Branche
Inspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers
De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.
Lees meerCustomer Media nog overwegend op print
Grote merken die contact willen hebben en houden met hun klanten, doen dat nog overwegend met print. Websites en een aantal – nog – spaarzame mobiele initiatieven worden vooral als aanvulling gespositioneerd.
Lees meerNRC ‘slanker en slimmer’
Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?
Lees meerNetwerk023 innovatie Awards gewonnen door ziggur.me
Ziggur.me is een initiatief waarmee on-line profielen van ‘vriendschapsites’ kunnen worden beheerd nadat iemand is overleden. De maatschappelijke relevantie van dit onderwerp is enorm en daarom is Ziggur.me dan ook de terechte winnaar van de Netwerk 023 Innovatie Awards.
Lees meerNieuwsmarkt.nl genomineerd voor ‘023 Innovatie Awards’
Maarten Terpstra maakte namens Netwerk 023 in Haarlem gisteren de vijf genomineerden bekend voor de ‘023 Innovatie Awards’. Tot onze grote verrassing behoorden ook wij tot de genomineerden. In totaal werden 5 van de 17 inzendingen genomineerd.
Lees meerMediakeuze model #printofipad vooral dappere poging
Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.
Lees meerArtikel over ‘nieuwsapps’ iPad verschenen in GW – Grafisch Weekblad
Volgende week staat IFRA – de vakbeurs voor de krantenwereld – weer centraal in de gehele wereld van krantenuitgevers. Van 4 tot en met 6 oktober zal het jaarlijkse ‘get together’ zeker in het teken staan van de vraag: ‘Gaan we door met drukken of gaan we digitaal’.
Lees meerRecordaantal inzendingen Best of Customer Media 2010
Na een stormachtige aanlevering van de campagnes rond de inzenddeadline, heeft Smin maar liefst 103 inzendingen voor de verschillende categorieën geteld. Een recordaantal cases dingt dit jaar mee voor een award.
Lees meerJaarlijkse CCJ docentenborrel in teken van #papertweets
De hashtag #papertweet ontstond spontaan op de jaarlijkse docentenborrel van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek. De aanwezigen werd gevraagd een originele tweet te schrijven en deze op te hangen in een daarvoor getekende boom.
Lees meerIFA in de ban van van nieuwe tablets en eReaders met eLibrary paviljoen
Vlak voor het komende weekeinde opent de Internationale Funkausstellung 2010 haar deuren in Berlijn. Wat vroeger een soort grote Firato was, (wie kent die beurs in de RAI nog?) is inmiddels uitgegroeid tot een internationale vakbeurs op alle mogelijke gebieden van media consumptie.
Lees meerEinde ‘Het Gesprek’ jammer, maar onnodig
Het einde van de ‘zender’ Het Gesprek is een feit. De stekker gaat er definitief uit. Jammer? Zeker, maar onnodig omdat het concept tegen zeer lage kosten al veel eerder op het web voortgezet had kunnen worden.
Lees meerBest of Customer Media 2010 van start – zelf o.a. in jury crossmediaal
De Best of Customer Media 2010 gaat vanaf vandaag weer van start. Inzenden is mogelijk tot 17 september en de feestelijke uitreiking vindt plaats op maandag 29 november bij Hotel de Goudfazant te Amsterdam. Twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd aan de bestaande: Digitale media en Audiovisueel. Tijdens de uitreiking op 29 november wordt ook de winnaar van de Customer Media Scriptie Award bekend gemaakt.
Lees meer5: serie uitzendingen van Blueshots over media, uitgeven, de tablet en de verdienmodellen
5 staat voor de introducie van CS5, waar omheen een serie gesprekken is opgezet om de kansen van uitgeven 2.0 vorm te geven. Ik ben zelf over een paar weken aan de beurt, dus stay tuned.
Lees meerVanmiddag afsluitende zomerborrel 2010 bij CMBO
Kennisnetwerk CMBO sluit het voorjaarseizoen af met de jaarlijkse zomerborrel. Op informele wijze wordt over tal van actuele zaken van gedachten gewisseld onder leiding van CMBO voorzitter Peter van Teeseling, die op basis van het afgelopen half jaar een reeks onderwerpen heeft samengesteld.
Lees meerNieuwsmarkt pitcht bij NVJ bijeenkomst op 1 juli in Dauphine A’dam
Nieuwsmarkt is uitgenodigd om op 1 juli te pitchen voor haar innovatieve ontwikkeling op het gebied van on-line content verdienmodellen en nieuwe inzichten op het gebied van ‘relevantie marketing’ en ‘customer profiled content’.
Lees meeriPad lijkt aan grafische branche voorbij te gaan
Terwijl uitgevers hun printuitgaven massaal geschikt willen maken voor de iPad, kijkt de grafische branche vanaf een zijlijn toe. En dat is vreemd, beschikking hebbend over vrijwel dezelfde gereedschappen waarmee uitgevers hun iPad uitgaven maken.
Lees meerMPJC – MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend
Het MediaParkJaarCongres 2010 was een inspirerende bijeenkomst waar alle media ontwikkelingen – veelal gericht op de crossmediale visie bezien vanuit het televisie spectrum – op voortreffelijke wijze werden belicht.
Lees meerSteve Jobs in gesprek met Walt Mossberg en Kara Swisher
Gisteren was Steve Jobs bij Walt Mossberg en Kara Swisher @D8 en sprak openlijk zijn visie uit over de ‘ruzie’ met Adobe rondom Flash. Kijk en oordeel zelf.
Lees meerHet is bijna 1 juni – daar is dan eindelijk het jaarverslag van het KVGO
Het moet me even van het hart hoor, een branchevereniging in de communicatiebranche moet toch een voorbeeldfunctie hebben in snelheid. Pas eind mei met een jaarverslag komen is toch echt mosterd na de maaltijd. Met lichtpuntjes….
Lees meerMoeten oud PCM bestuurders geld terug betalen?
Wat gebeurt er in werkelijkheid met oud bestuurders bij een uitspraak van de Ondernemingskamer die teruggaat naar de periode 2004-2007? Op verzoek van NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en vakbond FNV Kiem werd een onderzoek gedaan. Uitspraak: ‘Onverantwoord ondernemerschap’.
Lees meerPrincipe accoord Grafimedia CAO – werkgever betaalt onzinnige extra’s
Het lijkt langzaam maar zeker op een goed geregiseerd spel. De onderhandelingen beginnen, er ontstaat ruzie, er volgt een lange stilte en dan ineens is er een accoord. Er is een nieuwe CAO voor de grafische branche voor 2 jaar, met terugwerkende kracht vanaf 1 februari.
Lees meerVisie op Media en Technologie – door ABN AMRO
Deze maand is wederom een keurig rapport verschenen van een bank die meent een visie te hebben op de Media en Technologie branche. Ze brengen dit soort uitgaven uit om vooral klanten te overtuigen kenneis te hebben van de branches waarin zij werken. We gaan eens kijken hoe goed zij in de keukens van de verschillende bedrijven hebben gekeken.
Lees meerIPEX ten einde: meer dan 50.000 bezoekers – groei van 8% ten opzichte van 2006
IPEX scoorde dit jaar meer dan 50.000 bezoekers, voornamelijk uit Groot Brittanië zelf, maar ook het Europese vaste land was redelijk vertegenwoordigd.
Lees meerEinde Telefoongids/Gouden Gids in zicht
Er worden nog wat pogingen ondernomen om het geplaagde tweetal te redden, maar in ieders achterhoofd moet het gevoel van het einde van het ‘papieren rijkdom’ leven, alleen durvan we het nog niet te zeggen.
Lees meerNederlandse ‘print’ journalisten geven hun mening over de printmarkt bij Océ
‘Océ Industry Affairs Show’, Katy Haswell praat met Ed Boogaard (freelance journalist), Tom Rombouts (SignPro Europe) en Marco den Engelsman (Pers) tijdens Ipex 2010.
Lees meerHeidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’
Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.
Lees meerIpex Birmingham – beurs of ontmoetingsplaats?
Van 18 tot en 25 mei staan ca. 1000 standhouders klaar om hun bezoekers te onvangen. Welke motivatie zou je moeten hebben om deze beurs nog te bezoeken? Een makkelijk antwoord is echter juist wel te geven. Voor het eerst in de geschiedenis van een grafische vakbeurs overschaduwen printer de drukpersen.
Lees meerDerde editie MediaPark JaarCongres 2010: ‘Oog voor het Scherm’
Onder die titel vindt voor de derde keer dit congres onder regie van Immovator plaats in Hilversum. Op 9 juni verwacht de organisatie inmiddels meer dan 1000 deelnemers te mogen begroeten. Wat aanvankelijk 3 jaar geleden aarzelend leek te beginnen is inmiddels uitgegeroeid tot één van de belangrijkste media congressen in ons land.
Lees meerWeinigzeggend artikel over grafische branche in FD
De doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant FD publiceerde afgelopen week een analyse over de grafische branche. Journalist Hans Maarsen kwam echter niet veel verder dan een optekening van reeds bekende algemeenheden. Misschien zegt dat dan ook wel weer veel over de branche…..
Lees meerBijna vergeten: 25 jaar geleden introduceerden Adobe, Apple en Linotype PostScript voor grafische toepassingen
In 1985 waren de betrekkingen tussen Apple en Adobe aanzienlijk vriendelijker dan thans het geval is. Henk Gianotten attendeeerde mij op het feit dat het dit jaar een kwart eeuw geleden is, dat drie ‘bevriende’ ondernemingen voor een revolutionaire ommekeer zorgden in de grafische branche.
Lees meerAdformatie: Webcontent wordt getoetst aan de Mediawet
Met stomheid geslagen las ik het verhaal in Adformatie van deze week over de wetgeving rondom video content op websites. Letterlijk: ‘Websites die video aanbieden vallen mogelijk onder de Mediawet Aanbieders moeten zich voor 1 juli bij het Commissariaat aanmelden’.
Lees meerPraten over de toekomst van de grafische branche – welke branche?
Erik van den Berg van van den Berg drukkerij uit Maarn nam vandaag het voortouw om een niet al te willekeurig groepje professionals uit te nodigen voor een business lunch in Rhenen, die met elkaar van gedachten zouden wisselen over de toekomst van de grafische branche, maar ja, welke branche?
Lees meerHet nieuwe werken – welke werkgever kan het?
Er was werkelijk alles aan gedaan om zo een 100 deelnemers naar Schiphol te halen, alwaar CMBO in samenwerking met Rainbow Solutions een goed geregiseerd middagprogramma optuigde over dit onderwerp bij Microsoft Nederland, inmiddels een ware proeftuin van het nieuwe werken.
Lees meerEerste ronde ‘Tijdelijke subsidieregeling Persinnovatie’ bekend gemaakt
6 van de 15 aanvragen voor de eerste 4 miljoen euro uit de ‘Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie’ werden gisteren toegekend aan (hyper)lokale nieuws initiatieven. Bijna 400.000 euro gaat voor dit doel naar de Telegraaf Media Groep.
Lees meerWebsite start-up nieuwsmarkt.nl live
Nieuwsmarkt.nl is vanaf afgelopen weekend live. De start-up heeft met de vormgeving van Studio Fischer uit Amsterdam een frisse, moderne en vooral ‘groene’ uitstraling neergezet. Nieuwsmarkt.nl richt zich op het ontwikkelen van moderne media businessmodellen, waarbij de consument in haar/zijn media consumptie centraal staat middels een mediaportal en verschillende mobiele platforms.
Lees meer‘Wij beschermen het intellectueel eigendom van onze auteurs’
Die zin bleef me bij tijdens de rit na het geven van een lezing over de ontwikkelingen rondom eReaders bij Logeion in Rotterdam. In was daarna onderweg naar InCT. Beide events waren congressen over uitgeven. Logeion over vooral bedrijfsvakbladen en InCT over innovatief uitgeven.
Lees meerPolitieke transparantie en sociale media
Al tijdens de gemeenteraadsverkiezingen werden links en rechts wat voorzichtige stapjes gezet in het gebruik van sociale media gereedschappen door politici. Veel resultaat heeft het niet gehad met slechts 50% opkomst van de kiezers. Er is meer nodig om stemmers te trekken dan alleen een account aanmaken en zeggen dat je ‘er’ bent.
Lees meerKlein onderdeeltje Thieme maakt doorstart met van der Kallen als eigenaar
De beroering in grafisch Nederland over de doorstart van een stukje van Thieme Amsterdam is tekenend voor de gespannen sfeer waarin de branche verkeert. Natuurlijk is een doorstart met oud Thieme topman Mark van der Kallen etisch ongepast, maar de curator handelt niet naar etische normen, maar puur naar de hoeveelheid geld die – ook voor hem – op te halen is.
Lees meerDigitaal factureren is niet slechts een ‘gewoon’ PDF’je versturen
Het Nederlandse bedrijfsleven tast een beetje in het duister voor wat betreft de regels rondom digitaal factureren. Ook ik dacht dat het versturen van een PDF rechtsgeldig zou zijn. Aanvankelijk schreeuwde de overheid van de daken dat alles kon, zolang er maar een wachtwoord ‘op’ zou zitten.
Lees meerTraditionele media branche organisaties hebben geen geïntegreerd social media beleid
Vrijwel alle min of meer als traditioneel te bestempelen ‘gesloten’ media branche organisaties hebben wel een LinkedIn groep, die in de meeste gevallen wel ‘open’ zijn om ‘lid’ van te worden.
Lees meer