Vandaag 25 jaar Ethernet

Het is vandaag precies 25 jaar geleden dat het netwerk bekabelingssysteem Ethernet werd uitgevonden door Bob Metcalfe van het Xerox Palo Alto Research Center.

Lees meer

Patent op ‘web-to-print’ natuurlijk zinloos

Natuurlijk was de poging van Vistaprint om ‘web-to-print’ te patenteren zinloos, maar heeft de gemoederen in vele landen behoorlijk bezig gehouden. In Nederland liet men dit interessante proces gewoon als ‘niet-terzake-doende’ voorbijgaan.

Lees meer

Succesvolle start JDF werkseminars

Gisteren werd het startsein gegeven voor een reeks werkseminars over het onderwerp JDF. Richard van Hoorn en Peter Luit waren de inleiders op de eerste dag die in zalencentrum Fontaine Royal werd gegeven in Amstelveen.

Lees meer

Adobe Photoshop Express van start

Er werd al lange tijd over gesproken. Photoshop zou een on-line versie gaan krijgen onder de naam ‘Express’ Inmiddels is de on-line applicatie in beta. Geïnteresseerden kunnen een account aanmaken en meteen aan de slag.

Lees meer

CMBO organiseert werkseminar: Aan de slag met JDF

JDF (Job Definition Format) is een uitwisselformaat waarmee alle informatie over een grafische order overal en voor alle betrokkenen beschikbaar is. Het is een onmisbare schakel in het automatiseren en aan elkaar knopen van de verschillende stappen in het grafische productieproces.

Lees meer

Automatisering mogelijk maken

Door Peter Camps 19 maart 2008 Notitie door Peter Luit: Ondanks het feit dat onderstaand artikel van de hand van Peter Camps duidelijke commerciële signalen bevat, vind ik het toch zodanig de moeite waard om hier te publiceren, omdat het vooral ook een duidelijke visie bevat rondom automatisering van vele prepress taken, een waardevol stukje…

Lees meer

Gradual door Esko Artwork overgenomen

Gradual keert ’terug’ bij haar oorsprong. Het bedrijf is overgenomen door Esko Artwork en gaat binnen de Enfocus business-unit verder. Daarmee is het bedrijf van Peter Camps terug bij het tevens door hem opgezette Enfocus.

Lees meer

Bijeenkomst over project management

Afgelopen dinsdagavond verzorgde ik een bijeenkomst over project management. Met 9 deelnemers werd het gehele speelveld van dit relatief onbkende fenomeen in onze branche behandeld. Het was duidelijk niet de bedoeling Prince2 te promoten, een veel gebruikte methode, die het vooral goed(?) doet in grotere bedrijven met zeer complexe projecten en/of verander processen. Er werd…

Lees meer

Microsoft zet in op ‘on-line’ applicaties

Nu het succes van on-line applicaties in vrijwel alle gelederen zichtbaar begint te worden, zet ook Microsoft in op dit fenomeen. Volgens topman Steve Ballmer zal het bedrijf ingrijpende veranderingen aanbrengen in de huidige business modellen voor de verkoop van software. Of Microsoft het model van Google gaat volgen, is nog maar zeer de vraag.…

Lees meer

Doek valt voor HD-DVD

De High Definition technologie voor DVD’s houdt op te bestaan. De Blu-ray DVD heeft de ‘strijd’ gewonnen. Niet zozeer door gebrekkige technologie, maar vooral doordat de Amerikaanse film maatschappijen hebben besloten hun films alleen nog maar op Blu-ray DVD uit te brengen. Eind maart zal Toshiba dan ook stoppen met de productie van HD-DVD spelers.…

Lees meer

Waar staat twitter over 3 jaar?

Op 5 februari hield IPAN een bijeenkomst over de toekomst van Twitter. Het hele ‘legertje’ bekende Nederlandse twitteraars was naar Amsterdam gekomen om mee te praten over de komende drie jaar. Opvallend veel suggesties passeerden de revue. Over 3 jaar maar kijken wat er van terecht is gekomen van deze vorm van remediatie. Waar is…

Lees meer

Auteursrechten aangepast

Wie denkt dat er niet meer gesleuteld wordt aan de auteursrechtenwet, heeft het mis. Dit keer worden jonge artiesten beschermd voor hun oude dag. De Europese Commissie wil namelijk de auteursrechten oprekken van 50 naar 95 jaar. Zo worden jonge artiesten, vanaf bijvoorbeeld een jaar of 18, beter ‘beschermd’ voor hun oudedag voorziening. Met 95…

Lees meer

JDF is vooral bewustwording

Binnenkort in TVM De invoering van standaarden vergt veel tijd, heel veel tijd. In de verschillende media sectoren heeft de grafische branche reeds meerdere malen aan de wieg gestaan van complexe processen om tot die standaarden te komen. PDF en ISO genormeerd color management en drukken/printen hebben deze trajecten reeds doorlopen. Nu is het de…

Lees meer

Digital Photography for Print Production Best Practices White Paper Now Available from the Ghent Workgroup

The international Ghent PDF Workgroup (GWG), which in five years has become one of the world’s most respected graphic arts best practice organizations, today announces the availability of the GWG Photography White Paper. The GWG Photography White Paper gives publishers and photographers a compact set of digital photography guidelines for print production. Correct implementation of…

Lees meer

Welke bekendheid hebben JDF-achtigen in andere mediasectoren?

JDF heeft vrijwel exclusief bekendheid in de grafische branche. Het is opvallend hoe weinig bekendheid JDF (of JDF achtigen) heeft in andere media kanalen, terwijl toch ook daar productieprocessen en administratieve processen in een gekoppelde omgeving tot kosten besparingen zouden kunnen leiden. Toen ik deze vraag onlangs op Twitter stelde, waar veel mensen uit andere…

Lees meer

Twitter en Seesmic…..

og nooit van Twitter gehoord? Dan waarschijnlijk ook niet van Seesmic. De opmars van sociale netwerken is niet meer te stuiten. Facebook, Hyves, LinkedIn en vele anderen zijn websites bedoeld om mensen op een eenvoudige manier aan elkaar te linken en met elkaar in contact te brengen. Dan kan zowel voor consumenten doeleienden als voor professionele bedoelingen.

Lees meer

Media 2.0 = Papier 2.0 + Web 2.0 + RTV 2.0

De fase van crossmedia bewustwording ligt achter ons! We weten nu wat het is, het is in volle gang bezig over alle media kanalen heen. De 2.0 stroming is vooral door alle mogelijke e-marketeers in het web kanaal neergezet als de verwoording voor interactiviteit, sociale netwerken en e-business strategieën voor zowel business-to-consumer als business-to-business toepassingen.

Lees meer

Wordt web 2.0 de nieuwe desktop?

Verschenen in: TVM Web 2.0 is de term die al enige tijd de ontwikkelingen op het web weerspiegelt. Een term die niet één eenduidige betekenis heeft, maar vooral een beweging laats zien, waarbinnen het web vooral rijker wordt aan interactie. Interactie is het sleutelwoord binnen web 2.0. Gebruikers gaan het web ervaren als hun eigen…

Lees meer

Adobe zoekt met Share wantrouwen in Google Docs op……

Langzaam maar zeker verschijnen er steeds meer applicaties, die volledig gebaseerd zijn op webtechnologie. Eén van de meeste bekende en voor Microsoft meest bedreigende, is Google Docs. Een complete ‘office suite’, met tekstverwerker, spreadsheets en presentatie applicatie. Probleem is het vertrouwen in Google als ’trusted-party’ voor de on-line aanmaak, verwerking en opslag van (vertrouwelijke) documenten.…

Lees meer

Steeds meer on-line tools beschikbaar

Het is bijna niet meer bij te houden, maar het aantal (vooral ook gratis) on-line tools, is de nieuwste trend in software via het web. Een alleraardigst voorbeeld om snel even een schetsje te maken van een ideetjes, zelfs met gesproken tekst, is afkomstig van Sketchcast. Niets anders dan de directe vergelijking met een whiteboard,…

Lees meer

Veel vragen over processen rondom outsourcing

Gisteren werd tijdens een goed bezocht CMBO Café in MediaPlaza uitvoerig gesproken over het thema ‘outsourcing’. Inmiddels gewoon voor ICT diensten, maar in het media landschap nog een ontwikkeling vol met vragen. GEA leidde als sponsor/gastheer het programma en vrijwel alle aspecten rondom outsourcing kwamen aan de orde. Vooral veranderingen in de keten, vragen steeds…

Lees meer

Variabele data printing: veel omvattend begrip met oneindig veel toepassingen en oplossingen

Database printing roept bij velen slechts het beeld op van de visitekaartjes generator, een overigens veel gevraagde toepassing bij vooral ‘beginners’, die naast de meer reguliere on-demand print opdrachten hun geluk willen beproeven in gepersonaliseerde uitingen. De terminologie rondom variable database printing (VDP) is in sommige opzichten nogal verwarrend. De term in de jaren tachtig…

Lees meer

Personaliseren: hit of hype van het één op één bereik?

Door de enorme verbreding van het aantal mediakanalen is bereik meer dan ooit het dilemma van verzenders van informatie. Adverteerders moeten nieuwe advertentiemodellen ontdekken, terwijl uitgevers nieuwe communicatiemodellen over de media heen trachten uit te vinden. De businnesmodellen ertussen moeten de geldstroompjes in bedwang houden. Zowel in print, als in on-line/mobiel en via radio en…

Lees meer

The Impact of Digitalization

KPMG heeft een internationaal onderzoek gehouden onder 3000 consumenten in leeftijd variërend van 18 jaar tot 65+. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nederland. In de publicatie wordt beschreven hoe verschillende generaties over de wereld gebruik maken van nieuwe media en technologie voor bijvoorbeeld het lezen van nieuws, het…

Lees meer

JDF en MIS: moeilijk voorspelbare trajecten

Het knooppunt van JDF en MIS is niet zonder risico’s. MIS producten zijn weliswaar al heel wat concreter in omvang en functionaliteit te definiëren, een JDF implementatie vanuit dat MIS richting de verschillende productie eenheden in een keten is doorgaans het wat vager.

Lees meer

WISKUNDE en STANDAARDEN…..?

Tja, dan word ik uitgenodigd om aan te schuiven bij een discussie over RGB/CMYK omzettingen en wat er allemaal niet fout kan gaan. ‘Tijd voor een standaard’, werd al volmondig gezegd. Ik frons mijn wenkbrauwen en denk: ‘Dat hebben we toch allemaal al, hoe heette dat ook alweer, o ja, ICC PROFIELEN en zo.’ Maar…

Lees meer

Kopieerbeveiliging cd afgeschaft

Platenmaatschappijen zijn gestopt met het beveiligen van cd’s. Daardoor is het kopiëren van muziek makkelijker geworden. In 2002 begon het bedrijf Bertelsmann (platenmaatschappijen BMG, Arista en RCA) als eerste met het instellen van een kopieerbeveiliging. Dat gebeurde in eerste instantie op cd’s die als promotie werden gestuurd naar platenwinkels, radiostations en muziekjournalisten. Later kregen alle…

Lees meer