Crossmedia
Best of Customer Media 2010 van start – zelf o.a. in jury crossmediaal
De Best of Customer Media 2010 gaat vanaf vandaag weer van start. Inzenden is mogelijk tot 17 september en de feestelijke uitreiking vindt plaats op maandag 29 november bij Hotel de Goudfazant te Amsterdam. Twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd aan de bestaande: Digitale media en Audiovisueel. Tijdens de uitreiking op 29 november wordt ook de winnaar van de Customer Media Scriptie Award bekend gemaakt.
Lees meer5: serie uitzendingen van Blueshots over media, uitgeven, de tablet en de verdienmodellen
5 staat voor de introducie van CS5, waar omheen een serie gesprekken is opgezet om de kansen van uitgeven 2.0 vorm te geven. Ik ben zelf over een paar weken aan de beurt, dus stay tuned.
Lees meerDe verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..
Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?
Lees meerPrint is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller
Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.
Lees meerInterview in Labelmag – crossmedia binnen customer media omgevingen
Labelmag is een informatief customer medium waarin diverse deskundigen en uitgevers van customer media in interviews en achtergrondverhalen aan het woord komen. Het blad wisselt jaarlijks van signatuur en formaat en past waar mogelijk in de vormgeving de laatste trends toe. Het verschijnt twee keer per jaar.
Lees meerUitgedaagd om hier over zin en onzin van Adobe CS5 te discussiëren
Ik wil die uitdaging wel aangaan, NDA’s en andere dreigingen niets over CS5 te mogen zeggen, vind ik wat overtrokken. Adobe heeft er een gewoonte van gemaakt een paar weken voor de lancering van nieuwe producten bijna als een soort FBI de wereld te willen regeren. Het monopolie 2.0 kent soms rare trekjes.
Lees meerXML als basis van uitgeefproces voor crossmediale producties
Deze week werd ik geattendeerd op een alleraardigst artikel rondom de aanmaak van geschikte files voor eReaders. In dat artikel werd met nogal wat reacties gewezen op het inrichten van de juiste workflow voor dit nieuwe fenomeen, waar uitgevers – de één wel, de ander niet – hun nieuwe geld mee zouden kunnen gaan verdienen.
Lees meerMedia Battle: Saxion en CCJ studenten strijden voor beste crossmediale campagne
Deze week strijden studenten van de Academie Toegepaste Kunst & Techniek van Saxion en journalistiek studenten van de Hogeschool Utrecht om de beste crossmediale campagne te bedenken voor actuele communicatievraagstukken van bedrijven uit de regio.
Lees meerTNO te weinig praktijkgericht met Media Waardeweb analyse voor grafici
De vorig jaar gepresenteerde Media Waardeweb analyse, gemaakt door TNO, in opdracht van de brancheorganisaties KVGO, NUV en CMC bieden niet of nauwelijks enige houvast voor het vormgeven van de toekomst van de verschillende delen in de mediabranche.
Lees meerGisteren eerste deel nieuwe training Crossmedia bij Centrum voor Communicatie en Journalistiek – Utrecht
Gisteravond vond de aftrap plaats voor de nieuwe training Crossmedia bij het Centrum voor Comunicatie en Journalistiek in Utrecht. Samen met Harold Lukassen is een nieuwe opzet gemaakt voor 3 avonden. De vorige training omvatte 2 avonden.
Lees meerIn 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?
Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.
Lees meerMarketingfacts: 10 interviews over crossmediale marketing
Op Marketingfacts zullen de komende weken 10 interviews te zien zijn, die alleen gaan over crossmedia en met name op het gebied van crossmediale marketing. Het eerste interview is met Simon Neefjes van TBWA en wordt verzorgd door Marcel Vogels van Memo2.
Lees meerAnalyse: NRC waarschijnlijk naar Egeria en Derk Sauer – veiling stoelendans met veel geld voor onderhandelaars
De stoelendans rondom NRC Media lijkt te zijn ‘gewonnen’ door investeringsmaatschappij Egeria samen met Derk Sauer, die ook mede-eigenaar is van televisiezonder Het Gesprek. De meldt het NRC in haar eigen krant van vandaag.
Lees meerOpel ‘verruilt’ printadvertentie voor ‘radical’ bij nu.nl
Er is nieuws genoeg rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distrubutiemodellen rondom on-line content en advertising. Niet dat alles nu meteen resulteert in groot geld, maar de experimenten ontwikkelen zich in rap tempo.
Lees meerBasisboek Crossmedia concepting genomineerd voor Marketing Literaratuurprijs 2009
Op 24 november wordt de Marketing Literatuurprijs 2009 uitgereikt aan de auteur(s) van het meest vernieuwende marketingboek door PIM – Platform Innovatie in Marketing.
Lees meerDigitaal magazine met toegevoegde waarde in redactionele- en commerciële inhoud
VIV Magazine is een prachtig voorbeeld van een digitaal magazine op het web. Het voegt net genoeg extra’s toe om niet hinderlijk te zijn. Maar ook Google kijkt naar de conversie van off-line naar on-line magazines. De zoveelste ‘steek in de rug?’ voor de traditionele media bedrijven?
Lees meerEsquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality
Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.
Lees meerInterview met Rupert Murdoch
Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.
Lees meerCrossmedia Event: MiXM!
Op donderdag 5 november 2009 vindt MiXM! plaats. Dit is een crossmedia-event dat georganiseerd wordt door eerstejaarsstudenten van de opleiding Crossmediale Communicatie van Hogeschool INHolland.
Lees meerCrossmediaal denken maakt nieuwe uitgevers
Naarmte bedrijven meer crossmediaal kunnen functioneren, vindt vrijwel automatisch een herpositionering plaats richting de rol van een moderne uitgever, die vooral veel van zijn ‘klanten’ leert.
Lees meerNRC niet naar de Telegraaf
Het speelveld in de strijd om NRC wordt kleiner nu de Telegraaf Media Groep niet meer mee doet. De Persgroep vindt het bod van TMG te laag. Volgens ingewijden heeft TMG het bod bewust (te) laag gehouden. TMG stopte onlangs met de zondagseditie van De Telegraaf om kosten te besparen.
Lees meerWeer een nieuwe eReader
Barnes & Noble introduceert een ‘dual-screen’ eReader. Het kleuren LCD scherm is een touchscreen, het hoofdscherm is een eInk display. Het geheel is bijzonder interactief te bedienen.
Lees meerBill Keller van de New York Times ontvouwt digitale visie voor zijn krant
Tijdens een besloten bijeenkomst – de film verscheen blijkbaar onbedoeld op Vimeo – ontvouwde Bill Keller plannen om de New York Times te laten verschijnen op eReader achtige apparaten.
Lees meerTwintig eigen waarheden over tijdschriften
Vorige week vond de ‘Magazine Innovation Summit’ plaats in de Verenigde Satten, georganiseerd door de Magazine Publishers of America.
Lees meerIn gesprek met Daphne Dijkerman, auteur van ‘Basisboek crossmedia concepting’
Het was nog zomers, de dag dat ik samen met Gitta Bartling naar Enschede reed om Daphne Dijkerman in haar woonplaats te interviewen. Het gesprek was een bron van inspiratie rondom het onderwerp crossmedia, waarvan eindelijk een zeer bruikbaar studieboek – mede van haar hand – is verschenen.
Lees meerNRC 6 weken gratis in epub of pdf format
NRC biedt haar ‘digitale’ versie van het middagblad voor een periode van 6 weken gratis aan voor gebruikers van diverse modellen eReaders, waaronder ook een versie voor de iPhone met de applicatie Stanza.
Lees meerSpring Design komt met Alex dualscreen eReader
De remmen in eReader-land zijn los. Wie er nu nog wat over op papier schrijft loopt binnen de kortste keren achter. Zo vluchtig als de ontwikkelingen zich opvolgen, zo vluchtig zijn de ontwikkelingen alleen via het web te volgen.
Lees meerEinde DAG.nl per vandaag
Het doek is gevallen. Wat ooit een ambitieus crossmediaal plan van KPN en PCM was, kampte met de ene tegenslag na de andere. Met het verdwijnen van de papieren krant en het niet doorgaan van een aantal crossmediale uitingen, werd DAG niets meer dan een website met links en rechts wat nieuwsberichten, die het niet kon opnemen tegen nu.nl.
Lees meerDiscussies over eReaders voor boeken: voor- en tegenstanders
Google doorbreekt links en rechts advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen. Niet iedereen omarmt dat soort veranderingen. Ook de boekenmarkt twijfelt over het ongevraagd scannen en doorlees en zoekbaar maken van boeken door Google.
Lees meerCrossmedia: hoe ver kan je gaan?
Bij crossmedia denken we inmiddels aan de onze wel bekende mediakanalen, maar om vissen in te zetten om aandacht te trekken voor een heerlijke lekkernij zal het dierenbevrijdingsfront zeker te ver gaan.
Lees meerKranten willen met ACAP Google aan banden leggen
Links en rechts verschenen gisteren en vandaag nogal wat artikelen over de ACAP technologie die Google aan banden zou leggen voor het eenvoudig overnemen van artikelen uit nieuwssites – door middel van bijvoorbeeld RSS feeds.
Lees meerBasisboek Crossmedia Concepting verschenen
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, een papieren boek maken over crossmedia. Dat zei auteur Indira Reynaert diverse malen tijdens de tot stand koming van het boek, dat is samenwerking met Ilse Media tot stand is gekomen.
Lees meerKranten vol met rapport over kranten
Het zal geen enkel landelijk en lokaal dagblad zijn ontgaan, gisteren werd het rapport ‘Innovatie en Toekomst Pers – De volgende editie’ overhandigd aan Minister Plasterk door commissie voorzitter Elco Brinkman.
Lees meerHoe schrijf je voor crossplatformen?
Ik ken Christy Dena via Monique de Haas en sprak haar vorig jaar in Amsterdam samen met Indira Reynaert en Daphna Dijkerman. Zeer inspirerende dame uit Australië, met heel veel kennis rondom crossmediale processen. Kijk naar onderstaande fil- ja, hij is lang – en leer van haar inzichten. Een genot om naar te luisteren en te kijken.
Lees meerPrimeView neemt E-Ink over
PrimeView uit Taiwan heeft het Amerikaanse E-Ink overgenomen voor een bedrag van slechts 151 miljoen euro. E-Ink heeft de basis ontwikkeld van het digitale papier voor vrijwel alle gangbare e-readers die op de markt aanwezig zijn, waaronder de iRex Reader, de Amazone Kindle en de Sony Reader.
Lees meerNu.nl gaat verder in crossmedia: nu ook papier
Opvallend gedurfd, dat kan zeker gezegd worden van het besluit van nu.nl om in een oplage van 300.000 juist nu met een krant te komen. De timing is uniek, nu.nl bestaat 10 jaar en kent 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand.
Lees meerDagblad De Pers krimpt
Na DAG gaat ook De Pers maatregelen nemen om de te lage advertentie-inkomsten uit print te compenseren. De krantvanaf maandag alleen nog in de Randstad verschijnen. Daardoor gaat de oplage omlaag en worden kosten bespaard.
Lees meerVisie op de Amerikaanse krantenwereld
Kijk en luister naar onderstaande film hoe ernstig de situatie is met de Amerikaanse kranten industrie.
Lees meerCrossmediaal uitgeven: fictie of werkelijkheid?
Vrijwel elk bedrijf in de mediaketen zoekt naar nieuwe vormen van toegevoegde waarde. De strijd tussen technologische ontwikkelingen en marketing inzichten zetten de ontwikkelingen rondom de crossmedia beweging op scherp.
Lees meerFD’s mobiele applicatie werd al 20.000 keer gedownload
Binnen bijna 2 weken heeft FD met haar laatste mobiele media product al 20.000 gebruikers ‘binnengehaald’. De applicatie brengt kwaliteitsnieuws vanaf de crossmediale redactie, welke nu 4 typen media content maakt.
Lees meer