Weekendoverpeinzing: Verkiezingen met een potlood en nieuwe media

Ongeveer de helft van de kiesgerechtigden hebben afgelopen week een rondje met een rood potlood ingekleurd om hun stem op lokaal niveau kenbaar te maken. Met een geprint rijbewijs of paspoort en eveneens een geprint briefje van de gemeente maakten heel wat mensen een wandelingetje naar het stemlokaal. Een social event 1.0.

Lees meer

Drukpers fabrikant Heidelberg lonkt opnieuw naar ‘digitaal’

CEO Bernhard Schreier van ’s wereld grootste vellenpersfabriek uitte deze week tijdens de internationale Ipex conferentie zijn ambities ten aanzien van ‘digitaal’. De persenfabrikant voelt zich geplaagd door de enorme opkomst van digital printing. Het heeft wat jaren geduurd, maar de doorbraak van digitaal is nu echt een bedreiging voor vellen offset.

Lees meer

Niet het ‘wat’ is belangrijk, maar het ‘hoe’

Laatst sprak ik een collega adviseur die zijn sporen al flink heeft verdiend in verschillende sectoren van de maatschappij en met name ook binnen het media landschap. Natuurlijk praat je dan met elkaar over de economie en hoe bedrijven daarmee omgaan. En niet in de laatste plaats, hoe we daar zelf mee omgaan.

Lees meer

YouTube 5 jaar – hoe nu verder?

YouTube registreerde gisteren precies 5 jaar geleden haar domeinnaam, op 23 april 2005 werd de site gelanceerd. Dagelijkse kijken miljoenen mensen naar een bijna niet voor te stellen aanbod aan filmpjes. Elke minuut wordt er voor 20 uur nieuw materiaal geupload.

Lees meer

Leuk ‘printed media’ initiatief tijdens Olympische Winterspelen in Vancouver – Daily Dutch

Hoofdredacteuren van de uitgave zijn Tobias Bos en Mathijs Vuister, die op 11 februari trots hun eerste exemplaar lieten zien van ‘Daily Dutch’. De titel doet vermoeden dat het tweetal, geholpen door vormgever Marjolein Reezigt, redacteur Ingrid van Rooijen en begeleiders Gert-Jan Peddemors en Paul de Lange, dagelijks het krantje zullen gaan uitbrengen.

Lees meer

Einde grafische groepen in zicht – 5 Thieme bedrijven failliet, 4 in de verkoop

Enige decennia geleden was het populair om opgekochte grafische ondernemingen onder één groepsdirectie te plaatsen. Schaalgrootte voordelen op corporate niveau zouden de kosten per lokale vestiging laag houden. Kostenposten als administratie, automatisering, innovatie en marketing zouden het mogelijk maken om de operaties tegen zo laag mogelijke kosten te laten slagen in verkoop en productie.

Lees meer

Dit jaar nationale en internationale grafische vakbeurs

2010 heeft op het gebied van grafische vakbeursen voor grafisch Nederland genoeg te bieden. In Hardenberg staan de deuren 9, 10 een 11 februari open. Deze beurs kenmerkt zich vooral door laagdrempeligheid en kent vooral een netwerk karakter. Van 18 tot en met 25 mei staan de deuren van Ipex in Birmingham open.

Lees meer

Nederlands Liquavista toont full-color eReader

Het aantal filmpjes over nieuwe eReader producten vanaf de vorige week gehouden CES in Las Vegas lijkt geen einde te kennen. Onderstaand filmpje geeft een goede indruk van de eReader van Liquivista, welke niet gebaseerd is op de traditionele eInk technologie, maar de electro-wetting technologie

Lees meer

Twee ‘groot’ formaat eReaders op CES

Door alle aandacht voor full-color en full-motion eReaders zou er onterecht weinig aandacht zijn voor de meer ‘groot’ formaat eReaders, meer geschikt voor met name krantenuitgevers en -indien toch full-color – ook voor tijdschriften uitgevers.

Lees meer

Esquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app

Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.

Lees meer

‘Crossmediaal in 2010’ succesvol Syntens seminar

Gisteren had ik het genoegen dagvoorzitter te mogen zijn bij het Syntenscongres ‘Crossmediaal in 2010’ Dit eindejaarscongres stond in het teken van het NDiV programma, een stimulerings programma waarbinnen bedrijven in ketens onder begeleiding gezamenlijk een project definiëren en uitwerken.

Lees meer