Branche
Weekendopinie: ‘Staatsgreep in de Media’?
Natuurlijk, niemand kan in het journalistieke landschap om Sjuul Paradijs heen. Zijn aanwezigheid in dat landschap alleen al, is iconisch genoeg om ook buiten TMG zijn enorme naamsbekendheid in zeer korte tijd gestalte te geven binnen een door hem net nieuw opgericht bedrijf.
Lees meerPrintmedianieuws seminar ‘To-Print-Or-Not-To-Print’
Op 26 november zet printmedianieuws haar eerste seminar neer in ‘De Glazen Ruimte’ in Maarssen. Diverse sprekers en een dynamisch forum zetten een prikkelend programma neer. Ik heb zelf de eer dagvoorzitter te mogen zijn.
Lees meerHyperlocal Academy succesvol van start
Afgelopen donderdag werd de aftrap gegeven voor een door het StimuleringFonds voor de Journalistiek gesubsidieerd project om hyperlokale nieuwssites te innoveren in bereik, techniek en business modellen. Een tweede ronde staat gepland voor november.
Lees meerWeekendoverpeinzing: ‘Wat gaat Apple morgen aankondigen?’
Morgen start in het Moscone Center in San Francisco de jaarlijkse WorldWide Developers Conference 2014. Deze jaarlijkse bijeenkomst is één van de belangrijkste momenten, waarop Apple haar visie voor de nabije toekomst ontvouwt. De afgelopen twee edities waren eerder evolutie dan revolutie. Wordt 2014 anders?
Lees meerHet einde van ebooks?
Het e-book is goed beschouwd niet veel meer dan een ‘lees-bestandje’, welke veelal na een betaling naar een klant wordt gestuurd vanuit een e-book store. En dat dan temidden van een overdaad een cloud diensten met muziek, (HD) video en interactieve (educatieve) apps. Wordt gewoon lezen zielig?
Lees meerBoekbesprekingen: Content organizing in de praktijk en Basisboek crossmedia concepting
Het medialandschap publiceert over zichzelf nogal wat boeken, maar slechts heel af en toe kom je een boek tegen wat echt de moeite is. Atie de Heer publiceerde eind 2012 het boek ‘Content organizing in de praktijk’, een heel toegankelijk leesbaar boek met vooral duidelijke werkstroom schema’s, die helderheid verschaffen over het ‘inzetten van content’.
Lees meerInterview door Olga Oost van het Stimuleringsfonds voor de Pers
Op geheel eigentijdse wijze werd ik afgelopen week door Olga Oost uitgebreid bevraagd over het ‘nieuwsmarkt app’ project, welke in het najaar van 2010 startte, ruim een jaar duurde en pas eind 2012 resulteerde in een eindrapport voor de branche.
Lees meerLUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht
Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.
Lees meerDe kosten van kennis
Exclusieve trainers, superieure dagvoorzitters en deskundige consultants. Tarieven overstegen al heel makkelijk duizend euro per dag en vaak een veelvoud daarvan. En zelfs als je nog geen echte BN’er was, kon je makkelijk een fortuin per jaar verdienen. Bestaat dat nog?
Lees meerPhilips stopt met audio en video
Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.
Lees meerKVGO in de cloud?
Het KVGO zou zichzelf versneld moeten omvormen naar een on-line netwerk omgeving. Nog meer reorganiseren vanuit het huidige beleid en de huidige marktontwikkelingen is een doodlopende weg.
Lees meerMediamasterdagen in regio IJmond/Kennemerland
De initiatiefnemers van cirtymarketing Velsen aan Zee (Jeroen Bakker en Peter Luit) starten met mediatrainingen voor MKB bedrijven in de regio IJmond/Kennemerland. Na de succesvolle avond met MKB IJmond is het tijd voor verdieping.
Lees meerCookie wetgeving: betuttelende overheid versus manipulerende adverteerders
De cookie wetgeving, welke vanaf vandaag in werking is getreden, is vanuit de overheid een ronduit betuttelend stuk wetgeving, waar een gemiddelde burger niets van begrijpt. Adverteerders begrijpen het zelf misschien ook niet, maar de bijna maffia achtige ‘handel in on-line adverteren’ – met vele spelers – wordt hiermee geen halt toe geroepen.
Lees meer‘Spreekuur’ op de #waarmaakdag in Haarlem
Ik had geen idee waar ik aan begon, toen ik ‘ja’ zei om een dag start-ups te helpen tijdens de #waarmaakdag bij #netwerk023 in Haarlem. Geheel zonder eigen belang een dag steken in de behoeftes op media gebied van mensen die een eigen bedrijf willen beginnen.
Lees meerFolderapp groeit in segment brievenbusreclame
Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.
Lees meerPresentaties van MKB IJmond bijeenkomst 14 mei in IJmuiden
Op 14 mei hielden Jeroen van der Veen, Jeroen Bakker en Peter Luit drie inspirerende parallel lezingen over actuele ontwikkelingen in het media landschap voor MKB bedrijven. Samen met MKB IJmond, Rabobank Velsen, KvK en de bibliotheek Velsen zorgden zij voor een een goed bezochte bijeenkomst.
Lees meerDRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie
Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?
Lees meerIJmond regio – workshops voor MKB: media in uw markt
In samenwerking met MKB IJmond, Bibliotheek Velsen en KvK zijn 3 parallelle workshops ontwikkeld omtrent de innovatieve inzet van media kanalen voor MKB fabrieken, handelsonernemingen, dienstverleners en winkeliers.
Lees meerWordCampNL 2012: 2 dagen volop WordPress inspiratie
Afgelopen zaterdag 24 maart startte de jaarlijkse Nederlandse editie van WordCamp, een inspirerend weekend WordPress kennis delen op alle mogelijke niveaus vanaf beginners tot en met plugin/theme ontwikkelaars.
Lees meerGeen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event
De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.
Lees meerBijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media
Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.
Lees meerNewMediaBrains schept duidelijkheid in dynamisch media landschap
Onder de titel ‘social media open’ zet NewMediaBrains uit Rotterdam een breed maar relevant programma neer, welke een perfecte weerspiegeling laat zien van het totale media landschap, waarbinnen vooral de relevantie van social media naast de bestaande mediakanalen een rol speelt.
Lees meerDeze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens
De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.
Lees meerKVGO lanceert nieuwe website
Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.
Lees meerPapier domineert customer media
Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.
Lees meerNederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer
Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.
Lees meerBruna, HEMA en Bol.com: verschillen en overeenkomsten
Peter Brouwer, directeur van de BRUNA keten, verwacht dat er in 2015 1000 van de nu 1600 fysieke boekwinkels zullen overblijven. Ik vind dat nog een behoorlijk optimistische inschatting. Hij deed zijn uitspraak in vrijwel dezelfde periode dat HEMA heeft aangekondigd eind deze maand in de on-line boekenverkoop gaat stappen.
Lees meerOpinieweekbladen vooral zoekende
Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.
Lees meerTussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties
Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.
Lees meerOpvallend weinig berichtgeving over Buchmesse 2011
Gisteren sprak ik Pieter Kers van Realizapp. Hij bezocht vorige week de Buchmesse in Frankfurt en tekende een aantal opvallende ontwikkelingen op. Rust in de gangpaden overheerste.
Lees meerNog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder
Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.
Lees meerBrandowners aan de apps voor klant relatie magazines?
Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?
Lees meerCustomer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag
Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.
Lees meerMijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’
Piet en Tom Bakker gingen me deze week voor in hun boek ‘Handboek Nieuwe Media’. Maar persoonlijk ben ik bijzonder trots op mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’ van de Customer Media Council uit Heemstede. Mijn publicatie van de Panamalezing in het congres ‘Brievenbusreclame’ van dit jaar, werd integraal gepubliceerd in het boek van Sak van den Boom, onderzoeker Suzanne de Bakker en professor Customer Media aan de UvA Peter Kerkhof.
Lees meerMultimedia, crossmedia en social media: van hype naar dagelijkse operatie
Het is bijna onwerkelijk dat het aantal social media experts zo explosief groeit. Misschien komt het door de enorme groei in ZZP’ers die als ‘goudzoekers’ een vak zoeken welke nog niet is uit ontwikkeld of misschien nog geen eens bestaat. Het is opvallend hoe de geschiedenis zich voor de derde keer herhaalt.
Lees meerPraktische workshop social media gereedschappen
Op 22 december beleven we het Customer Media Congres in Haarlem. Strategie voor de grote merken staat centraal. Meer dan ooit spelen social media een rol naast print, web, radio- en televisie reclame. Merkeigenaren moeten hun aandacht verdelen over diverse media kanalen om aandacht van hun consument te kunnen blijven trekken.
Lees meerWeer in jury Grand Prix Customer Media
Dit jaar mag ik de rol van voorzitter bekleden in de categorie Business to Consumer. Een leuke klus in een behoorlijk gewijzigde opzet van dit jaarlijks terugkerende event op het gebied van customer media.
Lees meerOpenData: nog lange weg te gaan gecombineerd met leuke initiatieven
Ik was vandaag aanwezig op het ‘Apps for Noord-Holland’ event op het Forteiland in IJmuiden. Centraal stond het zogenaamde ‘OpenData’ model: een initiatief om overheidsbestanden makkelijker voor het publiek toegankelijk te maken. Doel van de bijeenkomst was enerzijds van gedachten wisselen over nuttige toepassingen en anderzijds de ontwikkeling van apps te lanceren.
Lees meerHof: graaisites mogen niet
Wederom trachten uitgevers via oude wetten eigenaren van zogenaamde ‘graaisites’ aan te pakken. Uitgevers willen geld zien voor verhalen die zonder toestemming worden overgenomen.
Lees meerGrafisch icoon Tetterode verdwijnt uit Amsterdam
Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.
Lees meer