Crossmedia
Succesvolle crossmediale campagne voor Golfbaan Spaarnwoude
De inzet van print, web en mobiel met als doelstelling de net gelanceerde app te promoten onder de klanten van Golfbaan Spaarnwoude alsmede nieuwe nieuwsbrief abonnees te werven.
Lees meerCrossmediale campagne Golfbaan Spaarnwoude
Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.
Lees meerMeedoen aan project ‘The Hyperlocal Academy’ van Hogeschool Utrecht
Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft een subsidie toegekend aan de Hogeschool Utrecht (Centrum voor Communicatie en Journalistiek) voor enerzijds onderzoek naar hyperlokale nieuwsmedia en anderzijds een aantal workshops voor hyperlokale initiatieven in ons land. Ik lever een bijdrage aan één van de 4 workshops.
Lees meerSeybold ’terug’ met seminar in Philadelphia
Wie kent Seybold nog? De ooit zo geprezen publishing seminars in NewYork, Boston en vooral San Francisco. Vooral eind jaren tachtig en de jaren negentig van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van desktop publishing. Kans op een herstart?
Lees meerRedactionele content basis voor alle mediakanalen: welke toekomst?
Print was ooit de basis voor relevante inhoud opgetekend door journalisten. Zij bepaalden de dikte van aan krant aangevuld met advertenties. Anno 2013 liggen alle vormen van content zwaar onder vuur, zeker daar waar het print betreft. Is internet boosdoener of juist een kans om crossmediaal te overleven?
Lees meerSamenwerking met Booming op gebied van SEO, Link Building, A/B Testing en conversie optimalisatie
Eddy Boeve is één van de oprichters/partners van het Amsterdamse bedrijf Booming. Het bedrijf heeft veel kennis in huis van onderliggende webtechnologie, welke tegenwoordig steeds meer aandacht vraagt voor een relevante positie in zoekmachines. We onderzoeken op verschillende gebieden een wederzijds stuk samenwerking.
Lees meerBoekbesprekingen: Content organizing in de praktijk en Basisboek crossmedia concepting
Het medialandschap publiceert over zichzelf nogal wat boeken, maar slechts heel af en toe kom je een boek tegen wat echt de moeite is. Atie de Heer publiceerde eind 2012 het boek ‘Content organizing in de praktijk’, een heel toegankelijk leesbaar boek met vooral duidelijke werkstroom schema’s, die helderheid verschaffen over het ‘inzetten van content’.
Lees meer10 jaar WordPress: van eenvoudig gebruik tot zakelijk succes
Nee, ik heb niet alle 10 jaren rondom WordPress meegemaakt, maar terug gerekend kom ik uit in het jaar 2005, niet meer wetende of ik nog startte met versie 1.5.x of al met versie 2.0. Zeker is dus dat ik 8 jaar WordPress ervaring heb meegemaakt vanaf een ’tooltje’ voor het maken van mijn eigen website tot en met een zakelijk succes binnen mijn huidige media dienstverlening.
Lees meerLUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht
Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.
Lees meerWeekendoverpeinzing – Social media vaak nog geïsoleerd ten opzichte van totale ‘mediaplaatje’
Het is onomkeerbaar: de invloed van social media in commerciële bedrijfsprocessen. Vrienden, likes, retweets en profielen zijn menig bedrijf ‘wat’ waard in de communicatie naar hun doelgroepen, die zij al dan niet onttrekken uit die verzameling ‘gegevens’ vanuit de gebruikte social media kanalen.
Lees meerTMG te groot voor slagvaardige en marktgerichte crossmediale producten
Marianne Zwagerman zegt in Adformatie ‘niet doen’ tegen de crossmediale ambities van de Telegraaf Media Groep in Amsterdam: ‘Verkeerde synergie, verlies en teveel managementlagen’. Een nadere analyse van het stuk in Adformatie.
Lees meerLUIT.nl gaat identiteiten combineren
LUIT.nl gaat de websites luit.nl, peterluit.nl en nieuwsmarkt.nl combineren in één multisite/portal. Met nieuwe inzichten ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn on-line identiteit versnipperd is, hetgeen onduidelijkheid opwekt bij grote groepen opdrachtgevers.
Lees meerLUIT.nl actiever in IJmond regio
Eigenlijk heel vreemd, als ondernemer niet of nauwelijks zakelijke contacten te hebben in je eigen woon omgeving. De IJmond regio is een actieve regio, met een veelzijdig aanbod aan industrie, handel, toerisme, recreatie en horeca. Toch is het aanbod aan mediabedrijven gering, met name in Velsen is het aantal media dienstverlenende mediabedrijven op een paar handen te tellen.
Lees meerDRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie
Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?
Lees meerKrantenwereld blijft onrustig
In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?
Lees meerResponsive design: uitdaging voor ontwerpers
Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.
Lees meerGeen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event
De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: De Pers digitaal verder met door de consument gewenste redactionele- en commerciële content?
Deze week werd bekend dat de gratis krant De Pers eind deze maand stopt met printedities. Het businessmodel zou het gat tussen kosten en opbrengsten niet kunnen dichten. Zouden pogingen om alleen digitaal door te gaan wel succesvol kunnen zijn? Volgens mij staan adverteerders nog minder hard te trappelen om te adverteren op tablets, dan…
Lees meerVerschillende doelen bij GLR/MediaCollege training over e-mail marketing met MailChimp
Als inspirerend docent probeer ik altijd op zoek te gaan naar de werkelijke doelen die mijn deelenmers in een training hebben. Zo stond ik deze week voor een groep van 8 deelnemers, allemaal werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en/of MediaCollege Rotterdam. Docenten, marketing communicatie medewerkers en bestuurders van de personeelsvereniging. Of ik wat over MailChimp kon vertellen.
Lees meerNederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer
Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.
Lees meerTussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties
Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Artikel ‘Doodsstrijd op de lokale nieuwsmarkt’ gedoe in ‘oud denken’
Bij de Nieuwe Reporter een lezenswaardig verhaal van Peter Olsthoorn over uitgevers, adverteerders, hyperlokaal en subsidies. Conclusie: gedoe in ‘oud denken’ van de keten.
Lees meerVPRO’s experiment met tweede scherm: mijn eerste ervaringen
Gisteravond werd ik door Netty Arriens van Veronica Concept Designs geattendeerd op ‘het tweede scherm’ tijdens de laatste uitzending van VPRO’s zomergasten. VPRO koos voor een webapp, met zo zijn voor- en nadelen.
Lees meerCMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes
CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…
Lees meerTweede GEA bijeenkomst gooit het roer om
Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.
Lees meerSanoma vult crossmediale ambities verder in met overname commerciële zenders
Sanoma is er samen met Talpa in geslaagd om de zenders SBS6, NET5 en Veronica over te nemen. Al eerder voorspelde ik dat een overname door Sanoma voor de hand lag, gezien de ’thema kanalen’ die de uitgever al bezit in een aantal crossmediale omgevingen. Met de komst van 3 TV zenders is het ‘plaatje’ compleet.
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerMeer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?
Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.
Lees meerCrossmediale workflow optimalisatie: nu meer dan ooit nodig
Crossmedia heeft als woord aan aandacht verloren, maar de noodzaak om rondom dat woord goede workflows te ontwikkelen en te onderhouden, is meer dan ooit actueel. De opkomst van tablets vereist naast print en web een integrale aanpak. De neiging het ‘een beetje’ tegen het bestaande aan te plakken is groot. En dat geldt dan…
Lees meerNOS gaat dagbladen helpen met audiovisuele content
Onder politieke druk van ondermeer PVV gaat de NOS zich coulanter opstellen richting papieren nieuwsmedia in ons land. Dit jaar kunnen alle Nederlandse dagbladen gratis gebruik maken van ‘beeldmateriaal’ van de NOS voor op hun eigen sites. Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, erkent de politieke discussie over de rol van de NOS…
Lees meerCMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien
Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.
Lees meerGezocht: sponsors, investeerders en subsidiemogelijkheden voor ‘Joost’ app
Op een moment van spontane ingeving kwamen Netty Arriens en mijn persoontje op het idee te kijken of het mogelijk is een app te ontwikkelen voor kinderen met beperkingen in praten, lezen en schrijven. De naam ‘Joost’ app is slechts een werknaam, ingegeven door de naam van mijn eigen zoon Joost – met het Syndroom…
Lees meerMini-beurs/event Digimedia van 7 tot 9 april
Digimedia heet het kleine event welke van 7 tot 9 april aanstaande wordt gehouden in slechst één halletje van het enorme grote Messe complex in Düsseldorf. Traditionele grafische vakbeurzen nemen het gehele terrein in beslag.
Lees meerBest of Customer Media 2010: Allerhande weer in de prijzen
Als lid van de vakjury crossmedia was de keuze voor Allerhande voor mij niet voor de hand liggend. Ook andere juryleden zagen weinig in een aan het blad verbonden website. De crossmediale synergie werd er over het algemeen niet van ingezien.
Lees meerNRC ‘slanker en slimmer’
Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?
Lees meerCMBO Special Café bij Adobe gaf duidelijkheid over verscheidenheid ‘content-apps’ markt
Niemand weet precies hoe het maken van ‘content-apps’ er in de toekomst precies uit zal gaan zien. Afhankelijk van de wensen van ‘uitgevers’ kan op dit moment gekozen worden voor ‘in-app-content=apps’, een ‘web-app’ of een ‘serverbased-native-app’. De verschillen en overeenkomsten.
Lees meerMediakeuze model #printofipad vooral dappere poging
Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.
Lees meerArtikel over ‘nieuwsapps’ iPad verschenen in GW – Grafisch Weekblad
Volgende week staat IFRA – de vakbeurs voor de krantenwereld – weer centraal in de gehele wereld van krantenuitgevers. Van 4 tot en met 6 oktober zal het jaarlijkse ‘get together’ zeker in het teken staan van de vraag: ‘Gaan we door met drukken of gaan we digitaal’.
Lees meerRecordaantal inzendingen Best of Customer Media 2010
Na een stormachtige aanlevering van de campagnes rond de inzenddeadline, heeft Smin maar liefst 103 inzendingen voor de verschillende categorieën geteld. Een recordaantal cases dingt dit jaar mee voor een award.
Lees meerRembrandt Smids over transformatie van crossmediaal naar digitaal
Deze opvallende titel kwam ik met onderstaand filmpje tegen op Marketingsfacts. Een bijzondere visie over de huidige ontwikkelingen van crossmedia ten opzichte van een ‘digital only’ media landschap. Kijk en oordeel zelf.
Lees meer