlandse advertentiemarkt.

Lees meer

Engeland en Frankrijk volop in gratis kranten

Gratis kranten lijken de toekomst te zijn voor grote verspreidingsgebieden als London en Parijs. Deskundigen voorspellen ‘bloedbaden’ in de krantenwereld in het gevecht om de adverteerder. De gratis kranten hebben allemaal één probleem: Het bewijs dat ze ook daadwerkelijk gelezen worden ten gunste van de adverteerder.

Lees meer

Skoeps.nl van start: burgerjournalistiek door grote media ondernemingen

Afgelopen donderdag startte Skoeps, een initiatief van PCM Uitgevers en Talpa Digitaal. Softwarebouwer Triple IT bouwde de website voor bugerjournalistiek, waar ‘gewone’ mensen zich kunnen aanmelden, nieuwsberichten plaatsen, compleet met foto’s en filmpjes. De initiatiefnemers hopen dat de website zoveel verkeer zal genereren, opdat deze de aandacht trekt van adverteerders, die uiteindelijk de kosten voor…

Lees meer