Crossmedia
Opvallend: jongeren gebruiken meer papier dan ouderen
In Graficus van deze week staat een lezenswaardig artikel over een onderzoek, welke is uitgevoerd in opdracht van HP over het papiergebruik door jongeren en ouderen binnen bedrijven.
Lees meerSeattle Post van ‘Print-to-Web’
Het zal in de komende jaren meermalen gaan gebeuren dat kranten of volledig van het speelveld verdwijen of ‘hooguit’ als webversie verder gaan.
Lees meerTelevisie 2.0: welke integratie is wenselijk?
Er is veel te doen rondom de ontwikkeling van ‘Televisie 2.0’. Veel partijen hebben zo hun eigen belangen. De internetwereld, de kabelaars, de telco’s, de adverteerders, de contentaanbieders en de TV fabrikanten hebben allemaal zo hun eigen kijk op de integratie van het gebruik van het web achter en computer en de migratie van dat gebruik richting moderne televisie toestellen.
Lees meerPhilips innoveert in TV 2.0: ‘Net TV’
Komende lente lanceert Philips op een aantal van haar modellen ‘Net TV’, een platform die via een basis startpagina toegang geeft tot een geselecteerde reeks informatie- en entertainment websites.
Lees meerCrossmediale ambities Telegraaf ‘uitgevochten’ bij publieke omroepen
Vandaag besteedde het Haarlems Dagblad maar liefst één totale pagina aan de omroepambities van De Telegraaf, die in het publieke bestel met ‘Wakker Nederland’ een halt toe wil roepen aan de eenheidsworstige informatievoorziening.
Lees meerGW gaat verder in crossmediale ambities
GW – het Grafisch Weekblad – gaat zijn crossmediale ambities verder ontwikkelen. De wekelijkse print uitgave wordt nu al aangevuld met actueel nieuws via een e-mail nieuwsbrief en een directe koppeling met een website met weblog en enquete functie.
Lees meerDrukken van de New York Times twee keer duurder dan alle abonnees een gratis Kindle
Nicholas Carlson van Silicon Alley Insider heeft wat rekenwerk verricht rondom de kosten van het bedrukken van papier en de digitale distributie van nieuws via de Amazon Kindle. Hij trok opzienbarende conclusies.
Lees meer‘Marvians’ deze week in FD en GW
Soms adviseer ik kleine startups in de mediabranche. Zo ook het Amsterdams bedrijf Marvia, welke software ontwikkelt voor innovatieve web-to-print toepassingen.
Lees meerCrossmedia in New York – ‘De krant op tv’
Een krant met een eigen televisieprogramma of filmpjes op de site van een dagblad. Steeds vaker integreren verschillende media als krant, tv en internet met elkaar. Deze trend wordt ook wel crossmedia genoemd. In New York draait crossmedia in de journalistiek al op volle toeren. Zo werkt de regionale tv-zender RNN voor het eerst samen…
Lees meerGisteren eerste les Crossmedia Hogeschool Utrecht
Gisteren starrte de ‘mini-opleiding’ crossmedia voor een tiental deelnemers op het Centrum voor Communicatie & Journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
Lees meerDigitaal papier past in de media 2.0 beweging
Digitaal papier is de basis voor e-readers, e-papers en e-books. Wat is de stand van zaken rondom deze 2.0 beweging? Voor wie zijn er kansen, voor wie bedreigingen? Hoe staat het met de technologie en de business modellen?
Lees meerDik.nl verzamelt videomateriaal van Picnic’08
Dik.nl is een nieuw Nederlands initiatief om reeksen van filmpjes in één venster te verzamelen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld congressen integraal worden verslagen.
Lees meerOver Crossmedia en de grafische branche
Volgende week dinsdagmiddag geef ik voor het CMBO een lezing over het onderwerp crossmedia. Dat is op zichzelf niet zo bijzonder, dat doe ik wel vaker. Ik zal echter proberen de crossmedia beweging te reflecteren op de ontwikkelingen in de grafische branche.
Lees meerVideo gesprek via iChat
Binnen het initiatief LUIT & VAN TEESELING hebben we een eerste poging gedaan om te bekijken in hoeverre bestaande tools goed gebruikt kunnen worden om op eenvoudige wijze meer waarde toe te kennen aan een ‘blog’ bericht.
Lees meerInHolland Rotterdam over Crossmedia
Een paar maanden terug deed ik een aantal studenten een plezier om iets te vertellen over crossmedia. In het kader van hun studie moesten zij daar een fraaie DVD van produceren.
Lees meerKieskeurig gaat crossmediaal
De vergelijkingssite kieskeurig.nl komt met een eigen magazine in een verschijningsffrequentie van 2 keer per jaar.
Lees meerBinnenkort in de winkel: Basisboek Crossmedia Concepting
In de beginfase van crossmedia is er veel discussie geweest over wat crossmedia nou eigenlijk betekent. In de voorhoede is de discussie echter al lang geen issue meer. Belangrijker is nu om te kijken naar wat crossmedia voor ons kan betekenen.
Lees meerUitgevers geven zichzelf geen voldoende op gebied van innovatie
De uitgeefbranche blijkt zichzelf niet voldoende innovatief te vinden: men geeft de branche in zijn geheel een 5.4 als het gaat om innovatie.
Lees meerAlbert Heijn en Crossmedia
Crossmedia in de retail sector, kijk naar onderstaand filmpje hoe deze branche ‘kijkt’ naar crossmedia. Wie kent de ‘smurfjes’ van AH niet?
Lees meerDe brug tussen print en online?
Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden.
Lees meerSpinAwards: Crossmedia is toch moeilijker dan men denkt
Adformatie deed verslag van de jurering van de categorie ‘crossmedia’. In het inleidende stuk sprak men over het feit dat veel inzenidngen niet verder kwamen dan ’twee kanalen’.
Lees meerWat is een succesvolle crossmediale campagne?
Vandaag overkwam deze vraag me tijdens het ‘crossmedia werkseminar’ bij MediaPlaza. Op zichzelf is die vraag zo gek nog niet. Crossmedia schreeuwt immers om verduidelijking. Er gebeurt wel veel rondom deze term, maar één recept voor succes (stellen we nog even vast wat succes moet zijn?) moet nog worden uitgevonden.
Lees meer3D ervaringen uit een Wii-remote
De Wii console blijkt een heel leuk tooltje te zijn om 3D eravringen op een scherm te beleven.
Lees meerWorkshop Crossmedia
Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie maakt u kennis met crossmedia format-ontwikkeling.
Lees meerIdols blijft crossmediaal event
Gericht op de jeugd met veel te lange reclame blokken blijft Idols een crossmediaal event bij uitstek. Dat er een uiteindelijke winnaar of winnares gekozen moet worden, lijkt slechts bijzaak. Het gaat de adverteerder vooral om ‘effect op het moment’. Dat ook de kijkcijfers wat tegenvallen, lijkt niemand echt te deren. Met steeds zo een…
Lees meerDe betekenis van Remediatie
Bron: wikipedia Remediatie is het opnemen van eigenschappen van een oud medium in een nieuw medium. De term remediatie is een rechtstreekse vertaling van de Engelse term ‘remediation’. Jay David Bolter en Richard Grusin zijn de auteurs van het boek Remediation. Ze beschrijven hier in dat elk nieuw medium de inhoud van oudere media in…
Lees meerIdola van Crossmedia
Harry van Vliet hield op donderdag 10 januari zijn inaugurale reden als lector Cross mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht. Aansluitend gaf hij zijn openbare les ‘Idola van de Crossmedia’. De tekst van die les verschijnt eerdaags in een boekje. Onderstaand een verkorte versie van die openbare les. Bron: De Nieuwe Reporter…
Lees meerNederlandse game industrie groeit explosief
In de Nederlandse game industrie wordt dit jaar een omzet gerealiseerd van bijna 1 miljard euro. Inmiddels werken naar schatting zo een 1500 mensen in deze industrie, vredeeld over ruim 100 bedrijven. Het bedrijf W!Games lanceerde deze week het eerste Nederlandse spel voor de Wii, een paardrijspel onder de niet bepaald Nederlandse naam ‘My Horse…
Lees meerCrossmedia Journalistiek, de kracht van samenwerking
Crossmedia in New York is een afstudeerproject van Aran Bade Bron: Crossmedialog
Lees meerEffecten crossmedia bewezen
Met alleen maar een tijdschrift, dagblad, site of televisieprogramma red je het niet meer vandaag de dag. Crossmedia, daar gaat het om. De vraag is alleen, wat is het synergetische effect van al dat mediagestapel rondom je merk. Daar is nu een antwoord op. De afstudeerscriptie van Marieke van Westerlaak toont aan dat merkextensies de…
Lees meerCrossmedia: inhoudelijke verdieping op het onderwerp
Gisteren organiseerde Media Plaza de masterclass ‘Crossmedia inhoudelijke verdieping op het onderwerp’ waar Peter van Teeseling (Image World) – viel in voor mij, omdat ik in Vancouver was -, Bram Alkema (Ley Lines) en Indira Reynaert (Existenz) voor waren uitgenodigd om te spreken. De slides van de ochtendsessie hebben we beschikbaar gesteld. | View |…
Lees meerMedia 2.0 = Papier 2.0 + Web 2.0 + RTV 2.0
De fase van crossmedia bewustwording ligt achter ons! We weten nu wat het is, het is in volle gang bezig over alle media kanalen heen. De 2.0 stroming is vooral door alle mogelijke e-marketeers in het web kanaal neergezet als de verwoording voor interactiviteit, sociale netwerken en e-business strategieën voor zowel business-to-consumer als business-to-business toepassingen.
Lees meerKranten willen af van betaalde diensten on-line content
Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek. The NewYork Times…
Lees meerMond-tot-Mond reclame: meest belangrijke verkoop promotie middel
Alle on-line ontwikkelingen op het web of via mobiele apparatuur ten spijt, blijkt volgens onderzoek van Nielsen mond-op-mond reclame de belangrijkste motor te zijn voor de verkoop van consumenten artikelen en diensten. Het onderzoek onder een kleine 27.000 mensen wereldwijd liet op zichzelf al duidelijk zien, welk vertrouwen er is in advertenties, ongeacht het medium.…
Lees meerRol KPN binnen DAG ter discussie
Het is al langere tijd onduidelijk waar KPN nu precies voor staat. Is het een telecom bedrijf, een ICT bedrijf, een uitgever, een zender of ‘all of the above’?
Lees meer‘Het Gesprek’ van start
Vandaag ging de nieuwe zender ‘Het Gesprek‘ van start. De initiatiefnemers willen graag dat deze op ‘9’ wordt gepositioneerd. De zender ‘zendt’ gelijktijdig uit op het web als op verschillende kabelnetwerken. In RW van afgelopen week een uitgebreid ‘gesprek’ Met Ruud Hendriks, één van de founding fathers van dit initiatief. Grappig dat ze de ‘oude’…
Lees meerPiet Bakker nieuwe lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering
Dr. Piet Bakker start 1 september 2007 als lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering aan Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van een groter lectoraatsprogramma op het gebied van crossmedia content. Piet Bakker is naast Ad van Liempt, Pieter Broertjes en Harry van Vliet de vierde lector in dit programma van het Kenniscentrum Communicatie…
Lees meerOnderzoek in de VS: 75% fotografen blijft filmrolletje gebruiken
En onderzoek in de Verenigde Staten onder 9000 professionele fotografen toont aan dat 75% het liefst ‘analoge’ film wil blijven gebruiken boven digitale fotografie. Vooral zwart/wit fotografie is één van de redenen om film te blijven gebruiken, aldus het onderzoek. Ook minder objectieve redenen spelen een rol. Zo zegt 57% met film een ‘meer realistische…
Lees meerWebsite The New York Times weer gratis
De website van The New York Times wordt weer gratis. Dat maakte de Amerikaanse krant dinsdag bekend. Sinds twee jaar moest voor de artikelen van columnisten en het archief worden betaald. Volgens de manager van de site van de krant, Vivian Schiller, voldeed de betaalde dienst aan de verwachtingen en leverde het 10 miljoen dollar…
Lees meerCrossmediale direct marketing
Uit het jaarlijkse onderzoek van Copernica BV en ReclameWeek blijkt dat er bij bureaus steeds meer kennis is over crossmediale direct marketing. Reclame- en communicatiebureaus hebben het afgelopen jaar duidelijk meer kennis over de mogelijkheden opgedaan en bedrijven zijn bereid een groter deel van hun budget in crossmediale activiteiten te steken. bron: Admanager Kennisniveau Ten…
Lees meer