Branche
Bespottelijke aanbesteding website Koninklijk Huis
Natuurlijk kan de website van het Koninklijk Huis wel een opknapbeurt gebruiken. Maar 220.000 euro ex. BTW uitgeven voor een project met een doorlooptijd van drie jaar is wat mij betreft bespottelijk te noemen.
Lees meerCMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes
CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…
Lees meerLobby grafische sector werkt tot op Europees niveau
Het kan niet ontkend worden, de grafische sector in ons land weet op Europees niveau geld los te peuteren om de gevolgen van de krimp binnen de branche op te vangen. De Europese Commissie stelt 5,8 miljoen euro ter beschikking voor her- en bijscholingtrajecten. • De EU-lidstaten en het Europarlement moeten nog akkoord gaan met het…
Lees meerNiemand durft bezuinigingen in de publieke omroep echt te benoemen
Ja, velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik heb toch wel vergaande bezwaren tegen gewone presentatoren die al heel snel tussen de 130.000 en 190.000 euro per jaar ‘pakken’ uit ons belastingstelsel. Om maar niet te spreken van de ’toppers’ die we makkelijk een veelvoud betalen om te voorkomen dat ze verdwijnen naar de commerciële omroepen.
Lees meerMediaparkjaarcongres 2011: bezuinigingen, second screen, connected TV
Bovenstaande drie termen vormden de rode draad van een dit jaar binnen een mischien iets minder crossmediaal gericht congres in de Hilversumse omroepstad. Een afwisselend programma, met leuke stukjes entertainment. Verrassend was de lezing van Kevin Slavin, die vooral stilstond bij de parasociale relaties tussen aanbod van content en de consument.
Lees meerNationale dag van de brievenbusreclame
Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…
Lees meerImmovator over bewegingen in tablets markt
Monique van Dusseldorp zal het zeker bewust hebben gedaan, een rood papieren ‘schrijfboekje’ kiezen als leidraad voor haar rol als dagvoorzitter. Een iPad kiezen zou te voor de hand hebben gelegen. Dus een knipoog naar de papieren media, maar of iedereen dat in de goed gevulde studio in Hilversum door had, is de vraag.
Lees meerNiets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..
Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.
Lees meerTweede GEA bijeenkomst gooit het roer om
Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.
Lees meerGraficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering
Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.
Lees meerGEA start voorzichtig met initiatief van ‘Verenigde Raadsmannen’
Een ruime meerderheid van de 17 uitgenodige adviseurs kwam gisteren naar GEA in Weesp voor een eerste bijeenkomst om te praten over de situatie in de grafische industrie. De brief van GEA en Phaff en Partners sprak op voorhand al van een mogelijke vereniging van ‘Verenigde Raadsmannen’, maar zover zou het in ieder geval tijdens…
Lees meerMediapark Jaarcongres 2011: nieuwe editie in goede formule
Ik heb inderdaad vorig jaar gezegd dat het format van het Mediapark Jaarcongres nog wel even mee zou kunnen in ons land. Verrassend was te zien dat die uitspraak niet alleen de titel vormde van het promofilmpje voor het event dit jaar, maar ook in het filmpje verschillen keren voorkwam. Ik mag de makers alleen maar bedanken voor de aandacht die ik hiermee heb verkregen.
Lees meerThaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’
Elk jaar verschijnen van het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…
Lees meerUitgevers komen in beweging voor SBS
Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…
Lees meerRabobank Cijfers & Trends 2011: nietszeggende artikeltjes over mediabranche
Elk jaar maakt de Rabobank een publicatie over de branches waarin zij actief zijn. Deze maand verscheen de 2011 editie. Voor de mediabranche werden drie sectoren gekozen: grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus. De geschreven stukjes zijn vooral oppervlakkig, inhoudelijk weinig diepgaand en bevatten nauwelijks relevante adviezen vanuit de bank. • Bank schrijft de stukjes voor…
Lees meerTweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich
Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.
Lees meerMarketingfacts over ‘het nieuwe bloggen’
Gisteren vond een inspirenende ontmoeting plaats van de vele Marketingfacts bloggers bij Seats2Meet in Utrecht. Dat bloggen niet dood is, bewezen de aanwezige bloggers, die in hart en nieren op regelmatige basis stukken schrijven het het populair(st)e on-line marketing platform in ons land.
Lees meerMeer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?
Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.
Lees meerDe ‘Joost’-app: het vervolg
Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.
Lees meerCMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien
Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.
Lees meerBoek over einde Thiemegroep
Het is tegenwoordig ‘in’ een boek te schrijven over bedrijven die ‘gevallen’ zijn onder ‘verkeerde’ omstandigheden. Journalisten kruipen in de huid van directieleden, aandeelhouders, klanten, banken en andere investeerders. Een boek vol verdriet, welke de werknemers niet met plezier in hun boekenkast plaatsen. Ed Boogaard en Leon van Velzen doen hun zoektocht naar het einde…
Lees meereReading event toevallig groots succes
Organisator Pieter Hermans, directeur van uitgever Jakajima, kon zich het succes van de eerste editie van het e-reading event van vorig jaar nauwelijks voorstellen. Zelf zegt hij dat het een toevallige samenloop was van een aantal juiste dingen op het juiste moment. Dit jaar de tweede editie.
Lees meerZolang consument niet klaagt, blijft Apple’s positie vrijwel onaangetast
Deze week las ik een artikel van Martin Thomas van The Independent. De Pers zette er afgelopen woensdag een vertaling van in hun krant. De nodige kanttekeningen.
Lees meerEinde traditionele grafische CAO in zicht
De grafische CAO werd decennia lang gezien als voorbeeld voor vele andere CAO’s in ons land. De tijd dat de werknemer centraal stond in ’s lands beste CAO is inmiddels voorbij.
Lees meerGrafische branche uitgeautomatiseerd – efficiency in 1.0 toepassingen is optimaal
De zegeningen van automatisering hebben de grafische branche in al haar vormen geraakt. Positief en negatief. De hoeveelheid print producties is er niet minder om geworden. De branche doet het goed, met veel minder bedrijven en mensen wordt hetzelfde volume in de markt gezet.
Lees meerHTC Primeur op Mobile World Congress Barcelona
De komende dagen zullen wereldwijd de aankondigingen van nieuwe tablets ons netvlid zondermeer bereiken. In dat rijtje hoort zeker HTC thuis, waarover al veel langer geruchten bestonden over een in ontwikkelingen zijnde tablet.
Lees meerMinister Verhagen kan uitgevers niet gerust stellen
Volstrekte onzin dat een ministertje uit een mini landje zich met het beleid van Apple gaat bemoeien om een paar mopperende uitgevers te helpen. Natuurlijk mag de Tweede Kamer vragen stellen, maar de tijd die de minister hieraan besteedt is volkomen onterecht.
Lees meerMini-beurs/event Digimedia van 7 tot 9 april
Digimedia heet het kleine event welke van 7 tot 9 april aanstaande wordt gehouden in slechst één halletje van het enorme grote Messe complex in Düsseldorf. Traditionele grafische vakbeurzen nemen het gehele terrein in beslag.
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerIs een standaard voor tablet-publishing wel zo wenselijk?
Uitgevers experimenteren volop met de iPad en straks de Galaxy Tab en mogelijk eind deze maand ook nog met de XOOM. En er is meer onderweg. Vraagt dit om een standaard of belemmeren we daarmee juist de creativiteit om ‘het nieuwe lezen’ een impuls te geven?
Lees meerMedia ontwikkelingen in de speeltuin
Onderstaande presentatie werd op dinsdag 1 februari gepresenteerd bij Mediapartners in Amstelveen voor zowel medewerkers als klanten van het bedrijf. De organisatie lag in handen van Customer Media Council in Heemstede.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerWat ga ik zeggen tegen producenten van posters?
Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.
Lees meerPresentaties netwerk023 New Years Event on-line
Gisteren presenteerden de vele vakspecialisten van Netwerk023 hun trend en voorspellingen voor 2011. Het was een mooie opsomming van veel korte visies, waarbij vooral het woord ‘sociaal’ de boventoon voerde.
Lees meerStellingen van Netwerk023 experts vanavond centraal op NY Event
Vandaag houdt Netwerk 023 in de Philharmonie in Haarlem haar nieuwjaars bijeenkomst. Het netwerk heeft tegenwoordig ‘eigen’ experts, die gevraagd zijn in 3 slides hun opetekening te maken voor de belangrijkste gebeurtenissen die ons in 2011 te wachten staan.
Lees meerVeel iPad rivalen op CES 2011 Las Vegas
Vorig jaar stortten vooral eReader febrikanten zich massaal op de oprukkende markt van tablets. Full-color was toen nog een technologie in wording. De komst van de iPad heeft dat veranderd.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerMedia brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe
Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is ononkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.
Lees meerBest of Customer Media 2010: Allerhande weer in de prijzen
Als lid van de vakjury crossmedia was de keuze voor Allerhande voor mij niet voor de hand liggend. Ook andere juryleden zagen weinig in een aan het blad verbonden website. De crossmediale synergie werd er over het algemeen niet van ingezien.
Lees meerCustomer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meer